Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
Olie lekkage ondekt! E46 316i 1.8ltr 1796ccm 85kw 115pk Touring uit bj 2003 (N42B18).
Het olie verbruik is hoog halve liter per 1000 km dus gaan zoeken. Heb een aantal foto's gemaakt.
Zelf ben ik geen monteur. Het lijkt te lekken bij de pakking van de carterbak (als dat de goede benaming is).
Ik heb verder geen olie sporen gezien rond het motorblok wat op lekkage zou kunnen duiden.
Geen blauwe rook of iets dergelijks. Rijdt verder prima.
Graag reacties of dit de lekkage lijkt te zijn?
Kan ik nog even hiermee nog enkele weken doorrijden? Woon/werk 70 km per dag. Als ik de olie blijf aanvullen natuurlijk!
Tot ik een "goed" adres heb gevonden voor deze reparatie in de buurt van Alkmaar.
Wat kan ik verwachten aan reparatie kosten? Heeft iemand ervaring hiermee?
foto 1 hieronder
foto 2 hieronder
foto 3 hieronder
foto 4 hieronder
foto 5 hieronder
foto 6 hieronder
foto 7 hieronder
foto 8 hieronder
foto 9 hieronder
foto 10 hieronder
Het olie verbruik is hoog halve liter per 1000 km dus gaan zoeken. Heb een aantal foto's gemaakt.
Zelf ben ik geen monteur. Het lijkt te lekken bij de pakking van de carterbak (als dat de goede benaming is).
Ik heb verder geen olie sporen gezien rond het motorblok wat op lekkage zou kunnen duiden.
Geen blauwe rook of iets dergelijks. Rijdt verder prima.
Graag reacties of dit de lekkage lijkt te zijn?
Kan ik nog even hiermee nog enkele weken doorrijden? Woon/werk 70 km per dag. Als ik de olie blijf aanvullen natuurlijk!
Tot ik een "goed" adres heb gevonden voor deze reparatie in de buurt van Alkmaar.
Wat kan ik verwachten aan reparatie kosten? Heeft iemand ervaring hiermee?
foto 1 hieronder
foto 2 hieronder
foto 3 hieronder
foto 4 hieronder
foto 5 hieronder
foto 6 hieronder
foto 7 hieronder
foto 8 hieronder
foto 9 hieronder
foto 10 hieronder
Laatst gewijzigd door rcb op 25 apr 2017, 09:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Ronald.
Ronald.
Re: Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
Dit kan van de carter pakking af komen.
Maar ik denk het niet, omdat er olie sporen boven de pakking zijn.
Ik denk dat het eerder van de oliefilter huis af komt.
Maar ik denk het niet, omdat er olie sporen boven de pakking zijn.
Ik denk dat het eerder van de oliefilter huis af komt.
Re: Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
Als je een halve liter olie kwijt zou raken alleen door een lekkage naar de buitenkant, dan zou je motorblok met 70mk/dag echt helemaal compleet onder de olie moeten zitten en vind je plasjes olie onder de auto na een nacht stilstand.
Dat beetje lekken van je carterpan op de foto's is denk ik niet de oorzaak van je olieverbruik, denk eerder dat je het bij je carterventilatie of iets inwendig in je blok moet zoeken.
Uit eigen ervaring: Ik heb hier een compact staan waarvan de kleppendekselpakking lekte, daar lag regelmatig een plasje olie onder voor ik die pakking had vervangen: het olieverbruik van dat blok is 0,5 liter op 10.000 km en mijn motorblok was echt een grote olielekkende ellende.
Dat beetje lekken van je carterpan op de foto's is denk ik niet de oorzaak van je olieverbruik, denk eerder dat je het bij je carterventilatie of iets inwendig in je blok moet zoeken.
Uit eigen ervaring: Ik heb hier een compact staan waarvan de kleppendekselpakking lekte, daar lag regelmatig een plasje olie onder voor ik die pakking had vervangen: het olieverbruik van dat blok is 0,5 liter op 10.000 km en mijn motorblok was echt een grote olielekkende ellende.
Re: Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
Bedankt voor de reacties.
Er ligt geen plas olie s'morgens onder de auto.
Heb verder gezocht en wat foto's rond olie filter huis gemaakt. Voor zover dat gaat ....
Daar zie ik verse olie sporen.
Bij Automolenaar in Heerhugowaard een afspraak gemaakt voor een inspectie olie lekkage. Een BMW specialist die is ook al een aantal malen genoemd op dit forum.
Er ligt geen plas olie s'morgens onder de auto.
Heb verder gezocht en wat foto's rond olie filter huis gemaakt. Voor zover dat gaat ....
Daar zie ik verse olie sporen.
Bij Automolenaar in Heerhugowaard een afspraak gemaakt voor een inspectie olie lekkage. Een BMW specialist die is ook al een aantal malen genoemd op dit forum.
Met vriendelijke groet,
Ronald.
Ronald.
Re: Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
Met vriendelijke groet,
Ronald.
Ronald.
Re: Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
Update!
Bij het bijvullen van de olie zag ik een oranje plastic stukje liggen... Zie foto's...
Wat nu weer... na even googlen las ik dat het het een deel moest zijn van de oranje plastic ketting begeleider. Die gaat wel eens stuk. Op meerder plekken kan deze stuk gaan en de stukken bewegen zich rond en belanden, hopelijk uiteindelijk onderin in de carterbak.
Morgen voor een advies en korte inspectie naar Automolenaar BMW specialist in Heerhugowaard.
Bij het bijvullen van de olie zag ik een oranje plastic stukje liggen... Zie foto's...
Wat nu weer... na even googlen las ik dat het het een deel moest zijn van de oranje plastic ketting begeleider. Die gaat wel eens stuk. Op meerder plekken kan deze stuk gaan en de stukken bewegen zich rond en belanden, hopelijk uiteindelijk onderin in de carterbak.
Morgen voor een advies en korte inspectie naar Automolenaar BMW specialist in Heerhugowaard.
Met vriendelijke groet,
Ronald.
Ronald.
Re: Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
Update na check door BMW specialist:
Voor een inspectie van olie lekkage en hoog olie verbruik (1/2 ltr per 1000km) naar AutoMolenaar in Heerhugowaard geweest.
Had eigenlijk een afspraak op 8 mei staan maar maakte me toch zorgen om het "grote" olie verbruik en gebroken stuk plastic onder de olie vuldop. Mocht vandaag even tussen de bedrijven door langskomen in de garage en showroom vol allerlei BMW's. Ook een paar "echte" klassiekers...
Ter lering... Voor deze BMW 316I 1.8ltr motortype E46 1796ccm 85kw uit bj 2003 (facelift) met 150.000+KM, een bekende set met groot onderhoud / slijtage die onvermijdelijk is.
De auto werd binnengereden en ook gelijk aan de diagnose gehangen. Diagnose gaf geen bijzonderheden, geen foutmeldingen en verder alles binnen de marges. Een aantal testjes werden uitgevoerd waar ik bij mocht zijn en alles werd keurig uitgelegd en toegelicht. Advies gekregen en opties zijn besproken. Het wordt een flinke aanpak van kapotte en versleten delen samen met alvast wat preventief onderhoud worden verschillende pakkingen en andere dichtingen gelijk meegenomen omdat de boel toch open gaat.
Deze klus is typisch voor deze motor en komt op een bepaald moment boven drijven. Geen ontkomen aan heb ik begrepen. Je kunt de klus in delen opsplitsen (besproken opties) dan kun je de kosten over tijd spreiden maar er is dan bij ieder klus meer werk voor het steeds open en dicht maken. Zij hebben ervaring met deze klus en kunnen het vrij precies inschatten.
De klus is ingeschat op een uur of 12 werk en de auto is twee dagen hiervoor bij de garage. Dan is dat voor de komende 150.000 km weer in orde.
Wat ze hebben gevonden: (en mij hebben laten zien en/of verteld hebben ...)
De klepseals zijn versleten. Test met tijdje stationair motor laten draaien en dan flink gas geven... een grote blauwe walm achter de auto. Er wordt dus olie verbrand en dat is tijdens het (weg)rijden niet zichtbaar geweest voor ons. Dit is naar alle waarschijnlijkheid de "grote" olie verbruiker. Deze moeten vervangen worden. Gelijk wordt dan de kleppendekselpakking ook vervangen.
Er stond een BMW met dezelfde motortype die op dat moment een soort gelijke klus onderging. Aan de hand daarvan heb ik het een en ander aan slijtage op onderdelen, kunnen zien (verschil nieuw en oud).
De foto (hierboven) met stukje plastic is een gebroken distributieketting begeleider. Die losse delen kunnen meer schade veroorzaken. Ook als ze in de carterpan uiteindelijk belanden kunnen ze een olie filter systeem daar gaan blokkeren en zelfs beschadigen.
Distributieketting heeft veel speling (werd even aan getrokken en kwam al boven de tandjes van tandwielen uit), deze moet dus vervangen worden samen met de plastic begeleider, dus hele set.
De speling van de ketting kan het verspringen ook de tandwielen veroorzaken en de timing raakt dan ontregeld. Dat doet je motor geen goed. Bij de diagnose zag dit er voor nu nog goed uit!
Naar alle waarschijnlijkheid liggen er stukje plastic van de kettingbegeleider in de carterpan. Deze gaat open en wordt gecontroleerd. De carterpan pakking wordt hier ook gelijk vervangen.
De pakking bij het filterhuis lekt en dat was niet heel ernstig en was geen oorzaak van het "grote" olie verbruik.
Een nieuwe dichting van nog geen 10 euro wordt nu wel gelijk meegenomen omdat ze toch al bezig gaan is dan maar een half uurtje meer werk.
Er worden nog meer pakkingen, keerringen, e.d. vervangen die ze toch al tegenkomen bij deze klus of er gemakkelijk bij kunnen op dat moment. Die worden preventief vervangen, mogelijk lekken ze ook al wat of omdat ze "oud" zijn en geheid nog gaan lekken. Veel van deze pakkingen en keerringen zijn uitgedroogd en zijn hun flexibiliteit kwijt waardoor ze niet meer goed kunnen dichten onder de wisselende temperaturen. Dat hoeft niet altijd "direct" aangepakt te worden maar bij deze gelegenheid is dat een verstandige stukje meerwerk.
Op 1 mei gaat deze klus uitgevoerd worden. Later meer....
Voor een inspectie van olie lekkage en hoog olie verbruik (1/2 ltr per 1000km) naar AutoMolenaar in Heerhugowaard geweest.
Had eigenlijk een afspraak op 8 mei staan maar maakte me toch zorgen om het "grote" olie verbruik en gebroken stuk plastic onder de olie vuldop. Mocht vandaag even tussen de bedrijven door langskomen in de garage en showroom vol allerlei BMW's. Ook een paar "echte" klassiekers...
Ter lering... Voor deze BMW 316I 1.8ltr motortype E46 1796ccm 85kw uit bj 2003 (facelift) met 150.000+KM, een bekende set met groot onderhoud / slijtage die onvermijdelijk is.
De auto werd binnengereden en ook gelijk aan de diagnose gehangen. Diagnose gaf geen bijzonderheden, geen foutmeldingen en verder alles binnen de marges. Een aantal testjes werden uitgevoerd waar ik bij mocht zijn en alles werd keurig uitgelegd en toegelicht. Advies gekregen en opties zijn besproken. Het wordt een flinke aanpak van kapotte en versleten delen samen met alvast wat preventief onderhoud worden verschillende pakkingen en andere dichtingen gelijk meegenomen omdat de boel toch open gaat.
Deze klus is typisch voor deze motor en komt op een bepaald moment boven drijven. Geen ontkomen aan heb ik begrepen. Je kunt de klus in delen opsplitsen (besproken opties) dan kun je de kosten over tijd spreiden maar er is dan bij ieder klus meer werk voor het steeds open en dicht maken. Zij hebben ervaring met deze klus en kunnen het vrij precies inschatten.
De klus is ingeschat op een uur of 12 werk en de auto is twee dagen hiervoor bij de garage. Dan is dat voor de komende 150.000 km weer in orde.
Wat ze hebben gevonden: (en mij hebben laten zien en/of verteld hebben ...)
De klepseals zijn versleten. Test met tijdje stationair motor laten draaien en dan flink gas geven... een grote blauwe walm achter de auto. Er wordt dus olie verbrand en dat is tijdens het (weg)rijden niet zichtbaar geweest voor ons. Dit is naar alle waarschijnlijkheid de "grote" olie verbruiker. Deze moeten vervangen worden. Gelijk wordt dan de kleppendekselpakking ook vervangen.
Er stond een BMW met dezelfde motortype die op dat moment een soort gelijke klus onderging. Aan de hand daarvan heb ik het een en ander aan slijtage op onderdelen, kunnen zien (verschil nieuw en oud).
De foto (hierboven) met stukje plastic is een gebroken distributieketting begeleider. Die losse delen kunnen meer schade veroorzaken. Ook als ze in de carterpan uiteindelijk belanden kunnen ze een olie filter systeem daar gaan blokkeren en zelfs beschadigen.
Distributieketting heeft veel speling (werd even aan getrokken en kwam al boven de tandjes van tandwielen uit), deze moet dus vervangen worden samen met de plastic begeleider, dus hele set.
De speling van de ketting kan het verspringen ook de tandwielen veroorzaken en de timing raakt dan ontregeld. Dat doet je motor geen goed. Bij de diagnose zag dit er voor nu nog goed uit!
Naar alle waarschijnlijkheid liggen er stukje plastic van de kettingbegeleider in de carterpan. Deze gaat open en wordt gecontroleerd. De carterpan pakking wordt hier ook gelijk vervangen.
De pakking bij het filterhuis lekt en dat was niet heel ernstig en was geen oorzaak van het "grote" olie verbruik.
Een nieuwe dichting van nog geen 10 euro wordt nu wel gelijk meegenomen omdat ze toch al bezig gaan is dan maar een half uurtje meer werk.
Er worden nog meer pakkingen, keerringen, e.d. vervangen die ze toch al tegenkomen bij deze klus of er gemakkelijk bij kunnen op dat moment. Die worden preventief vervangen, mogelijk lekken ze ook al wat of omdat ze "oud" zijn en geheid nog gaan lekken. Veel van deze pakkingen en keerringen zijn uitgedroogd en zijn hun flexibiliteit kwijt waardoor ze niet meer goed kunnen dichten onder de wisselende temperaturen. Dat hoeft niet altijd "direct" aangepakt te worden maar bij deze gelegenheid is dat een verstandige stukje meerwerk.
Op 1 mei gaat deze klus uitgevoerd worden. Later meer....
Laatst gewijzigd door rcb op 01 mei 2017, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Ronald.
Ronald.
Re: Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
Klinkt bekend...
Heb inmiddels al jouw bovenstaande reparaties uitgevoerd op mijn 318i N42.
Olieverbruik was ook 1:500km en het blok lekte aan alle kanten.
Meeste keerringen en pakkingen zijn nu vervangen (o.a. Klepdeksel, vacuumpomp, carterpan, filterhuis, carterventilatie etc...), klepseals zijn vervangen en ook de kettinggeleider is vervangen.
Die lag bij mij ook in twee stukken.
Bovenstaande zijn echt typische N42 problemen. Internet staat er vol mee.
Nu alles gemaakt is heb ik een bijna niet te meten olieverbruik, loopt de motor weer zoals het hoort en heb ik de straat niet meer vol olievlekken.
Het doet even pijn in de portomonee, maar dan kan ie er ook weer even tegen.
Heb inmiddels al jouw bovenstaande reparaties uitgevoerd op mijn 318i N42.
Olieverbruik was ook 1:500km en het blok lekte aan alle kanten.
Meeste keerringen en pakkingen zijn nu vervangen (o.a. Klepdeksel, vacuumpomp, carterpan, filterhuis, carterventilatie etc...), klepseals zijn vervangen en ook de kettinggeleider is vervangen.
Die lag bij mij ook in twee stukken.
Bovenstaande zijn echt typische N42 problemen. Internet staat er vol mee.
Nu alles gemaakt is heb ik een bijna niet te meten olieverbruik, loopt de motor weer zoals het hoort en heb ik de straat niet meer vol olievlekken.
Het doet even pijn in de portomonee, maar dan kan ie er ook weer even tegen.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
Nou gelukkig dat het is gemaakt.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
De wagen vanavond opgehaald bij de garage AutoMolenaar in Heerhugowaard.
Er is 17,5 uur werk verzet:
- Distributieketting (was versleten, te veel speling) hele set is vervangen met bijkomende pakkingen en O-ring.
--(Plastic ketting begeleider was in drie stukken gebroken, bij de voet doorgebroken en het stukje boven de ketting)
- Oliefilterhuis pakkingen (2) zijn vervangen en oliefilter + nieuwe olie natuurlijk (lekte een beetje)
- Set klepseals zijn vervangen. (deze waren keihard, net hard plastic)
- Lagerschalen (8x)zijn vervangen.
--(zichtbare slijtage sporen, niet direct noodzakelijk in overleg toch gelijk preventief mee laten nemen, nu de boel toch open lag)
- Carterpakking is vervangen. (lekte een beetje)
- Sponning vervangen (was beschadigd, hoekje lag er af)
- Reparatie van schroefdraad pan plug (die was blijkbaar al eerder dol gedraaid!!).
- Voorwiel ophanging - Draagarm Rubbers (lagers) vervangen (hadden al veel speling, en subframe lag nu toch los, in overleg gelijk maar vervangen).
De vervangen onderdelen hebben we even doorgenomen en bekeken op hun slijtage.
--(Er is vooraf proefrit gemaakt, voor de controle op onderstel, wielen en remmen, e.d. op mijn verzoek). Dit om te horen of er nog zaken aan zitten te komen. Behalve de draagarm rubbers voorwiel ophanging zijn er verder geen bijzonderheden te verwachten voor een jaar (begin april weer APK).
We gaan er nu vanuit dat er geen groot olie verbruik meer is, na deze revisie.
De komende 150.000 tot 200.000 km kan, dit gedeelte, weer mee.
Weer lekker kilometers maken nu...
Er is 17,5 uur werk verzet:
- Distributieketting (was versleten, te veel speling) hele set is vervangen met bijkomende pakkingen en O-ring.
--(Plastic ketting begeleider was in drie stukken gebroken, bij de voet doorgebroken en het stukje boven de ketting)
- Oliefilterhuis pakkingen (2) zijn vervangen en oliefilter + nieuwe olie natuurlijk (lekte een beetje)
- Set klepseals zijn vervangen. (deze waren keihard, net hard plastic)
- Lagerschalen (8x)zijn vervangen.
--(zichtbare slijtage sporen, niet direct noodzakelijk in overleg toch gelijk preventief mee laten nemen, nu de boel toch open lag)
- Carterpakking is vervangen. (lekte een beetje)
- Sponning vervangen (was beschadigd, hoekje lag er af)
- Reparatie van schroefdraad pan plug (die was blijkbaar al eerder dol gedraaid!!).
- Voorwiel ophanging - Draagarm Rubbers (lagers) vervangen (hadden al veel speling, en subframe lag nu toch los, in overleg gelijk maar vervangen).
De vervangen onderdelen hebben we even doorgenomen en bekeken op hun slijtage.
--(Er is vooraf proefrit gemaakt, voor de controle op onderstel, wielen en remmen, e.d. op mijn verzoek). Dit om te horen of er nog zaken aan zitten te komen. Behalve de draagarm rubbers voorwiel ophanging zijn er verder geen bijzonderheden te verwachten voor een jaar (begin april weer APK).
We gaan er nu vanuit dat er geen groot olie verbruik meer is, na deze revisie.
De komende 150.000 tot 200.000 km kan, dit gedeelte, weer mee.
Weer lekker kilometers maken nu...
Met vriendelijke groet,
Ronald.
Ronald.
Re: Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
Succes met je BMW
Bedankt voor je uitgebreide informatie omtrent deze revisie, ik vond het interessant om te lezen
Bedankt voor je uitgebreide informatie omtrent deze revisie, ik vond het interessant om te lezen
Re: Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
en hoeveel heeft deze open-hartoperatie gekost?
Re: Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
Bij het lezen deed het al pijn aan mijn portemonnee... Ben ook heel benieuwd
Re: Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
Ja hele dure reparatie / revisie. Twee dagen bij garage geweest en leenauto meegekregen.
Totaal € 2287,54 voornamelijk arbeidsloon 17,5 uur werk.
Totaal € 2287,54 voornamelijk arbeidsloon 17,5 uur werk.
Met vriendelijke groet,
Ronald.
Ronald.
Re: Olie lekkage! Hoe ernstig is dit! Zie de foto's
Je moet maar denken; bij 15000 km/jaar bespaar je 400 euro/jaar aan olie. Dus in 6 jaar sta je weer op 0