BMW E46 - koelvloeistof in cilinders
BMW E46 - koelvloeistof in cilinders
Niet zo lang geleden begon het waarschuwingslampje van mijn 320i te branden. Deze auto heeft nu ca 160k op de teller staan, dat is dus nog vrij bescheiden. Mijn garage is op zoek gegaan naar de oorzaak van het verlaagde koelvloeistofniveau en constateerde aanslag op cylinders 3 en 4. Een test met een toevoeging aan de koelvloeistof toonde die markering duidelijk aan in de genoemde cylinders.
Volgens de monteur was er een grote kans dat een scheurtje in het motorblok bij de cylinders 3 en 4 de oorzaak was of wellicht de koppakking. In het eerste geval zou ik weinig meer aan mijn auto hebben volgens de monteur. Er is eerst een "pil "tegen de lekkage ingedaan. Tot nu toe heb ik geen daling meer van de koelvloeistof kunnen vaststellen. Ook komt er geen waterdamp uit de uitlaat bij hete motor en blijven de slangen zacht. Ik heb overigens met die pil nog maar ca 500 km gereden met als langst afstand ca 150 km.
Wat nu? Hoe groot is de kans dat het de koppakking is i.p.v. lek in het blok? de methode om dit uit te testen zou nogal kostbaar zijn. Is het de moeite waarde de gok te nemen en de koppakking te laten vervangen?
met hartelijke groet, Ben
Volgens de monteur was er een grote kans dat een scheurtje in het motorblok bij de cylinders 3 en 4 de oorzaak was of wellicht de koppakking. In het eerste geval zou ik weinig meer aan mijn auto hebben volgens de monteur. Er is eerst een "pil "tegen de lekkage ingedaan. Tot nu toe heb ik geen daling meer van de koelvloeistof kunnen vaststellen. Ook komt er geen waterdamp uit de uitlaat bij hete motor en blijven de slangen zacht. Ik heb overigens met die pil nog maar ca 500 km gereden met als langst afstand ca 150 km.
Wat nu? Hoe groot is de kans dat het de koppakking is i.p.v. lek in het blok? de methode om dit uit te testen zou nogal kostbaar zijn. Is het de moeite waarde de gok te nemen en de koppakking te laten vervangen?
met hartelijke groet, Ben
Re: koelvloeistof in cylinders
Kop vlakken is toch niet zo heel erg spannend lijkt me.
Vraag eens wat prijs offertes op bij je in de buurt bij diverse garage's.
Of misschien heb je een handige vriend?
Weet niet hoeveel je waarde je hier aan kan hechten maar doe eens een aanvraag.
https://www.carsom.nl/koppakking-vervangen/bmw
Vraag eens wat prijs offertes op bij je in de buurt bij diverse garage's.
Of misschien heb je een handige vriend?
Weet niet hoeveel je waarde je hier aan kan hechten maar doe eens een aanvraag.
https://www.carsom.nl/koppakking-vervangen/bmw
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: koelvloeistof in cylinders
vroeger, denk nu ook nog wel, gooide malafide handelaren ook die pillen in het motorblok om lekkage, koppakkingsproblemen etc te verdoezelen, alleen dan is na een jaar zeker je motor kapot....zal tijdelijk ff helpen maar uiteindelijk wordt het een dikke smurrie wat vast loopt.
Hoop voor je dat ze er niet zo een ''pil'' in hebben gegooid
Hoop voor je dat ze er niet zo een ''pil'' in hebben gegooid
Re: koelvloeistof in cylinders
Grote kans dat het je koppakking is, komt vaker voor dan een scheur in het blok.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: koelvloeistof in cylinders
Beter een scheur in je blok dan andersom.
Re: koelvloeistof in cylinders
Het is beide pijnlijk, maar wel op een andere manier
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: koelvloeistof in cylinders
Bedankt voor jullie reacties.
Inmiddels langsgegaan bij BMW specialist. De kosten voor alleen koppakking zouden al gauw 1000 of meer Euros kosten. Dat valt dus niet mee.
Mocht blijken dat er een scheurtje in de koppen zit, lopen de kosten al gauw op tot 3 of 4k. Een ruilmotor wordt ook kostbaar ca 20 uur arbeid + kosten ruilmotor wordt dus ook al gauw 3 mille.
Naar de sloop rijden?
Inmiddels langsgegaan bij BMW specialist. De kosten voor alleen koppakking zouden al gauw 1000 of meer Euros kosten. Dat valt dus niet mee.
Mocht blijken dat er een scheurtje in de koppen zit, lopen de kosten al gauw op tot 3 of 4k. Een ruilmotor wordt ook kostbaar ca 20 uur arbeid + kosten ruilmotor wordt dus ook al gauw 3 mille.
Naar de sloop rijden?
Re: koelvloeistof in cylinders
Niet naar de sloop rijden. Iemand zoeken wat handig is met auto's en vragen voor hulp. Gewoon ander blokkie erin voor 5-600 euro. En karre met dat ding. Dan op je gemak de oude blok openschroeven, kijken hoe het zit en het kapotte deel vervangen.
Re: koelvloeistof in cylinders
Beste Zheng, Uit welke regio kom je? (mag per PB), ik ken wel een adres met ervaring op dit gebied die voor een redelijk bedrag dit soort reparaties uitvoert (of het nou koppakking is, een kop wissel, of een complete motorwissel)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: koelvloeistof in cylinders
Tot nu toe twee bmw specialisten gevraagd in resp. Zuid Holland en Noord Holland. Beide begroten het op caa 2000 euro!
Mijn vakgarage blijkt er K seal in gedaan te hebben. Nu na ca 800 km geen niveau daling meer gezien. Op internet zijn veel positieve ervaringen hierover te vinden, zelfs voor langere termijn.Een koppakking reparatie lijkt me echter beter, maar dan wel voor behoorlijk wat minder dan die twee ruggen.
Een adres suggestie is me dan zeer welkom. Zelf woon ik in Zuid Holland, maar de een blokje om zou zo maar honderden euro's kunnen gesparen.
Mijn vakgarage blijkt er K seal in gedaan te hebben. Nu na ca 800 km geen niveau daling meer gezien. Op internet zijn veel positieve ervaringen hierover te vinden, zelfs voor langere termijn.Een koppakking reparatie lijkt me echter beter, maar dan wel voor behoorlijk wat minder dan die twee ruggen.
Een adres suggestie is me dan zeer welkom. Zelf woon ik in Zuid Holland, maar de een blokje om zou zo maar honderden euro's kunnen gesparen.
Re: koelvloeistof in cylinders
Neem eens contact op met http://petermolenaarautosport.nl/
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: koelvloeistof in cylinders
Super bedankt! Inmiddels al contact gehad met deze man. Komt vriendelijk over en is beduidend voordeliger dan bmw specialisten in mijn regio.
Zelfs eventueel met ruilkop blijft het de moeite waard. Komende tijd rij ik even langs die garage.
Zelfs eventueel met ruilkop blijft het de moeite waard. Komende tijd rij ik even langs die garage.
Re: koelvloeistof in cylinders
Inmiddels in reparatie. Er bleken wel degelijk haarscheurtjes in de kop. Bij een ruilkop bleek dat ook al het geval. Toeval, of is dit een vaker voorkomend euvel wat niet opgemerkt wordt omdat de lekkage te gering is om direct op te merken?
Ik laat de afloop weten!
Ik laat de afloop weten!
Re: BMW E46 - koelvloeistof in cilinders
De afloop:
Bij Peter Molenaar laten repareren. En zoals Dutchie al voorspelde voorspelde: voor een zeer redelijk bedrag. Ik was in totaal zo'n kleine 1200 Euro kwijt inclusief nog een APK. Dat is wel wat andere koek dan de BMW specialisten hier in de regio (zuid Holland). Deze zouden geen ruilkop geplaatst hebben zoals Peter Molenaar, maar een nieuwe en dat scheelt al een slok op een borrel.
De auto rijdt prima en de koelvloeistof blijft waar deze hoort. Het zou ook wel erg zonde zijn geweest deze BMW af te schrijven. Hij staat er schitterend bij. Geen gebruikerssporen, beige lederen binnenbekleding die nieuw lijkt en natuurlijk het geweldige rijgedrag. Ik ben weer een blije rijder. Nogmaals bedankt voor het advies
Bij Peter Molenaar laten repareren. En zoals Dutchie al voorspelde voorspelde: voor een zeer redelijk bedrag. Ik was in totaal zo'n kleine 1200 Euro kwijt inclusief nog een APK. Dat is wel wat andere koek dan de BMW specialisten hier in de regio (zuid Holland). Deze zouden geen ruilkop geplaatst hebben zoals Peter Molenaar, maar een nieuwe en dat scheelt al een slok op een borrel.
De auto rijdt prima en de koelvloeistof blijft waar deze hoort. Het zou ook wel erg zonde zijn geweest deze BMW af te schrijven. Hij staat er schitterend bij. Geen gebruikerssporen, beige lederen binnenbekleding die nieuw lijkt en natuurlijk het geweldige rijgedrag. Ik ben weer een blije rijder. Nogmaals bedankt voor het advies
Re: BMW E46 - koelvloeistof in cilinders
Haar scheurtjes in de cilinderkop komem wel vaker voor in een zes cilinder van BMW.
Hebben al problemen mee vanaf M20 blok.
Hebben al problemen mee vanaf M20 blok.