Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..
Re: Martinus' E46 330d Touring
Hi Martinus, prachtige wagen en wat een boel eigen werk. Jaloersmakend!
Ik ben vorige week ook voor een nieuw airbagje geweest. Goede service, maar bij thuiskomst gevoeld aan het nieuwe afdekplaatje. Bij mij lijkt het alsof aan de bovenkant de pasvorm niet helemaal perfect is, alsof op 11 u en op 1 uur de kap iets bolt. Jij ook?
Ik ben vorige week ook voor een nieuw airbagje geweest. Goede service, maar bij thuiskomst gevoeld aan het nieuwe afdekplaatje. Bij mij lijkt het alsof aan de bovenkant de pasvorm niet helemaal perfect is, alsof op 11 u en op 1 uur de kap iets bolt. Jij ook?
Re: Martinus' E46 330d Touring
welk merk banden en maat heb jij onder de style 72 set?
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Martinus' E46 330d Touring
Beter laat dan nooit;
Is me niet opgevallen maar zal er straks eens extra op letten.michielm schreef:Hi Martinus, prachtige wagen en wat een boel eigen werk. Jaloersmakend!
Ik ben vorige week ook voor een nieuw airbagje geweest. Goede service, maar bij thuiskomst gevoeld aan het nieuwe afdekplaatje. Bij mij lijkt het alsof aan de bovenkant de pasvorm niet helemaal perfect is, alsof op 11 u en op 1 uur de kap iets bolt. Jij ook?
Ha Jurgen, nu michelin winterbanden, nog steeds jaJürgen schreef:welk merk banden en maat heb jij onder de style 72 set?
Laatst gewijzigd door martinus83 op 22 mei 2017, 11:18, 3 keer totaal gewijzigd.
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Martinus' E46 330d Touring
Ik zit wat in dubio mbt deze auto. Heb hem nu 3 jaar en had me voorgenomen na 3 jaar (v.a. 275k km) een opvolger te kopen.
Afgelopen jaar heb ik hier vrij veel onderhoud in gestoken, deels laten doen, deels zelf gedaan. Zeg zon 2500 euro aan kosten. Km stand is nu 345.000.
Nu heb ik sterk het vermoeden dat de elec actuator (bediening) van de turbo kapot is. Deze zou je los kunnen vervangen, maar gezien de turbo al een hele leven achter de rug heeft heb is een nieuwe turbo onderweg.
Daarnaast moeten er 4 nieuwe zomerbanden om te velgen en heeft de auto LV wat cosmetische aandacht nodig (paaltje geraakt achter voorwiel)
Zo verkopen, of houden en dus 1500? euro in steken (banden, turbo, spuitwerk, beurt)
Specs; 330d handbak, zie startpost, met KW V2 schroefset, en style 72 breedset 18 inch.
Afgelopen 10 jaar heeft deze auto 2 eigenaren gehad. Alle facturen aanwezig vanaf 170.000 km. (totaal zon 13.000 euro.)
Opvolger zou een e91 zijn met 2.0 of 3.0d handbak, van pakweg 10d euro.
Afgelopen jaar heb ik hier vrij veel onderhoud in gestoken, deels laten doen, deels zelf gedaan. Zeg zon 2500 euro aan kosten. Km stand is nu 345.000.
Nu heb ik sterk het vermoeden dat de elec actuator (bediening) van de turbo kapot is. Deze zou je los kunnen vervangen, maar gezien de turbo al een hele leven achter de rug heeft heb is een nieuwe turbo onderweg.
Daarnaast moeten er 4 nieuwe zomerbanden om te velgen en heeft de auto LV wat cosmetische aandacht nodig (paaltje geraakt achter voorwiel)
Zo verkopen, of houden en dus 1500? euro in steken (banden, turbo, spuitwerk, beurt)
Specs; 330d handbak, zie startpost, met KW V2 schroefset, en style 72 breedset 18 inch.
Afgelopen 10 jaar heeft deze auto 2 eigenaren gehad. Alle facturen aanwezig vanaf 170.000 km. (totaal zon 13.000 euro.)
Opvolger zou een e91 zijn met 2.0 of 3.0d handbak, van pakweg 10d euro.
Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?
Lekker houden! veel te mooie en leuke auto
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?
Opvolger is ook leuk, dus minder leuk zal het niet worden. Moet uiteraard aardig wat bijleggen, en gooi misschien te veel weg?
Ik twijfel nog, maar dit zou de MP tekst zijn:
Ik twijfel nog, maar dit zou de MP tekst zijn:
- Spoiler: Laat zien
Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?
Tja, het is om het even.. Beide gaat je geld kosten
Voordeel nieuwe auto: nieuw project van voor af aan.
Voordeel huidige: Je weet wat je in huis hebt.
Ik zou persoonlijk heel snel afhaken wanneer er wordt gesproken over "motorstoring" wat je met je turbo hebt. ookal hoeft het niet veel te zijn, je weet als koper niet wat je aan gaat treffen. Het blijft MP waar er veel verschillend publiek zit
Voordeel nieuwe auto: nieuw project van voor af aan.
Voordeel huidige: Je weet wat je in huis hebt.
Ik zou persoonlijk heel snel afhaken wanneer er wordt gesproken over "motorstoring" wat je met je turbo hebt. ookal hoeft het niet veel te zijn, je weet als koper niet wat je aan gaat treffen. Het blijft MP waar er veel verschillend publiek zit
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?
Ik kan hem goedkoop fixen maar dat is ook niet echt de manier.. dwz huidige turbo schoonmaken, elec actuator zo nodig vervangen of reviseren. Ben ik voor 150 euro (en een dag werk) klaar.
Geld kosten is op zich niet erg, auto rijden kost geld. Maar investeer liever in iets langdurigs
Heb een auto nog nooit zo lang gehad als deze overigens (in maanden dan, nog niet niet in kilometers)
Geld kosten is op zich niet erg, auto rijden kost geld. Maar investeer liever in iets langdurigs
Heb een auto nog nooit zo lang gehad als deze overigens (in maanden dan, nog niet niet in kilometers)
Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?
@martinus83
Ten eerste een mooie en prachtige 330D heb je.
Persoonlijk zou ik er €. 1.500,= euro voor gaan uitgeven en deze nog langer houden.
@Lex_b3
Geeft het ook al aan ..... je weet wat je nu hebt maar bij een nieuwe uitvoering niet.
Suc6 iig met je keuze
Ten eerste een mooie en prachtige 330D heb je.
Persoonlijk zou ik er €. 1.500,= euro voor gaan uitgeven en deze nog langer houden.
@Lex_b3
Geeft het ook al aan ..... je weet wat je nu hebt maar bij een nieuwe uitvoering niet.
Suc6 iig met je keuze
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:23
Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?
Voor mezelf zou ik de eisen en wensen op een rij zetten. De 46 is wel beter qua rijders auto dan de opvolger vind ik. Daar in tegen is die wel wat moderner. Maar als je puur kijkt naar techniek..een 3 ltr die zo ordinair lekker aan het gas hangt vind je niet meer. Wordt alleen maar minder door de emissie.
Enige nadeel is de versnellingsbak keuze maar dat komt door de techniek toen der tijd anders is.
Wil je moderner spul? Dan ditchen en doorgaan..Wil je de rijders auto houden..nieuwe turbo erop en knallen.
Heb je wel eens gekeken naar de vaan stelling van de geometrie? Deze kan dezelfde symptomen veroorzaken. Of de elec. turbo verstelling. Wellicht een uitgebroken soldering?
Btw..je hebt de DPF leeg gehaald..ervaar je ander geluid? of zou je de volgende keer kiezen voor een andere downpipe? Ik zit te twijfelen.. Ding heeft 394k gelopen.roet nauwelijks maar lijkt me dat het ding vol komt te zitten na dergelijke km standen..Ding wordt wel regelmatig schoon gebrand.
Enige nadeel is de versnellingsbak keuze maar dat komt door de techniek toen der tijd anders is.
Wil je moderner spul? Dan ditchen en doorgaan..Wil je de rijders auto houden..nieuwe turbo erop en knallen.
Heb je wel eens gekeken naar de vaan stelling van de geometrie? Deze kan dezelfde symptomen veroorzaken. Of de elec. turbo verstelling. Wellicht een uitgebroken soldering?
Btw..je hebt de DPF leeg gehaald..ervaar je ander geluid? of zou je de volgende keer kiezen voor een andere downpipe? Ik zit te twijfelen.. Ding heeft 394k gelopen.roet nauwelijks maar lijkt me dat het ding vol komt te zitten na dergelijke km standen..Ding wordt wel regelmatig schoon gebrand.
Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?
Deze touring lekker houden. Persoonlijk zou ik me gelukkiger voelen met wat extra centen op de bank.. nieuw turbootje erop en nieuwe bandjes en gaan. De auto laten polijsten en zwaar genieten deze zomer.
De afschrijving wordt minder en je hebt veel auto voor relatief lage aanschaf in dit segment.
De afschrijving wordt minder en je hebt veel auto voor relatief lage aanschaf in dit segment.
Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?
ik was bij de bmw specialist en zag daar al handbakken staan van 3 en 1 series 2010-11-12 die al naar de klote waren en dat was niet zeldzaam hoorde ik.. iets anders maar toch
tis persoonlijk, ik heb in de vriendin haar 330 diesel ook al (teveel) gestopt en ach ja als je weer op mp moet zetten krijg je weer alibaba's aan de deur heb ik ook nooit zo trek in ;-)
tis persoonlijk, ik heb in de vriendin haar 330 diesel ook al (teveel) gestopt en ach ja als je weer op mp moet zetten krijg je weer alibaba's aan de deur heb ik ook nooit zo trek in ;-)
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?
Bedankt voor de reacties allen.
@ Tomba, bedankt, vind de e46 überhaupt altijd nog het meest tijdloze model, mooi om te zien. Ons exemplaar is inderdaad netjes al zitten er wel rondom kleine littekens, veel te weinig om echt iets aan te doen eigelijk, maar genoeg om toch net storend te zijn bij het waxen van de auto
Ik weet wat ik heb ja, ben ook echt niet bang voor komende kilometers, zoals ik al zei is dit de enige auto waar ik überhaupt al zo lang mee rijd (gemiddeld 1 auto per jaar..) en waar ik nog steeds met veel plezier in rijd.
@ meneer aard. Ik heb nog nooit in een e91 gereden, geen idee. Kan me wel voorstellen dat een 4 cilinder, ondanks prettig vermogen van 163 pk anders rijd dan een felle 6 cilinder.
(Hand)versnellingsbak van de e46 bedoel je? wat vind je daar nadelig aan?
Moderner, mwa niet perse, ja model e91 moest ik aan wennen, vind de neus van de facelift het mooist, navigatie zal stuk moderner zijn, ook erg fijn. Verder heeft de e46 alles wat ik nodig heb. Xenon, sportstoelen, licht en regensensor.. schuifdak zou fijn zijn in de opvolger. Verder geen eisen die een volgende auto zou moeten hebben die ik nu niet heb. Ja ok, ingebouwde zonneschermen in de achterportieren zou ik erg praktisch vinden
Over de turbo, zodra ik tijd vrij kan maken ga ik hem demonteren.
Over de DPF, is geen DPF, is gewoon een kat. Je hoort, of in ieder geval, denkt te horen dat hij leeg is. Het is dat jij er nou over begint maar ik was het alweer helemaal vergeten. Zoveel valt het andere geluid dus op..
Je heb wel een lege schoenendoor onder je dashboard hangen maar het geluid valt reuze mee. Ik zou nog steeds geen 250-300 euro over hebben voor een downpipe. Dan zou ik hem eerder nog door een handige harrie laten maken...
In jou geval, zou hem leeghalen. Ik was er incl slijp en laswerk uur of 4 mee bezig.
@ Yor, centen, de reden. Vol in verbouwing aan huis bezig, dus inderdaad een hekel punt (wanneer niet..)
Je laatste opmerking, helemaal waar, goedekoper (qua afschrijving), zon auto rijden zal niet snel weer gebeuren.
@ Purm. Ach, eenmaal in de verkoop moet hij gewoon weg. Zal voor mij absoluut geen reden zijn hem te houden. Bij voorzichtig informeren durfde een handelaar 2750 inruil te bieden bij aankoop van een opvolger a 10k euro.
@ Tomba, bedankt, vind de e46 überhaupt altijd nog het meest tijdloze model, mooi om te zien. Ons exemplaar is inderdaad netjes al zitten er wel rondom kleine littekens, veel te weinig om echt iets aan te doen eigelijk, maar genoeg om toch net storend te zijn bij het waxen van de auto
Ik weet wat ik heb ja, ben ook echt niet bang voor komende kilometers, zoals ik al zei is dit de enige auto waar ik überhaupt al zo lang mee rijd (gemiddeld 1 auto per jaar..) en waar ik nog steeds met veel plezier in rijd.
@ meneer aard. Ik heb nog nooit in een e91 gereden, geen idee. Kan me wel voorstellen dat een 4 cilinder, ondanks prettig vermogen van 163 pk anders rijd dan een felle 6 cilinder.
(Hand)versnellingsbak van de e46 bedoel je? wat vind je daar nadelig aan?
Moderner, mwa niet perse, ja model e91 moest ik aan wennen, vind de neus van de facelift het mooist, navigatie zal stuk moderner zijn, ook erg fijn. Verder heeft de e46 alles wat ik nodig heb. Xenon, sportstoelen, licht en regensensor.. schuifdak zou fijn zijn in de opvolger. Verder geen eisen die een volgende auto zou moeten hebben die ik nu niet heb. Ja ok, ingebouwde zonneschermen in de achterportieren zou ik erg praktisch vinden
Over de turbo, zodra ik tijd vrij kan maken ga ik hem demonteren.
Over de DPF, is geen DPF, is gewoon een kat. Je hoort, of in ieder geval, denkt te horen dat hij leeg is. Het is dat jij er nou over begint maar ik was het alweer helemaal vergeten. Zoveel valt het andere geluid dus op..
Je heb wel een lege schoenendoor onder je dashboard hangen maar het geluid valt reuze mee. Ik zou nog steeds geen 250-300 euro over hebben voor een downpipe. Dan zou ik hem eerder nog door een handige harrie laten maken...
In jou geval, zou hem leeghalen. Ik was er incl slijp en laswerk uur of 4 mee bezig.
@ Yor, centen, de reden. Vol in verbouwing aan huis bezig, dus inderdaad een hekel punt (wanneer niet..)
Je laatste opmerking, helemaal waar, goedekoper (qua afschrijving), zon auto rijden zal niet snel weer gebeuren.
@ Purm. Ach, eenmaal in de verkoop moet hij gewoon weg. Zal voor mij absoluut geen reden zijn hem te houden. Bij voorzichtig informeren durfde een handelaar 2750 inruil te bieden bij aankoop van een opvolger a 10k euro.
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:23
Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?
Het staat nog op mijn lijstje om de kat leeg te halen, er gingen namelijk veel verhalen rond of het nu een DPF is of een kat. Zeker ook omdat ik koud een kleine uitlaat lekkage heb, vermoed op de flens vanuit de turbo naar de kat toe. Mooie reden om die ook leeg te halen.
Wat betreft de versnellingsbak..Ik heb een automaat erin zitten 5 traps steptronic. Nu zie ik wel dat er wel een verschil is tussen de 6 bak handgeschakeld en de automaat..Logisch je hebt een verzet extra. Wat je merkt met de automaat dat deze tot de 3 lekker trekt, vanaf 0 af aan alleen de 4 en de 5 zijn te lang. Er zit best een gat tussen de 4 en de 5 waardoor je eigenlijk niet optimaal gebruikt kunt maken van de powerband van de motor.
Deze loopt met zn max koppel van 1500 tot 3000 toeren en max vermogen ligt bij 4000 toeren. Dan is de fut er een beetje uit zeg maar..Hij loopt nog wel lekker door wat je mag verwachten maar er had zeker nog een versnelling bij gemogen.
Met de automaat kom je eigenlijk niet boven de 2200 toeren uit. Zelfs dan loop je vlot mee met het verkeer. Ik ben bang, gelet op mijn eigen ervaring met andere voertuigen dat wanneer je terug gaat richting een 4 cilinder dat je best af gaat geven op de trekkracht onderin. Deze is er ook wel, maar de koek is eerder op.
En meende dat de nieuwe generatie 2.0 ltr 190 pk produceren? Maar das vragen om moeilijkheden..Wil je zonder gezeur hoop km`s maken? Neem dan gewoon een wat ouder model wat al bewezen heeft dat dergelijke km standen zonder enig centje pijn haalbaar zijn dan met de nieuwe type die om de haverklap kapot lopen (en dan doel ik meer in het algemeen dan op BMW ansich).
Wat betreft de versnellingsbak..Ik heb een automaat erin zitten 5 traps steptronic. Nu zie ik wel dat er wel een verschil is tussen de 6 bak handgeschakeld en de automaat..Logisch je hebt een verzet extra. Wat je merkt met de automaat dat deze tot de 3 lekker trekt, vanaf 0 af aan alleen de 4 en de 5 zijn te lang. Er zit best een gat tussen de 4 en de 5 waardoor je eigenlijk niet optimaal gebruikt kunt maken van de powerband van de motor.
Deze loopt met zn max koppel van 1500 tot 3000 toeren en max vermogen ligt bij 4000 toeren. Dan is de fut er een beetje uit zeg maar..Hij loopt nog wel lekker door wat je mag verwachten maar er had zeker nog een versnelling bij gemogen.
Met de automaat kom je eigenlijk niet boven de 2200 toeren uit. Zelfs dan loop je vlot mee met het verkeer. Ik ben bang, gelet op mijn eigen ervaring met andere voertuigen dat wanneer je terug gaat richting een 4 cilinder dat je best af gaat geven op de trekkracht onderin. Deze is er ook wel, maar de koek is eerder op.
En meende dat de nieuwe generatie 2.0 ltr 190 pk produceren? Maar das vragen om moeilijkheden..Wil je zonder gezeur hoop km`s maken? Neem dan gewoon een wat ouder model wat al bewezen heeft dat dergelijke km standen zonder enig centje pijn haalbaar zijn dan met de nieuwe type die om de haverklap kapot lopen (en dan doel ik meer in het algemeen dan op BMW ansich).
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Martinus' E46 330d Touring -- Verkopen?
E46 heeft geen DPF. Het apparaat wat onder de e46 hangt zit recht op de turbo. Als dit een PDF zou zijn zou deze vrij snel verbranden. Een PDF zit altijd een stuk verderop. Onder de E46 zit een katalysator. Er zit ook maar 1 sensor op. Je kunt dmv uitlezen daarom ook niet zien of hij leeg is of niet.
Ik had ook een lek, hoopte dat het deze overgang zou zijn, maar het bleken scheurtjes te zijn naast de lassen van het originele RVS spruitstuk. Deze is ondertussen vervangen door een gietijzeren exemplaar (niet origineel, uit de UK)
Automaat, tja, geen ervaring mee. Rijd handschakel en daarmee geen last van ongewenste overschakelmomenten. Chippen lonkt nog steeds, dan schijnt de 330d echt onbeschoft snel te worden. Heb vorig jaar bij de chipper gestaan en dacht daar eerst dat vermogensprobleem op te lossen. Dat lukte niet, chippen was daarom geen mogelijkheid. De reden waarom ik nu zover ben de turbo te vervangen.
Zou toch eens graag in zon 2.0 163pk in een e91 willen toeren, met handbak weliswaar.
Ik had ook een lek, hoopte dat het deze overgang zou zijn, maar het bleken scheurtjes te zijn naast de lassen van het originele RVS spruitstuk. Deze is ondertussen vervangen door een gietijzeren exemplaar (niet origineel, uit de UK)
Automaat, tja, geen ervaring mee. Rijd handschakel en daarmee geen last van ongewenste overschakelmomenten. Chippen lonkt nog steeds, dan schijnt de 330d echt onbeschoft snel te worden. Heb vorig jaar bij de chipper gestaan en dacht daar eerst dat vermogensprobleem op te lossen. Dat lukte niet, chippen was daarom geen mogelijkheid. De reden waarom ik nu zover ben de turbo te vervangen.
Zou toch eens graag in zon 2.0 163pk in een e91 willen toeren, met handbak weliswaar.