Dank voor de berichten in de tussentijd :-)
Vandaag pas bericht terug gehad van de garage
De koppelomvormer is opgestuurd naar de specialist en getest. Blijkt perfect in orde te zijn. Ook de meeneemplaat is prima. De koppelomvormer wordt teruggeplaatst en de transmissieolie (dure BMW variant) wordt vervangen/ververst plus nieuwe filters er. We gaan dus niet powerflushen!!
Ik denkt dat we dan de punten van Joke Brons allemaal af kunnen vinken?
De katalysator wordt nog gecheckt op de rammel. We gaan zien of het probleem straks verholpen is.
Nog geen eindconclusie en kosten dus
Gr. Wolkje
Ratel/Rammel Automaat/koppelomvormer of iets anders?
Re: Ratel/Rammel Automaat/koppelomvormer of iets anders?
Een flinke rekening, maar na revisie vd koppelomvormer (ook al was die wel okee) en verversing vd automaat olie. is het rare geluid probleem nog niet verholpen. De monteur zegt dat het geen mechanisch probleem vd bak of de motor is, dus geen probleem om door te rijden ?! Ivm dat het geluid duidelik bij het vliegwielhuis vandaan kwam was zijn diagnose dus koppelomvormer. Er zit wel een rammel in de voorste demper (inlaat), maar om die er onderweg te laten halen en te checken etc.....plus de katalysator.....zijn we straks nog weer 1000 euro armer...........en mss nog steeds dat aparte geluid in de koude R/D.
Ik hoop dat iemand van jullie met de oplossing voor dit probleem komt :-)
Ik hoop dat iemand van jullie met de oplossing voor dit probleem komt :-)
Re: Ratel/Rammel Automaat/koppelomvormer of iets anders?
Kunnen de monteurs dan ook zeggen of dat komt door slijtage of iets anders? En is er iets aan te doen? Bij Wolkje is zijn koppelomvormer gereviseerd en het is er nog steeds. Bij mijn bak is mijn olie ook ververst en het peil was goed. Had ook geen lekkage. Dus het zal niet aan een te laag peil hebben gelegen.JBrons schreef:@Wolkje25
Ik ben groot bmw liefhebber en werk bij ZF in Delfgauw. Ik ben zo vrij geweest om je vraag voor te leggen aan onze technisch specialisten en zij hebben de volgende reactie gegeven:
Wanneer de viscositeit terug loopt, (doordat de olie veroudert) krijg je soms wat bijgeluiden. De koppelomvormer is dan soms de oorzaak. Let echter op, wanneer de koppelomvormer te vaak, té laat goed vult met olie, dan heb je kans op schade. Wat je kunt controleren:
• Staat de transmissie op peil
• Heeft de transmissie onderhoud gehad ? (ZF raadt aan tussen 80.000 – 120.000 km)
• Zijn er sporen van lekkage?
Bij onderhoud:
Maak geen gebruik van bedrijven die spoelen met reinigingsmiddel, dat is bij bij ZF transmissies absoluut af te raden en bovendien vervalt dan eventueel recht op garantie. Gebruik alleen goedgekeurde oliën. Je kunt dit ook terugvinden op zf.nl onder de tab technologieën (of zoek op smeermiddelen). Hopelijk heb je wat aan de informatie en heb je nog meer vragen, mail gerust nlinfo@zf.com, vraag desnoods naar mij (Joke). Je krijgt altijd en geheel vrijblijvend antwoord.
Re: Ratel/Rammel Automaat/koppelomvormer of iets anders?
Edit
Dit ging over een diepe brom bij schakelen naar D of R.
Dit ging over een diepe brom bij schakelen naar D of R.