E46 lekt remvloeistof, lek onvindbaar (koppeling)
E46 lekt remvloeistof, lek onvindbaar (koppeling)
Beste leden,
Een aantal weken geleden stapte ik 's ochtends in mijn BMW E46 coupe uit 2001 en toen ik mijn koppelingspedaal intrapte was er geen druk. Nadat de ANWB langs geweest was merkte deze beste meneer op dat mijn rem/koppelingvloeistof reservoir leeg was en na het bijvullen en doorpompen had mijn koppeling weer druk. De beste man informeerde mij dat hij echter geen lekkage kon vinden (uitwendig) en dat ik het probleem toch even zou moeten laten nakijken bij een garage. Ondertussen zijn we een paar weken verder (en een liter remvloeistof) en ben ik bij de garage geweest. De garage heeft mij laten weten dat ze oppervlakkig helemaal niets kunnen vinden en dat het lek waarschijnlijk ergens inwendig zit. Voordat ik mijn hele bak etc. laat openmaken wilde ik hier toch even vragen of er leden zijn die de problemen herkennen en zo ja wat het probleem bij jullie was?
Ik hoor het graag!
Een aantal weken geleden stapte ik 's ochtends in mijn BMW E46 coupe uit 2001 en toen ik mijn koppelingspedaal intrapte was er geen druk. Nadat de ANWB langs geweest was merkte deze beste meneer op dat mijn rem/koppelingvloeistof reservoir leeg was en na het bijvullen en doorpompen had mijn koppeling weer druk. De beste man informeerde mij dat hij echter geen lekkage kon vinden (uitwendig) en dat ik het probleem toch even zou moeten laten nakijken bij een garage. Ondertussen zijn we een paar weken verder (en een liter remvloeistof) en ben ik bij de garage geweest. De garage heeft mij laten weten dat ze oppervlakkig helemaal niets kunnen vinden en dat het lek waarschijnlijk ergens inwendig zit. Voordat ik mijn hele bak etc. laat openmaken wilde ik hier toch even vragen of er leden zijn die de problemen herkennen en zo ja wat het probleem bij jullie was?
Ik hoor het graag!
Re: E46 lekt remvloeistof, lek onvindbaar
Ik kan me niet voorstellen dat ze geen lek hebben kunnen vinden.
1 liter rem olie moet volgens mij op een relatieve makkelijke manier te vinden zijn.
Daarbij moet er ook steeds als er laag niveau is een rood lampje op het dashbord gaan branden.
Kijk naar olie sporen.
Controleer de remklauwen en de hulpcilinder van de koppeling.
Controleer de abs pomp op olie lekkage.
1 liter rem olie moet volgens mij op een relatieve makkelijke manier te vinden zijn.
Daarbij moet er ook steeds als er laag niveau is een rood lampje op het dashbord gaan branden.
Kijk naar olie sporen.
Controleer de remklauwen en de hulpcilinder van de koppeling.
Controleer de abs pomp op olie lekkage.
Hoi Stefans, het is helaas toch echt zo. Van buitenaf geen sporen van lekkage te vinden, alle leidingen zijn droog. Ook gaat er geen rood lampje op het dashboard branden als het niveau laag is, ik kijk nu elke dag even voordat ik naar m'n werk rij hoe het er mee staat. Overigens is het 1 liter over een periode van ongeveer 2 maanden, dus het is geen groot lek. Ik merk de laatste tijd wel dat mijn koppeling wel eens slipt, ook al is deze niet al te lang geleden vervangen. Zou het mogelijk zijn dat het ergens naar binnen lekt?
Laatst gewijzigd door Dutchie op 07 jun 2017, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Graag niet het direct voorgaande bericht quoten.
Aangezien het koppeling is verwacht ik dat je koppelings slave cilinder die aan de bak zit inwendig lekt, en deze olie gaat je bellhousing (waar de koppeling enzo zit) in, waardoor een lekkage moeilijk te vinden is.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
En dat is zeker niet zo simpel als gewoon de cilinder te laten vervangen? Dat zou zeker ook dus betekenen dat alle gelekte olie gedrained zal moeten worden? Zal het maar eens met de garage opnemen en toch even kijken of het gerepareerd kan worden.
Gelukkig is dat wel zo simpel als het vervangen van de koppelingscilinder. Als de bellhousing geen gaatje heeft aan de onderkant, dan zou je die zelf ook kunnen boren. Klinkt wat spartaans, maar moet zonder problemen kunnen aan de bakzijde op een paar cm van het pasvlak met de motor. Als dan de remvloeistof eruit is gelopen maak je het gaatje weer dicht met vloeibaar aluminium bijvoorbeeld.
Bedankt voor de info, misschien een laatste beetje domme vraag.. voor het vervangen van de koppelingcilinder hoeft de bak er niet af toch?
Bij jouw type motor hoeft de bak er inderdaad niet vanaf zover ik weet. Ga gerust even onder je auto liggen, met een lampje erbij zou je de koppelingscilinder dan van buitenaf moeten kunnen zien zitten.
Het idee is leuk, maar de pest is dat alles wss nat is geworden, dus als je koppelingsplaat, drukgroep en vliegwiel onder de olie zit, dan kun je de plaat weggooien, en moet je de drukgroep en vliegwiel opschuren om te ontdoen van de olie.
Het makkelijkste is de slave cilinder even eraf te halen en kijken of deze lekt, en áls deze lekt, dan kun je het beste de bak eraf pakken en doen wat ik boven aangeef (of in ieder geval eerst ff checken of alles onder de olie zit.)
Het makkelijkste is de slave cilinder even eraf te halen en kijken of deze lekt, en áls deze lekt, dan kun je het beste de bak eraf pakken en doen wat ik boven aangeef (of in ieder geval eerst ff checken of alles onder de olie zit.)
Koppelings cilinder zit inderdaad los aan de bak. dus loshalen en dan pak je 'm er zo vanaf.
Maar wat ik me nu af vraag, was het remolie reservoir compleet leeg? of zat ie net onder de aftakking van de koppeling?
Maar wat ik me nu af vraag, was het remolie reservoir compleet leeg? of zat ie net onder de aftakking van de koppeling?
Pff... ga er van het weekend maar even naar kijken. Hoop dat het allemaal meevalt. In iedergeval bedankt voor je reacties!
Laatst gewijzigd door Dutchie op 07 jun 2017, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reservoir was niet helemaal leeg, zat net onder de vertakking. Rem had overigens nog gewoon druk terwijl de koppeling dat niet had.
Wat ook apart is, en waarschijnlijk niet geheel onbelangrijk, is dat het niet een constante lekkage is. De ene keer duurt het 4-5 dagen voordat het peil teveel daalt en de andere keer daalt het binnen een dag al teveel.
Dan is het in ieder geval zeker de koppeling. De koppelingscilinder heeft een rubberen afdichting, kan zijn dat deze de ene keer wel, en de andere keer niet lekt.Eymen010 schreef:Reservoir was niet helemaal leeg, zat net onder de vertakking. Rem had overigens nog gewoon druk terwijl de koppeling dat niet had.
Pak de cilinder er eens af en kijk of dat deze lekt (LET WEL OP: Trap de koppeling NIET in als de cilinder eraf is)
Ik denk overigens dat de remvloeistof tijdens het rijden op de straat zal lekken. Ik heb toevallig gisteren onder mijn X3 gelegen om de startmotor te vervangen en zag daarbij dat de bellhousing gewoon open is aan de onderkant. Remvloeistof zou er dus meteen uit kunnen lopen en ik denk ook dat dat gebeurt dus bij de topicstarter. De koppeling/drukgroep zou dus best niet al teveel verzadigd van remvloeistof hoeven zijn, omdat het zich niet ophoopt.