Gebonk in aandrijflijn onder vollast 330d

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
meneer aard
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:23

Gebonk in aandrijflijn onder vollast 330d

Bericht door meneer aard » 07 jun 2017, 19:06

Sinds deze week ervaar ik gebonk bij het vol accelereren in de 1 en 2e versnelling. 3-5 niet aanwezig. Doet zich voor tussen 2000-3000 toeren. Op max koppel/ richting max vermogen bij de 3k.

Heb al research gedaan, ik heb nu 2 verdachten; hardeyschijf of de voorste/achterste diff rubberen bussen die uitgescheurd zijn. Het komt een beetje halverwege de tunnel, zeg maar ter hoogte van de asbak achter de armsteun.
Gebonk kon ook scheuren van het frame verklaren, maar dat was bij onderhoud 2 weken terug nog niet aan de orde, deze op de brug gehad er zelf nog onder gestaan en specifiek naar gekeken.

Lees ook veel dat de diff bussen ook wat meer geklonk moeten opleveren alsof soort mechanisch geluid.Dit is meer alsof iemand met een hamer aan het slaan is, je voelt de bonk wel door de auto.

Ben benieuwd..lijkt me slijtage, weinig specifieks over te vinden!

Net even de zoektermen anders gegooid in het engels..daar wordt meer over het tussen lager gesproken. AL heb ik daar geen eerdere ervaringen mee.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Gebonk in aandrijflijn onder vollast 330d

Bericht door Dutchie » 08 jun 2017, 07:43

Hardyschijf kan een boosdoener zijn inderdaad. dit zou je kunnen testen door even een stuk snelweg te rijden, ff gas los, en dan weer op het gas, en als je zodra je op het gas gaat een kleine vertraging of bonk ervaar is het waarschijnlijk je hardyschijf.

Diff rubber kan ook een boosdoener zijn, diff gaat bewegen en kan dan tegen het subframe aan bonken.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

meneer aard
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:23

Re: Gebonk in aandrijflijn onder vollast 330d

Bericht door meneer aard » 08 jun 2017, 19:57

Kon het jammer genoeg vanavond niet testen op de weg, te druk gewoon om je daarop te focussen.
Al valt het me wel op dat er voelbare speling is wanneer je tot stilstand komt met de voet op de rem houdend of wanneer je de auto in drive zet.

Ook met rustig acceleren voel je, vooral in de tweede versnelling een lichte bonk / geschud wat ik eerder verklaar al het flutteren van de aandrijfas ipv het kantelen van het diff.
Onderdelen zijn besteld nieuw tussenlager en hardeyschijf.

meneer aard
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:23

Re: Gebonk in aandrijflijn onder vollast 330d

Bericht door meneer aard » 11 jun 2017, 12:56

Probleem opgelost, bleek inderdaad een gescheurd tussen lager wat het geluid veroorzaakte. Nieuw lager + gelijk de hardy schijf meegenomen.
Wat een pruts werk zeg..alles eronder weg slopen.
Kleine write up; het is te doen op straat, reken dan een volle dag werk. Ik heb het nu op een smeerput gedaan, ben totaal 3,5 uur bezig geweest (op m`n dooie akkertje gedaan overigens).

Door de aandrijfas onder de auto te splitten, hoef je niet de volledige aandrijfas los te halen. Je hebt namelijk voor de diff bouten torx doppen nodig, die had ik zelf niet schijnt wel te kunnen door gewoon een ordinaire ringsleutel erop te zetten, maar zag dat het ook anders kan.

-Bodem platen verwijderen + hitteschildjes
-Klem uitlaat in de kruipolie
-Achterzijde einddemper los schroeven van de ophanging en op een krik zetten
-Onderste uitlaat steun los halen + losse steun
-Uitlaat uit elkaar schuiven en via de krik door naar achteren schuiven (eerst laten zakken)
-Hitte schild los halen over de gehele zijde, je kijkt nu tegen de aandrijfas aan.
-Met kalk stift markeringen zetten op beide zijde aandrijfas en op het chassis als referentie ivm balans
-Bout (18 mm ringsleutel) los halen die de aandrijf as met elkaar verbind
-Bouten (3 stuks 21 mm) los halen op de flens aandrijfas
-Moeren (2 stuks 13 mm) van het tussenlager verwijderen en de as lichtelijk knikken
-Nu kun je ze uit elkaar shuiven en op de werkbank het tussenlager verwijderen
-Hardy schijf zit ook met 3 stuks bouten vast 21 mm vervangen is gewenst (let op verschil met automaat en handgeschakeld!)
-Terug eronder hangen in omgekeerde volgorde.

Gebruikersavatar
martinus83
Berichten: 618
Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
Locatie: Noord-brabant

Re: Gebonk in aandrijflijn onder vollast 330d

Bericht door martinus83 » 12 jun 2017, 21:10

Zie dat het al is opgelost, heb exact hetzelfde gehad. M'n tussenlager er tussen uit, in Oostenrijk.
Klinkt alsof er iemand met een hamer onder op je bodem timmert. Bij hoge snelheid verdwijnt het geluid inderdaad omdat je cardanas dan hard genoeg draait en zich 'centreerd'
Heb het toen meteen laten doen want er was teug in NL niet meer mee te rijden.
Koste me 60 voor het lager, 160 voor de hardyschijf (ook meteen maar laten doen) en 1 uur arbeid.

ben316i
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 apr 2012, 21:07
Locatie: Frederiksoord ( Drenthe )

Re: Gebonk in aandrijflijn onder vollast 330d

Bericht door ben316i » 22 jun 2020, 22:12

Ik zou er vanmiddag ook aan begonnen zijn ,ik had de auto op assteunen staan ,maar dat is geen doen om dan alles er onder weg te halen en weer terug te plaatsen.
Hopelijk kan ik het zelf doen bij de plaatselijke garage, die wil daar nog wel eens tollerand in zijn .

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”