Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 15 apr 2017, 12:34
Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
Ik heb een beetje pech met de aanschaf van een 330xi e46 touring, heb laatst al de aandrijfas rechtvoor laten vervangen voor 400 euro. Maar nu staat er een nog veel duudere beurt te wachten. Maar zou graag wat advies inwinnen hier, over wat ik moet gaan doen.
Mijn auto verbruikt nl. 1 liter olie op 600 kilometer. Dat is natuurlijk zeer hoog.
Dus dat kunnen meerdere dingen zijn, maar vraag me af bij zo'n hoog verbruik of het niet sowieose de zuigerveren zijn(?).
De garage raadt aan om een motorfllush te doen, carterventilatie compleet te vervangen, oliefilterhuispakking en carterpanpakking zweten dus ook vervangen. Dat kost bij elkaar 1028,50 euro incl btw. Maar dan weet je dus niet of dat echt helpt tegen het verbruik.
Dus mijn vraag is eigenlijk, kun je er achter komen voordat je bovenstaande laat doen. Of het niet sowieso de zuigerveren zijn. En bovenstaande reparaties dus geen nut zouden hebben?
Naast het olie verbruik moet er ook een Vanos revisie gedaan worden, schokbreker achter vervangen, en nog wat kleine dingen. En komt het totale kosten plaatje op 2000 euro.
Dus als dat zou blijken dat het niet geholpen heeft tegen het olie verbruik...
Mijn auto verbruikt nl. 1 liter olie op 600 kilometer. Dat is natuurlijk zeer hoog.
Dus dat kunnen meerdere dingen zijn, maar vraag me af bij zo'n hoog verbruik of het niet sowieose de zuigerveren zijn(?).
De garage raadt aan om een motorfllush te doen, carterventilatie compleet te vervangen, oliefilterhuispakking en carterpanpakking zweten dus ook vervangen. Dat kost bij elkaar 1028,50 euro incl btw. Maar dan weet je dus niet of dat echt helpt tegen het verbruik.
Dus mijn vraag is eigenlijk, kun je er achter komen voordat je bovenstaande laat doen. Of het niet sowieso de zuigerveren zijn. En bovenstaande reparaties dus geen nut zouden hebben?
Naast het olie verbruik moet er ook een Vanos revisie gedaan worden, schokbreker achter vervangen, en nog wat kleine dingen. En komt het totale kosten plaatje op 2000 euro.
Dus als dat zou blijken dat het niet geholpen heeft tegen het olie verbruik...
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 03 dec 2016, 19:34
Re: Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
Goedemiddag,
de auto verbruikt zeg je...dat weet je zeker? Of verdwijnt de olie richting de stoep?
BMW motoren staan helaas ook wel bekend om zo'n beetje alle pakkingen die kunnen lekken.
Ik lees niet heel goed of je nu bedoelt lekken of verbruiken maar miss weet je het ook wel niet zeker.
Ruikt de auto naar verbrande olie?
Wel pech zeg..maar wees getroost...mijn 320i touring uit 2004 kost inmiddels ook al 2000 meer dan de aanschaf
en dan doe ik nog alles zelf...keep on smiling met zo'n fijne 330xi
Gr Roy
de auto verbruikt zeg je...dat weet je zeker? Of verdwijnt de olie richting de stoep?
BMW motoren staan helaas ook wel bekend om zo'n beetje alle pakkingen die kunnen lekken.
Ik lees niet heel goed of je nu bedoelt lekken of verbruiken maar miss weet je het ook wel niet zeker.
Ruikt de auto naar verbrande olie?
Wel pech zeg..maar wees getroost...mijn 320i touring uit 2004 kost inmiddels ook al 2000 meer dan de aanschaf
en dan doe ik nog alles zelf...keep on smiling met zo'n fijne 330xi
Gr Roy
Re: Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
Ik zou de carterpanpakking nog even laten voor wat het is. Daar zit namelijk absurd veel werk in, zeker met een X. En een beetje zweten daar is niet zo heel erg.
Oliefilterhuis en CV vallen op zich wel mee (ook wel werk, maar redelijk bereikbaar). Motorflush kan geen kwaad, maar doe het in godsnaam niet bij de dealer, want die olieprijs gaat enkele malen over de kop. Je wordt genaaid waar je bijstaat.
Het kan geen kwaad om bij verschillende (universele) garages wat offertes op te vragen. Je zal het sowieso wel moeten laten doen, maar een beetje huiswerk vooraf kan geen kwaad.
Oliefilterhuis en CV vallen op zich wel mee (ook wel werk, maar redelijk bereikbaar). Motorflush kan geen kwaad, maar doe het in godsnaam niet bij de dealer, want die olieprijs gaat enkele malen over de kop. Je wordt genaaid waar je bijstaat.
Het kan geen kwaad om bij verschillende (universele) garages wat offertes op te vragen. Je zal het sowieso wel moeten laten doen, maar een beetje huiswerk vooraf kan geen kwaad.
Re: Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
Ik zou het hele CCV systeem en de pakking van het oliefilterhuis beetpakken. Die 2 kan je namelijk goed combineren en zijn altijd aan vervanging toe. Als het oliefilterhuis eraf is komt het CCV systeem ook wat beter bereikbaar.
Dat die carterpakking wat zweet is niet zo erg. daar komt die 1L/600km niet vandaan. En een motorflush ben ik niet zo fan van. Gewoon wisselen kan geen kwaad maar geen flush additieven gebruiken. Waarschijnlijk zit er genoeg sludge in je motor als de huidige CCV kapot is. Als dat allemaal los komt door je motorflush is dat ook niet zo goed. Als je deze 2 dingen beetpakt (CCV/pakkking van oliefilterhuis). ben je al een heel end. Daarna goede lange stukken rijden, want die nieuwe CCV moet waarchijnlijk een hoop troep opruimen van de kapotte CCV die er nu opzit. Hierna kan je weer kijken of het verbuik gedaald is en of natuurlijk tijdens de reparatie andere dingen bovenkomen.
Dat zijn even mijn gedachtes. En als je zelf handig bent zou je het natuurlijk ook zelf kunnen doen. dat scheelt het meeste geld .
Je zou voor het mooie even een compressietest kunnen laten uitvoeren, hierdoor krijg je zeker te weten of het verbruik in de zuigerveren/kleppen zit of ergens anders.
Dat die carterpakking wat zweet is niet zo erg. daar komt die 1L/600km niet vandaan. En een motorflush ben ik niet zo fan van. Gewoon wisselen kan geen kwaad maar geen flush additieven gebruiken. Waarschijnlijk zit er genoeg sludge in je motor als de huidige CCV kapot is. Als dat allemaal los komt door je motorflush is dat ook niet zo goed. Als je deze 2 dingen beetpakt (CCV/pakkking van oliefilterhuis). ben je al een heel end. Daarna goede lange stukken rijden, want die nieuwe CCV moet waarchijnlijk een hoop troep opruimen van de kapotte CCV die er nu opzit. Hierna kan je weer kijken of het verbuik gedaald is en of natuurlijk tijdens de reparatie andere dingen bovenkomen.
Dat zijn even mijn gedachtes. En als je zelf handig bent zou je het natuurlijk ook zelf kunnen doen. dat scheelt het meeste geld .
Je zou voor het mooie even een compressietest kunnen laten uitvoeren, hierdoor krijg je zeker te weten of het verbruik in de zuigerveren/kleppen zit of ergens anders.
Re: Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
Zou zoals hier boven al aangegeven werd bij nog 1 of 2 garages langs gaan en ook evt een compressie test doen. Alles vervangen omdat je denk dat het dat is lijkt me niet goed. Wat je al aangeeft, als het dat niet is komt er nog weer een rek van $$$ overheen om je zuigers te doen.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
1 liter op 600 km en er wordt gekeken naar pakkingen en je CCV....
Dan moet je wel echt plassen olie achterlaten als je ergens parkeert. Of de kunststofplaat onder je blok moet telkens vol met olie staan.
Ik zou eerder je klepseals en olieschraapveren verdenken. Zo'n hoog olieverbruik haal je echt niet uit wat pakkingen. Verder heeft de M54 ook wat vaker last van deze kwaaltjes, heb ik me laten vertellen.
Dan moet je wel echt plassen olie achterlaten als je ergens parkeert. Of de kunststofplaat onder je blok moet telkens vol met olie staan.
Ik zou eerder je klepseals en olieschraapveren verdenken. Zo'n hoog olieverbruik haal je echt niet uit wat pakkingen. Verder heeft de M54 ook wat vaker last van deze kwaaltjes, heb ik me laten vertellen.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
Ik vraag het me ook af. Maar een defecte carterventilatie kan wel voor een hoog verbruik zorgen. Die zou ik persoonlijk als eerste doen en dan kijken of het scheelt. Als dat niet het geval is komt die liter op 600km zeker niet alleen van de pakkingen af en moet je het idd inwendig in het blok gaan zoeken. Alleen carterventilatie vervangen zal je geen fortuin kosten?
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 15 apr 2017, 12:34
Re: Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
Bedankt voor jullie reacties! Wordt erg gewaardeerd
Ja hij verbruikt echt, er liggen nl geen plasjes olie onder de auto. En laatst bij de garage was de plastic cover er onder af en die was ook droog. Dus zou je zeggen dat t verbruik is.
Voor wat betreft compressie test, ik meende eens ergens anders gelezen te hebben dat dit niks hoeft te zeggen over de zuigerveren? Dus als de compressie goed blijkt de veren als nog lam kunnen zijn? Klopt dat?
Ik heb totaal geen verstand van autotechniek, maar kan een Carter ventilatie zoveel olie verbruiken? Anders is het misschien inderdaad een idee om alleen dat te vervangen en kijken of het beter wordt? Of moet je het echt in combinatie met die andere dingen doen om echt verschil te maken?
Voor de moterolie berekend deze bmw specialist mij 87 euro. Is dat een redelijke prijs? (Total Quartz longlife 5W30)
Ja hij verbruikt echt, er liggen nl geen plasjes olie onder de auto. En laatst bij de garage was de plastic cover er onder af en die was ook droog. Dus zou je zeggen dat t verbruik is.
Voor wat betreft compressie test, ik meende eens ergens anders gelezen te hebben dat dit niks hoeft te zeggen over de zuigerveren? Dus als de compressie goed blijkt de veren als nog lam kunnen zijn? Klopt dat?
Ik heb totaal geen verstand van autotechniek, maar kan een Carter ventilatie zoveel olie verbruiken? Anders is het misschien inderdaad een idee om alleen dat te vervangen en kijken of het beter wordt? Of moet je het echt in combinatie met die andere dingen doen om echt verschil te maken?
Voor de moterolie berekend deze bmw specialist mij 87 euro. Is dat een redelijke prijs? (Total Quartz longlife 5W30)
Re: Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
De ventilatie kan idd een groot verschil maken, je zal niet de eerste zijn waar een hoop problemen weg zijn.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 23:25
- Locatie: Wateringen
Re: Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
Www.pmotorsport.nl ik voor gratis checks uit en je mag meekijken bij mij
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 15 apr 2017, 12:34
Re: Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
*dubbele post verwijderd*
Laatst gewijzigd door Groovemaster op 16 mei 2017, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 15 apr 2017, 12:34
Re: Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
Dat klinkt goed, maar wat voor checks voor je precies uit dan? Ik had jou sowieso al op het oog voor de VANOS revisie. Zou jij kunnen uitsluiten of het de zuigerveren zijn of de carterventilatie etc?PBMotorsport schreef:http://Www.pmotorsport.nl ik voor gratis checks uit en je mag meekijken bij mij
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 23:25
- Locatie: Wateringen
Re: Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
Yes.
In monster naast den haag mail me maar
In monster naast den haag mail me maar
Re: Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
Ik zou inderdaat als eerste kijken naar de carter ventilatie.
Mijn 330xi had ook een hoog olie verbruik.
Alleen niet zo hoog als de van you.
Ik had slangen gescheurt van de ccv.
Tevens waren mijn lft eb sft veel te hoog.
Laat hem eens uit lezen dan weet je meer.
Mijn 330xi had ook een hoog olie verbruik.
Alleen niet zo hoog als de van you.
Ik had slangen gescheurt van de ccv.
Tevens waren mijn lft eb sft veel te hoog.
Laat hem eens uit lezen dan weet je meer.
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Advies gevraagd over reparatie laten uitvoeren of niet
1028 euro!?
Olie flush, pakkingen etc is prima zelf te doen?
Moet wel zeggen dat olie filterhuis pakking me wat vreemd in de oren klinkt?
Begin zoals gezegd eens met de carterventilatie. Kost een paar tientjes.
Olie flush kun je doen maar zal niet veel oplossen.
Zou wel zonde zijn als alles er vers in zit en je even later je olie weer moet laten aflopen.
Flush heb ik al eens gedaan, kijk eens in m'n showroom
Olie flush, pakkingen etc is prima zelf te doen?
Moet wel zeggen dat olie filterhuis pakking me wat vreemd in de oren klinkt?
Begin zoals gezegd eens met de carterventilatie. Kost een paar tientjes.
Olie flush kun je doen maar zal niet veel oplossen.
Zou wel zonde zijn als alles er vers in zit en je even later je olie weer moet laten aflopen.
Flush heb ik al eens gedaan, kijk eens in m'n showroom