Sportstoelen

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
snellie

Sportstoelen

Bericht door snellie » 24 okt 2016, 21:50

Na een lange rit naar Oostenrijk vraag ik me af:
- Kan je zelf de standaard stoelen van een e87 vervangen door sportstoelen?
- Passen sportstoelen van een coupe/e81 ook in een e87?
Ben benieuwd

snellie

Re: Sportstoelen

Bericht door snellie » 03 nov 2016, 21:15

Vraag een is reeds beantwoord en logisch, uiteindleijk kan je alles zelf. Ik neem aan dat met d evoeding voor het verstellen van de wangen ook wel wat te vinden is. Maar blijft mijn grote vraag; passen die uit een 3-deurs of coupe ook in een 5 deurs?? Zijn de rail even breed en lang? Anyone??

Johnny

Bericht door Johnny » 03 nov 2016, 22:09

Op je 1e vraag: ja , is mogelijk.
Bij mij kwam het idee op na regelmatig lange ritten, met als topper 1300 km ritten afgelopen zomer.
Ik heb zelf de zitting en volledige rug van mijn standaard stoel vervangen door sport.
Het is ff een klusje van gemiddeld 4x 2 uur, maar dan heb je ook wat. :)
Je hebt wel twee donor stoelen nodig.

Edit:
Toelichting; mijn standaard stoelen waren electrisch, en dat wilde ik niet opgeven toen ik twee handmatige sportstoelen vond :gek: :roll:

Op je 2e vraag:
Geen idee ... Het beste is om op ETK de basis frame op te zoeken en dan de onderdeelnrs te vergelijken tussen 5 en 3 deurs.
Laatst gewijzigd door Johnny op 03 nov 2016, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Johnny

Bericht door Johnny » 03 nov 2016, 22:17

Wat betreft de voeding: pin nr 8 of 13 op de grote stekker onder de stoel volgens de WBS. Je kan er ook info over vinden op Amerikaanse BMW fora. Als je pech hebt moet je ook nog een draadje trekken naar de zekeringkast...

Afbeelding

snellie

Bericht door snellie » 04 nov 2016, 14:46

Beste Johnny, bedankt voor je reactie! Ik zal ook de buitenlandse fora nog eens af struinen op zoek naar info, maar goed om te horen dat er mogelijkheden zijn! Bij kwam het idee ook na een lange rit, daarnaast ben ik zelf met 193 cm ook redelijk lang en kreeg ik last van m'n benen. Daarnaast hou ik erg van de BMW sportstoelen omdat die je zo lekker vast zetten met die verstelbare wangen :love: Was ook het enige minpunt bij de aankoop van mijn e87, maar daar wilde ik hem niet voor laten staan.

Johnny

Bericht door Johnny » 04 nov 2016, 16:06

Ik ben maar 179 (180 :whistle: ) en heb ook last van mijn benen bij lange ritten. -_-
Maar nu met de sportstoelen is dat voorbij :) En de zijsteun in bochten is zoveel beter! :duimen:

Maarreh, kan je met 193 niet beter op de achterbank zitten? A Officer Hightower van Police Academy :+
Er kan dan toch niemand achter je zitten :gek: )

snellie

Bericht door snellie » 21 jun 2017, 17:38

Zo, een half jaar en een verhuizing later is het zover; via MP twee sportstoelen uit een e91 op de kop getikt en afgelopen weekend helemaal opgeknapt! Zijn helemaal stof, alles met carclean diadeem schoon gemaakt en ze zien er (bijna) als nieuw uit!
Nu puzzelen met het aansluiten van stroom. Op https://www.1er-faq.de/e8x/interieur-e8 ... sitze.html staat een beschrijving, maar ik twijfel of ik deze moet volgen of een aparte kabel te trekken van bvb de sigarettenaansteker. Iemand ervaring?

snellie

Bericht door snellie » 21 jun 2017, 18:56

Dit is de stekker van de sportstoel bijrijderskant, is anders en minder rijk belegd dan op de Duitse site...
https://myalbum.com/album/pNXzqzct8QmY

En dit is een van de stoelen na schrobben Afbeelding

ron2016

Bericht door ron2016 » 22 jun 2017, 17:30

Dat ziet er super uit zeg. Top

snellie

Bericht door snellie » 22 jun 2017, 19:58

Thanks Ron!
Misschien goed om hier te noemen (voor degenen die geen Duits praten of niet de moeite hebben genomen even op de bovenstaande link te kijken) dat ook de stoelen uit een E90 en E91 passen in een E87!!!
Dat maakt de kans een stuk groter om de stoelen naar jouw smaak te vinden. Er komen regelmatig half-lederen sets (complete interieurs) voorbij op MP voor 500 a 600 euro namelijk. De prijs van originele E87 stoelen lijkt wat hoger te liggen, ik neem aan door minder aanbod.
Is op zich makkelijk een op een over te zetten, alleen de elektra moet aangepast worden.
Na een inspectie van mijn huidige stoelen, blijkt er in de stekker geen enkele goede voeding te zitten voor de lendesteun en ben ik dus sowieso aangewezen op het trekken van een kabel vanaf de sigarettenaansteker.

snellie

Bericht door snellie » 01 jul 2017, 16:34

Vandaag de stoelen geplaatst! Vanaf de sigarettenaansteker (onder de armsteun) aftakkingen gemaakt voor voeding van de lendesteunvertellers, deze onder de randen van het middenconsole en vloermatten weggewerkt.
Gaf zoals verwacht een airbagstoring, deze nog niet kunnen verhelpen; de sensormat in de bijrijdersstoel blijkt een andere dan die van een e87, waardoor hij continu een foutmelding geeft. De verkoper heeft zijn best gedaan dit te verhelpen met een andere sensormat, maar die is tijdens de werkzaamheden gebroken; nu dus de sensormat uit de oude stoel halen en deze monteren. Ik ben er dus nog niet helemaal, maar het zit echt duizend keer beter dan de originele stoelen!! :love:

snellie

Bericht door snellie » 02 aug 2017, 07:06

Eeen aantal weken en een reparatie later (ging op 3 poten lopen; injector moest vervange worden...) uiteindleijk er voor gekozen niet alle som te gaan zetten maar een module aan te sluiten die de sensormat en gordeldetectie omzeilt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”