Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
Graag jullie mening/advies over het volgende:
Ik heb juli 2016 een 2e hands 116i uit 2010 gekocht met 91.000 km op de teller aangekocht bij een BMW dealer. Tot nu tot is er ca. 8000 km. mee gereden. 3 weken geleden was er plotseling een tikkend geluid te horen in de motor waarna we de 116i direct naar de dealer hebben gereden. Na een kort onderzoek bleken er metaaldeeltjes (koper?) in het oliefilter te zitten en na verder onderzoek werd mij medegedeeld dat o.a. de krukaslager kapot was en hierdoor ook de krukas beschadigd en wellicht ook de drijfstanglager. Gevolgen: de motor moet gewisseld worden. Of ik maar even 8.300 euro wil betalen voor een nieuwe motor. BMW onttrekt zich van alle verantwoordelijkheid.
Een punt om te vermelden is dat ik verrast werd bij de aflevering vorig jaar, dat er een nieuwe ketting gemonteerd was. Dit als gevolg van geluiden in de motor die ik hoorde bij de proefrit. Dit bleek een slappe ketting te zijn.
Mijn vraag is: hoe kan er dergelijke schade ontstaan bij deze motor bij normaal gebruik ? In de 11 maanden dat we hem hebben heeft hij altijd goed gereden alleen 1 x een olielampje (oliedruk?) in november heel even aan geweest en na een kwart liter olie bijvullen heb ik deze niet meer gehad.
Onderhoudsbeurten zijn altijd bij BMW en op tijd uitgevoerd volgens de dealer.
Herkent iemand deze problemen?
Ik heb juli 2016 een 2e hands 116i uit 2010 gekocht met 91.000 km op de teller aangekocht bij een BMW dealer. Tot nu tot is er ca. 8000 km. mee gereden. 3 weken geleden was er plotseling een tikkend geluid te horen in de motor waarna we de 116i direct naar de dealer hebben gereden. Na een kort onderzoek bleken er metaaldeeltjes (koper?) in het oliefilter te zitten en na verder onderzoek werd mij medegedeeld dat o.a. de krukaslager kapot was en hierdoor ook de krukas beschadigd en wellicht ook de drijfstanglager. Gevolgen: de motor moet gewisseld worden. Of ik maar even 8.300 euro wil betalen voor een nieuwe motor. BMW onttrekt zich van alle verantwoordelijkheid.
Een punt om te vermelden is dat ik verrast werd bij de aflevering vorig jaar, dat er een nieuwe ketting gemonteerd was. Dit als gevolg van geluiden in de motor die ik hoorde bij de proefrit. Dit bleek een slappe ketting te zijn.
Mijn vraag is: hoe kan er dergelijke schade ontstaan bij deze motor bij normaal gebruik ? In de 11 maanden dat we hem hebben heeft hij altijd goed gereden alleen 1 x een olielampje (oliedruk?) in november heel even aan geweest en na een kwart liter olie bijvullen heb ik deze niet meer gehad.
Onderhoudsbeurten zijn altijd bij BMW en op tijd uitgevoerd volgens de dealer.
Herkent iemand deze problemen?
Re: Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
Hang af van hoe er gereden werd toen het olie lampje ging branden, vaak ben je dan al te laat.
Ik denk dat dit gevolg schade is van de te lage olie druk (oliedruk lampje).
Mijn 118i van 2007 geeft aan als het olie peil te laag word en bijgevuld moet worden, met een geel lampje bij het uitzetten.
Ik denk dat dit gevolg schade is van de te lage olie druk (oliedruk lampje).
Mijn 118i van 2007 geeft aan als het olie peil te laag word en bijgevuld moet worden, met een geel lampje bij het uitzetten.
Re: Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
Voor de duidelijkheid:
Olielampje heeft maar heel even gebrand dit was afgelopen november. Na iets olie gevuld te hebben heb ik het geen lampjes meer waargenomen.
Wat is de oorzaak van een lage oliedruk ? olie heeft er altijd voldoende ingezeten.
Olielampje heeft maar heel even gebrand dit was afgelopen november. Na iets olie gevuld te hebben heb ik het geen lampjes meer waargenomen.
Wat is de oorzaak van een lage oliedruk ? olie heeft er altijd voldoende ingezeten.
Re: Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
Ok, Sorry. Even voorstellen dan.
Ik ben Frank, en met mijn vrouw woonachtig in het oosten van het land. Puur voor de fun heb ik al jaren een Roadster. Ben begonnen met een Z3 1.8 liter en al snel overgegaan naar een 6 cylinder 2.2. Daarna de 2,5L E85 en nu sinds 3 jaar een E89 2.3. Voor de dagelijkse kilometers hadden wij een Mini One die te klein (laag) werd en zomer 2016 ingeruild voor deze E87 2 liter bij de dealer.
Verder ben ik ook vaak te vinden op het Z3forum.
Ik ben Frank, en met mijn vrouw woonachtig in het oosten van het land. Puur voor de fun heb ik al jaren een Roadster. Ben begonnen met een Z3 1.8 liter en al snel overgegaan naar een 6 cylinder 2.2. Daarna de 2,5L E85 en nu sinds 3 jaar een E89 2.3. Voor de dagelijkse kilometers hadden wij een Mini One die te klein (laag) werd en zomer 2016 ingeruild voor deze E87 2 liter bij de dealer.
Verder ben ik ook vaak te vinden op het Z3forum.
Re: Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
Zodra het oliedruk lampje aangaat word er weinig tot geen olie meer rond gepompt.
Als dit tijdens het rijden gebeurt afhankelijk van de belasting kunnen hier flinke beschadigingen door optreden.
Die zijn niet altijd direct waarneembaar maar kunnen op den duur zeker verergeren op pas op een later stadium optreden.
Als dit tijdens het rijden gebeurt afhankelijk van de belasting kunnen hier flinke beschadigingen door optreden.
Die zijn niet altijd direct waarneembaar maar kunnen op den duur zeker verergeren op pas op een later stadium optreden.
Re: Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
Dank je Koen,
Dat er geen olie meer wordt rondgepompt is dat dan een gevolg van een slechte pomp o.i.d. en komt dit vaak voor bij een E87 ?
Dat er geen olie meer wordt rondgepompt is dat dan een gevolg van een slechte pomp o.i.d. en komt dit vaak voor bij een E87 ?
Re: Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
Heb je rechtsbijstand?
Als je wilt, stuur de laatste 7 cijfers van het chassisnummer dan kijk ik of die ketting garantie was van BMW Duitsland of dat ze het zelf hebben betaald.
Als je wilt, stuur de laatste 7 cijfers van het chassisnummer dan kijk ik of die ketting garantie was van BMW Duitsland of dat ze het zelf hebben betaald.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
Rechtsbijstand heb ik. Het nummer is: E334740
Re: Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
Het is geen terugroep actie geweest maar de ketting kan geclaimed zijn.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
Even een update. BMW Nederland en de dealer zijn op het laatste moment toch met een coulanceregeling gekomen waarbij zij een deel van de kosten van een nieuwe motor op zich namen. Zelf moesten wij voor 40% van de kosten opdraaien.
Van doorslag was dat de auto altijd op tijd en bij BMW zijn servicebeurten heeft gehad. Hadden we dit niet gedaan hadden we geen coulance gehad. Verder is het bijna onmogelijk voor een consument te bewijzen dat de fout te wijten is aan slecht ontwerp van de motor dan wel een slecht uitgevoerde reparatie van de ketting.
Van doorslag was dat de auto altijd op tijd en bij BMW zijn servicebeurten heeft gehad. Hadden we dit niet gedaan hadden we geen coulance gehad. Verder is het bijna onmogelijk voor een consument te bewijzen dat de fout te wijten is aan slecht ontwerp van de motor dan wel een slecht uitgevoerde reparatie van de ketting.
Re: Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
Zo daar kom je goed weg.
Netjes hoor.
Welkom op het forum
Netjes hoor.
Welkom op het forum
- jwbakkenes
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:47
Re: Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
Das nog ruim 3300 euro die jij moet betalen, ik zou daar nooit mee akkoord gaan en tot het gaatje gaan dat zij alles betalen. Ze erkennen schuld en jij hebt je goed en op tijd ingevulde onderhouds boekje. Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Succes in ieder geval en gebruik je rechtsbijstand nu ze toch "schuld" erkennen.
Succes in ieder geval en gebruik je rechtsbijstand nu ze toch "schuld" erkennen.
Re: Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
precies mijn idee
Gemiddelde advocaat weet hier wel raad mee en gok dat iedere rechter er heel vlot klaar mee is
Gemiddelde advocaat weet hier wel raad mee en gok dat iedere rechter er heel vlot klaar mee is
Laatst gewijzigd door mieske90 op 26 jul 2017, 19:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het quoten van een vorig bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: Het quoten van een vorig bericht is onnodig en niet toegestaan.
- MJWvanBeek
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
De N43B20 motoren zijn zeer zwak ontworpen. Bij mij is distributieketting bij 70k en 100k km's vervangen/gerepareerd. Nu bij 120k km's het hydraulisch ventiel voor de oliedrukregeling. En dan zit ik nu nog met tikkende klepstoters. De auto rijdt verder als een zonnetje, maar het tikkende drama van de motor wordt enigzins wel steeds erger. Volgende week breng ik de auto weg naar Carrec Technocenter. Hopelijk valt deze motor nog te redden, al ben ik wel bang wat er hierna weer opdoemt aan motor perikelen. De auto is verder altijd dealer onderhouden, maar dat zegt dus niks over de betrouwbaarheid van de motor. Toen Breeman te Rotterdam een diagnose stelde, kwamen ze met drijfstanglagers. Maar goed, ben inmiddels naar redelijk wat BMW specialisten geweest, Carrec was de enige die meteen met een mogelijke oorzaak kwam van de tikkende klepstoters. Olie voorziening/doorloop bij de klepstoters is niet goed, waardoor de klepstoters tikken. Maar waarom is de olie doorloop niet optimaal, dat gaan ze volgende week uitzoeken.
- jwbakkenes
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:47
Re: Motor E87 2010 onherstelbaar kapot binnen 99.000 km.
Ben wel benieuwd hoe de situatie nu is. Heb je nog iets gedaan met de tips?