E39 oud, E61 nieuw (bijna weer zoals 't hoort)
Re: E61 Oud en nieuw (nog ff over die brom...)
... dat ze gebeuren zegt natuurlijk nog niks over de wijze waarOP die dingen gebeuren! ;-)
Laatst gewijzigd door hj2 op 03 jul 2017, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E39 oud, E61 nieuw (sport knop)
Zo, zondag heb ik de sport knop ingebouwd. Ziet er netjes uit en werkt perfect. Als je de knop indrukt gaat netjes 'SPORT' in de instrumentcluster branden.
Knopje van Ebay:
Cluster met brandende indicator:
Knopje in positie:
Ik kan nu ook definitief bevestigen dat de sport mode NIET hetzelfde is als de DS stand. (Sorry Tom!) Het sturen gaat inderdaad zwaarder. Ik weet niet of dat komt door een aangepaste force feedback (zit dat systeem uberhaubt in de besturing?) of dat de bekrachtiging effectief minder is. Ik zoek het nog uit.
Voor de rest lijkt alles nog een beetje op de DS stand, maar ik heb nog geen gelegenheid gehad om e.e.a. echt goed te vergelijken. Ik stel mij zo voor dat er verschillende curves / look-up tables of curves worden toegepast voor DS- en SPORT mode. Zaken waar de software zeker de bepalende factor is is gaspedaalrespons, schakeltoerentallen, anticipatie van schakelmomenten en de doorlooptijden van het schakelen zelf. Genoeg knoppen om aan te draaien voor beide modi.
Overigens stond op de onderkant van het plaatje waar de pook in zit een blauwe markering, precies waar de sport knop nu zit. Toeval? Wie zal het zeggen Misschien dat forummember Source nog inside info heeft over dit onderwerp.
Traditiegetrouw: wordt vervolgd!
Knopje van Ebay:
Cluster met brandende indicator:
Knopje in positie:
Ik kan nu ook definitief bevestigen dat de sport mode NIET hetzelfde is als de DS stand. (Sorry Tom!) Het sturen gaat inderdaad zwaarder. Ik weet niet of dat komt door een aangepaste force feedback (zit dat systeem uberhaubt in de besturing?) of dat de bekrachtiging effectief minder is. Ik zoek het nog uit.
Voor de rest lijkt alles nog een beetje op de DS stand, maar ik heb nog geen gelegenheid gehad om e.e.a. echt goed te vergelijken. Ik stel mij zo voor dat er verschillende curves / look-up tables of curves worden toegepast voor DS- en SPORT mode. Zaken waar de software zeker de bepalende factor is is gaspedaalrespons, schakeltoerentallen, anticipatie van schakelmomenten en de doorlooptijden van het schakelen zelf. Genoeg knoppen om aan te draaien voor beide modi.
Overigens stond op de onderkant van het plaatje waar de pook in zit een blauwe markering, precies waar de sport knop nu zit. Toeval? Wie zal het zeggen Misschien dat forummember Source nog inside info heeft over dit onderwerp.
Traditiegetrouw: wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 14:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E39 oud, E61 nieuw (sport knop)
Ik rij nooit op sportstand in mn 530da. Enige wat er gebeurt is dat ie langer in de toeren doorjaagd maar dat wil ik heul niet in mn diesel!
Re: E39 oud, E61 nieuw (sport knop)
Dat schrijf ik nou net: dat is dus niet het enige wat er gebeurt. En bedoel je trouwens de DS stand of de sportstand?
Het al dan niet gebruiken is natuurlijk geheel aan je persoonlijke voorkeur :-) Voor een Diesel zie ik het nut van verhoogde toerentallen ook niet zo. Iig moet het toerenbereik zo worden uitgekozen dat je steeds van de maximale powerband gebruik maakt
Het al dan niet gebruiken is natuurlijk geheel aan je persoonlijke voorkeur :-) Voor een Diesel zie ik het nut van verhoogde toerentallen ook niet zo. Iig moet het toerenbereik zo worden uitgekozen dat je steeds van de maximale powerband gebruik maakt
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E39 oud, E61 nieuw (sport knop)
Sorry ik bedoelde de DS stand met de pook idd.hj2 schreef:Dat schrijf ik nou net: dat is dus niet het enige wat er gebeurt. En bedoel je trouwens de DS stand of de sportstand?
Het al dan niet gebruiken is natuurlijk geheel aan je persoonlijke voorkeur :-) Voor een Diesel zie ik het nut van verhoogde toerentallen ook niet zo. Iig moet het toerenbereik zo worden uitgekozen dat je steeds van de maximale powerband gebruik maakt
Re: E39 oud, E61 nieuw (sport knop)
Maar hoe gaat dat inbouwen dan? moet je daar nog iets software matig aanpassen of is dat aansluiten en klaar?
Re: E39 oud, E61 nieuw (sport knop)
Het is letterlijk aansluiten en klaar.
2 bussen op de connector achterop de knoppenbalk in de middenconsole en 2 draden op een met de verlichting geschakelde voeding (zodat de ring op de schakelaar oranje oplicht) Presto!
2 bussen op de connector achterop de knoppenbalk in de middenconsole en 2 draden op een met de verlichting geschakelde voeding (zodat de ring op de schakelaar oranje oplicht) Presto!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E39 oud, E61 nieuw (sport knop)
En heb je daar ook foto van? heb dat nog nooit los gehad onder de pook dus geen idee wat waar moet etchj2 schreef:Het is letterlijk aansluiten en klaar.
2 bussen op de connector achterop de knoppenbalk in de middenconsole en 2 draden op een met de verlichting geschakelde voeding (zodat de ring op de schakelaar oranje oplicht) Presto!
Re: E39 oud, E61 nieuw (sport knop)
nee, maar er staat genoeg op 't net. Zoek op E60 sport button retrofit.
Kijk zeker ook even op youtube :-)
Maar als je 't heul niet in je diesel wilt...
Dan zou ik 't ook niet doen
Kijk zeker ook even op youtube :-)
Maar als je 't heul niet in je diesel wilt...
Dan zou ik 't ook niet doen
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E39 oud, E61 nieuw (sport knop)
Nou als het alleen de toerenovergang ver laat niet neehj2 schreef:nee, maar er staat genoeg op 't net. Zoek op E60 sport button retrofit.
Kijk zeker ook even op youtube :-)
Maar als je 't heul niet in je diesel wilt...
Dan zou ik 't ook niet doen
Re: E39 oud, E61 nieuw (de volgende ellende dient zich aan)
We zijn weer enige tijd verder intussen.
De sportknop bevalt prima, maar ik ga toch even het kabelboompje fixen zodat de DS mode ook weer werkt inclusief zelf schakelen. Voor mijn beleving wordt het sturen te zwaar in de 'sport' modus, ik gebruik 'm zelden, al gaat het als de spreekwoordelijke brandweer met de optie geactiveerd.
Maar nu: PDC kaduuk, Draagarmen uitgelubberd en de wagen mist soms een deel van het vermogen. Ik heb even gekeken, en ja hoor, er zit wat olie in de connector van de valvetronic sensor. Ik ben dus weer aan de beurt.
Draagarmen zijn binnen intussen (Toch maar weer Meyle HD) en de sensor + alle pakkingen zijn besteld. Weer een klein kapitaal down the drain, deze E61 gaat mij wat te veel lijken op de E39 qua kosten, en dat is zeker niet positief bedoeld.
Anyway, je kent me: Alles moet wel perfect zijn, we gaan dus binnenkort maar weer aan de bak!
De sportknop bevalt prima, maar ik ga toch even het kabelboompje fixen zodat de DS mode ook weer werkt inclusief zelf schakelen. Voor mijn beleving wordt het sturen te zwaar in de 'sport' modus, ik gebruik 'm zelden, al gaat het als de spreekwoordelijke brandweer met de optie geactiveerd.
Maar nu: PDC kaduuk, Draagarmen uitgelubberd en de wagen mist soms een deel van het vermogen. Ik heb even gekeken, en ja hoor, er zit wat olie in de connector van de valvetronic sensor. Ik ben dus weer aan de beurt.
Draagarmen zijn binnen intussen (Toch maar weer Meyle HD) en de sensor + alle pakkingen zijn besteld. Weer een klein kapitaal down the drain, deze E61 gaat mij wat te veel lijken op de E39 qua kosten, en dat is zeker niet positief bedoeld.
Anyway, je kent me: Alles moet wel perfect zijn, we gaan dus binnenkort maar weer aan de bak!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E39 oud, E61 nieuw (de volgende ellende dient zich aan)
E61 is zeker niet de beste auto die BMW heeft gemaakt.
Re: E39 oud, E61 nieuw (de volgende ellende dient zich aan)
Nou, de vooras is weer kakel vers
Complete nieuwe set draagarmen en interlinks geplaatst en de stuurkogels (binnenste en buitenste) waren vorig jaar al gedaan, dus de wagen rijdt en stuurt weer premium, lekker strak en zonder gerammel of gezwabber. Op naar het volgende!
Complete nieuwe set draagarmen en interlinks geplaatst en de stuurkogels (binnenste en buitenste) waren vorig jaar al gedaan, dus de wagen rijdt en stuurt weer premium, lekker strak en zonder gerammel of gezwabber. Op naar het volgende!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E39 oud, E61 nieuw (vermogen is weer volle bak terug)
Geleidelijk werd het vermogen en de gasrespons steeds minder. Ik zag een miniem druppie olie op de connector dan de eccentric shaft sensor. Dus de stoute schoenen aandedaan en deze gewisseld voor een nieuwe. Wat denk je: alle paardjes hangen weer aan het gas. Gelijk een kapotte pdc sensor vervangen en we kunnen er weer tegenaan. Nu is het premium gevoel tenminste weer helemaal terug!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E39 oud, E61 nieuw (vermogen is weer volle bak terug)
Wat je opnoemt klinkt zeer herkenbaar!
Ik heb ook een N52B25 en ook last van het trillen, en minder vermogen en gasrespons.
Heb je misschien een link(van de sensor) en een paar foto's van je werkzaamheden dan ga ik dat ook maar is proberen
alvast bedankt zal me een hoop dagelijkse irritatie schelen
Ik heb ook een N52B25 en ook last van het trillen, en minder vermogen en gasrespons.
Heb je misschien een link(van de sensor) en een paar foto's van je werkzaamheden dan ga ik dat ook maar is proberen
alvast bedankt zal me een hoop dagelijkse irritatie schelen