Remklauw revisie vragen

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
b-a-r-t
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mei 2017, 23:34

Remklauw revisie vragen

Bericht door b-a-r-t » 07 jul 2017, 22:39

Hallo, ik heb wat beginnersvragen:

Ik heb vandaag de linker remklauw uit elkaar gehaald omdat ik een ernstig schurend geluid hoor als ik naar rechts stuur en deze week zelfs heftig piepende geluiden (iemand ideeen over wat het kan zijn? ) Ik vermoedde dat het iets met de remklauw te maken heeft, er is al een nieuw lager ingezet en de schijf draait goed rond. Helaas toen ik keek nergens (!) sporen van slijp slijtage.....maar toch de rem gangbaar gemaakt.

Mijn vragen:

De remzuiger 1 - hoe vast moet die zitten terwijl de remleiding nog aangesloten is ? Klopt het dat ik het met een lijmklem moet aandraaien om het weer naar binnen te krijgen ?

De remzuiger 2 - Als ik het rubber opschuif ziet de zuiger er als nieuw uit, mooi glad blank metaal. Is dat representatief voor het deel dat in de klauw zit ?

De blokjes - moeten die heel los zitten ? Dus licht in de metalen klemmetjes/geleiders met kopervet lopen en bijna eruit vallen als de klauw van de schijf gehaald wordt of moeten ze iets / erg vastgeklemd zitten ?

Kopervet - heb ik op de verborgen twee assen tussen de klauw delen (die afgedekt zijn met de rubbers) gesmeerd en op de geleiders van de blokjes, is dat correct of had ik nog ergens anders moeten smeren ?

Mijn revisie heeft er toe geleid dat het schurende geluid minder is en het lijkt lekkerder te rijden maar het geluid is helaas nog niet weg....heel frustrerend !

Groeten,
Bart

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Remklauw revisie vragen

Bericht door Yor » 07 jul 2017, 22:59

Hey Bart,

Zuiger 1, ja.. flinke tegendruk en de zuiger zal pas terug gaan. Het is mij wel eens gelukt met de hand en het tankje open. Zuiger 2 opzich is dat representatief maar er zou makkelijk corrosie onder kunnen zitten. Dit gebeurt pas alleen bij oude remklauwen en nalatig onderhoud. Zo lezen niet bij jou aan de orde. Blokjes; als je de blokjes met de piepveertjes aan de bovenkant hebt ja, die zitten los en worden tegengehouden door de klauw en zuiger. Bij de remblokken met de klemmen zit het geheel geborgd in de zuiger. Kopervet alleen op de bewegende delen van de voeringen en klauw smeren, niet in de gelijdepennen. Daar hoort een synthetisch vet tussen zoals lagervet.

Waar komt het geluid vandaan? Check je handrem eens en bv de spatplaten van de remmen enz om zulke dingen uit te sluiten. Eventueel is het nog een mogelijkheid dat een van de zuigers blijft hangen. Lijkt me sterk maargoed, toch is het waard om na te kijken.

b-a-r-t
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mei 2017, 23:34

Re: Remklauw revisie vragen

Bericht door b-a-r-t » 11 jul 2017, 18:04

Dank je Yor, ik denk dat ik de remklauw goed heb gangbaar gemaakt,behalve dat kopervet op de gelijdepennen maar dat zal geen kwaad kunnen.

Toch blijft het zo dat als ik naar rechts stuur een schurend geluid te horen is rechts voor.

Er is geen enkele slijtage te zien, het wiel loopt mooi uit, de lager is nieuw (gebruikt onderdeel dat wel) de schijf en blokken zijn bijna nieuw en origineel....

Het kan alleen het blokje zijn vanwege een hangende zuiger, of ik heb wellicht toch een slecht lager gekocht ?

Om gek van te worden, morgen naar de garage...

Gebruikersavatar
-Richard-
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 mei 2015, 18:53

Re: Remklauw revisie vragen

Bericht door -Richard- » 12 jul 2017, 15:34

Stofscherm slijt niet aan? Wielkuip zit volledig vast? Sabilisator stangen goed, end links goed?
Voelt het wiel warmer aan dan het andere wiel op dezelfde as ? (ofwel links warmer dan rechts)

Verder zou ik zelf geen 2e hand lagers monteren. Jij hebt naar alle waarschijnlijkheid het complete fusee lichaam uitgewisseld? Zou zelf liever een compleet nieuw wiellager monteren.. Maar doordat het geluid in principe hetzelfde blijft lijkt het alsof iets anders aanslijt.

De zuigers moeten inderdaad glad en niet roestig zijn. Vaak scheurt een stofhoes waardoor er contaminaties intrede doen wat roest veroorzaakt. De seal - afdichtingsring - in de klauw glijd dan niet lekker meer over de zuiger waardoor het terug drukken van de zuigers teveel kracht kost.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”