olie verbruik m54
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
olie verbruik m54
beste leden. zoals jully weten lusten deze motoren soms een literolie om de zoveel kilometer. ik heb hiervooreen oplossing.kyk op deze linl:www.xoutpost.com/bmw-sav-forums/x5-e53f ... blems.hmtl. succes met het aanbrengen van de nodige veranderingen. ik heb het al gedaan en de motor loopt veel mooier en het oliegebruik is nu nihil.ook is ie een stukzuiniger geworden.pcv klep heb ik op de sloop gehaald van een crhysler 3 liter. zit rechts voor op de motor. verder heb je maar een paar goede slangen nodig.en een uurtje sleutelen. laat weten als je iets wil weten van my hoe ik het he gedaan. groet martin.
Re: olie verbruik m54
Hey Martin onder welk forum heb je het gevonden net ff gekeken maar kan het niet vinden
Re: olie verbruik m54
Tsja, bij een auto op leeftijd moet er wel eens onderhoud plaatsvinden. De plek van de carterventilatie van de M54 blinkt niet uit in makkelijk bereikbaar zijn, maar heel erg veel werk is het toch ook weer niet. Zelf heb ik 2 linker handen, dus doe alleen maar makkelijk onderhoud zelf. Vorige maand ben ik weer naar Franeker gereden voor het preventief (na 3000.000 km) laten vervangen van de carterventilatie. Totale rekening was zo'n € 315,-, waarvan bijna € 175,- aan nieuw materiaal is gebruikt. Al met al in een kleine 3 uur gemonteerd. Dus als je handig genoeg bent en het aandurft om de originele carterventilatie te vervangen door wat slangetjes en een opvangbakje, dan zou je dit ook zelf kunnen doen.
Ja, een beetje meer centjes, maar dan is de wagen wel weer zoals BMW hem bedoeld heeft.
Ik heb op een US site gelezen dat de oplossing zoals Martin waarschijnlijk ook heeft gemaakt wel eens niet zo goed zou kunnen zijn.
Kijk dit draadje maar eens door: http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... ?p=6636869, met de waarschuwingen op pagina 1, #14 en #15.
Kijk ook even naar deze video, waar een liefhebber uitlegt waarom hij voor de originele oplossing gaat (ook een M54 maar in een 330i): https://www.youtube.com/watch?v=ZDP8Dma0nUs.
Ik ging, preventief, want mijn e39 verbruikt misschien een halve liter tussen 2 beurten met zo'n 22.000 km tussen de beurten, voor de BMW oplossing en mocht ik er nog een keer 300.000 km mee hebben gereden, dan denk ik dat het per km nog niet zo duur is geweest.
Uiteraard moet iedereen zelf weten wat er met de wagen gebeuren moet. Succes in ieder geval.
Ja, een beetje meer centjes, maar dan is de wagen wel weer zoals BMW hem bedoeld heeft.
Ik heb op een US site gelezen dat de oplossing zoals Martin waarschijnlijk ook heeft gemaakt wel eens niet zo goed zou kunnen zijn.
Kijk dit draadje maar eens door: http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... ?p=6636869, met de waarschuwingen op pagina 1, #14 en #15.
Kijk ook even naar deze video, waar een liefhebber uitlegt waarom hij voor de originele oplossing gaat (ook een M54 maar in een 330i): https://www.youtube.com/watch?v=ZDP8Dma0nUs.
Ik ging, preventief, want mijn e39 verbruikt misschien een halve liter tussen 2 beurten met zo'n 22.000 km tussen de beurten, voor de BMW oplossing en mocht ik er nog een keer 300.000 km mee hebben gereden, dan denk ik dat het per km nog niet zo duur is geweest.
Uiteraard moet iedereen zelf weten wat er met de wagen gebeuren moet. Succes in ieder geval.
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: olie verbruik m54
beste lucky luuk. de site is :xout post.com diy solution on m54-m52tu ccv problems. ik heb het zo precies nagemaakt. motor lopt veel rustiger en verbruikt helemaal geen olie. lees die site mar eens goed door van bavarian 39 hy rydt al een par jaar zo en nog geen enkele storing gehad. myn ombouw heb ik vorig jaar gedaan binnen een uurtje en heb nog nooit een probleem met de ombouwgehad.als je hulp nodig hebt zeg het maar. kom ik je wel helpen.groet martin
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: olie verbruik m54
deze oplossing kost byna niks en is binnen vyf minuten te vervagen als d pvc klep defect gaat. wat overigs nooit gebeurt
Re: olie verbruik m54
Goede morgen, beste Martin en Peerke,
De manier waarop Martin de carterventilatie/olieafscheider heeft ge-update, dat heb ik al vele malen gezien op YouTube, en alles komt vaak uit de US of Duitsland en Polen.
Deze montage, die is gewoon beren goed, en ik zou het precies hetzelfde gedaan hebben.
Wat ik dus ook ga doen a.s. zomer.
Ik heb 2 jaar geleden een heel nieuwe carterontluchting/olie afscheider gemonteerd.
En ineens is het olie verbruik hoger geworden.
De echte oorzaak is dus de vacuüm!
De vacuüm is iets te krachtig, en houd constant de klep open getrokken, wat weer resulteert dat alle olie die door het systeem heen gaat, dat dit geconsumeerd word door de motor!
Ook hier zou een terugslagklep tussen de slang en de oliepeilbuis gemonteerd kunnen worden!.
Ik ga het dus ook veranderen, met slangen en wat verbouwingen, en een oil catch can.
De oil catch can, die ga ik voorzien van een directe afvoer naar de originele plaats, de olie peilbuis.
Deze ga ik natuurlijk helemaal reinigen.
Enkel ga ik tussen de slang en de oliepeilbuis een terugslagklep monteren.
Zodat er enkel olie naar het carter word afgevoerd, en niet anders om!
Het is ook geheel mogelijk, om alles met slangen te monteren.
Er zijn dus meerdere systemen, en men kunt het zo duur maken als men zelf wil.
Voor Luuk heb ik dan de tip, kijk eens op YouTube en kijk eens onder carterventilatie/olie afscheider BMW.
Dan krijgt u wat mooie montages te zien.
Er staan ook hele mooie en duidelijke filmpjes tussen, hoe en wat men dient te doen.
Succes.
Fijn weekend allen.
Met vriendelijke groet,
Ad
De manier waarop Martin de carterventilatie/olieafscheider heeft ge-update, dat heb ik al vele malen gezien op YouTube, en alles komt vaak uit de US of Duitsland en Polen.
Deze montage, die is gewoon beren goed, en ik zou het precies hetzelfde gedaan hebben.
Wat ik dus ook ga doen a.s. zomer.
Ik heb 2 jaar geleden een heel nieuwe carterontluchting/olie afscheider gemonteerd.
En ineens is het olie verbruik hoger geworden.
De echte oorzaak is dus de vacuüm!
De vacuüm is iets te krachtig, en houd constant de klep open getrokken, wat weer resulteert dat alle olie die door het systeem heen gaat, dat dit geconsumeerd word door de motor!
Ook hier zou een terugslagklep tussen de slang en de oliepeilbuis gemonteerd kunnen worden!.
Ik ga het dus ook veranderen, met slangen en wat verbouwingen, en een oil catch can.
De oil catch can, die ga ik voorzien van een directe afvoer naar de originele plaats, de olie peilbuis.
Deze ga ik natuurlijk helemaal reinigen.
Enkel ga ik tussen de slang en de oliepeilbuis een terugslagklep monteren.
Zodat er enkel olie naar het carter word afgevoerd, en niet anders om!
Het is ook geheel mogelijk, om alles met slangen te monteren.
Er zijn dus meerdere systemen, en men kunt het zo duur maken als men zelf wil.
Voor Luuk heb ik dan de tip, kijk eens op YouTube en kijk eens onder carterventilatie/olie afscheider BMW.
Dan krijgt u wat mooie montages te zien.
Er staan ook hele mooie en duidelijke filmpjes tussen, hoe en wat men dient te doen.
Succes.
Fijn weekend allen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: olie verbruik m54
Hallo,
Bedankt voor deze nuttige informatie.
Ik ben aan het overwegen om dit te doen bij mijn auto.
Echter weet ik niet zeker of dit de oplossing is voor mijn probleem.
Ik heb een e39 520 benzine touring facelift uit 2002.
Ik heb de wagen net twee maanden en ik heb er nu al twee keer een liter olie in moeten doen.
De auto heeft pas 165000 op de teller staan.
Ik heb geen lekkage kunnen constateren.
Wekelijks rij ik ongeveer 500 km.
Is dit gebruikelijk voor een auto van 15 jaar?
Bij voorbaat dank.
Mvg,
Dudester
Bedankt voor deze nuttige informatie.
Ik ben aan het overwegen om dit te doen bij mijn auto.
Echter weet ik niet zeker of dit de oplossing is voor mijn probleem.
Ik heb een e39 520 benzine touring facelift uit 2002.
Ik heb de wagen net twee maanden en ik heb er nu al twee keer een liter olie in moeten doen.
De auto heeft pas 165000 op de teller staan.
Ik heb geen lekkage kunnen constateren.
Wekelijks rij ik ongeveer 500 km.
Is dit gebruikelijk voor een auto van 15 jaar?
Bij voorbaat dank.
Mvg,
Dudester
Re: olie verbruik m54
Hoi Dudester,
Zoals je kan lezen heb ik zowat de enige E39 die geen olie verbruikt. In een ander draadje heb ik al gemeld dat ik afgelopen week op en neer naar Wenen ben gereden, net een week nadat ik de olie had vernieuwd. Na ruim 2000 km geen druppel olie verbruikt.
Mijn 525i (uit 2002) heeft sinds ongeveer een half jaar een nieuwe carterventilatie (BMW oplossing) en dat blijkt nog altijd goed te werken voor mijn auto. Ik mag me gelukkig prijzen denk ik.
Op het internet zijn erg veel alternatieven te vinden voor de wat ongemakkelijke carterventilatie van BMW. Of die op de lange duur allemaal even goed zijn voor de motor weet ik niet. Van de mensen die een alternatief hebben verbouwd en waar het mis is gegaan krijg je over het algemeen weinig te horen. Er zijn echter positieve verhalen te over van een alternatief, dus als je het aandurft .....
Zoals je kan lezen heb ik zowat de enige E39 die geen olie verbruikt. In een ander draadje heb ik al gemeld dat ik afgelopen week op en neer naar Wenen ben gereden, net een week nadat ik de olie had vernieuwd. Na ruim 2000 km geen druppel olie verbruikt.
Mijn 525i (uit 2002) heeft sinds ongeveer een half jaar een nieuwe carterventilatie (BMW oplossing) en dat blijkt nog altijd goed te werken voor mijn auto. Ik mag me gelukkig prijzen denk ik.
Op het internet zijn erg veel alternatieven te vinden voor de wat ongemakkelijke carterventilatie van BMW. Of die op de lange duur allemaal even goed zijn voor de motor weet ik niet. Van de mensen die een alternatief hebben verbouwd en waar het mis is gegaan krijg je over het algemeen weinig te horen. Er zijn echter positieve verhalen te over van een alternatief, dus als je het aandurft .....
Re: olie verbruik m54
Hoi Peerke007,
Bedankt voor de terugkoppeling.
Mag ik vragen bij wie jij de carterventilatie heb laten vervangen?
Ik ben nog zoekende naar een goeie garage, liefst in de omgeving van de randstad.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Dudester
Bedankt voor de terugkoppeling.
Mag ik vragen bij wie jij de carterventilatie heb laten vervangen?
Ik ben nog zoekende naar een goeie garage, liefst in de omgeving van de randstad.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Dudester
Re: olie verbruik m54
Hoi Dudester,
Ik rijd daar zo'n kleine 250 km voor naar Franeker. Klein onderhoud doe ik zo veel mogelijk zelf, maar voor zaken waarvoor nogal wat gereedschap, een werkplaats met brug en echte handigheid voor nodig is ga ik naar de Friese liefhebbers van het merk. Er zijn vast nog wel meer plekken in ons land waar de liefde voor BMW groter is dan de € tekens, maar ik heb gewoon goede ervaringen daar. Op LPG is het niet meer dan € 25,- brandstof en tijd heb ik op een vrije dag genoeg. Kan ik ook nog eens lang genieten van de auto en op de terugweg helemaal.
Ik meen dat er in Odijk, bij Utrecht een liefdevolle zit (Gijsbertsen) en ook in Pijnacker tussen Den Haag en Rotterdam (Automaan).
PS: Ook na een paar weken gebruik in NL nog altijd geen olieverlies.
Ik rijd daar zo'n kleine 250 km voor naar Franeker. Klein onderhoud doe ik zo veel mogelijk zelf, maar voor zaken waarvoor nogal wat gereedschap, een werkplaats met brug en echte handigheid voor nodig is ga ik naar de Friese liefhebbers van het merk. Er zijn vast nog wel meer plekken in ons land waar de liefde voor BMW groter is dan de € tekens, maar ik heb gewoon goede ervaringen daar. Op LPG is het niet meer dan € 25,- brandstof en tijd heb ik op een vrije dag genoeg. Kan ik ook nog eens lang genieten van de auto en op de terugweg helemaal.
Ik meen dat er in Odijk, bij Utrecht een liefdevolle zit (Gijsbertsen) en ook in Pijnacker tussen Den Haag en Rotterdam (Automaan).
PS: Ook na een paar weken gebruik in NL nog altijd geen olieverlies.
Re: olie verbruik m54
Thanks Peerke007,
Ik zal eens informeren bij Automaan.
Enig idee wat ik kan verwachten aan kosten?
Mvg,
Dudester
Ik zal eens informeren bij Automaan.
Enig idee wat ik kan verwachten aan kosten?
Mvg,
Dudester
Re: olie verbruik m54
Afgelopen januari laten uitvoeren. Rekening was in totaal € 314,15, inclusief BTW. Hiervan was ongeveer € 173,- materiaal en het overige was uurloon (2,75 uur).