olieverbruik bmw f10 528i
olieverbruik bmw f10 528i
Beste forummers,
Ik heb mezelf in oktober lid gemaakt van dit forum en mezelf al voorgesteld in het voorsteltopic.
Inmiddels ben ik voorzien van een bmw 528i bouwjaar 2011. Met nu 61.800km gelopen op de teller. Heb de auto nu 4 maanden in bezit. Ik ben een echte bmw fan en rij er aardig wat kilometers mee.
Auto rijdt perfect! Niets op aan te merken verder.
Alleen heel jammer dat ik er nu achter gekomen ben dat de auto toch wat olie verbruikt.
Ik heb alle topics (7 pagina's) in de 5-serie (F07/F10/F11) Techniek nagekeken, maar hier is niets te vinden over olieverbruik bij de f10 520i/523i/528i motor. Dus vandaar dat ik dit topic aanmaak.
Mijn rijstijl ligt het niet aan, trap het gas soms ietsje verder in, de kikdown heb ik maar 1 keer getest sinds ik de auto heb. Puur om te kijken of de auto in orde was. Ik rij 4 keer per week naar mijn werk, totaal 110km per dag en dus 440 km per week. Dit zijn voornamelijk dus snelwegkilometers, en klein deel ringwegen (70-80 km/u).
Ik heb nu 6000km gereden en nog 1 blokje over, dus drie blokjes verbruikt vanaf 55800km bij aanschaf.
Ik heb een berekening gemaakt en dat zou neerkomen op ongeveer 1 liter olie op 7000 km.
De dealer gaat er niets aan doen want bmw hanteert 1 liter op 1100 km als garantie.
Graag zou ik jullie mening willen weten over dit olieverbruik.
Groet,
eef
Ik heb mezelf in oktober lid gemaakt van dit forum en mezelf al voorgesteld in het voorsteltopic.
Inmiddels ben ik voorzien van een bmw 528i bouwjaar 2011. Met nu 61.800km gelopen op de teller. Heb de auto nu 4 maanden in bezit. Ik ben een echte bmw fan en rij er aardig wat kilometers mee.
Auto rijdt perfect! Niets op aan te merken verder.
Alleen heel jammer dat ik er nu achter gekomen ben dat de auto toch wat olie verbruikt.
Ik heb alle topics (7 pagina's) in de 5-serie (F07/F10/F11) Techniek nagekeken, maar hier is niets te vinden over olieverbruik bij de f10 520i/523i/528i motor. Dus vandaar dat ik dit topic aanmaak.
Mijn rijstijl ligt het niet aan, trap het gas soms ietsje verder in, de kikdown heb ik maar 1 keer getest sinds ik de auto heb. Puur om te kijken of de auto in orde was. Ik rij 4 keer per week naar mijn werk, totaal 110km per dag en dus 440 km per week. Dit zijn voornamelijk dus snelwegkilometers, en klein deel ringwegen (70-80 km/u).
Ik heb nu 6000km gereden en nog 1 blokje over, dus drie blokjes verbruikt vanaf 55800km bij aanschaf.
Ik heb een berekening gemaakt en dat zou neerkomen op ongeveer 1 liter olie op 7000 km.
De dealer gaat er niets aan doen want bmw hanteert 1 liter op 1100 km als garantie.
Graag zou ik jullie mening willen weten over dit olieverbruik.
Groet,
eef
Re: olieverbruik bmw f10 528i
Ik vrees dat dit vrij normaal is voor deze motoren.
525d E61 2007 pre-LCI
Dank voor je reactie.
Ik geloof dat het N53B30 betreft, de motoraanduiding
Ik geloof dat het N53B30 betreft, de motoraanduiding
Hoi Eef,
Ik rij het zelfde type F10 528i van juni 2011
bij aanschaf 71350 km op de teller de olie is bij aanschaf vervangen
5W 40 Kroon olie ik zit nu op 79200 km en de olie meting geeft nu half aan
op de uitlezing ik vind dat zelf niet slecht.
mijn vorige auto de E60 523i uit 2009 zat rond de 5000km per liter
ook nog binnen de norm volgens bmw
Ik heb nu een vraag aan jou .
Als ik met me auto door de wasstraat rij dan heb ik in het begin
van de wasstraat dat er water met sop bij het stuurhuis ongeveer naar binnen loop en de mat terecht komt
we hebben bij de motor gekeken het stuurhuisrubber zit gewoon goed en
kan verder niks vinden ? Dus waar kan de water vandaan komen?
ik heb de laatste keer de auto gewoon in de wasstraat zelf gewassen en dan gebeurt er niks!
Gr.Tom
Ik rij het zelfde type F10 528i van juni 2011
bij aanschaf 71350 km op de teller de olie is bij aanschaf vervangen
5W 40 Kroon olie ik zit nu op 79200 km en de olie meting geeft nu half aan
op de uitlezing ik vind dat zelf niet slecht.
mijn vorige auto de E60 523i uit 2009 zat rond de 5000km per liter
ook nog binnen de norm volgens bmw
Ik heb nu een vraag aan jou .
Als ik met me auto door de wasstraat rij dan heb ik in het begin
van de wasstraat dat er water met sop bij het stuurhuis ongeveer naar binnen loop en de mat terecht komt
we hebben bij de motor gekeken het stuurhuisrubber zit gewoon goed en
kan verder niks vinden ? Dus waar kan de water vandaan komen?
ik heb de laatste keer de auto gewoon in de wasstraat zelf gewassen en dan gebeurt er niks!
Gr.Tom
528i 2011 De fijnste auto tot nu toe
Hoi Tom,
Dank voor je reactie.
Heb je nog steeds het probleem met het naar binnen lopen van water?
Het zou zomaar via de parafaan (warteropvang gedeelte onder ruitenwissers) naar beneden kunnen lekken en dan in de auto terecht kunnen komen. Kijk even voor de zekerheid of de rubbers en het kunststof goed zitten op die plek.
Om even terug te komen op het olieverbruik:
Inmiddels heeft mijn auto de benodigde onderhoudsbeurt gehad met oliebeurt.
Nu is het verbruik al minder geworden want ik heb iedere dag gecheckt en bij het zakken van 1 blokje (dus nog 75% vol) heb ik de km stand genoteerd en dus kunnen concluderen dat ik 2700 km heb gereden voordat het peil 1 blokje zakte. Er is bij de verversing Castrol Edge 0w30 (met titanium FST) in gedaan.
groet,
Evert
Dank voor je reactie.
Heb je nog steeds het probleem met het naar binnen lopen van water?
Het zou zomaar via de parafaan (warteropvang gedeelte onder ruitenwissers) naar beneden kunnen lekken en dan in de auto terecht kunnen komen. Kijk even voor de zekerheid of de rubbers en het kunststof goed zitten op die plek.
Om even terug te komen op het olieverbruik:
Inmiddels heeft mijn auto de benodigde onderhoudsbeurt gehad met oliebeurt.
Nu is het verbruik al minder geworden want ik heb iedere dag gecheckt en bij het zakken van 1 blokje (dus nog 75% vol) heb ik de km stand genoteerd en dus kunnen concluderen dat ik 2700 km heb gereden voordat het peil 1 blokje zakte. Er is bij de verversing Castrol Edge 0w30 (met titanium FST) in gedaan.
groet,
Evert
Vaak zitten de afvoer kanaaltjes dicht bij de parafaan waardoor het wat niet weg kan en dan over of door het schutbord naar binnen loopt.
Ik zorg regelmatig dat alle blad, dennen naalden en andere rotzooi weg zijn daar om dit soort problemen te voorkomen.
Even goed kijken of de kanaaltjes vrij zijn dus. Daarna even met gietertje water controleren of het onder de auto eruit loopt. Anders even met lucht doorblazen eventueel.
Ik zorg regelmatig dat alle blad, dennen naalden en andere rotzooi weg zijn daar om dit soort problemen te voorkomen.
Even goed kijken of de kanaaltjes vrij zijn dus. Daarna even met gietertje water controleren of het onder de auto eruit loopt. Anders even met lucht doorblazen eventueel.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Dit heb ik dus ook eens bij mijn vorige auto gehad (audi a4 b8 2009) bij de tankklep.
Waterafvoer kanaaltje zat ook verstopt met als resultaat water in de zekeringruimte aan de zijde van de tankklep Omdat de afdichting van de tankhals ook niet meer helemaal goed was kon het dus naar binnen komen.
Gelukkig op tijd ontdekt en kanaaltje schoongemaakt.
Waterafvoer kanaaltje zat ook verstopt met als resultaat water in de zekeringruimte aan de zijde van de tankklep Omdat de afdichting van de tankhals ook niet meer helemaal goed was kon het dus naar binnen komen.
Gelukkig op tijd ontdekt en kanaaltje schoongemaakt.
- Marcel535i
Ik zou even checken of er niet sprake is van geringe olie lekkage, ik had een klein lek bij de olie cooler die opgemerkt werd doordat de multiriem slipte door de gelekte olie. Mijn verbruik olie was 1 op 5000 km en na vervanging olie cooler en de slangen er omheen is het verbruik sterk gedaald. Na 10000 km maar een halve schaal van min-max gezakt dus zeg maar een halve liter verbruikt.
I was Born to Move Wild .... BMW