Het ontluchten is me in ieder geval gelukt
Afgelopen zaterdag nog pakketjes ontvangen, koelvloeistof en schroefdoppen voor op het expansievat om onder druk te ontluchten:
Eigenlijk ging het ontluchten super easy.. koelvloeistof aangevuld met ontluchtingsnippel open, ontluchtingsnippel dicht, schroefdop erop en 0.5 bar op het systeem, ontluchtingsnippel open en de lucht borrelde eruit.
Wagen even laten lopen, koelvloeistof aangevuld, en klaar.
Handige tip : draai de ontluchtingsnippel dicht, en houd met je vinger het gaatje van de overloop (zie onderste foto waar de koelvloeistof uit komt) in het expansiereservoir dicht en knijp een aantal keer op de grote koelslang links onder. Dan gaat de lucht via het expansievat er veelal uit.
Natuurlijk ging de ontluchtingsnippel bij de laatste keer aandraaien kapot... Dit had ik gelukkig al voorzien, en had 2 extra besteld. Wat jammer nou dat een OEM radiator metrische draad heeft, en deze valeo radiator niet...dus paste de extra nippels niet! En aangezien het geen normale maat betrof, ook niet verkrijgbaar. Ook met de techservice van Valeo gebeld, deze konden ook géén vervangende nippels leveren. Oplossing : Bout gevonden welke paste en op lengte gemaakt.

Dan maar goed opletten met aandraaien ivm kapotdraaien schroefdraad radiateur.
Nieuwe ontluchtingsnippel en koelvloeistof via overloop vanuit radiator (bevestiging van circulatie)
Nog terugkomend op de twilfast kap, en de afwerkingsstrip bij de achterruit : als deze een poos in de zon staat ziet de strip er zo uit:
- Spoiler: Laat zien

