Er is al heel veel geschreven over de zin en onzin van benzineadditieven, maar dit vond ik wel opmerkelijk en ook wel goed om te delen. Heb bij m'n vorige wagens (waaronder Peugeot met THP motor die extreem gevoelig is voor vervuiling van de inlaatkleppen) behalve tanken van Premium benzines met additieven altijd producten gebruikt zoals Wynns (vrij mild) en Forté (stuk krachtiger). Meerdere malen camera-scoops gedaan van de kleppen en deze waren altijd in perfecte conditie. Voor mij in elk geval voldoende reden om preventief eens per half jaar een flesje in de tank te gooien.
Wilde hetzelfde doen bij de F11 maar voor de zekerheid eerst even met de dealer gesproken. Die gaf tot m'n verbazing aan dat ze dit sterk afraden, omdat deze producten dusdanig agressief zijn dat ze verschillende kunststof onderdelen van de motor van de F11 zouden aantasten (zijn de kleppen zelf van kunststof gemaakt bij deze motor)? Hebben jullie ervaringen hiermee? Ik ga het voorlopig in elk geval niet preventief gebruiken (blijf wel premium benzine tanken - concentratie is uiteraard vele malen lager).
Benzineadditief - schadelijk voor kunststof onderdelen?
Benzineadditief - schadelijk voor kunststof onderdelen?
Binnenkort: F31 320i Touring || 2018 || -Sport Edition
Ex: F11 535i Touring || 2013 || -Sport Edition
Ex: F11 535i Touring || 2013 || -Sport Edition
Re: Benzineadditief - schadelijk voor kunststof onderdelen?
Welke stoffen bevatten deze additieven en wat beoogd men hiermee?
F10 N57N
Re: Benzineadditief - schadelijk voor kunststof onderdelen?
Je hebt veel verschillende soorten, maar denk bij. aan injectiecleaner om verstuivers schoon te houden en neerslagvorming in inlaatspruitstuk en in verbrandingskamer en op de kleppen tegen te gaan. Zit een lange lijst chemische stoffen in.
Binnenkort: F31 320i Touring || 2018 || -Sport Edition
Ex: F11 535i Touring || 2013 || -Sport Edition
Ex: F11 535i Touring || 2013 || -Sport Edition
Re: Benzineadditief - schadelijk voor kunststof onderdelen?
Bij mijn E46 heb ik vaak dit spul gebruikt en merkte wel positieve veranderingen. Wil eigenlijk bij mij huidige E90 ook gaan doen maar lees dit nu. Ik tank wel nu alleen V-power en merk dat de motor dit veel fijner vind.
Ik twijfelde dan om met de V-power te stoppen en iets als Forte in te voegen.
Ik twijfelde dan om met de V-power te stoppen en iets als Forte in te voegen.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Re: Benzineadditief - schadelijk voor kunststof onderdelen?
1x in de 5 tanks V-power is prima om de boel schoon te houden. Van alle 'wonder' middeltjes verkrijgbaar in een blikje of flesje werkt eigenlijk alleen de injectiereiniger goed. Het is inderdaad een cocktail van additieven, maar voor 99% is het gewoon kerosine voor zover ik weet Geen risico voor incidenteel gebruik in een motor met injectoren (jaarlijks net voor de apk?).
Wat mogelijk wel een probleem is is de ethanol toevoeging in de z.g. E10 benzines voor oudere motoren (en sommige nieuwe?) Methanol wordt zo langzamerhand onvermijdelijk bij het tankstation, de meeste benzines hebben minimaal tot 5% erin verwerkt. Alleen de premium brandstoffen hebben dit (nog) niet.
De methanol tast op de lange duur kunstof onderdelen c.q. dichtingen aan in de tank en brandstoftoevoersysteem. Met oudere wagens zou ik de E10 dus altijd mijden! Bovendien is de methanol licht hygroscopischer dan benzine waardoor op den duur meer vocht in het brandstofsysteem komt. Ook niet fijn voor componenten die daarvoor gevoelig zijn.
Kleppen van kunststof heb ik overigens nog niet gezien
Leesbijvoorbeeld ook hier even: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4833259
r is zowiezo veel over dit onderwerp te vinden / lezen.
Wat mogelijk wel een probleem is is de ethanol toevoeging in de z.g. E10 benzines voor oudere motoren (en sommige nieuwe?) Methanol wordt zo langzamerhand onvermijdelijk bij het tankstation, de meeste benzines hebben minimaal tot 5% erin verwerkt. Alleen de premium brandstoffen hebben dit (nog) niet.
De methanol tast op de lange duur kunstof onderdelen c.q. dichtingen aan in de tank en brandstoftoevoersysteem. Met oudere wagens zou ik de E10 dus altijd mijden! Bovendien is de methanol licht hygroscopischer dan benzine waardoor op den duur meer vocht in het brandstofsysteem komt. Ook niet fijn voor componenten die daarvoor gevoelig zijn.
Kleppen van kunststof heb ik overigens nog niet gezien
Leesbijvoorbeeld ook hier even: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4833259
r is zowiezo veel over dit onderwerp te vinden / lezen.
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: Benzineadditief - schadelijk voor kunststof onderdelen?
Zit er in diesel eigenlijk ook bio-ethanol bijgemengd? Eigenlijk zou E10 of E15 ook een stuk goedkoper moeten zijn aangezien de energiedichtheid van ethanol veel lager dan die van benzine is (en nog minder dan die van diesel). Bio-ethanol bevat sowieso al 3 a 4 % water aangezien dit de azeotropische concentratie is van ethanol.
F10 N57N