Inmiddels was de 320.000Km aangetikt en hoewel de auto nog steeds heerlijk reed zonder problemen, wilde ik iets moderners, maar eigenlijk iets snellers.
En wat doe je dan? Kijken bij de concurrentie natuurlijk!
En dat is mijn grootste fout van de afgelopen jaren...
Ik had een rondje gereden in een Audi A3 2.0 TFSI Sportback uit 2006 met 126.000 Km op de teller.
De looks vond ik wel goed, en de perfomance al helemaal. Het was ook een redelijk praktische auto aangezien je best wat ruimte achterin hebt.
Nadeel was dat het een import auto is uit Canada maar de gehele historie zat erbij.
200 Pk's en het geluid van een turbo blijft gewoon super! Het kleine jongetje in me werd helemaal vrolijk.
En toen kwamen de problemen.
De Airco ging een paar uur na aanschaf kapot, de aircopomp was stuk en na wat onderzoek met een expert kwamen we erachter dat heel het airco circuit vol zat met zilveren splinters in de olie. De aircopomp heeft flink lopen schrapen van binnen wat hiervoor zorgde. De aircopomp kon ik direct laten vervangen voor 400 euro inclusief arbeid, maar zonder garantie. Het hele airco systeem zou vervangen moeten worden aangezien ook de condensor vol zat met de zilveren splinters. Dit zou tussen de 1000 en 1500 euro kosten, afhankelijk van de arbeids tijd en nieuwe of gebruikte onderdelen. Fijn in de zomer...
Ik zou er nog even over nadenken en een dag later; turbo kapot. Dit zou tussen de 400-500 euro kosten.
Het gaat lekker dus.
Even olie pijlen want ik weet nog niet wat het verbruikt. Nou, 1 liter olie op 400 km.
Ik had dus echt een kat in de zak gekocht. De Audi motoren kunnen inderdaad meer olie verbruiken bij dit type motoren, maar dit wordt mij te duur, veel te duur voor het plezier dat het oplevert. En tot nu toe had ik redelijk weinig plezier van mn nieuwe aankoop.
Uiteindelijk heb ik na precies een week de auto kunnen terug brengen en mijn geld terug gekregen na heel wat moeite. Natuurlijk gaf de verkoper (handelaar, geen officiele dealer of garage bedrijf) aan dat ik te snel met een koude motor ben gaan racen, wat dus niet is maar niet kan bewijzen behalve het duidelijk te maken.
Maar sinds gisteren avond ben ik de gelukkige eigenaar van wederom een BMW!
En wat voelt dat lekker... de sportstoelen in de audi waren te klein waardoor ik last van mn rug en kont kreeg na een uurtje in de auto te hebben gezeten, maar de standaard stoelen in de E90 zitten echt super comfortabel.
Het betreft een 320i met 110Kw (ongeveer 150Pk) met een handgeschakelde 6-bak.
De uitvoering is High Executive en dat is goed te merken

De opties die het meest opvallen tegenover mijn vorige BMW zijn;
- Airco gekoelde drank "bak" in de midden console (geen idee wat de officiele naam is)
- Zwarte hemel
- Cognac kleur interieur
- Start knop, geen sleutel die je meer hoeft om te draaien
- De ramen zijn open te doen door de " open" knop op de sleutel ingedrukt te houden, en natuurlijk dicht te doen door de "opslot" knop in te drukken.
- AUX aansluiting! Ik hoef me niet meer te irriteren om CD's te branden voor muziek.
Wat ik toch wel een beetje mis:
- Het geluidssysteem in mijn E39 had DSP, dus met originele subwoofers in de kofferbak (van Nokia overigens, de telefoon fabrikant dus). Ik mis nu dus eigenlijk wat lage tonen en surround sound. Het klinkt wel prima in de E90, maar in de E39 was het echt genieten geblazen van welke muziek stijl dan ook.
- Geen bluetooth; op het stuur zit wel een opneem knop, maar dit zijn loze knoppen