Trillen / daveren E90 320d

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Guy320da

Trillen / daveren E90 320d

Bericht door Guy320da » 15 apr 2017, 17:42

Mijn 320da heeft last van trillingen / gedaver vanaf 125 km/h. Het zijn trillingen die vooral voelbaar zijn in de bodem van de wagen en in de zetels.

Het begint rond de 125km/h en stopt dan niet meer. De 320 staat (stond) op de originele 17" met Michelin.

Wat is er tot nu toe nagekeken;

1.Banden / velgen gebalanceerd: op het eerste zicht iets beter maar trillingen opnieuw daar na +- 50km

2. Getest met 16" set: trillingen zijn verplaatst van 125km/h naar 130 à 135 km/h

3. Splinternieuwe banden en velgen gemonteerd: ook hier opnieuw op het eerste zicht beter maar de trillingen zijn na +- 50km weer daar.

Het lijkt wel dat als de auto een uurtje op de brug hangt, het probleem voor enkele 10-tallen kms weg is. En dan begint het gewoon opnieuw.

Ik heb de auto net gekocht en de garage zegt nu dat ik "spoken" zie. Echter doen ze steeds een testritje nadat de wagen in de lucht gestaan heeft en dit over +-20km, waardoor ze het probleem niet kunnen vaststellen. De wagen zou nu terug naar de garage moeten maar ik vrees dat het weken gaat duren eer dit probleem gaat gevonden worden.

Vandaar mijn post, om te vragen of jullie dit probleem kennen en wat de oorzaak/oplossing zou kunnen zijn. Dit is m'n 38ste BMW en heb dit nog nooit gehad.

Qubus

Re: Trillen / daveren E90 320d

Bericht door Qubus » 03 aug 2017, 19:39

Hi Guy320da,

Ik heb geen ervaring met dit probleem, maar als je BMW op de brug staat wordt de auto dan opgetild onder de dorpels zodat de wielen vrij staan van contact?

Als de wielen vrij van de grond staan gaan de schokbrekers helemaal uit elkaar.
Wanneer de auto weer op de grond staat moeten ze weer terug gaan naar de standaard stand.
Dat kan misschien de reden zijn waarom het dan voor een aantal kilometers goed gaat, waarna het probleem weer terug komt. Dus ik denk dat je schokbrekers\veren niet meer 100% zijn maar dat is lastig om te beoordelen via internet.

Als je boven de plaats van de schokbrekers de auto heen en weer schud, hoor je dan piepend\krakend geluid?
Zie je een natte olie achtige plek rondom de schokbrekers? Zo ja, dan is dat het probleem.

Konichiwa

Bericht door Konichiwa » 06 aug 2017, 22:27

Achteras krom?
BMW E93 Sapphire Black M-Sport

mj-man

Bericht door mj-man » 22 aug 2017, 15:21

Als eerste dacht ik je banden of velgen, maar als die goed zijn blijven over de schokbrekers, tussenas en automaat.
Verdwijnt de trilling wanneer je de auto in zijn vrij zet?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”