Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
- MJWvanBeek
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
De motor heeft altijd een tikkend geluid gemaakt, stationair lopende. Sindskort hoor ik het tikkende geluid ook in de auto. Het is een erg storend en irritant getik. Ik erger me er kapot aan. Een maand geleden is de BMW naar de officiele dealer geweest voor een grote beurt. Enige opmerkingen over de auto.
1. Tikkend geluid motor, https://youtu.be/69Cu-44YtlM
2. Start/Stop systeem werkt al geruime tijd niet meer, waarom? (Heel blij dat het niet meer werkt, maar goed wel benieuwd naar de oorzaak ervan.
Tijdens het onderzoeken van de auto werd ik medegedeeld dat de NOX sensor niet meer werkt, Accu te weinig spanning/stroom levert om het start/stop systeem te laten werken en dat de drijfstand lagers vervangen moet worden, dat veroorzaakt namelijk de tik volgende F. Breeman. De totale rekening werd geoffreerd voor 2800 euro inclusief btw.
Uiteindelijk alleen de grote beurt laten uitvoeren voor een misselijk bedrag van 1100 euro. Dat het getik van de drijfstanglagers zou komen was gewoon weg niet plausibel. NOX en Accu vervangen leek ons ook niet noodzakelijk.
Een dag nadat ik de auto van de grote beurt had gehaald kreeg ik een waarschuwingsmelding, namelijk de motor oliedruk, een rood olie kannetje in het dashboard. Dit uiteindelijk laten repareren bij de Breeman voor 150 euro. Ze hebben het hydraulisch ventiel voor de oliedrukregeling vervangen, daarna geen melding meer gehad. Meteen ook koplampen opnieuw laten afstellen, want die schenen ineens heel erg naar beneden, heel vreemd. Het betreft hier de xenon lampen.
Voor het getik ben ik verder naar twee specialisten geweest. Namelijk Kees Bakker in Lisse en Advanced Engineering in Barendrecht. Beide garages namen waar dat het geluid uit de bovenkant van de motor komt. Hoogstwaarschijnlijk heeft het dus te maken met de hydraulische klepstoters. Advanced Engineering vond de motor lopen als een motor die veel kilometers heeft gelopen. Momenteel heeft de bimmer 117k gelopen, niet een 250-300k zoals Advanced Engineering het vond klinken. Dit was een primeur voor hun iig. Nader onderzoek zou dus nodig zijn om het probleem te achterhalen. Maar dat het de drijfstanglagers zouden zijn volgens Breeman, is klinkklare onzin. De auto heeft inmiddels alweer 2k gelopen, woon-werk verkeer en een trip naar de 24h van Le Mans.
Bij 70k km's is de distributieketting vervangen en bij 100k km's weer. Gelukkig beide keren met een coulanceregeling. Natuurlijk niet de minste reparaties, dus het vertrouwen in de degelijkheid van het blok was al enigsinds weg gevallen. Maar nu met dat getik, waar garages niet 1,2,3 een antwoord op hebben, verdampt het vertrouwen compleet. Al moet ik wel zeggen, de auto rijdt gewoon normaal, in hoe de motor zich gedraagt. Het gaat alleen gepaard met een heel erg irritant getik, natuurlijk niet echt te omschrijven als premium.
Het plan van aanpak is nu een goeie BMW specialist opzoeken en het laten uitzoeken. Als de kleppenstoters, nokkenas, injectoren, cilinderkop of wat dan ook versleten of kapot aan het gaan is, dan moet dit maar vervangen worden. Dikkere olie in de motor, spoelen met motor flush, dat alleen nog niet geprobeerd. Wel laatst hydraulische klepstoter reiniger van bardahl erin gegooid, voordat ik naar Le Mans ben gaan rijden. Heeft niet geholpen.
Als iemand tips heeft of een goeie BMW specialist kan aanraden in Rotterdam om omstreken, roept u maar.
1. Tikkend geluid motor, https://youtu.be/69Cu-44YtlM
2. Start/Stop systeem werkt al geruime tijd niet meer, waarom? (Heel blij dat het niet meer werkt, maar goed wel benieuwd naar de oorzaak ervan.
Tijdens het onderzoeken van de auto werd ik medegedeeld dat de NOX sensor niet meer werkt, Accu te weinig spanning/stroom levert om het start/stop systeem te laten werken en dat de drijfstand lagers vervangen moet worden, dat veroorzaakt namelijk de tik volgende F. Breeman. De totale rekening werd geoffreerd voor 2800 euro inclusief btw.
Uiteindelijk alleen de grote beurt laten uitvoeren voor een misselijk bedrag van 1100 euro. Dat het getik van de drijfstanglagers zou komen was gewoon weg niet plausibel. NOX en Accu vervangen leek ons ook niet noodzakelijk.
Een dag nadat ik de auto van de grote beurt had gehaald kreeg ik een waarschuwingsmelding, namelijk de motor oliedruk, een rood olie kannetje in het dashboard. Dit uiteindelijk laten repareren bij de Breeman voor 150 euro. Ze hebben het hydraulisch ventiel voor de oliedrukregeling vervangen, daarna geen melding meer gehad. Meteen ook koplampen opnieuw laten afstellen, want die schenen ineens heel erg naar beneden, heel vreemd. Het betreft hier de xenon lampen.
Voor het getik ben ik verder naar twee specialisten geweest. Namelijk Kees Bakker in Lisse en Advanced Engineering in Barendrecht. Beide garages namen waar dat het geluid uit de bovenkant van de motor komt. Hoogstwaarschijnlijk heeft het dus te maken met de hydraulische klepstoters. Advanced Engineering vond de motor lopen als een motor die veel kilometers heeft gelopen. Momenteel heeft de bimmer 117k gelopen, niet een 250-300k zoals Advanced Engineering het vond klinken. Dit was een primeur voor hun iig. Nader onderzoek zou dus nodig zijn om het probleem te achterhalen. Maar dat het de drijfstanglagers zouden zijn volgens Breeman, is klinkklare onzin. De auto heeft inmiddels alweer 2k gelopen, woon-werk verkeer en een trip naar de 24h van Le Mans.
Bij 70k km's is de distributieketting vervangen en bij 100k km's weer. Gelukkig beide keren met een coulanceregeling. Natuurlijk niet de minste reparaties, dus het vertrouwen in de degelijkheid van het blok was al enigsinds weg gevallen. Maar nu met dat getik, waar garages niet 1,2,3 een antwoord op hebben, verdampt het vertrouwen compleet. Al moet ik wel zeggen, de auto rijdt gewoon normaal, in hoe de motor zich gedraagt. Het gaat alleen gepaard met een heel erg irritant getik, natuurlijk niet echt te omschrijven als premium.
Het plan van aanpak is nu een goeie BMW specialist opzoeken en het laten uitzoeken. Als de kleppenstoters, nokkenas, injectoren, cilinderkop of wat dan ook versleten of kapot aan het gaan is, dan moet dit maar vervangen worden. Dikkere olie in de motor, spoelen met motor flush, dat alleen nog niet geprobeerd. Wel laatst hydraulische klepstoter reiniger van bardahl erin gegooid, voordat ik naar Le Mans ben gaan rijden. Heeft niet geholpen.
Als iemand tips heeft of een goeie BMW specialist kan aanraden in Rotterdam om omstreken, roept u maar.
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Ik heb hetzelfde in mijn 116i uit 2005. Ik dacht klapperende vanos maar die heeft mijn 116i niet, althans niet een die kan klapperen. Zojuist maar naar de garage gegaan die me zeiden dat de motorolie (met flush reiniging) ververst moet worden want dat de hydraulische klepstoters dit geluid maken als ze niet genoeg olie krijgen. Dat zou kunnen doordat ergens wat gekoekte olie ervoor zorgt dat de olie niet goed genoeg doorstroomt. Ik ga dit proberen en heb Castrol Edge 5w30, Wynn's flushmiddel en een filter besteld. Ben benieuwd...
- MJWvanBeek
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Volgende week ga ik de BMW naar Kees Bakker in Lisse brengen, om het goed na te laten kijken. Het geluid wekt enige ergernis bij me op, maar in het rijden merk ik er verder niks van. Het motto van beter voorkomen dan genezen, toch er maar eens goed naar laten kijken.
- MJWvanBeek
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Dus vorige week bij Kees Bakker te Lisse geweest. Ze hebben de auto daar onderzocht, maar hebben niks kunne vinden. Daarvoor moeten ze toch echt de motor gaan openen. Aangezien de motor verder goed loopt, even het tikken wegdenken, vinden ze het een beetje overdreven om de motor echt te openen.
Ik ben inmiddels al zo ver om de auto weg te brengen naar een bedrijf die gespecialiseerd is in Motor revisies. Alleen natuurlijk geen idee waar heen te gaan. Als men aanraders heeft, laat aub een berichtje achter.
Ik ben inmiddels al zo ver om de auto weg te brengen naar een bedrijf die gespecialiseerd is in Motor revisies. Alleen natuurlijk geen idee waar heen te gaan. Als men aanraders heeft, laat aub een berichtje achter.
- MJWvanBeek
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Afgelopen vrijdag bij Carrec Technocenter geweest te Soesterberg. Die durfden meteen wel te uit te spreken dat het de hydraulische klepstoters zijn die tikken, vanwege een niet optimaal stromende oliedoorvoer. Oftewel de oliecirculatie moet onderzocht worden. Volgende week gaat de bimmer dan ook weer terug naar Soesterberg om verder onderzocht te worden. Het zou dan ook geweldig zijn als we zover komen dat het euvel verholpen kan worden. Als ik de ANWB recensies mag geloven over Carrec Technocenter, dan moet dat wel goedkomen. Ook al gaat het waarschijnlijk wel meer dan drie tientjes kosten.
- MJWvanBeek
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Bericht van Carrec Technocenter.
Goedemiddag Maarten,
We hebben vandaag diagnose gesteld aan de BMW en een duidelijk defect gevonden. Na wat onderzoek bleek de olievoorziening op zich in orde, het kan dan eigenlijk niet anders dan dat de motor inwendig oliedruk weglekt. Na verder onderzoek bleek 1 van de klepstoters kapot. Wij denken dat de motor daar zijn oliedruk verloor en hebben goede hoop dat we door alle klepstoters te vervangen het probleem oplossen. Hoewel er maar eentje echt stuk is hebben deze delen het erg zwaar gehad (ze tikten immers enorm), zodoende willen we ze graag allemaal vervangen.
Onderstaand een aantal foto’s van o.a. de nokkenassen en klepstoter, het kleppendeksel, de cilinderkop en de onderzijde van de motor. Ik heb ook een offerte voor het herstel bijgevoegd, als je daar nog vragen over hebt/akkoord mee bent hoor ik dat graag van je.
Goedemiddag Maarten,
We hebben vandaag diagnose gesteld aan de BMW en een duidelijk defect gevonden. Na wat onderzoek bleek de olievoorziening op zich in orde, het kan dan eigenlijk niet anders dan dat de motor inwendig oliedruk weglekt. Na verder onderzoek bleek 1 van de klepstoters kapot. Wij denken dat de motor daar zijn oliedruk verloor en hebben goede hoop dat we door alle klepstoters te vervangen het probleem oplossen. Hoewel er maar eentje echt stuk is hebben deze delen het erg zwaar gehad (ze tikten immers enorm), zodoende willen we ze graag allemaal vervangen.
Onderstaand een aantal foto’s van o.a. de nokkenassen en klepstoter, het kleppendeksel, de cilinderkop en de onderzijde van de motor. Ik heb ook een offerte voor het herstel bijgevoegd, als je daar nog vragen over hebt/akkoord mee bent hoor ik dat graag van je.
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Netjes hoor zo'n reactie.
Het zal wel geen goedkope reparatie worden, vrees ik.
Het zal wel geen goedkope reparatie worden, vrees ik.
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Heb je eventueel de bijgevoegde foto's ook beschikbaar? Ik ben erg benieuwd.
- MJWvanBeek
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Laatst gewijzigd door MJWvanBeek op 11 sep 2017, 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.
- MJWvanBeek
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
De reparatie heeft de klacht verholpen, dus ik ben weer helemaal blij.ron2016 schreef:Netjes hoor zo'n reactie.
Het zal wel geen goedkope reparatie worden, vrees ik.
- MJWvanBeek
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Hoe voeg ik foto's toe? Bijlage toevoegen krijg ik de melding dat de foto's te veel pixels bevatten. Verkleinen heeft niet mogen baten.Yor schreef:Heb je eventueel de bijgevoegde foto's ook beschikbaar? Ik ben erg benieuwd.
- MJWvanBeek
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
https://photos.app.goo.gl/8FUpmxqZ6FwZqzcx2
https://photos.app.goo.gl/9zLKB3TLoXpWB7tB3
https://photos.app.goo.gl/sFIdyuEWnLOi76832
https://photos.app.goo.gl/1tL4pY8UV7p1rfod2
https://photos.app.goo.gl/9zLKB3TLoXpWB7tB3
https://photos.app.goo.gl/sFIdyuEWnLOi76832
https://photos.app.goo.gl/1tL4pY8UV7p1rfod2
Laatst gewijzigd door MJWvanBeek op 05 apr 2018, 20:22, 3 keer totaal gewijzigd.
- MJWvanBeek
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Na een waslijst mechanische problemen met de motor, maken we eens sprongetje naar een ander aspect van de auto. Gister ochtend wilde ik vertrekken naar mijn werk, ben ik eerst even langs mijn ouders gereden, 1km rijden misschien. Wilde ik van daaruit weer vertrekken, reageert de auto niet op de sleutel. Uiteindelijk met het mechanische sleuteltje de deur geopend en de sleutel in het contact geschoven, helemaal niks, elektronisch de dood van Pierlala. Met het openen van de deur ook geen lampje dat gaat branden in de auto. Auto dus niet aan de praat weten te krijgen, dus met een alternatief mijn werk weten te bereiken.
Vorig jaar gaven ze bij de grote beurt al aan, dat de accu te zwak was om het start/stop systeem werkend te houden. Helemaal niet erg, want dat systeem was ik toch al geen fan van. Verder startte de auto altijd goed en geen waarschuwingsindicatoren die gingen rinkelen of wat dan ook. Dus met wat er gisteren afspeelde, heb ik de conclusie getrokken dat de accu gewoon helemaal aan het eind van zijn latijn was gekomen. Dus ik gisteren middag nog snel een accu gehaald, een BOSCH S5 A08 70Ah 12V, gelijkwaardig aan de oude accu.
Kwam ik gisteren terug waar de auto nog stond, reageert de auto ineens wel weer op mijn sleutel en start hij gewoon. Heel mooi, want dan kan ik de achterbak gewoon openen, zonder elektronica in de auto gaat dat zelfs niet open. Echter bij de eerste poging om de accu te verwisselen, kwam ik erachter een hele lange dopsleutel nodig te hebben om de borgbout los te kunnen maken. Dus de eerste poging gestaakt om vandaag dus het juiste gereedschap te halen.
Vanochtend startte de auto gewoon, dus mee naar het werk gereden. Smiddags wilde ik weer vanaf werk vertrekken, weer helemaal geen response op de sleutel. Mechanisch weer de deur geopend en de sleutel in het contact gedaan. Collega's duwden me het parkeervak uit en na wat meters rollen sprong het contact ineens weer aan. Auto gestart en naar huis gereden. Thuis aangekomen de accu verwisseld, dat was nog best snel gedaan.
Auto weer gestart en netjes in het parkeervak gezet. Ok, we zijn nu voorbij de accu wissel van oud naar een nieuwe, voor de duidelijkheid. Auto op slot gedaan en helemaal blij dat er een nieuwe accu in de auto zit, bijna 7 jaar oud en 141k km's mee gedaan. En natuurlijk denkende dat het probleem verholpen zou moeten zijn. Wil ik vijf minuten later checken of de auto wel op slot zit, reageert de auto weer helemaal niet op mijn sleutel. Precies hetzelfde als een dag eerder met een oude accu. Tja, wat nu, misschien maar even avondeten. En nu komt het bizarre, half uurtje verstreken en een avond maaltijd, druk ik weer op de knopjes van de sleutel en ja hoor, de auto is weer tot leven gekomen. Hier kan ik dus echt geen touw aan vast knopen. Of de auto heeft een eigen leven gekregen of er zit een glitch in het elektronische circuit. Aan de sleutel ligt het niet, want de reserve sleutel roept het zelfde gedrag op. Het ene moment reageert de auto wel en dan weer niet. Behoorlijk willekeurig/arbitrair dus.
Als iemand hetzelfde heeft ervaren en opgelost, dan hoor ik dat graag. Het probleem wordt zo namelijk als maar vager. Leuk dat er nu een nieuwe accu in de BMW zit, maar ik zit nog met een zelfde euvel. Help!
Vorig jaar gaven ze bij de grote beurt al aan, dat de accu te zwak was om het start/stop systeem werkend te houden. Helemaal niet erg, want dat systeem was ik toch al geen fan van. Verder startte de auto altijd goed en geen waarschuwingsindicatoren die gingen rinkelen of wat dan ook. Dus met wat er gisteren afspeelde, heb ik de conclusie getrokken dat de accu gewoon helemaal aan het eind van zijn latijn was gekomen. Dus ik gisteren middag nog snel een accu gehaald, een BOSCH S5 A08 70Ah 12V, gelijkwaardig aan de oude accu.
Kwam ik gisteren terug waar de auto nog stond, reageert de auto ineens wel weer op mijn sleutel en start hij gewoon. Heel mooi, want dan kan ik de achterbak gewoon openen, zonder elektronica in de auto gaat dat zelfs niet open. Echter bij de eerste poging om de accu te verwisselen, kwam ik erachter een hele lange dopsleutel nodig te hebben om de borgbout los te kunnen maken. Dus de eerste poging gestaakt om vandaag dus het juiste gereedschap te halen.
Vanochtend startte de auto gewoon, dus mee naar het werk gereden. Smiddags wilde ik weer vanaf werk vertrekken, weer helemaal geen response op de sleutel. Mechanisch weer de deur geopend en de sleutel in het contact gedaan. Collega's duwden me het parkeervak uit en na wat meters rollen sprong het contact ineens weer aan. Auto gestart en naar huis gereden. Thuis aangekomen de accu verwisseld, dat was nog best snel gedaan.
Auto weer gestart en netjes in het parkeervak gezet. Ok, we zijn nu voorbij de accu wissel van oud naar een nieuwe, voor de duidelijkheid. Auto op slot gedaan en helemaal blij dat er een nieuwe accu in de auto zit, bijna 7 jaar oud en 141k km's mee gedaan. En natuurlijk denkende dat het probleem verholpen zou moeten zijn. Wil ik vijf minuten later checken of de auto wel op slot zit, reageert de auto weer helemaal niet op mijn sleutel. Precies hetzelfde als een dag eerder met een oude accu. Tja, wat nu, misschien maar even avondeten. En nu komt het bizarre, half uurtje verstreken en een avond maaltijd, druk ik weer op de knopjes van de sleutel en ja hoor, de auto is weer tot leven gekomen. Hier kan ik dus echt geen touw aan vast knopen. Of de auto heeft een eigen leven gekregen of er zit een glitch in het elektronische circuit. Aan de sleutel ligt het niet, want de reserve sleutel roept het zelfde gedrag op. Het ene moment reageert de auto wel en dan weer niet. Behoorlijk willekeurig/arbitrair dus.
Als iemand hetzelfde heeft ervaren en opgelost, dan hoor ik dat graag. Het probleem wordt zo namelijk als maar vager. Leuk dat er nu een nieuwe accu in de BMW zit, maar ik zit nog met een zelfde euvel. Help!
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
De accu moet sowieso eerst ingeleerd worden in de computer zo weet de auto dat er een nieuwe accu in zit en weet deze ook met hoeveel Ah hij bij kan laden
BMW E87 116i High Executive
- MJWvanBeek
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Ik heb de accu vervangen met identieke specificaties. De klok van de auto loopt 11 minuten achter, dus de auto heeft een tijdje stil gestaan in de tijd. Maar sinds donderdagavond na het accu wisselen en die rare stroom afwezigheid, heeft het euvel zich niet meer voorgedaan. Echt super vaag. Start/Stop werkt nog steeds niet, maar daar ben ik alleen maar blij mee. Heel benieuwd of het rare probleem nog gaat terug keren .