Kraakjes, piepjes en rammeltjes
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Kraakjes, piepjes en rammeltjes
Sinds ik mijn E61 heb gekocht, waren er altijd her en der wat kraakjes hoorbaar. Nu heb ik graag dat ik mijn auto niet hoor tijdens het rijden (althans, zo min mogelijk) dus ik ben gaan speuren.
Aangezien ik de auto nu nagenoeg rammelvrij heb, leek het me handig dit eens te beschrijven, voor alle anderen die zich ook mateloos kunnen storen aan geluidjes.
- kofferklep: bij de touring valt de kofferklep dicht tussen twee geleiders, deze zijn stelbaar. Ik dacht dat het rammelen van de rolcover vandaan kwam maar het bleek de kofferdeksel zelf. Van binnenuit zijn deze geleiders af te stellen, er zit een contramoer op welke je met een lange dopsleutel losmaakt (12 of 13mm, weet ik niet zeker meer) en vervolgens met dopje 7 kun je de stelbout draaien. Handigst is om dit te doen via het achterraampje met de kofferklep dicht. Zo voel je beter of je hem niet te ver uitdraait. een millimeter naar buiten stellen bleek bij mij al voldoende.
- Achterbank: de achterbank bonkte een beetje, heel simpel een stukje tochtstrip aan de binnenkant van het slotmechanisme geplakt, op een stukje wat er wel voor gemaakt leek. Kan gewoon door de leuning neer te klappen en met een punttang of pincet het stukje vlak naast het slot te plakken. geen gereedschap nodig verder.
- deuren: naast alle deurrubbers, zitten er bovenop de deuren ook rubbers met een soort stoffige bovenkant. als je deze rubbers omhoog peutert en een beetje siliconen spray er onder spuit, is het kraken opgelost.
- motorkap: in eerste instantie dacht ik dat het dashboard kraakte en heb ik na wat zoekwerk op dit forum, de stabilisatorstang bouten aangedraaid. Dit was niet het probleem van het kraken. Per toeval ontdekte ik dat het geluid uit de motorkap komt. In de scharnieren zitten uitstellers, gewone boutjes die met een contramoer worden vastgezet. Je kunt zien dat ze de motorkap raken door een klein slijtplekje op beiden. Hier heb ik een heel dun plakje rubber op geplakt en het "dashboard gekraak" is verdwenen.
hopelijk heeft iemand er wat aan!
Aangezien ik de auto nu nagenoeg rammelvrij heb, leek het me handig dit eens te beschrijven, voor alle anderen die zich ook mateloos kunnen storen aan geluidjes.
- kofferklep: bij de touring valt de kofferklep dicht tussen twee geleiders, deze zijn stelbaar. Ik dacht dat het rammelen van de rolcover vandaan kwam maar het bleek de kofferdeksel zelf. Van binnenuit zijn deze geleiders af te stellen, er zit een contramoer op welke je met een lange dopsleutel losmaakt (12 of 13mm, weet ik niet zeker meer) en vervolgens met dopje 7 kun je de stelbout draaien. Handigst is om dit te doen via het achterraampje met de kofferklep dicht. Zo voel je beter of je hem niet te ver uitdraait. een millimeter naar buiten stellen bleek bij mij al voldoende.
- Achterbank: de achterbank bonkte een beetje, heel simpel een stukje tochtstrip aan de binnenkant van het slotmechanisme geplakt, op een stukje wat er wel voor gemaakt leek. Kan gewoon door de leuning neer te klappen en met een punttang of pincet het stukje vlak naast het slot te plakken. geen gereedschap nodig verder.
- deuren: naast alle deurrubbers, zitten er bovenop de deuren ook rubbers met een soort stoffige bovenkant. als je deze rubbers omhoog peutert en een beetje siliconen spray er onder spuit, is het kraken opgelost.
- motorkap: in eerste instantie dacht ik dat het dashboard kraakte en heb ik na wat zoekwerk op dit forum, de stabilisatorstang bouten aangedraaid. Dit was niet het probleem van het kraken. Per toeval ontdekte ik dat het geluid uit de motorkap komt. In de scharnieren zitten uitstellers, gewone boutjes die met een contramoer worden vastgezet. Je kunt zien dat ze de motorkap raken door een klein slijtplekje op beiden. Hier heb ik een heel dun plakje rubber op geplakt en het "dashboard gekraak" is verdwenen.
hopelijk heeft iemand er wat aan!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes
Tsja het is een E61 zullen we maar zeggen.
Destijds ook wel wat van die ongein gehad.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes
Thijs,
Dit topic komt als geroepen. Ik heb ook last van wat kraakjes. Vermoedelijk (nu ik jouw punten lees) komt het van de kofferklep of de achterdeuren. Ik heb er vooral op wat oneffen wegen last van. Ik kom net terug van een vakantiebestemming met slechte wegen en daar viel het gekraak zo erg op dat ik me er echt aan ging storen. Ik had meer moment met gekraak dan zonder....
Ik ga vanmiddag even kijken naar de "geleiders" van de achterklep. Ik begrijp niet helemaal wat je met deze geleiders bedoelt, maar ik ga wel even op zoek naar de stelbouten.
Dit topic komt als geroepen. Ik heb ook last van wat kraakjes. Vermoedelijk (nu ik jouw punten lees) komt het van de kofferklep of de achterdeuren. Ik heb er vooral op wat oneffen wegen last van. Ik kom net terug van een vakantiebestemming met slechte wegen en daar viel het gekraak zo erg op dat ik me er echt aan ging storen. Ik had meer moment met gekraak dan zonder....
Ik ga vanmiddag even kijken naar de "geleiders" van de achterklep. Ik begrijp niet helemaal wat je met deze geleiders bedoelt, maar ik ga wel even op zoek naar de stelbouten.
Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes
Bij mij was het de rollo. Rij al een heel tijd zonder. Neem deze er eerst eens uit, is het gemakkelijkst.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes
rollo heb ik al eens verwijderd, gekraak bleef.
ik heb ook eens een klein stukje gereden met de achterklep open; gekraak bleef ook.
Het zou ook nog kunnen komen door de deurrubbers waar thijs het over heeft. Ik ga gewoon alles proberen.
ik heb ook eens een klein stukje gereden met de achterklep open; gekraak bleef ook.
Het zou ook nog kunnen komen door de deurrubbers waar thijs het over heeft. Ik ga gewoon alles proberen.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes
@kenza750: Ik ben even niet in de gelegenheid er een foto van te maken maar waar het om gaat:
Als je je kofferklep opent dan zie je twee komvormige kunststof blokjes zitten, in de gootjes boven de achterlichten. In de kofferklep zelf zitten twee halfronde blokjes die daar precies inpassen.
Als je nu de luikjes binnen in de kofferbak weghaalt (die zijluikjes waar bijvoorbeeld je verbanddoos zit) dan zit er een kleine uitsparing precies tegenover de blokjes die ik eerder benoemde. Als je daarin kijkt zie je schroefdraad zitten. Eigenlijk spreekt het dan al voor zich, je ziet een lange bout met een moer, die moer is om te blokkeren en die bout verstelt de blokjes. Je hoeft er verder niets voor te demonteren of dergelijke. Ik heb voor de zekerheid ook een heel klein beetje vet op de geleiders gesmeerd, niet te veel want dat houdt vuil vast.
Wat de deuren betreft, nog simpeler, busje siliconen spray van de action en even inspuiten onder de rubbers die bovenop je deuren zitten, je zult merken dat ze waarschijnlijk al een beetje zitten vastgeplakt. even in een hoekje lospeuteren en je kunt hem omhoog houden, ze hoeven niet los gemaakt, alleen een stukje omhoog.
Als je je kofferklep opent dan zie je twee komvormige kunststof blokjes zitten, in de gootjes boven de achterlichten. In de kofferklep zelf zitten twee halfronde blokjes die daar precies inpassen.
Als je nu de luikjes binnen in de kofferbak weghaalt (die zijluikjes waar bijvoorbeeld je verbanddoos zit) dan zit er een kleine uitsparing precies tegenover de blokjes die ik eerder benoemde. Als je daarin kijkt zie je schroefdraad zitten. Eigenlijk spreekt het dan al voor zich, je ziet een lange bout met een moer, die moer is om te blokkeren en die bout verstelt de blokjes. Je hoeft er verder niets voor te demonteren of dergelijke. Ik heb voor de zekerheid ook een heel klein beetje vet op de geleiders gesmeerd, niet te veel want dat houdt vuil vast.
Wat de deuren betreft, nog simpeler, busje siliconen spray van de action en even inspuiten onder de rubbers die bovenop je deuren zitten, je zult merken dat ze waarschijnlijk al een beetje zitten vastgeplakt. even in een hoekje lospeuteren en je kunt hem omhoog houden, ze hoeven niet los gemaakt, alleen een stukje omhoog.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes
ok, de auto was even thuis... hier wat foto's:
Ik zet de dropboxlink naar de foto erbij, mochten de foto's niet zichtbaar zijn.
het kommetje welke te verstellen is:
link: https://www.dropbox.com/s/6sdn9hf1jtc41 ... 6.JPG?dl=0
het stelboutje ervan:
link: https://www.dropbox.com/s/ea2sh9ohnd10z ... 7.JPG?dl=0
en de andere kant welk in het kommetje valt:
link: https://www.dropbox.com/s/ewta892e3qd71 ... 8.JPG?dl=0
het deurrubber wat ik heb ingespoten:
link: https://www.dropbox.com/s/asojps38zhcgm ... 0.JPG?dl=0
rubbertje op de motorkap afstandhouder (in het scharnier)
link: https://www.dropbox.com/s/gdok5blqjdl1u ... 1.JPG?dl=0
en het slot van de achterbank, heel lastig te zien maar links in het midden zit een stukje tochtstrip:
link: https://www.dropbox.com/s/atghj8t59qqqq ... 3.JPG?dl=0
Ik zet de dropboxlink naar de foto erbij, mochten de foto's niet zichtbaar zijn.
het kommetje welke te verstellen is:
link: https://www.dropbox.com/s/6sdn9hf1jtc41 ... 6.JPG?dl=0
het stelboutje ervan:
link: https://www.dropbox.com/s/ea2sh9ohnd10z ... 7.JPG?dl=0
en de andere kant welk in het kommetje valt:
link: https://www.dropbox.com/s/ewta892e3qd71 ... 8.JPG?dl=0
het deurrubber wat ik heb ingespoten:
link: https://www.dropbox.com/s/asojps38zhcgm ... 0.JPG?dl=0
rubbertje op de motorkap afstandhouder (in het scharnier)
link: https://www.dropbox.com/s/gdok5blqjdl1u ... 1.JPG?dl=0
en het slot van de achterbank, heel lastig te zien maar links in het midden zit een stukje tochtstrip:
link: https://www.dropbox.com/s/atghj8t59qqqq ... 3.JPG?dl=0
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes
Ik heb nergens last van...maar ik waardeer de input van jouw aandachtspunten
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes
@thijs: hartelijk dank! Zeer nuttige info die een hoop ergernis kan schelen.
Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes
Thanks
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes
Thijs, Bedankt voor jou tips.
Ik heb er ook nog eentje:
Ook de zwarte kunststof kap aan de binnenzijde van het panoramadak (E61) die tussen de grote en de kleine ruit tbv afvoer van regen water, kan ook hinderlijk rammelen!
Je kan hier ook heel simpel een klein strookje zwarte tochtstrip tussen plakken, waardoor het helemaal opgelost is...
Ik heb er ook nog eentje:
Ook de zwarte kunststof kap aan de binnenzijde van het panoramadak (E61) die tussen de grote en de kleine ruit tbv afvoer van regen water, kan ook hinderlijk rammelen!
Je kan hier ook heel simpel een klein strookje zwarte tochtstrip tussen plakken, waardoor het helemaal opgelost is...
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes
Ook bij mij was het de rollo...tom_il schreef:Bij mij was het de rollo. Rij al een heel tijd zonder. Neem deze er eerst eens uit, is het gemakkelijkst.
Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes
Bij mij zit er een vreemde vervelende kraak bij de rollo die de bagageruimte afdekt. Het lijkt te komen vanaf het punt waar de rollo vastklikt in de plek bij de achterbank. Heb het nog niet opgelost.
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes
Even zonder rollo gaan rijden, dan kan je gelijk als iets uitsluiten...kenza750 schreef:Bij mij zit er een vreemde vervelende kraak bij de rollo die de bagageruimte afdekt. Het lijkt te komen vanaf het punt waar de rollo vastklikt in de plek bij de achterbank. Heb het nog niet opgelost.
Re: Kraakjes, piepjes en rammeltjes
Heb ik gedaan. Kraak is dan weg. Moet alleen nog kijken hoe ik dat ding kraakvrij krijg terwijl hij er gewoon in zit. Ik gebruik m namelijk altijd om de kofferruimte dicht te houden