Uitgangspunt
Net als bij de E91 heb ik eerst een kleine kijkoperatie uitgevoerd om te kijken of er wel ruimte is voor het opbergvak. Aangezien er achteraf een alarm is ingebouwd, had het heel goed kunnen zijn dat de monteur die plek had uitgekozen. Dus even het ventilatierooster uitnemen om te zien wat er aan vrije ruimte was. Geen probleem.
Gereedschap
Voor deze klus heb ik eerst met papier, karton, hobbymes, schaar, lijm, de nodige meet instrumenten (liniaal/geo) en een PC met CAD programma een sjabloon gemaakt. Vervolgens met de dremel, handzaag, torxbit, verstelbare sleutel, stift en wat tape, het vakje in de auto geplaatst. Uiteraard met de stofzuiger de rommel opruimen natuurlijk.

De boodschappenlijst
Eigenlijk heb ik snel na het afleveren van de auto ook meteen de onderdelen besteld om dit in te kunnen bouwen.
Nummer | Beschrijving
--------------------------------------------------------------------------------
51 45 9 240 633 | Opbergvak bestuurderszijde
51 45 9 267 520 | Extra onderdeel klapvak
07 14 9 185 673 | Lenskopschroef met onderlegring
Dat ziet er dan als volgt uit:
Alles bij elkaar zal dat neerkomen op een kleine €62,= inclusief de btw.
Het sjabloon
Het is nogal wat, een gat zagen in een dashboard van een auto die best wel een lieve duit heeft gekost! Gelukkig is dit niet de eerste keer, dus echt heel erg eng is het niet meer. Het is wel van belang om in een keer goed te zagen, want anders moet er een nieuw dashboard in..... Dus een goed sjabloon. Eerst ga ik met kleine strookjes papier en plakband aan de gang om als het ware het gat te bepalen.
Die vorm neem ik over op een velletje a4, het gat wordt uitgesneden en weer op het opbergvak geschoven. Nu met als doel om de omtrek van het vak er op over te nemen, waarna ik de basis van de mal tegen het dashboard heb gepast. Eenmaal tevreden heb ik de mal ingescanned en ben ik met een CAD programma aan de gang gegaan om alles netjes te maken. Dus niet alleen de vorm van het opbergvak, maar ook die van de klep. Zo kan de boel nog eens worden nagemeten en voorzien van nette haakse hoeken en uitijn markeringen. Daaruit is een sjabloon geworden dat ik nogmaals heb getest met en zonder middendeel. De rand van de klep lijnt uit op een rand in het dashboard. (rode stippellijn)
De volgende stap is het betere knip en plakwerk. Ik ga gebruik maken van de vorm van het dashboard om de mal te richten. Daarvoor ga ik een dik (onderkant) en een dun stuk (bovenkant) karton gebruiken.
Uiteindelijk ziet mijn sjabloon er dan als volgt uit
De hele boel nu passen op het opbergvak om er achter te komen waar je op moet letten bij het zagen. Neem nu bijvoorbeel de onderkant, het dashboard is dikker als het gebruikte karton. Met zagen moet je hier dus wel rekening mee houden, anders past ie straks niet. Zie de rode lijn, aan de onderzijde bij het zagen in dat zelfde vlak blijven. Aan de bovenkant kan er wel loodrecht op het dashboard worden gezaagd.
De operatie
Eenmaal tevreden met de mal is er geen ontkomen meer aan, we gaan de een gat in een auto maken! Om te beginnen wordt de plek des onheils aangegeven met schilderstape, dan de mal ertegenaan plakken en aftekenen. Let even op de uitlijning van de onderkant, zodat deze netjes in de lijn van het dasboard loopt, dan past het vak er ook netjes in straks. Vervolgens het ventilatierooster en de lichtschakelaar los halen. Zo heb je zicht op wat je doet en kunnen draden uit de weg worden gehaald. Misschien van te voren de dempingsmat verwijderen uit het weg te zagen gebied. (witte mat aan de binnenzijde)
En dan de ingreep, hier zijn geen beelden van, maar achteraf gezien zou het handig zijn geweest er direct een stofzuiger bij te hebben, want het geeft best een bende!. Of een stuk plastic over de stoel, vloer en deel van het dashboard/console leggen tegen rondvliegende plastickorrels en stof. Ik heb het niet gedaan omdat ik eigenwijs ben, het was beter geweest.

Eerst heb ik met de dremel + slijpschijf de omtrek ingekerft. Op de vier lange zijden heb ik ook een sleufje gemaakt voor de zaag. Want de dremel maakt de boel best warm en dan vliegen de hete stukjes plastic en rook aardig door de lucht. De grote stukken met de zaag gedaan. Doe dit rustig want ook deze zaag wordt warm en dan kan ie ineens dubbelklappen. De zaag geeft veel minder stof en had daarom mijn voorkeur.
Na het zagen eerst het vak passen, ik was iets binnen de lijnen begonnenen moest her en der nog wat ruimen om de boel goed te laten passen (zodat ook de klep dicht kan!). Ziehier meteen ook de puinhoop....
Dit is het gat, aan de onderzijde is niet haaks op het dashboard gezaagd, maar in het vlak van het opbergvak, zo past het vakje er netjes in. Aan de zijkanten liep het scharnier wat aan, dus daar is ook iets weggehaald. Dit was expres, want je kunt wel wat meer weghalen, maar er niets meer bijplaatsen! Dan kan vervolgens het vak er in worden geplaatst. Het extra onderdeel klapvak (wat een naam!) wordt eerst tegen het dashboard aangedrukt (zie pijl) en dan de achterkant omlaag klappen - anders krijg je 'm er niet op!
En dan gaat het extra onderdeel met twee schroeven vast. Draai eerst de schroeven in een paar stappen los in het onderdeel, zo trek je er schroefdraad in. Haal tijdens het indraaien de schroeven er steeds na een klein stukje indraaien weer uit om de draad schoon te maken. Het draad trek namelijk snel dicht met plastic en je wil het gat niet te groot maken. Draai de schroeven er niet helemaal in. Vervolgens het ik een bitje gepakt voor de torx en een verstelbare sleutel om de boel vast te draaien. Het eerste stuk lukt nog wel met de hand, maar de laatste slagen gaat de boel aardig vast zitten en heb je de sleutel nodig. Ik had gekeken naar m'n ratel, maar ik had geen passende dop voor het bitje.
Daarna is het een kwestie van de puinhoop opruimen en alle onderdelen weer terugplaatsen.
Het maken van de mal heeft een middagje in beslag genomen. De montage inclusief spullen pakken en de boel weer opruimen duurde ongeveer een kleine twee uur. Deze klus is niet moeilijk, je moet alleen even het lef hebben om de zaag in je dashboard te zetten.
De template, ziet er als volgt uit: