Chiptuning 320D automaat
Chiptuning 320D automaat
Ik heb een vraag over het chiptunen van mijn bmw 320D 163pk uit het jaar 2012. Wij willen hem laten chippen op Tunex.nl maar wij vroegen ons af of het handig is om iets met het automaat te laten doen, in de zin van reinigen of iets laten aanpassen zodat hij bij een lager toerental doorgaat naar de volgende versnelling.
Bij voorbaad dank.
Met vriendelijke groet,
Milan
Bij voorbaad dank.
Met vriendelijke groet,
Milan
Re: Chiptuning 320D automaat
Weet je zeker dat je je BMW wilt laten tunen bij Tunex? Heb zelf er ook naar gekeken toen ik aan het rondshoppen was ... veel slechte verhalen wel. In tegenstelling tot waar ik nu een afspraak heb gemaakt: BR Performance. Ze hebben nu een leuke aanbieding zelfs!
Betreft de automaat, een goede tuner weet hier vast ook wel raad mee. Vraag het eens aan een bedrijf dus.
Betreft de automaat, een goede tuner weet hier vast ook wel raad mee. Vraag het eens aan een bedrijf dus.
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine
Re: Chiptuning 320D automaat
Doorschakelen bij een lager toerental? In eco pro modus schakelt de mijne al door bij een laag toerental, dat wil ik echt niet nog lager. Ik heb me laten vertellen dat continu in een (te) laag toerental rijden extra belasting geeft op de distributieketting en dat was bij mijn vorige auto ook een issue (VAG TSi blok). Daar heb ik juist een versnellingsbaktuning laten uitvoeren (DSG) dat deze niet zo extreem laag schakelde ....
Groet,
Erwin
BMW 320iXA Touring Luxury Line 2018
BMW R1250GS Adventure LC 2021 40 Years GS Edition
BMW Active Hybrid e-bike
Erwin
BMW 320iXA Touring Luxury Line 2018
BMW R1250GS Adventure LC 2021 40 Years GS Edition
BMW Active Hybrid e-bike
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 16 jun 2016, 16:14
- Locatie: Eibergen
Re: Chiptuning 320D automaat
Wij hebben de 316d (f30) ook laten tunen bij Tunex, in tegenstelling tot de velen verhalen op internet bij ons tot dusver geen problemen door het tunen. Wij hebben niks aan de automaat laten doen dus wat dat betreft kan ik niet helpen..milan.11 schreef:Ik heb een vraag over het chiptunen van mijn bmw 320D 163pk uit het jaar 2012. Wij willen hem laten chippen op Tunex.nl maar wij vroegen ons af of het handig is om iets met het automaat te laten doen, in de zin van reinigen of iets laten aanpassen zodat hij bij een lager toerental doorgaat naar de volgende versnelling.
Bij voorbaad dank.
Met vriendelijke groet,
Milan
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 08 sep 2017, 14:04
Re: Chiptuning 320D automaat
Ik heb een Powerbox in m'n 163pk ede. Deze gaat naar 200PK en 440NM. Heb de testbank resultaten van Klaas Beek erbij. Ik lever de auto volgende week in dus hij is te koop. Voordeel van powerbox is dat je hem kunt verwijderen als je onderhoud hebt ;-)
- FThirtyone
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 20:35
Re: Chiptuning 320D automaat
En zo'n powerbox kun je dan weer op Marktplaats verkopen.
1 keer bij Tunex geweest. Althans 1 keer een auto daar laten chippen, ik ben er 3 keer geweest en toen heb ik de verwachting dat het goed zou komen maar opgegeven.
1 keer bij Tunex geweest. Althans 1 keer een auto daar laten chippen, ik ben er 3 keer geweest en toen heb ik de verwachting dat het goed zou komen maar opgegeven.
- activhybrid3
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 08 apr 2017, 21:55
Re: Chiptuning 320D automaat
Schakelt hij dan bij een voor jou te hoog toerental op dan? Bij welk toerental schakelt hij op naar de volgende versnelling? En waarom wil je dat?
Een boel vragen , ik weet het, en ik kan je geen oplossing geven maar gewoon uit interesse...
Een boel vragen , ik weet het, en ik kan je geen oplossing geven maar gewoon uit interesse...
Niet alle hybrides zijn saai.
Re: Chiptuning 320D automaat
ik heb mijn vorige 530D bij Tunex laten tunen. Prima resultaat. Recentelijk mijn 320D 163 pk laten tunen. Op mijn boardcomputer zie ik dat hij nu bij vollast 230 pk's en 440 NM's geeft. Niks mis mee. Ik snap niet waar die slechte verhalen vandaan komen over Tunex. Het is een van de goedkoopste tuners. Waarschijnlijk kunnen ze dit doen door de vele (tevreden?) klanten. Beide keren dat ik er was geweest zaten we per ronde met circa 8 a 10 klanten te wachten. Afhankelijk van de type auto duurt een tuning tussen de 1 en 3,5 uur. Twee weken na de tunen mailden ze mij met de vraag of alles naar tevredenheid was. Zo niet, dan kon ik langskomen voor eventuele aanpassingen.
Wat mij betreft een prima bedrijf en zeker aan te bevelen.
Wat mij betreft een prima bedrijf en zeker aan te bevelen.
F31 320DA en E88 120i cabrio
- FThirtyone
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 20:35
Re: Chiptuning 320D automaat
Volgens mij kan de prijs eerder verklaard worden door het feit dat ze zelf niets ontwikkelen maar alles (al dan niet legaal) van internet afhalen. Ze zijn dus geheel afhankelijk van de betrouwbaarheid van de data die ze van internet halen.Wing schreef: Het is een van de goedkoopste tuners. Waarschijnlijk kunnen ze dit doen door de vele (tevreden?) klanten.
Goedkoop en veel klanten, als daar al een verband tussen bestaat, is meer een kip en ei veronderstelling. Hebben ze veel klanten door de prijs of is de prijs zo door de vele klanten?
Re: Chiptuning 320D automaat
Bedrijven met dit soort volumes kunnen zich echt niet permitteren om illegaal software te downloaden. Overigens ontwikkelen de meesten bijna niks aan dit soort software maar kopen ze het gewoon in ... de prijs is waarschijnlijk een strategie: als je bereid bent met een lagere prijs te werken en goed werk kunt leveren, dan komen de klanten meestal wel. Je moet alleen je bedrijfsproces zo inrichten dat het ook rendabel is. Dat lijkt hier te kunnen. Ze bestaan al heel wat jaartjes en tegenwoordig zitten ze in een ander, groter pand. Dus volgens mij doen ze het redelijk goed ..
F31 320DA en E88 120i cabrio
- FThirtyone
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 20:35
Re: Chiptuning 320D automaat
De mensen die naar Tunex gaan hebben doorgaans minder verwachtingen bij "drivability" maar willen simpelweg zoveel mogelijk pk's voor hun zakgeld. Daarbij worden reviews op hun site simpelweg niet geplaatsts als ze niet in hun straatje passen (dit heb ik persoonlijk ervaren), dus de reviews op hun site zijn louter positief.
De doelgroep van Tunex is dus mensen die voor zo weinig mogelijk zoveel mogelijk pk's willen. Als de auto daarna niet lekker meer rijdt komt er gewoon een nieuw oud barrel die ook weer naar Tunex gaat.
Dát is wat hun prijs mij zegt.
De doelgroep van Tunex is dus mensen die voor zo weinig mogelijk zoveel mogelijk pk's willen. Als de auto daarna niet lekker meer rijdt komt er gewoon een nieuw oud barrel die ook weer naar Tunex gaat.
Dát is wat hun prijs mij zegt.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 08 feb 2018, 19:49
Re: Chiptuning 320D automaat
Vandaag mijn 320d automaat laten chippen bij Tunex. Tevens automaat laten spoelen. Hij rijdt nu als een zonnetje. Tunen wordt op exacte dezelfde manier gedaan als bij andere. Kosten zijn alleen iets lager, omdat ze achteraf je auto niet op de rollerbank zetten.milan.11 schreef:Ik heb een vraag over het chiptunen van mijn bmw 320D 163pk uit het jaar 2012. Wij willen hem laten chippen op Tunex.nl maar wij vroegen ons af of het handig is om iets met het automaat te laten doen, in de zin van reinigen of iets laten aanpassen zodat hij bij een lager toerental doorgaat naar de volgende versnelling.
Bij voorbaad dank.
Met vriendelijke groet,
Milan
Re: Chiptuning 320D automaat
Ik ben misschien ook van plan om mijn auto te tunen en ook de automaat te laten spoelen. Maar ben nog aan het orienteren.
Aan mijn eigen garage gevraagd over het idee en die raadde het hele tuning gebeuren af. Is niet goed voor de auto werd als reden opgegeven. Dat van mij is 184 pk, maar 220 pk klinkt toch verleidelijk. Iets meer power bij het optrekken zou heerlijk zijn.
Over Tunex heb ik zowel positieve als negatieve reacties gezien, maar nog niet echt redenen gehoord. Tunex is relatief goedkoop, al helemaal zonder vermogensmeting. En daar worden parameters geupload in je auto, dat ze eerder hebben opgebouwd door een andere auto met dezelfde motorsamenstelling te testen. Alle grotere Tuningbedrijven geven dezelfde output aan bij een tuningproces voor dit model. Ook word er een garantie afgegeven als je niet tevreden bent met het resultaat, waarbij je je geld terugkrijgt.
Mijn auto is uit 2013, maar werd al vanaf 2012 geleverd. We zijn inmiddels in 2018 en ik neem aan dat ze dit model al uitbundig hebben getest in de afgelopen 6 jaar. Hoe zou een stage 1 chiptuning op deze manier uitgevoerd nog slecht kunnen zijn voor deze motor?
Ik ben serieus benieuwd. Ik ben op de hoogte van Mosselman Turbo’s en BR Performance. Maar die vragen iets minder dan het driedubbele bedrag van wat Tunex adverteerd voor een stage 1 tuning. Daar zit natuurlijk wel een vermogensmeting bij, welke ook tegen meerbetaling bij Tunex kan. Weet alleen niet wat ze daar nog verder uithalen, dan alleen het feit dat ze aantonen dat er power bij gekomen is. En goedkoop is meestal duurkoop, maar alle 3 de bedrijven zullen in eerste instantie bekende parameters moeten uploaden.
Wat zijn de ervaringen met de wat duurdere tuners? Worden er nog veel parameters bijgesteld na het uploaden van de gestandardiseerde parameters? Doet men nog tussendoor vermogensmetingen of is het een keer vooraf en een keer achteraf?
Wat zijn jullie bevindingen? Sorry dat het zo een lange lap tekst is geworden.
Aan mijn eigen garage gevraagd over het idee en die raadde het hele tuning gebeuren af. Is niet goed voor de auto werd als reden opgegeven. Dat van mij is 184 pk, maar 220 pk klinkt toch verleidelijk. Iets meer power bij het optrekken zou heerlijk zijn.
Over Tunex heb ik zowel positieve als negatieve reacties gezien, maar nog niet echt redenen gehoord. Tunex is relatief goedkoop, al helemaal zonder vermogensmeting. En daar worden parameters geupload in je auto, dat ze eerder hebben opgebouwd door een andere auto met dezelfde motorsamenstelling te testen. Alle grotere Tuningbedrijven geven dezelfde output aan bij een tuningproces voor dit model. Ook word er een garantie afgegeven als je niet tevreden bent met het resultaat, waarbij je je geld terugkrijgt.
Mijn auto is uit 2013, maar werd al vanaf 2012 geleverd. We zijn inmiddels in 2018 en ik neem aan dat ze dit model al uitbundig hebben getest in de afgelopen 6 jaar. Hoe zou een stage 1 chiptuning op deze manier uitgevoerd nog slecht kunnen zijn voor deze motor?
Ik ben serieus benieuwd. Ik ben op de hoogte van Mosselman Turbo’s en BR Performance. Maar die vragen iets minder dan het driedubbele bedrag van wat Tunex adverteerd voor een stage 1 tuning. Daar zit natuurlijk wel een vermogensmeting bij, welke ook tegen meerbetaling bij Tunex kan. Weet alleen niet wat ze daar nog verder uithalen, dan alleen het feit dat ze aantonen dat er power bij gekomen is. En goedkoop is meestal duurkoop, maar alle 3 de bedrijven zullen in eerste instantie bekende parameters moeten uploaden.
Wat zijn de ervaringen met de wat duurdere tuners? Worden er nog veel parameters bijgesteld na het uploaden van de gestandardiseerde parameters? Doet men nog tussendoor vermogensmetingen of is het een keer vooraf en een keer achteraf?
Wat zijn jullie bevindingen? Sorry dat het zo een lange lap tekst is geworden.
- FThirtyone
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 20:35
Re: Chiptuning 320D automaat
220 pk klinkt inderdaad wel lekker, maar het fijn kunnen optrekken en leuke tussenacceleraties haal je meer uit het koppel.
Ik heb de afgelopen tijd de site van BR performance eens in de gaten gehouden. Net als het standaardvermogen altijd een benadering is, is het haalbare vermogen dat ook. Soms op hun FB posten ze een berichtje dat het iets minder is geworden dan in de lijstjes staat en soms wat meer. Dus iedereen geeft wel (ongeveer) dezelfde haalbare waarden, maar dat is een benadering.
Ik heb mijn vorige auto's (Volvo's) ook laten chippen, bij een specialist (Obbe in Volvokringen). Hij schrijft elke tuning handmatig, geen vooraf ingekochte parameters zonder te weten wat het nu eigenlijk écht is. Ook Obbe gaf behaalde waardes op theoretische basis, dus die uitkomst zou zomaar 10 pk meer of minder kunnen zijn. Maar een echte tuner begrijpt voornamelijk wat er gebeurt als je een waarde in de ecu veranderd.
Ik ben ook eens bij Tunex geweest. Geld terug???? Ze laten je liever 2 keer terugkomen en na veel onderhandelen krijg je een gedeelte terug, maar tuning terugzetten? (eerlijk is eerlijk, na de onderhandeling was ik uiteindelijk nog "maar" 250 euro kwijt, maar dat was voor een tuning die ik niet wilde, dus nog steeds te duur) Nee, dat deden ze niet, want het was toch goed? Nadat ik mijn auto had laten chippen door Tunex viel de cruisecontrol regelmatig uit. En ze begrepen niet hoe dat kwam! Nou ik wel, door de tuning die zij rücksichtlos in mijn auto hadden geplempt!
Ook reed de auto bepaald niet fijn na de tuning. Alles was gewoon omhooggeschroefd waar ik bij de "intake" aangaf dat ik graag bij lagere toeren wat extra koppel en een vloeiende opbouw van het koppel. Resultaat? Tot 2000 toeren niemand thuis en daarna een enorme duw in je rug. Leuk, die duw, maar niet als vooral wilt cruisen en niet dag in dag uit je wilt storen aan een gaspedaal die als aan/uitknop fungeert in plaats van een dosseerknop.
Uiteindelijk liep ik met die auto vast bij de dealer die niet elke week kosteloosde cruisecontrol wilde re-activeren en heb ik de auto na 11 maanden weer weg moeten doen. Zonde, want qua vormgeving vind ik de Laguna III nog steeds een uitzonderlijk mooie auto.
Kortom, voor mij geen Tunex meer.
Ik heb de afgelopen tijd de site van BR performance eens in de gaten gehouden. Net als het standaardvermogen altijd een benadering is, is het haalbare vermogen dat ook. Soms op hun FB posten ze een berichtje dat het iets minder is geworden dan in de lijstjes staat en soms wat meer. Dus iedereen geeft wel (ongeveer) dezelfde haalbare waarden, maar dat is een benadering.
Ik heb mijn vorige auto's (Volvo's) ook laten chippen, bij een specialist (Obbe in Volvokringen). Hij schrijft elke tuning handmatig, geen vooraf ingekochte parameters zonder te weten wat het nu eigenlijk écht is. Ook Obbe gaf behaalde waardes op theoretische basis, dus die uitkomst zou zomaar 10 pk meer of minder kunnen zijn. Maar een echte tuner begrijpt voornamelijk wat er gebeurt als je een waarde in de ecu veranderd.
Ik ben ook eens bij Tunex geweest. Geld terug???? Ze laten je liever 2 keer terugkomen en na veel onderhandelen krijg je een gedeelte terug, maar tuning terugzetten? (eerlijk is eerlijk, na de onderhandeling was ik uiteindelijk nog "maar" 250 euro kwijt, maar dat was voor een tuning die ik niet wilde, dus nog steeds te duur) Nee, dat deden ze niet, want het was toch goed? Nadat ik mijn auto had laten chippen door Tunex viel de cruisecontrol regelmatig uit. En ze begrepen niet hoe dat kwam! Nou ik wel, door de tuning die zij rücksichtlos in mijn auto hadden geplempt!
Ook reed de auto bepaald niet fijn na de tuning. Alles was gewoon omhooggeschroefd waar ik bij de "intake" aangaf dat ik graag bij lagere toeren wat extra koppel en een vloeiende opbouw van het koppel. Resultaat? Tot 2000 toeren niemand thuis en daarna een enorme duw in je rug. Leuk, die duw, maar niet als vooral wilt cruisen en niet dag in dag uit je wilt storen aan een gaspedaal die als aan/uitknop fungeert in plaats van een dosseerknop.
Uiteindelijk liep ik met die auto vast bij de dealer die niet elke week kosteloosde cruisecontrol wilde re-activeren en heb ik de auto na 11 maanden weer weg moeten doen. Zonde, want qua vormgeving vind ik de Laguna III nog steeds een uitzonderlijk mooie auto.
Kortom, voor mij geen Tunex meer.
Re: Chiptuning 320D automaat
ik heb vandaag mijn auto (320d HE M 2009 lci 177pk) laten tunen bij ODB in st jansklooster.
zij hebben eerst een vermogenstest gedaan waarbij er van de werkelijke 177pk nog 'maar' 175.7pk over was. Niet slecht voor een auto van 9 jaar oud met 169k op de teller. Daarnaast gaf ie ook aan dat er slechts 148,9pk via de banden (duh) op het asfalt wordt geleverd.
Software is op maat geschreven en geoptimaliseerd. Terug geplaatst en op nieuw getest en kwam uit op 214,9pk met een koppel van 425nm (was 359nm).
uitdraai heb ik eventueel wel ter inzage....
zij hebben eerst een vermogenstest gedaan waarbij er van de werkelijke 177pk nog 'maar' 175.7pk over was. Niet slecht voor een auto van 9 jaar oud met 169k op de teller. Daarnaast gaf ie ook aan dat er slechts 148,9pk via de banden (duh) op het asfalt wordt geleverd.
Software is op maat geschreven en geoptimaliseerd. Terug geplaatst en op nieuw getest en kwam uit op 214,9pk met een koppel van 425nm (was 359nm).
uitdraai heb ik eventueel wel ter inzage....