E53 3.0D Vibratie bodemplaat/gaspedaal 2000-3000 toeren

Voor alle technische vragen over de BMW X5
Thijmen156
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2017, 00:41

E53 3.0D Vibratie bodemplaat/gaspedaal 2000-3000 toeren

Bericht door Thijmen156 » 11 sep 2017, 00:59

Hallo,
Ik heb ongeveer een maand geleden een bmw x5 3.0D uit 2004 gekocht.
Sinds 2 weken heb ik een hele vervelende vibratie in de bodemplaat. Ook vibreert mn stuur bij stationair.
Dit probleem is langzaam gekomen en wordt steeds erger. Hier mijn poging om het probleem zo goed mogelijk te beschrijven

Vibratie in bodemplaat, gaspedaal, voetsteun, stuur en versnellingspook tussen de 2000-3000 toeren, dit gaat samen met een laag zoemend geluid. Bovdn de 3000 nergens last van. Bij het loslaten van het gaspedaal valt de vibratie weg. Bij gas geven in de N tussen 2-3000 toeren nergens last van. Ook vibreert hij in het stuur/bodemplaat bij 1200 toeren, dit alleen bij loslaten van het gas/afremmen rotondes etc. Ook stationair is een vibratie voelbaar in het stuur. Bij constante snelheid is dezelfde vibratie ook voelbaar, alleen minder.

Ik heb het idee dat dit allemaal met elkaar te maken heeft aangezien het steeds erger wordt. Eerst was het alleen rond de 2200 toeren en voelde je het bijna niet, nu zo erg dat je voeten er van gaan 'slapen' en is er ook de vibratie in het stuur stationair bij gekomen.

Ik heb nog +- 5 maanden garantie op de bmw en ben ook al terug geweest bij de garage. Daar werd gezegd dat het 'acceptabel' was en (nog) niet onder de garantie viel.
Ik hoop dat iemand dit idee herkent en/of mij verder kan helpen wat eventueel de oorzaak kan zijn en hoe ik bepaalde dingen uit kan sluiten.

Alvast bedankt
Groet Thijmen

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: E53 3.0D Vibratie bodemplaat/gaspedaal 2000-3000 toeren

Bericht door h3b » 11 sep 2017, 08:02

Welkom. Vervelend dat je meteen al problemen met de auto hebt. De verwachting is dan dat het in de aandrijving zit en de eerste gedachte is dan de hardy schijf. Die kan er op het oog goed uitzien maar toch versleten zijn. Echter ik zou dan verwachten dat je meteen met wegrijden vanuit stilstand in de lagere toerentallen al problemen hebt.
Andere mogelijkheden zijn dan nog de aandrijfas en dan mogelijk specifiek de kruiskoppeling. In mijn vorige auto (X3) was deze kapot en dat resulteerde enerzijds in een piepend/schavend geluid tijdens het rijden maar ook een voelbare trilling.
Ook je xdrive kan het probleem veroorzaken omdat deze in de aandrijflijn zit. Check het volgende topic met betrekking tot Xdrive LINK
Controleer elk punt wat ik daar gemeld heb zodat je daarmee ook zaken kunt uitsluiten.

Mogelijkheden genoeg dus.

Daarnaast, beetje makkelijk van de garage om te zeggen dat het acceptabel is, dat is het namelijk zeker niet.

Voorstellen wordt hier overigens gewaardeerd en kan in het topic Stel jezelf voor
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Thijmen156
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2017, 00:41

Re: E53 3.0D Vibratie bodemplaat/gaspedaal 2000-3000 toeren

Bericht door Thijmen156 » 11 sep 2017, 12:07

Bedankt voor je reactie! Ik ga de door jouw genoemde punten zsm bekijken zodat ik deze uit kan sluiten.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E53 3.0D Vibratie bodemplaat/gaspedaal 2000-3000 toeren

Bericht door Dutchie » 11 sep 2017, 15:52

Controleer ook even je motor- en baksteunen!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Thijmen156
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2017, 00:41

Re: E53 3.0D Vibratie bodemplaat/gaspedaal 2000-3000 toeren

Bericht door Thijmen156 » 13 sep 2017, 16:18

Bedankt ga ik doen! as Vrijdag heb ik een brug tot mijn beschikking en dan ga ik alles na kijken. Ook heb ik een afspraak gemaakt bij Autotrans om de automaatbak te beoordelen, aangezien ik een sterk vermoeden heb dat de vibratie van de koppelomvormer komt, omdatik denk dat deze soms ook slipt tijdens het overschakelen (een soort fluitend geluid).
Ondertussen wordt het trillen erger en erger, en hoop ik er eigenlijk op dat er binnen zeer korte tijd iets kapot gaat zodat de garage niet meer onder de garantie uit kan.

Plaats reactie

Terug naar “BMW X5 (E53) Techniek”