N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
Beste bmw liefhebbers,. Ik heb een probleem met mijn E46 318i,
Het probleem : Na ongeveer 2a3 minuten rijden valt het vermogen compleet weg, vooral bij de 2000RPM is de auto niet vooruit meer te branden en moet ik de koppeling gebruiken om over de 2500rpm te komen, daarna komt de auto heel moeilijk opgang (Heel moeilijk, 0-100kmh in 1 minuut)
Als de auto weer een tijdje stil heeft gestaan kan ik weer normaal wegrijden zonder problemen.. 2/3 minuten later weer het zelfde probleem,.
Ik heb de volgende onderdelen vervangen :
Nokkenasverstellers Inlaat/Uitlaat
Vanos Solenoids
Bougies
inlaat/uitlaat nokkenas positie sensor
Voor het vervangen van de Nokkenas VVT units ratelde de motor ook erg, maar reed toen beter,. Na het vervangen van de units liep de motor zonder geratel maar dus nog minder vermogen
De motor staat 100% zeker op tijd, ik heb een goede timing kit en heb alles dubbel gecheckt, na het rijden valt de hele timing set ook zo in elkaar als ik de motor op TDC vast zet.. dus hier zit het probleem niet in
Als ik de motor uitlees met Inpa krijg ik ook geen foutmeldingen,. wel heb ik 1 hele hoge waarde met een ! er voor, het gaat om de inlaat nokkenas positie, die slaat uit na !121.9 .. nu lees ik veel verhalen over mensen die die zelfde hoge waardes hebben en dat dat normaal schijnt te zijn ? op dat na kan ik niks raars in inpa vinden.
Verder heb ik de carter ontluchting gecontroleerd, alles op vacuum lekken gecontroleerd, gasklep goed schoon gemaakt, bekabeling gecontroleerd/alle stekkers en contacten gereinigt.. maar niks wil helpen,.
Kan iemand me verder helpen ?
mv gr richard
Het probleem : Na ongeveer 2a3 minuten rijden valt het vermogen compleet weg, vooral bij de 2000RPM is de auto niet vooruit meer te branden en moet ik de koppeling gebruiken om over de 2500rpm te komen, daarna komt de auto heel moeilijk opgang (Heel moeilijk, 0-100kmh in 1 minuut)
Als de auto weer een tijdje stil heeft gestaan kan ik weer normaal wegrijden zonder problemen.. 2/3 minuten later weer het zelfde probleem,.
Ik heb de volgende onderdelen vervangen :
Nokkenasverstellers Inlaat/Uitlaat
Vanos Solenoids
Bougies
inlaat/uitlaat nokkenas positie sensor
Voor het vervangen van de Nokkenas VVT units ratelde de motor ook erg, maar reed toen beter,. Na het vervangen van de units liep de motor zonder geratel maar dus nog minder vermogen
De motor staat 100% zeker op tijd, ik heb een goede timing kit en heb alles dubbel gecheckt, na het rijden valt de hele timing set ook zo in elkaar als ik de motor op TDC vast zet.. dus hier zit het probleem niet in
Als ik de motor uitlees met Inpa krijg ik ook geen foutmeldingen,. wel heb ik 1 hele hoge waarde met een ! er voor, het gaat om de inlaat nokkenas positie, die slaat uit na !121.9 .. nu lees ik veel verhalen over mensen die die zelfde hoge waardes hebben en dat dat normaal schijnt te zijn ? op dat na kan ik niks raars in inpa vinden.
Verder heb ik de carter ontluchting gecontroleerd, alles op vacuum lekken gecontroleerd, gasklep goed schoon gemaakt, bekabeling gecontroleerd/alle stekkers en contacten gereinigt.. maar niks wil helpen,.
Kan iemand me verder helpen ?
mv gr richard
Re: N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
Gezien de tijd die je noemt, zit het probleem in het lambdageregelde deel. Daarvoor is de motor te koud en werkt in open loop modus, ofwel geen lambdaregeling.
Grote kans dat er een probleem is met LMM of lambdasonde (deze heeft er 1 voor en 1 na de kat?) De ECU meet dan gewoon waardes die in het bereik liggen en regelt daarnaar.
In eerste instantie dacht ik een brandstofprobleem, maar als de auto koud wel vermogen heeft, dan is dat het waarschijnlijk niet.
Loopt de auto wel netjes stationair wanneer deze warm is?
De INPA melding voor de nokkenassensor is een bekende waarde, die een fout in de software schijnt te zijn, Ik ben er ook naar op zoek gegaan en kwam ook niet veel verder dan de conclusie dat er een foutje in INPA zit.
Succes met zoeken.
Groet,
Rob
Grote kans dat er een probleem is met LMM of lambdasonde (deze heeft er 1 voor en 1 na de kat?) De ECU meet dan gewoon waardes die in het bereik liggen en regelt daarnaar.
In eerste instantie dacht ik een brandstofprobleem, maar als de auto koud wel vermogen heeft, dan is dat het waarschijnlijk niet.
Loopt de auto wel netjes stationair wanneer deze warm is?
De INPA melding voor de nokkenassensor is een bekende waarde, die een fout in de software schijnt te zijn, Ik ben er ook naar op zoek gegaan en kwam ook niet veel verder dan de conclusie dat er een foutje in INPA zit.
Succes met zoeken.
Groet,
Rob
Re: N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
Bedankt voor je reactie rob, Dus als de lambda/motor op temparatuur komt schakelt de auto over op Closed loop, en probeerd de auto te leren van de lambda's ?rob75 schreef:Gezien de tijd die je noemt, zit het probleem in het lambdageregelde deel. Daarvoor is de motor te koud en werkt in open loop modus, ofwel geen lambdaregeling.
Grote kans dat er een probleem is met LMM of lambdasonde (deze heeft er 1 voor en 1 na de kat?) De ECU meet dan gewoon waardes die in het bereik liggen en regelt daarnaar.
In eerste instantie dacht ik een brandstofprobleem, maar als de auto koud wel vermogen heeft, dan is dat het waarschijnlijk niet.
Loopt de auto wel netjes stationair wanneer deze warm is?
De INPA melding voor de nokkenassensor is een bekende waarde, die een fout in de software schijnt te zijn, Ik ben er ook naar op zoek gegaan en kwam ook niet veel verder dan de conclusie dat er een foutje in INPA zit.
Succes met zoeken.
Groet,
Rob
De auto loopt heel netjes stationair met airco aan.. zonder airco fluctueerd het toerental soms van 600 tot 1000 rpm en dan loopt de auto niet heel netjes stationair..
Ik ga nu de lambda's nog eens goed checken en de waardes er van bekijken in inpa,
mv gr
Richard
Re: N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
Het ziet er na uit dat je gelijk hebt rob, in Inpa krijg ik meteen een foutmelding als ik bij ''Analog Value 3'' kijk , dit is het tabblad voor de lambdasondes.. ik krijg de foutmelding '' ApiCheckjobstatus: job-status error: [NEG_RESPONSE] instead of [OKAY] ''
Kan hier door dus niet zien of mijn lambdasondes werken.. Enig idee of dit aan mijn ECU , Lambdasondes, of mijn Inpa ligt ?
ik heb nog lambda sensoren die zal ik straks vervangen en dan post ik weer een update
mv gr richard
Kan hier door dus niet zien of mijn lambdasondes werken.. Enig idee of dit aan mijn ECU , Lambdasondes, of mijn Inpa ligt ?
ik heb nog lambda sensoren die zal ik straks vervangen en dan post ik weer een update
mv gr richard
Re: N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
Heb de achterste lambdasonde vervangen zonder resultaat jammer genoeg.., als ik via obd2 de auto uitlees krijg ik ook 2 incomplete waardes..
Katalyst : Incomplete
o2sensor: incomplete
is er een manier om de voorste lambda te checken ? dmv multimeter of iets dergelijks ?
ze zijn nogal aardig prijzig.. en mocht het niet werken dan kan ik de lambda sensor niet terug brengen als hij 1 keer gemonteerd is.. vind ik zonde geld voor 170 euro
het is een 5 polige lambda met een ''sensor'' op de stekker lijkt het..
kan iemand me hier mee verder helpen ?
gr richard
Katalyst : Incomplete
o2sensor: incomplete
is er een manier om de voorste lambda te checken ? dmv multimeter of iets dergelijks ?
ze zijn nogal aardig prijzig.. en mocht het niet werken dan kan ik de lambda sensor niet terug brengen als hij 1 keer gemonteerd is.. vind ik zonde geld voor 170 euro
het is een 5 polige lambda met een ''sensor'' op de stekker lijkt het..
kan iemand me hier mee verder helpen ?
gr richard
Re: N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
De lambdasonde na de kat regelt niet echt, maar controleert alleen. Als je die met INPA kunt uitlezen dan is daar niet veel mis mee.
De melding bij het uitlezen van de eerste sensor (de echte regelaar) en het feit dat ook een standaard OBD2 daar moeite mee heeft, lijkt eerder te wijzen op een ECU probleem. Zeker het niet kunnen afmaken van een "job" zoals je aangeeft wijst daarop.
Ook het onregelmatig draaien zonder airco is raar, aangezien de compensatie voor de compressor dan weg is. Eigenlijk zie je het altijd andersom, airco aan en dan een probleem. Airco uit een dan netjes stationair.
Controleer ook nog eens of alle vaccuumleidingen dicht zijn (en alles wat lucht levert na de LMM). Kijk ook eens of je in INPA de STFT en LTFT waardes kunt uitlezen. Dit zijn de short en long term fuel trim waardes en compenseren voor slijtage in de motor.
Succes,
Rob
De melding bij het uitlezen van de eerste sensor (de echte regelaar) en het feit dat ook een standaard OBD2 daar moeite mee heeft, lijkt eerder te wijzen op een ECU probleem. Zeker het niet kunnen afmaken van een "job" zoals je aangeeft wijst daarop.
Ook het onregelmatig draaien zonder airco is raar, aangezien de compensatie voor de compressor dan weg is. Eigenlijk zie je het altijd andersom, airco aan en dan een probleem. Airco uit een dan netjes stationair.
Controleer ook nog eens of alle vaccuumleidingen dicht zijn (en alles wat lucht levert na de LMM). Kijk ook eens of je in INPA de STFT en LTFT waardes kunt uitlezen. Dit zijn de short en long term fuel trim waardes en compenseren voor slijtage in de motor.
Succes,
Rob
Re: N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
ik kan de lambdasondes niet uitlezen met inpa.. krijg dan een error bij het tabblad voor de lambdasondes
Bedoel je de waardes op deze foto ? ''rough cil 1.2.3.4 ?'' ik kan STFT of LTFT niet vinden..
En dit krijg ik te zien bij de obd drive cycle status
Zijn er nog andere dingen die dit kunnen veroorzaken ? ik heb wel mijn nokkenasverstellers vervangen kort geleden en daarna is het probleem eigenlijk echt begonnen dat de auto heel langzaam reed
gr richard
Bedoel je de waardes op deze foto ? ''rough cil 1.2.3.4 ?'' ik kan STFT of LTFT niet vinden..
En dit krijg ik te zien bij de obd drive cycle status
Zijn er nog andere dingen die dit kunnen veroorzaken ? ik heb wel mijn nokkenasverstellers vervangen kort geleden en daarna is het probleem eigenlijk echt begonnen dat de auto heel langzaam reed
gr richard
Re: N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
Net 1 lekke vacuum slang gevonden onder de auto, de slang op de benzine druk regulator was gescheurt.. nieuwe vacuum slang aangelegt, maar probleem is er nog. Kan het zo simpel zijn als een verstopt brandstof filter ? of een slecht werkende brandstof pomp ? , ik heb jammer genoeg geen benzinedruk meter. ik vind wel dat er vrij weinig druk op de rail staat als ik de nippel in druk met een schroevendraaier.. met 3 bar zou het er echt uit moeten spuiten lijkt me, maar dit valt aardig tegen
Re: N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
De fuel trim waardes staan op hetzelfde blad dat je niet kunt lezen.
Een lage benzinedruk zou ook nog kunnen, zeker als bij draaiende motor er weinig druk is op de rail.
Pomp en/of drukregelaar zijn dan mogelijk, waarbij ik eerder denk aan de drukregelaar. Deze zit in het filter ingebouwd.
Controleren is wel een aanrader, zodat je zeker weet dat het daar aan ligt.
De waardes voor rough running zijn op zich netjes en geven niet aan dat er iets heel erg verkeerd is in de mengselregeling.
Succes,
Rob
Een lage benzinedruk zou ook nog kunnen, zeker als bij draaiende motor er weinig druk is op de rail.
Pomp en/of drukregelaar zijn dan mogelijk, waarbij ik eerder denk aan de drukregelaar. Deze zit in het filter ingebouwd.
Controleren is wel een aanrader, zodat je zeker weet dat het daar aan ligt.
De waardes voor rough running zijn op zich netjes en geven niet aan dat er iets heel erg verkeerd is in de mengselregeling.
Succes,
Rob
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
- Locatie: Papekop
- Contacteer:
Re: N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
Lambdasondes geven aan dat er iets niet goed is met je mengsel, heel vaak word ten onrechte daardoor een lambda sonde vervangen. Die inlaat CAM positie zou mogelijk ook nog een gevolg kunnen zijn van een verkeerd mengsel.
Ik zou eens proberen om je LMM is los te trekken en is een stukje te rijden. Werkt dat niet, opzoek naar Vacuüm lekkage ed.
Post inderdaad ook even je Feul trim waarden, deze zeggen veel meer over wat er aan de hand is.
Ik zou eens proberen om je LMM is los te trekken en is een stukje te rijden. Werkt dat niet, opzoek naar Vacuüm lekkage ed.
Post inderdaad ook even je Feul trim waarden, deze zeggen veel meer over wat er aan de hand is.
Re: N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
@ Rob
Zonder LMM rijd de auto nog iets minder goed.. inlaat/uitlaat nokkenas positie is goed dat heb ik vaak nagecheckt, dat de waarde's in inpa zo hoog zijn is een fout in het programma.
@ Andere rob
Heb de pomp/filter beide vervangen. resultaat is iets beter maar nog niet wat het moet zijn..
Maar de auto een tijdje aan de kant gezet en verder gereden met mn e36
Nu weer even bezig geweest.. Heb inmiddels het brandstof filter vervangen, de brandstof pomp, beide lambdasondes en de auto rijd een stuk beter.. ik kan in ieder geval weer 130 kmh op de snelweg rijden, maar de auto houd nogsteeds erg in en ik krijg geen Complete bij katalysator en o2 sensor.. ook na meerdere keren de 'drive cycle' te hebben gedaan nogsteeds Incomplete..
Verder slaat de motor in de toerenbegrenzer als ik Met Mapsensor rijd, zodra ik deze los trek kom ik tot ongeveer 5500rpm, maar dan wel met moeite. Iemand een idee wat dat kan zijn ?
Zonder LMM rijd de auto nog iets minder goed.. inlaat/uitlaat nokkenas positie is goed dat heb ik vaak nagecheckt, dat de waarde's in inpa zo hoog zijn is een fout in het programma.
@ Andere rob
Heb de pomp/filter beide vervangen. resultaat is iets beter maar nog niet wat het moet zijn..
Maar de auto een tijdje aan de kant gezet en verder gereden met mn e36
Nu weer even bezig geweest.. Heb inmiddels het brandstof filter vervangen, de brandstof pomp, beide lambdasondes en de auto rijd een stuk beter.. ik kan in ieder geval weer 130 kmh op de snelweg rijden, maar de auto houd nogsteeds erg in en ik krijg geen Complete bij katalysator en o2 sensor.. ook na meerdere keren de 'drive cycle' te hebben gedaan nogsteeds Incomplete..
Verder slaat de motor in de toerenbegrenzer als ik Met Mapsensor rijd, zodra ik deze los trek kom ik tot ongeveer 5500rpm, maar dan wel met moeite. Iemand een idee wat dat kan zijn ?
Re: N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
Als ik het zo lees lijkt het erop dat je een zeldzame hebt: ECU defect. Zeker het niet kunnen uitlezen van waarden en het niet juist op toeren komen wijst daarop.
Of je hebt een kabelboom probleem.
Groet,
Rob
Of je hebt een kabelboom probleem.
Groet,
Rob
Re: N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
heb ik ook gehad met een N42...tig maanden bezig geweest bij bmw specialist...bleek uiteindelijk ook de ecu (dealer wilde het wel doen voor 3 ruggen ) specialist voor 800...uiteindelijk zelf eentje via (ecu ews etc uit 1 serie) ebay uit dld voor 100 euro en dan uiteraard nog laten inbouwen (was toen iets van 400 kwijt voor ecu vervangen...en alle andere voorgaande onderzoeken, spullen vervangen etc, was onderhand al 5x gemaakt,....)
ook problemen met oa uitlezen...rijden viel ie soms zomaar uit...niet lekker met 120 op snelweg etc
ook problemen met oa uitlezen...rijden viel ie soms zomaar uit...niet lekker met 120 op snelweg etc
Re: N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
Ik zou een andere Ecu kunnen proberen, hoop dat het dan misschien daar mee eindelijk opgelost is,
Heb er nu ook weer een andere error code er bij.. 2811 CDKCANB - Local CAN Bus Off
Heb deze code nog nooit gezien, en kan er jammer genoeg ook vrij weinig over vinden.
Heb er nu ook weer een andere error code er bij.. 2811 CDKCANB - Local CAN Bus Off
Heb deze code nog nooit gezien, en kan er jammer genoeg ook vrij weinig over vinden.
Re: N42, Geen vermogen meer na 2/3 minuten rijden
ik zeg als leek dat is een canbusstoring (door ECU), ik zou het gewoon is proberen met een andere ECU.
Ik had mijn ECU herrinner ik mij nu ook laten opsturen naar zo een bedrijfje die die dingen repareert...weet niet meer exact hoe het zit, maar ze kunnen maar een deel oid uitlezen / maken en andere niet ofzo, maar uiteraard wel een rekening sturen. Klinkt beetje vaag haha weet ook niet meer precies iig wel dat ze 100% rekening stuurde maar geen garantie konden geven...was ook niks aan opgelost.
Je moet zelf weten natuurlijk, maar zou als je iets met ECU gaat doen eerst een andere pakken ipv reparen bij zo een bedrijfje.
Ik had mijn ECU herrinner ik mij nu ook laten opsturen naar zo een bedrijfje die die dingen repareert...weet niet meer exact hoe het zit, maar ze kunnen maar een deel oid uitlezen / maken en andere niet ofzo, maar uiteraard wel een rekening sturen. Klinkt beetje vaag haha weet ook niet meer precies iig wel dat ze 100% rekening stuurde maar geen garantie konden geven...was ook niks aan opgelost.
Je moet zelf weten natuurlijk, maar zou als je iets met ECU gaat doen eerst een andere pakken ipv reparen bij zo een bedrijfje.