Moeilijkheid: 4/10
Partner nodig: JA
Gereedschap:
- Schone auto (wielkasten ook schoon)
Wielkasten Roller
Verfafbrander
Autokrik
Stuk hout, steen, om rollen v.d. auto te voorkomen
PRE-PROCEDURE
Zorg dat je wielkasten niet geplamuurd zijn, of (te) roestig zijn. Beide zijn niet gemaakt om te buigen/flexen, en zullen dus breken als er teveel kracht op gezet wordt. Als je wielkasten te roestig zijn, of geplamuurd zijn, gaat dit projectje niet lukken!
1. Squeeky Clean
Als eerste moet je ervoor zorgen dat je wielkasten spik en span zijn. Alle modder moet eruit, en zorg ook dat er niks tussen de lip zit die je gaat rollen. Hier kan modder tussen zitten, maar ik heb ook gehoord dat hier soms een laag anti-roest spul overheen zit, dit moet allemaal weg en schoon.
- Spoiler: Laat zien
Als tweede krikken wij de auto op. Zorg dat er voor en achter de voorwielen een object ligt, waardoor de auto niet rolt. We zullen uiteindelijk de auto van de handrem af moeten halen, dus de wielen moeten veilig zijn.
3. Lekker warm
Zorg dat je partner het hittegeweer aan heeft staan, en de wielkasten opwarmt. Houd het geweer 15-25cm van de wielkasten af, om verbranden van de verf te voorkomen. De partner zal dit geweer de hele tijd vast moeten houden, ook als er gerold wordt. Zo blijft de lak warm en flexibel, en scheurt/barst deze niet.
4. Rollen
Het moment van de waarheid is er: je mag gaan rollen! Monteer het rolgereedschap op de plek waar de velg normaal zit. Bijgeleverd zitten Conische schijven, om tussen je wielbouten en de roller te zitten. Stel het apparaat zo in, dat het rolwieltje bijna rechtop staat. Zorg voor lichte spanning, en begin rustig te rollen. Rol helemaal tot de achterkant van het spatbord, tot naar de voorkant. Je merkt vanzelf waar je niet meer door kan rollen. Rol een paar keer op en neer tot de weerstand minder is, en geef een halve (of kwart) draai aan het spannings-wiel. Blijf dit herhalen tot de lip van binnen helemaal plat is.
5. Aanpassingen
Nu de lip helemaal plat is, kan je het wiel monteren, en ben je in feite klaar. MAAR: Je kan ook doorgaan, en het hele zijscherm naar buiten laten steken. Ik heb dit een klein beetje gedaan, aangezien ik dit mooi vindt. Om dit te doen, kantel je het rolwieltje zodat de hoek hetzelfde is als de hoek van het zijscherm. Begin rustig te rollen. Je spatbord komt nu naar buiten, en zal ongeveer evenveel helling hebben als de rest van het zijscherm.
Als je je wielkasten gaat rollen, betekent dit waarschijnlijk dat je banden tegen de kasten aanliepen. Bij mij was dit wel het geval. Het rubber kan de lak weghalen, en wij moeten dit dus herstellen. We willen niet dat er roest onstaat. Tevens kijken wij na of er ergens lak heeft losgelaten, en of er uberhaupt ergens slechte plekjes zijn. Pak een stukje schuurpapier (korrel 600/800), en begin de omgevouwen lip op te schuren. Zorg dat er niks in je ogen valt! Ga door tot alle lak dof is, de roest weg is, of er geen lakschade te zien is. Hardnekkige roest kan je oplossen met een dremel, en een slijpsteen. Val alleen de roestplekken aan hiermee, niet de hele lip!

Bedankt, en succes! Als je hulp nodig hebt, hoor ik het wel!