Bmw E36 M52 Turbo
Bmw E36 M52 Turbo
Beste forumgangers,
Sinds een tijdje weer actief op het forum en dacht ik deel mijn laatste project met jullie
Bmw E36 M52B20 Turbo
Specificaties;
-M52B20 ''Stock'' blok is 100% orgineel
-Td04 Turbo
-M50B25 Inlaat
-Bosch 0280155712 Injectoren
-60 mm Downpipe
-zelf gemaakt turbo uitlaat spruidstuk
-HKS SSQ3 Dumpvalve
-55mm Intercooler (85x35cmx55cm)
-Walbro Brandstof pomp
-Benzine druk regulator
-Custom ecu remap
Paar foto's van de opbouw
De M52B20 die ingebouwt word
Standaard injector/Grotere injector
M50b25 inlaat (grotere inlaat)
Nu het turbo spruidstuk
De Motor ingebouwt Met turbo
Intercooler er voor
-Olie leiding geplaatst, (afgetakt onder het olie filter waar de oliedruk sensor zit)
-Olie Retour leiding gemaakt (Carter aangepast, Zo hoog mogelijk in het carter M12 draad getapt waar een banjo koppeling op zit)
-Koelleidingen geplaatst, (gasklephuis koel leidingen gebruikt als retour en afvoer voor de turbo koeling)
-Carter ventilatie omgeleid in olie catchcan
Eerste Start
https://youtu.be/N9BL74UamFM
Na dit alles paste de motorkap niet meer dicht
Simpelle oplossing..
Gat er in.. Verzin hier later nog wel wat moois voor
Nu eerst Tijd voor een testrit
Let niet op het bodywerk van de auto, dat is nog een project apart
Paar Video's van het resultaat, De ecu moet hier nog gefinetuned worden, wastegate staat op 0.6bar, Veel wielspin door het natte weer jammer genoeg, maar het geluid is alleen al mooi
https://youtu.be/Ps1qg1B6X8U
Beetje teveel boost hier en een goedkope slangenklem..
https://youtu.be/BY439urfSEw
Low boost 4e versnelling 100-180 kmh
https://youtu.be/wuKc7XNZFYc
Meer video's volgen nog na een betere afstelling en een dynorun
Reacties en vragen Altijd welkom!
Mv gr richard
Sinds een tijdje weer actief op het forum en dacht ik deel mijn laatste project met jullie
Bmw E36 M52B20 Turbo
Specificaties;
-M52B20 ''Stock'' blok is 100% orgineel
-Td04 Turbo
-M50B25 Inlaat
-Bosch 0280155712 Injectoren
-60 mm Downpipe
-zelf gemaakt turbo uitlaat spruidstuk
-HKS SSQ3 Dumpvalve
-55mm Intercooler (85x35cmx55cm)
-Walbro Brandstof pomp
-Benzine druk regulator
-Custom ecu remap
Paar foto's van de opbouw
De M52B20 die ingebouwt word
Standaard injector/Grotere injector
M50b25 inlaat (grotere inlaat)
Nu het turbo spruidstuk
De Motor ingebouwt Met turbo
Intercooler er voor
-Olie leiding geplaatst, (afgetakt onder het olie filter waar de oliedruk sensor zit)
-Olie Retour leiding gemaakt (Carter aangepast, Zo hoog mogelijk in het carter M12 draad getapt waar een banjo koppeling op zit)
-Koelleidingen geplaatst, (gasklephuis koel leidingen gebruikt als retour en afvoer voor de turbo koeling)
-Carter ventilatie omgeleid in olie catchcan
Eerste Start
https://youtu.be/N9BL74UamFM
Na dit alles paste de motorkap niet meer dicht
Simpelle oplossing..
Gat er in.. Verzin hier later nog wel wat moois voor
Nu eerst Tijd voor een testrit
Let niet op het bodywerk van de auto, dat is nog een project apart
Paar Video's van het resultaat, De ecu moet hier nog gefinetuned worden, wastegate staat op 0.6bar, Veel wielspin door het natte weer jammer genoeg, maar het geluid is alleen al mooi
https://youtu.be/Ps1qg1B6X8U
Beetje teveel boost hier en een goedkope slangenklem..
https://youtu.be/BY439urfSEw
Low boost 4e versnelling 100-180 kmh
https://youtu.be/wuKc7XNZFYc
Meer video's volgen nog na een betere afstelling en een dynorun
Reacties en vragen Altijd welkom!
Mv gr richard
Re: Bmw E36 M52 Turbo
Leuk project! blijft mooi zo'n budget project. volg!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Bmw E36 M52 Turbo
Ziet er leuk uit zo'n project, maar met jouw spruitstuk omdat alles zo dicht op elkaar zit verlies je daar dan geen vermogen van?
I want you to know that someone cares, not me but someone does.
e39 520i sedan
E36 318i 1994 verkocht
E36 316i edition verkocht
e39 520i sedan
E36 318i 1994 verkocht
E36 316i edition verkocht
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 nov 2016, 10:10
Re: Bmw E36 M52 Turbo
Ziet goed uit! Hoe zit dat met jouw "widebody" haha
Re: Bmw E36 M52 Turbo
Vermogen verlies je niet ten op zicht van een standaart M52 uiteraard, maar dit type uitlaatspruitstuk is wel het minst efficiënt inderdaad. maar prima voor een toepassing als ditS te fan schreef:Ziet er leuk uit zo'n project, maar met jouw spruitstuk omdat alles zo dicht op elkaar zit verlies je daar dan geen vermogen van?
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Bmw E36 M52 Turbo
@dutchie, is idd een budget project Heb nog een M50B20 (stalen blok) liggen, die ga ik nog opbouwen voor meer vermogen, dat word iets minder budget.. als ik daar aan toe ben post ik updates.
@s te fan, Nee dit spruidstuk werkt prima voor deze setup.. als ik voor meer vermogen ga komt er een ander blok in, een ander spruidstuk op en een grotere turbo. dat project komt later nog
@michel, Wide body ben ik nog mee bezig, daar over open ik binnenkort een andere project pagina
@s te fan, Nee dit spruidstuk werkt prima voor deze setup.. als ik voor meer vermogen ga komt er een ander blok in, een ander spruidstuk op en een grotere turbo. dat project komt later nog
@michel, Wide body ben ik nog mee bezig, daar over open ik binnenkort een andere project pagina
- Ramon 325 Vanos
- Berichten: 2277
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
- Locatie: Sint Joost
Re: Bmw E36 M52 Turbo
Welkom
Leuk Budget project.
Ben benieuwt naar het ander blok en wat de specs daar van gaan worden.
Ben zelf ook bezig met een turbo project gaat altijd wel veel geld en tijd in zitten
Leuk Budget project.
Ben benieuwt naar het ander blok en wat de specs daar van gaan worden.
Ben zelf ook bezig met een turbo project gaat altijd wel veel geld en tijd in zitten
Re: Bmw E36 M52 Turbo
Dan vraag ik mij alleen nog af, waarom niet direct een M50B25 erin? Die kosten niet zo gek veel meer dan een B20.Richard88 schreef:@dutchie, is idd een budget project Heb nog een M50B20 (stalen blok) liggen, die ga ik nog opbouwen voor meer vermogen, dat word iets minder budget.. als ik daar aan toe ben post ik updates.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
- Ramon 325 Vanos
- Berichten: 2277
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
- Locatie: Sint Joost
Re: Bmw E36 M52 Turbo
Ik zou ook doen wat Dutchie zegt.
Ik zelf heb ook een m50B2.5 wel Vanos maar dat zal ook geen probleem zijn.
Maar non Vanos in een paar opzichte beter weet ik nu achteraf.
Ik zelf heb ook een m50B2.5 wel Vanos maar dat zal ook geen probleem zijn.
Maar non Vanos in een paar opzichte beter weet ik nu achteraf.
Re: Bmw E36 M52 Turbo
@ Dutchie, ik snap je.. maar ik wil voor een 2.6L gaan met een vierkante slag., ik laat het M50B20 blok opboren na 84mm, ik gebruik dan een krukas van een m52B28 2.8l met een slag van 84mm. hiermee loopt het blok soepeler dan een 2.0 2.5 of 2.8 liter, maar word het 2.6L met deze combinatie maak je een vierkante ''84x84mm'' slag
Zodra ik aan dit project begin maak ik een nieuw topic
gr richard
Zodra ik aan dit project begin maak ik een nieuw topic
gr richard
Re: Bmw E36 M52 Turbo
@ ramon, Hoe werkt een non vanos beter dan ? ik heb ook wel ge-expirimenteerd om mijn vanos vast te zetten, maar dit werkte bij mij alleen in het nadeel.., Met vanos heb ik veel speling met het tunen van timing in de ecu op bepaalde toerentallen, en daardoor veel meer koppel onder in waardoor m'n turbo ook veel sneller op spoelt.
Als vanos vast staat heb ik die mogelijkheid niet en hangt alles af van het ontstekings tijdstip. ik maak deze week nog wel even een video van m'n resultaten met gelockte vanos, en m'n eigen custom vanos map.
gr richard
Als vanos vast staat heb ik die mogelijkheid niet en hangt alles af van het ontstekings tijdstip. ik maak deze week nog wel even een video van m'n resultaten met gelockte vanos, en m'n eigen custom vanos map.
gr richard
Re: Bmw E36 M52 Turbo
Ah dat is duidelijk! goede keus inderdaad.
De non-vanos nokkenas is een stuk aggresiever dan de vanos nokkenas, daarom dat het vastzetten van de vanos alleen maar negatief werkt. Het grote voordeel van de non-vanos is, het werkt altijd, en de motor is veeeeel makkelijker af te stellen.
De non-vanos nokkenas is een stuk aggresiever dan de vanos nokkenas, daarom dat het vastzetten van de vanos alleen maar negatief werkt. Het grote voordeel van de non-vanos is, het werkt altijd, en de motor is veeeeel makkelijker af te stellen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
- Ramon 325 Vanos
- Berichten: 2277
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
- Locatie: Sint Joost
Re: Bmw E36 M52 Turbo
Non Vanos heeft kwa voordelen dat deze stugger klepveren heeft want ik heb in mijn Vanos motor andere in moeten doen.
Je hebt een extra aansluiting voor olie.
Bij Vanos wordt deze gebruikt voor de Vanos.
En als je ITB's erop zet heb je meer ruimte voor gasklep sensor.
En op circuit gebruik lijdt een vanos meer door bepaalde toeren en zal niet lang mee gaan.
Maar al met al ik heb ook gewoon een vanos.
Maar dat zijn mij waarnemingen en dat wat Dutchie zegt natuurlijk
Je hebt een extra aansluiting voor olie.
Bij Vanos wordt deze gebruikt voor de Vanos.
En als je ITB's erop zet heb je meer ruimte voor gasklep sensor.
En op circuit gebruik lijdt een vanos meer door bepaalde toeren en zal niet lang mee gaan.
Maar al met al ik heb ook gewoon een vanos.
Maar dat zijn mij waarnemingen en dat wat Dutchie zegt natuurlijk
Re: Bmw E36 M52 Turbo
ik volg even
#HighlyModified is de motto.
91' E36 320i Saloon - Sterling Silber Metallic
95' E36 316i Coupé - Cosmos Schwarz Metallic
91' E36 320i Saloon - Sterling Silber Metallic
95' E36 316i Coupé - Cosmos Schwarz Metallic