Hoog verbruik en roet uit de uitlaat?
- malle pietje
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Hoog verbruik en roet uit de uitlaat?
Wat me opvalt na 2 weken met onze nieuwe aanwinst te hebben gereden is het relatief hoge verbruik. 1 op 15,5. Zelfs onze oude 320d reed gemiddeld 1 op 17.
Aan het roetfilter is niets te zien (van openslijpen oid) en de computer herkent hem nog, dus hij zou er in theorie nog in moeten zitten. Toch komt er roet uit de uitlaat bij wat doortrappen.
Die combinatie doet me vermoeden dat er iets niet optimaal werkt. Maar t is lastig vergelijken natuurlijk, want ik heb m pas net.
Iemand suggesties? Vanavond ga ik hem uitlezen met Carly.
Aan het roetfilter is niets te zien (van openslijpen oid) en de computer herkent hem nog, dus hij zou er in theorie nog in moeten zitten. Toch komt er roet uit de uitlaat bij wat doortrappen.
Die combinatie doet me vermoeden dat er iets niet optimaal werkt. Maar t is lastig vergelijken natuurlijk, want ik heb m pas net.
Iemand suggesties? Vanavond ga ik hem uitlezen met Carly.
Re: Hoog verbruik en roet uit de uitlaat?
Om wat voor motor gaat het?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
- malle pietje
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Hoog verbruik en roet uit de uitlaat?
Dat is inderdaad wel handig om te vermelden...een 520d uit 2011.
- malle pietje
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Hoog verbruik en roet uit de uitlaat?
Heb de auto net uitgelezen (was vorige week al gereset).
244800 Limited remaining destance of the particle filter verfuegbar
25C800 Exhaust back pressure sensor sensor drift out of tolerance
245400 Below the minimum differential pressure
Op een brits forum heeft iemand dezelfde fouten (helaas is de oplossing niet gedeeld). linkje. Daar wordt geadviseerd om eerst met wat additieven een flink stuk in hoge toeren te rijden. Mocht dat niet werken, een geforceerde regeneratie. Weet niet wanneer de laatste was, heb het niet gemerkt ook. Wel heb ik de bmwhat pro en ga het morgen maar eens proberen (kan wel een uur duren zag ik hier staan handig document over DPF en regeneratie
Ook wordt als mogelijke oorzaak genoemd een dichtgekoekte AGR / EGR. Dat moet ik ook maar eens proberen, hoewel ik nergens nog een goeie DIY heb gevonden.
Ook wat rond gebeld. Leeg kloppen wordt niet vaak meer gedaan vanwege nieuwe wetgeving (er was maar 1 bedrijf dat het wegwuifde). De anderen raadden het me af vanwege die wetgeving.
Eerst op zoek naar een handleiding voor de EGR. Hopelijk is dat de oorzaak voor t roeten en kan ik nog even doorrijden met wat schoon blazen van de roetfilter.
244800 Limited remaining destance of the particle filter verfuegbar
25C800 Exhaust back pressure sensor sensor drift out of tolerance
245400 Below the minimum differential pressure
Op een brits forum heeft iemand dezelfde fouten (helaas is de oplossing niet gedeeld). linkje. Daar wordt geadviseerd om eerst met wat additieven een flink stuk in hoge toeren te rijden. Mocht dat niet werken, een geforceerde regeneratie. Weet niet wanneer de laatste was, heb het niet gemerkt ook. Wel heb ik de bmwhat pro en ga het morgen maar eens proberen (kan wel een uur duren zag ik hier staan handig document over DPF en regeneratie
Ook wordt als mogelijke oorzaak genoemd een dichtgekoekte AGR / EGR. Dat moet ik ook maar eens proberen, hoewel ik nergens nog een goeie DIY heb gevonden.
Ook wat rond gebeld. Leeg kloppen wordt niet vaak meer gedaan vanwege nieuwe wetgeving (er was maar 1 bedrijf dat het wegwuifde). De anderen raadden het me af vanwege die wetgeving.
Eerst op zoek naar een handleiding voor de EGR. Hopelijk is dat de oorzaak voor t roeten en kan ik nog even doorrijden met wat schoon blazen van de roetfilter.
Re: Hoog verbruik en roet uit de uitlaat?
Rijd je korte of lange afstanden?
Een handmatige regeneratie kan inderdaad helpen.
Een dicht gekoekte inlaattraject is ook mogelijk. Ik weet niet hoe handig je bent maar schroef anders de boel open.
Een handmatige regeneratie kan inderdaad helpen.
Een dicht gekoekte inlaattraject is ook mogelijk. Ik weet niet hoe handig je bent maar schroef anders de boel open.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
- malle pietje
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Hoog verbruik en roet uit de uitlaat?
Best handig, maar heb nog weinig beschrijvingen gevonden hoe het inlaatdeel er af moet. Bij de 530d wist ik dat uit mn hoofd, maar hier eerst even inlezen.
De egr heb ik ook onderzocht maar zonder koeler moet je die niet willen verwijderen. Korte kanaaltjes en onmogelijke verbindingen..
De wagen heb ik net gekocht en de vorige eigenaar reed veel korte stukken op 80km wegen. Dat met een 8 traps automaat doet vermoeden dat de boel gewoon schoon gemaakt moet worden.
Olieverbruik is na 2000km nul, de turbo maakt geen lawaai en doet het uitstekend, dus ik verdenk de inlaat inderdaad.
Volgens mij is nu de juiste volgorde:
1. EGR en inlaat schoon maken
2. handmatig regenereren
3. roetfilter profi laten reinigen
Daarmee moet het wel gedaan zijn hoop ik. Nu nog de tijd vinden
De egr heb ik ook onderzocht maar zonder koeler moet je die niet willen verwijderen. Korte kanaaltjes en onmogelijke verbindingen..
De wagen heb ik net gekocht en de vorige eigenaar reed veel korte stukken op 80km wegen. Dat met een 8 traps automaat doet vermoeden dat de boel gewoon schoon gemaakt moet worden.
Olieverbruik is na 2000km nul, de turbo maakt geen lawaai en doet het uitstekend, dus ik verdenk de inlaat inderdaad.
Volgens mij is nu de juiste volgorde:
1. EGR en inlaat schoon maken
2. handmatig regenereren
3. roetfilter profi laten reinigen
Daarmee moet het wel gedaan zijn hoop ik. Nu nog de tijd vinden

Re: Hoog verbruik en roet uit de uitlaat?
Klinkt inderdaad dat de boel dicht zit.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
- malle pietje
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Hoog verbruik en roet uit de uitlaat?
ben dit weekend begonnen om eerst maar eens de boel schoon te branden. Langere stukken in hoge toeren rijden. Gisterochtend dacht ik een regeneratie te merken dus dat werkt waarschijnlijk gewoon netjes.
Ik heb me ook eens verdiept in allerlei goedjes die je in de roetfilter kunt gooien voordat je gaat rijden/regeneratie handmatig inzet. Bovenop de roetfilter zit een pijpje waar dat in kan. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb me ook eens verdiept in allerlei goedjes die je in de roetfilter kunt gooien voordat je gaat rijden/regeneratie handmatig inzet. Bovenop de roetfilter zit een pijpje waar dat in kan. Heeft iemand daar ervaring mee?