Verhoogde accu ontlading + Bluetooth?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
BMW_Lover
Contacteer:

Verhoogde accu ontlading + Bluetooth?

Bericht door BMW_Lover » 23 okt 2017, 10:56

Heb al het e.e.a. hier gelezen over de verhoogde accu ontlading melding maar kan er geen antwoord uit halen.
Woensdag de 25-10-2017 ga ik bij de dealer langs om uit te laten lezen, maar wil jullie brein ook even uitlezen :)

Sinds een paar weken heb ik dus ineens de melding (bij koude start in de ochtend na een nacht stilstand) "Verhoogde Accu Ontlading" in mijn E61. Overdag na rijden geen last meer van. Alles werkt verder prima, hij start normaal, sleutels doen het, radio, lampen, etc. Wat mij wel is opgevallen is dat de Bluetooth module gedeactiveerd is. Ik kan die ook niet aanvinken (aan zetten) in het iDrive menu. Kan een defecte BT module de melding veroorzaken?

p.s. in februari van dit jaar is er door de ANWB een nieuwe accu ingezet (staat ingeleerd als Bosch).... Is dat nog een dingetje? Je zou toch mogen verwachten dat de ANWB weet wat die doen, of ben ik nu heel naïef?
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

Quadrantz

Re: Verhoogde accu ontlading + Bluetooth?

Bericht door Quadrantz » 23 okt 2017, 12:13

Uitlezen kun jij zelf toch? ;)

Heb de melding hier al wel vaker voorbij zien komen...kan toch wel liggen aan het feit dat je accu niet (goed) ingeleerd is. Of de IBS sensor....Dynamo. Maar idd eerst laten uitlezen (dealer kan wellicht nog wat meer zien met hun apparatuur?).

Succes ermee :duim:

Ralph

Bericht door Ralph » 23 okt 2017, 12:54

Kan aan veel meer dingen liggen. Is echt een lastige kwestie.
Ik had ook altijd last daarvan.
Totdat ik nieuwe setjes complete achterlichten had laten monteren.
Reden voor vervanging van de achterlichten deed ik om LCI achterlichten te retrofitten op mijn NON-LCI E60.
Toen was de melding weg. Dat was wel mooi meegenomen :)
Laatst gewijzigd door Ralph op 23 okt 2017, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

ehombie

Bericht door ehombie » 23 okt 2017, 13:27

Dit is mijn brein uitlezing :gek:

Ben er even op bedacht dat wanneer dit professioneel gebeurd niet blind iets wordt vervangen. Ja.. tenzij ze het niet meer weet...kun je evt. beginnen met blind vervangen...

Volgens mij is de verhoogde accu ontlading niet echt specifiek uit te lezen. Alleen dat die er is...op basis van gemeten waardes door de IBS sensor. Ik zie idd een legio aan topics waarin gezegd wordt ("blind") IBS vervangen, Microswitch achterraam, kabelbreuk achterklep, CCC, MULFS, modules vervangen...noem maar op...en nog blijft de melding

Mijn inziens is dit alleen structureel te onderzoeken met een amperetang/voltmeter (evt met oscilloscoop beeld) en dan stapsgewijs zekeringen en modules te verwijderen om onder de streefgrens (40mA of 80mA??) te komen.
Evt met met CANBUS activiteit....

Er is een stappenplan bekend om dit te verhelpen binnen bmw..(zag ik laatst een duits forum) zal even kijken of ik deze snel kan achterhalen...

Enfin ik ben geen expert...
Ik had 9mnd geleden ook de melding. Dit kwam door een slecht werkende comfortacces in een achterdeurhendel en deze vervangen. Deze ging bij mij na het sluiten weer naar enkele seconden open. Ook wanneer ik om de auto heen liep of bleef staan. Sindsdien de melding niet meer gehad. Dussss...durf wel met enige zekerheid te zeggen dat dit het was.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 23 okt 2017, 15:53

Thx allen en ja uitlezen kan ik zelf maar bij de dealer weten ze de code’s beter en lezen ze volgens mij ook meer uit. Ik lees ook dat dit heel veel verschillende oorzaken kan hebben dus ben ook bang dat dit een lang verhaal kan gaan worden. Woensdag weet ik hopelijk meer.....

Afbeelding

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 24 okt 2017, 10:44

Hopelijk krijg je de dader snel gevonden!

Succes ermee :duim:

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 25 okt 2017, 11:36

De sirene noodvoeding met tilt sensor is stuk (onderdeel 65759243750). Als de auto in slaapstand is wekt deze sirene de auto constant en gebruikt dan dus stroom van de accu en vandaar de melding. Bij BMW kost deze sirene 122 Euro ex BTW en dan nog inbouw kosten!!!
Heb een tweedehandse op ebay gevonden in de UK. Inclusief verzenden zo'n 25 euro! En dan zelf vervangen. Zit aan de binnenkant achterbumper achter het linker achterwiel. Ik laat weten als alles gelukt is en de melding weg is.

Betreft de bluetooth module (onderdeel 84109226711) ....deze antwoord helemaal niet meer en is dus dood. Bij BMW 396 Euro ex BTW!!! Heb ze op ebay al rond de 170 Euro gevonden. Inbouwen is redelijk makkelijk (in de kofferbak) maar moet even uitzoeken wat er geprogrammeerd moet worden en hoe. Iemand een idee?
Wellicht vervang ik die niet. Kan dan alleen niet meer bellen via BT maar doen wij toch haast nooit.

Afbeelding

Ralph

Bericht door Ralph » 25 okt 2017, 12:10

Ik ben echt benieuwd of de sirene de boosdoener is.

De bluetoothmodule kun je gerust loskoppelen als je het niet gebruikt.
Soms moet je een doorlus stekker zetten op de MOST stekker, maar soms als je de MOST gewoon laat zitten erin en de andere stekker eruit haalt geeft hij geen verdere storingen.

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 25 okt 2017, 12:48

Thx Ralph. Laat de BT module gewoon zitten, geeft verder geen errors in het circuit.

Heb op meerdere forums gelezen dat in de sirene met tilt sensor een batterij zit (die normaal wordt opgeladen) en dat deze stuk kunnen gaan. Hierdoor gaat de sirene dus in de slaapstand van de auto lopen mekkeren over te weinig stroom en maakt die dus telkens de auto wakker.

Hoop wel dat dit het is want is relatief goedkoop.

Afbeelding

Ralph

Bericht door Ralph » 01 nov 2017, 13:12

Inmiddels al een update over de sirene module?

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 01 nov 2017, 13:15

Nog niet. Sirene komt eind deze week binnen vanuit Engeland. Volgende week vervangen en dan paar dagen aanzien of de melding weg is. Ik laat het weten.

BT probleem toch niet opgelost zoals ik eerder melde. BT was weer weg en niet aan te zetten. Nu de module laten zitten maar de stekker er even af gehaald en terug gezet. Zit dus een probleem in de stekker of de kabel ergens.....

Afbeelding

twanheering

Bericht door twanheering » 02 nov 2017, 13:25

De MULF is ook te repareren. In Arnhem zit een bedrijfje die dit doet. Heb het zelf ook gedaan, werkt prima + 1 jaar garantie.

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 11 nov 2017, 11:20

Twan, heb je een adres/website?

Alarm ingebouwd donderdag maar vrijdag weer melding verhoogd accu ontlading. Dat was hem dus niet (85€verder).
Gister avond dan ook maar eens de witte stekker van de BT module los gehaald en de auto op slot. Vanmorgen geen melding! Lijkt dus toch aan de BT module te liggen. Ik ga even kijken of repareren of 2de hands de oplossing is. Mocht iemand nog een bt module hebben liggen ;)

Afbeelding

twanheering

Bericht door twanheering » 11 nov 2017, 15:55

BMW_Lover schreef:Twan, heb je een adres/website?
http://www.elektrofix.nl/

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 13 nov 2017, 11:02

Dank Twan. Ze vragen 200€ met garantie. Tweedehands (zonder garantie) heb ik ze al voor 150€ gezien. Ik rij voorlopig wel zonder BT rond, verder werkt alles goed en de “verhoogde accu ontlading” melding blijft weg.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”