325ci system lean + misfire low fuel

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
BenDobver
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2017, 17:52

325ci system lean + misfire low fuel

Bericht door BenDobver » 17 okt 2017, 18:14

Allen,

Ik zit nu al enkele maanden met een blijvende motorstoring. Deze is ontstaan bij dagelijks gebruik na 3 jaar stalling.
Hij heeft nu 203k gelopen, is altijd netjes onderhouden. Ik krijg bij het uitlezen steeds dezelfde foutcodes, namelijk:

P0171 System to Lean bank 1 (en 174, bank 2)
https://www.obd-codes.com/p0171
en
P0313 Misfire detected with low fuel
https://www.obd-codes.com/p0313

Hij start prima maar stationair loop is dan matig tot soms heel slecht (bijna afslaan). Na een stukje rijden is dit verdwenen. Het verbruik is hoger dan normaal en hij reageert wat minder alert op het gas. Ook heb ik elke keer als ik gas los of gas geef, of bij een gangwissel, een trilling ergens in de aandrijflijn.

De volgende handelingen zijn in chronologische volgorde uitgevoerd:

- bougies vervangen (NGK BKR6EIX Iridium Bougie)
- Olie vervangen (CASTROL EDGE 5W30 C3 TITANIUM)
- Oliefilter vervangen
- Fuel cleaner toegevoegd (Miller oils)

Hierna was de storing 1 dag weg, hij liep heerlijk. Helaas de volgende dag terug.
Vervolgens ben ik naar een specialist gegaan (Bas Roos in Oss). Deze heeft de volgende handelingen/controles verricht:

- vacuüm problemen gecheckt
- bobines van plek verwisseld
- LMM gewisseld met ander exemplaar
- benzine toevoer en druk gemeten
- Brandstof filter vervangen (deze was echt oud en smerig, waarschijnlijk niet tijdig vervangen )
- O2 sensor waarden gecheckt
- OBD reset
- professionele fuel cleaner toegevoegd

Helaas heeft hij niets kunnen vinden wat de storing veroorzaakt. Nu heb ik toch nog een paar mogelijke oorzaken die ik online veel terug zie komen waarvan ik niet 100% weet dat het niet de dader is:

- O2 / lambda sensoren
- Krukas sensor
- DISA klep (O ring)
- vuile injectoren
- VANOS
- uitlaatlek voor 1e O2 sensor (mijn Bimmer ploft soms een beetje bij gas los)


Graag hoor ik jullie mening/input/ideeën !! Ik weet het even niet meer, ben inmiddels een eurootje of 600 lichter na bovenstaande.

PS: Ik ben geen nieuw lid, mijn oude account kan ik niet meer terugvinden :whistle:

BVD! :duimen:

Gebruikersavatar
wiren
Berichten: 486
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:39

Re: 325ci system lean + misfire low fuel

Bericht door wiren » 17 okt 2017, 23:26

Misschien dat het verwarmingselement van de lambdasonde het niet doet waardoor het langer duurt om goed te kunnen meten en te regelen. Bij de M54 motor heb je 4 lambdasonde waarvan 2 regelaars zijn en 2 monitoren.
Wellicht zijn de lambda-waardes gecontroleerd in reeds warme toestand en waren deze normaal.

http://www.realoem.com/bmw/nl/showparts ... Id=11_2181

rob75
Berichten: 999
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: 325ci system lean + misfire low fuel

Bericht door rob75 » 18 okt 2017, 08:48

Carterventilatie geeft ook deze problemen. Die ontbreekt nog in je lijstje.

Succes,
Rob

Gebruikersavatar
@@lgra
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 feb 2012, 19:59

Re: 325ci system lean + misfire low fuel

Bericht door @@lgra » 26 okt 2017, 18:23

Al een uitlaatgasmeting gedaan? Lijkt allemaal op een te arm mengsel.
Vervuilde injectoren lijken wel een voor de hand liggend probleem. Als tussenoplossing even een Forte injectorreiningen (2X) aan je brandstof toevoegen?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”