trillen versnellingspook

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
joverhoeven

trillen versnellingspook

Bericht door joverhoeven » 07 nov 2017, 15:11

Geachte lezers,

Ik heb een vraag m.b.t. een handgeschakelde versnellingsbak.
Tijdens het rijden rust mijn hand vaak op de versnellingspook en voel ik in elke versnelling een lichte trilling.
Het lijkt mij een soort onbalans.
Ik heb altijd voorwielaangedreven auto's gereden en merk ik dat niet
Heeft iemand dezelfde ervaring of is er iets anders aan de hand.

Het betreft een 318i uit 2000 met m43 motor.

Gr. John.

Zeevang

Re: trillen versnellingspook

Bericht door Zeevang » 07 nov 2017, 21:42

als contact uit is, is dan ook het trillen weg?

dirkfraterman

Bericht door dirkfraterman » 08 nov 2017, 08:55

joverhoeven schreef: Tijdens het rijden rust mijn hand vaak op de versnellingspook en voel ik in elke versnelling een lichte trilling.
Kleine tip: niet meer doen! Dit zorgt voor extra slijtage in de versnellingsbak waardoor je bak veel sneller kapot gaat dan normaal.

Wat betreft het trillen durf ik niet te zeggen. Je versnellingsbak kan al flink aan het slijten zijn, of het is iets in je aandrijflijn.
E46 318Ci cabrio Tourmaline Violett metallic Showroom Instagram
E90 330i Automaat Arktisblau metallic SOLD

Purm

Bericht door Purm » 08 nov 2017, 11:45

tip: armsteun...daar is ie ook voor bedoeld ;-)
en in het kader van #metoo..niet zomaar aan de pook zitten tijdens rijden :whistle:

BeeEmWee

Bericht door BeeEmWee » 08 nov 2017, 11:52

Dit kunnen meerdere dingen zijn. Vibraties in je auto zijn altijd lastig te traceren, maar eerste dingen waar ik aan denk zijn:
- Guibo (rubbere bevestiging tussen je cardanas en je versnellingsbak), deze vergaan met de jaren.
- Ophanging versnellingsbak (2 rubbere blokjes welke de vibraties dempen tussen je frame en de versnellingsbak), ook deze vergaan met de jaren. Het rubber blijft niet soepel en verliest dus zijn absorptie vermogen van trillingen.
- Kardanaslager, deze lager zit tussen het eerste deel en het tweede deel van je cardanas. Deze lager 'hangt' in rubber, dit rubber kan na de jaren vergaan waardoor het rubber de trillingen niet meer opvangt. Dit zou je meer moeten voelen wanneer je optrekt of je voet van het gas afhaalt.

Purm

Bericht door Purm » 08 nov 2017, 11:58

is niet eerst zaak te kijken of de ''trilling'' niet normaal is? voordat er oplossingen komen op een niet bestaand probleem? vergelijk het is als je de mogelijkheid hebt met een andere e46?
maar als je hand er niet op ligt geen probleem geen rare trilling of raar geluid of raar schakelen met bijgeluiden?

BeeEmWee

Bericht door BeeEmWee » 08 nov 2017, 12:04

Purm schreef:is niet eerst zaak te kijken of de ''trilling'' niet normaal is? voordat er oplossingen komen op een niet bestaand probleem? vergelijk het is als je de mogelijkheid hebt met een andere e46?
maar als je hand er niet op ligt geen probleem geen rare trilling of raar geluid of raar schakelen met bijgeluiden?
Dit is inderdaad een goed punt. Als het mogelijk is om in een andere e46 te rijden dan zou ik dat eerst proberen, puur om te vergelijken. Let dan wel op dat het ook een 4 cilinder is en geen 6 cilinder aangezien deze naar mijn ervaring wat soepeler draaien.
Wanneer je het hebt over vibratie, is dat alleen te voelen, of kun je de versnellingspook ook visueel zien bewegen? Enige trillingen door de versnellingspook is normaal, maar hij hoor niet te schudden.

joverhoeven

Bericht door joverhoeven » 10 nov 2017, 17:50

Heren
Bedankt voor de reacties, misschien wat aanvullende info
Motor draait stationair mooi rustig auto rijd goed
Versnellingspook staat stil en trilt niet zichtbaar.
Ik was eigenlijk benieuwd of andere bmw rijders hetzelfde ervaren

Gr. John

Robbrand89
Contacteer:

Bericht door Robbrand89 » 21 nov 2017, 07:42

Volgens mij trilt je pook altijd een beetje, heeft mijn bimmer dacht ik ook en heb ik wel vaker gevoeld. Ook met vorige auto's.Zolang je geen trilling in de auto zelf voelt zou ik me geen zorgen maken. En ik denk dat de pook ook elke beetje trilling in de auto op pikt, van een band ofzo en daarbij trilt je motor zelf ook een klein beetje.

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 21 nov 2017, 09:29

Het verschil tussen een achterwiel en voorwiel aandrijver, is dat bij een achterwielaandrijver de pook in directe verbinding staat met de bak (in tegenstelling tot schakelkabels), hierdoor komen trillingen sneller door. een BMW pook "trilt" dus altijd een beetje.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”