Slechte alternator?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
BeeEmWee

Slechte alternator?

Bericht door BeeEmWee » 08 nov 2017, 14:40

Hallo allemaal,

Ik denk dat mijn alternator aan het einde van zijn latijn is. De afgelopen 2 dagen (precies sinds het kouder is geworden) doet mijn auto gek. Hier is wat er gebeurde:

De auto overnacht laten staan en wanneer ik hem startte kwam er een gek zoemend geluid vanuit de tellers. Ook maakte de airco gekke bijgeluiden. Wat mij direct opviel is dat de tellers gereset waren en zelfs het checkengine-icoontje weg was. Eerste waar ik aan zat te denken, accu. Dit heb ik namelijk eens eerder gehad en destijds de accu vervangen (ong 8 maanden geleden). Gekke was wel dat de auto startte en prima reed de eerste paar kilometers. :s
Al lang blij dat de auto startte ging ik de snelweg op. Toen het eenmaal donker werd wilde ik mijn verlichting aan doen en hoppaaahhh. Radio sloeg uit, abs lampje ging branden, handrem lampje ging branden en de auto sputterde eventjes. Direct mijn lampen weer uit gedaan wat de kerstmisboom op mijn tellerscluster deed verdwijnen. Na nog een paar keer proberen bleef alles werken. :gekdoen:

Vervolgens via het linker reset knopje van het cluster het voltage laten weergeven van mijn alternator. Deze leek alle kanten op te gaan. Van 14.0/14.2 tot 12.7 en alles daartussenin. Nu ben ik geen held met elektronische zaken van de auto, maar dit lijkt mij toch niet de bedoeling. Ik zou verwachten dat deze constant zou moeten blijven, maar het precieze voltage voor deze 14v 120amp alternator zou ik niet weten.

Kunnen jullie mij vertellen wat bovenstaande symptomen zou kunnen veroorzaken en als het inderdaad door de alternator zou kunnen komen hoe het dan kan dat de tellers gereset zouden worden. Ook ben ik nu wel benieuwd wat voor voltage ik zou moeten zien wanneer de auto stationair draait, wanneer er veel elektronica aan staat en tot hoe laag hij mag komen voordat je weet dat hij op is.

Groet,
Wes

timctimc

Re: Slechte alternator?

Bericht door timctimc » 08 nov 2017, 15:55

Ook zo een soort probleem gehad, toen lag het aan de spanningsregelaar.

Hoop dat je hiermee verder kunt.

BeeEmWee

Bericht door BeeEmWee » 08 nov 2017, 16:26

Heb je deze toen zelf ergens gekocht, of via de dealer?

Tomba

Bericht door Tomba » 08 nov 2017, 21:07

Kan mij herinneren dat ik mijn accu had vervangen en een paar weken later de alternator.
Nu was mijn accu ook niet meer de jongste (ruim 16 jaar) dus dat deze het had begeven vond ik niet zo raar.
De alternator echter had ik niet verwacht.
Ik merkte het doordat ik op een zaterdag mijn kleinzoon ging ophalen en meerder lampjes op het dashboard heel licht begonnen te branden, de een na de andere maar erg licht, niet op volle sterkte.
Voordat ik het wist viel alles uit en kon ik de auto net op tijd aan de zijkant in de berm parkeren zonder stuurbekrachtiging en slecht remmend.
Ik had gelukkig een "jumper" in de auto (had ik namelijk een dag eerder voor de zekerheid kunnen lenen van mijn monteur mocht er iets raars gebeuren) en kon gelukkig mijn weg volgen naar de garage alwaar in de auto heb neergezet en alles laten testen.
De resultaten gaven idd aan dat de accu goed was, kon ook niet anders, en dat de alternator niet meer zijn werk deed (gaf ook niet meer voldoende vermogen door begreep ik): deze vervangen en klaar, probleem opgelost en een paar 100 euris armer.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

BeeEmWee

Bericht door BeeEmWee » 09 nov 2017, 09:37

Ja die dingen zijn niet heel goedkoop inderdaad. Ik heb nu de spanningsregelaar los besteld voor een fractie van het geld. Deze moet ergens eind deze/begin volgende week binnenkomen. Ik zal wel even laten weten of dit de boosdoener was.
Normaal gesproken bestel ik mijn onderdelen ergens anders (daar is het veel goedkoper), maar deze site heeft een wat langere levertijd aangezien er vanuit Duitsland geleverd wordt +/- 2 weken. Daar was de spanningsregelaar 18,95 en op de Nederlandse site kost deze mij 38,95......

Maar we gaan het zien:)

Purm

Bericht door Purm » 09 nov 2017, 13:38

haal praktisch alles (of moet het direct nodig hebben) in duitsland, in 99% van de gevallen veeel goedkoepr dan de nl dealer

andydewit

Bericht door andydewit » 10 nov 2017, 20:55

@BeeEmWee @Purm Welke websites gebruiken jullie daarvoor?
Neem hier gerust een kijkje in mijn E46 318i 105kW Sedan :-)

Purm

Bericht door Purm » 10 nov 2017, 23:30

google is your friend. koop (bijna) altijd in dld

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”