Wie heeft er ervaring met versterken van het subframe?
Wat voor verschillende methodes / platen zijn er beschikbaar en wie is hier in Nederland (of evt. op enigszins redelijke 'rijafstand' in Duitsland) de beste specialist in?
Op verschillende websites lees ik verschillende zaken om rekening mee te houden, zoals:
- Interessant filmpje van Redish Automotive (wordt ook genoemd in M3cutters discussie): https://www.youtube.com/watch?v=HaTYBaMpUtE
- PROCAR geeft aan (http://autoserviceprocar.nl/onderstel-aanpassingen/): Door een verkeerde constructie i.c.m. met het klapperen van de van de subframe rubbers tegen het carrosserie zal deze op den duur gaan scheuren. Om dit te verhelpen hebben wij op maat gemaakte constructie platen gemaakt die op de bevestigingspunten van het subframe worden gelast, en een anti roest behandeling krijgen. Om het klapperen van het subframe te verhelpen adviseren wij om powerflex bushings te monteren. De rubbers zitten in gemonteerde toestand tegen het carrosserie aan en zullen niet meer tegen het carrosserie aan hameren.
Op M3cutters was hier ook een discussie over (http://forums.m3cutters.co.uk/showthread.php?t=186259):
- best bet is reinforcement plates from Redish Automotive
- if you are more worried than that then you need to look at a VinceBar / CMP Auto Engineering bar
- you often can't tell the true state of affairs with regards to the rear axle carrier panel until you have removed the subframe, as the subframe mounts themselves tend to cover up some of the
- remember that the root-cause of the issue is actually the fact that the rear axle carrier panel as a whole pulls away from the chassis, and plates don't properly address this issue (it's more of a symptomatic form of treatment). This is where bracing on the top side of the mounts are a good solution (VinceBar, CMP, etc).
Wat is jullie ervaring - wat is de beste manier om het subframe (preventief) te versterken, en wat mag dat ('de beste oplossing') ongeveer kosten?
Subframe versterken
Subframe versterken
2005 E46 M3 (BL91, Coupe, Mech)
Re: Subframe versterken
Ik heb vorig jaar de bodem laten herstellen en heb daarvoor platen uit Duitsland over laten komen. Nadat de garage de achteras had verwijderd, bleek pas echt hoe groot de schade was: 3 van de 4 bevestigingspunten waren volledig uitgescheurd en de 4e bijna helemaal. De grootste scheur was dik 23 (!) cm lang. De set van 6 + 2 platen zijn voorgevormd en afkomstig van MK Rennsporttechnik. Volgende de garage echt super pasvorm en prachtig lasbaar. Ook is de bevestiging aan de binnenzijde via de kofferbak aangepast en daarvoor waren nieuwe 'deksels' om de gaten die ervoor gemaakt moeten worden weer af te kunnen dichten. Het subframe is gemonteerd met nieuwe bussen van Powerflex incl nieuwe Powerflex bussen voor differentieel en draagarmen.
Het laswerk, vervangen van bussen, de bussen en de platen samen zal ongeveer 1600 Euro hebben gekost, incl bodycoating en afkitten van de bodem, het weer volledig uitlijnen en poetsen van de wagen na de ingreep.
Ik kies graag voor het zekere boven het onzekere en daarom heb ik de reparatie laten doen. Al die scheuren leverden eigenlijk weinig klachten op: koersvastheid bij 'normaal' bochtenwerk was nog steeds voorspelbaar. Alleen viel een geluid op: een soort geritsel bij wat forser optrekken. Het geluid leek nog het meest op een metalen moer die over een metalen bodem rolde. Dat geluid is weg en ik ben tevreden.
Het laswerk, vervangen van bussen, de bussen en de platen samen zal ongeveer 1600 Euro hebben gekost, incl bodycoating en afkitten van de bodem, het weer volledig uitlijnen en poetsen van de wagen na de ingreep.
Ik kies graag voor het zekere boven het onzekere en daarom heb ik de reparatie laten doen. Al die scheuren leverden eigenlijk weinig klachten op: koersvastheid bij 'normaal' bochtenwerk was nog steeds voorspelbaar. Alleen viel een geluid op: een soort geritsel bij wat forser optrekken. Het geluid leek nog het meest op een metalen moer die over een metalen bodem rolde. Dat geluid is weg en ik ben tevreden.
Beest Met 4 Wielen
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 19 mar 2013, 14:35
- Locatie: E10 2002, ex E61 B5, Ex E46 B3 3.3
- Contacteer:
Re: Subframe versterken
Dit topic ga ik volgen, mijn alpina heeft ook wat bijgeluid op de achterzijde met lastwissels. Vooral hoorbaar op de snelweg een knak linksachter bij gas lossen. Ik vrees dat is met vergelijkbare problemen te maken heb.
Weet iemand of de verstevigingen voor de M3 anders zijn als voor een 330? Waarop mijn alpina is gebaseerd?
Weet iemand of de verstevigingen voor de M3 anders zijn als voor een 330? Waarop mijn alpina is gebaseerd?
- cjjvisserM3
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 11:00
Re: Subframe versterken
Ik heb de mijne laten verstevigen afgelopen april 2017. In 1 oogopslag zag je 1 of 2 haarscheuren. Ik merkte qua weggedrag verder niks. Hoorde ook geen bonken, ratels of metalen klakgeluiden. De subframe rubbers waren al vervangen met gele PowerFlex rubbers.
Na het eraf halen van de onderdelen, was het veel erger. Vooral achter de benzinetank waren flinke scheuren. Ook kwamen de scheuren rondom de ophangingen naar voren.
Omdat het subframe er toch afging, heb ik meteen de draagarmrubbers en kogellagers laten vervangen en keerring voor het differentieel met nieuwe diff olie en uitlijnen.
De verstevigingsplaten waren geleverd van de specialist zelf (BMW Specialist in Odijk). Dat waren 2mm platen.
Zelf merkte ik niks qua weggedrag oid. Het meeste was meer voor het geweten.
Ik was totaal rond de 1400 euro kwijt.
Na het eraf halen van de onderdelen, was het veel erger. Vooral achter de benzinetank waren flinke scheuren. Ook kwamen de scheuren rondom de ophangingen naar voren.
Omdat het subframe er toch afging, heb ik meteen de draagarmrubbers en kogellagers laten vervangen en keerring voor het differentieel met nieuwe diff olie en uitlijnen.
De verstevigingsplaten waren geleverd van de specialist zelf (BMW Specialist in Odijk). Dat waren 2mm platen.
Zelf merkte ik niks qua weggedrag oid. Het meeste was meer voor het geweten.
Ik was totaal rond de 1400 euro kwijt.