Alweer even geleden dat ik een update heb geplaatst.
In november heb ik het stuurbekrachtingsreservoir vervangen en 2 rubbbere slangen. De hogedruk slang vanaf de stuurbekrachtigingspomp heb ik niet vervangen, omdat deze nogal prijzig was.
Er zaten nog slangklemmen op die je niet los kunt draaien, ik ben denk ik 2 uur bezig geweest om deze los te krijgen
Na vervanging van het resevoir en de slangen heb ik gewone slangklemmen geplaatst, welke los te maken zijn m.b.v. een schroevendraaier en/of dopsleutel.
Wat zit trouwens het reservoir bij een m52 e36 op een rotplek! Om erbij te kunnen alle luchtinlaatslangen verwijderd worden tot het gasklaphuis aan toe. En dan is er nog ruimtetekort
In de afgelopen maanden heb ik de chip van mijn OBC vervangen door een printplaat van het OpenOBC project. Deze printplaat is te programmeren met behulp van c++, er is al een opensource project beschikbaar dus je hoeft niet alles van scratch af aan te programmeren.
Zelf heb ik een 'view' toegevoegd waarin de huidige snelheid, kvs temperatuur en tankinhoud zichtbaar zijn.
Ik ben C# ontwikkelaar, maar c++ was voor mij ook prima te doen.
In januari zou mijn APK verlopen. Voordat ik de auto liet keuren heb ik eerst de ruitensproeierpomp vervangen. Ook heb ik het luchtfilter en het interieurfilter vervangen, het was duidelijk nodig zo te zien!
De auto kwam zonder al te grote problemen door de APK. Er moest alleen een lampje vervangen worden (ik dacht dat ik deze allemaal gecontroleerd had) en de remleidingen achter moesten wat opgeschuurd en getectyleerd worden.
De ruitenwissers aan de voorzijde heb ik vervangen door de AR530U en AR500U van Bosch. De ruitenwissers piepen nog steeds, hoe zou dit kunnen komen?
Een paar weken terug heb ik alle bougies vervangen door de NGK BKR6EQUP.
De bougies waren wel een beetje vochtig, wat kan dit betekenen?

Van sommige bobines is het rubber wat gescheurd. Op internet zijn deze rubbers ongeveer 8-10 euro per stuk, dus deze ga ik binnekort bestellen.
Soms liep de BMW stationair niet helemaal vloeiend. Het toerental schommelde dan vaak tussen de +- 750 en 800 rpm. Daarom heb ik met remmenreiniger de ICV leeggespoten. De klep in de ICV kon na afloop weer soepel open en dicht. Ik heb het gevoel dat de M52 stationair nu een heel stuk beter loopt.
Het koelvloeistofpijl stond helemaal onderaan het reservoir, ik heb blauwe koelvloeistof bijgevuld.
Een uitgbreide koelvloeistof flush staat nog steeds op de planning.
Hoe de koelvoeistof verdwijnt weet ik niet, de auto lijkt niet te lekken. Hoe kun je het makkelijkst checken of de koppakking bijvoorbeeld lek is?
Een foto terwijl ik bezig was met de bougies en ICV:
Ik maakte vroeger altijd gebruik van een apparaat welke een cd-wisselaar simuleert voor mijn Becker Indianapolis radio. Echter ondersteunde deze module alleen aux. Deze module heb ik vervangen door een Bluetooth apparaatje, gekocht voor een paar tientjes. Deze werkt uitstekend en heb ik (redelijk netjes) naast mijn stuurkolom verwerkt.
Ook ben hier en daar een paar uurtjes bezig geweest met mijn DME. Met behulp van o.a. RomRaider is het mogelijk om zelf wijzigingen in de MS41 ECU te kunnen wegeschrijven.
Ik heb er nog niet heel veel kaas van gegeten, maar dit is zeker iets waar ik mezelf in wil verdiepen.
Stiekem droom ik namelijk van om een m50 turbo project te hebben

Dit blijft nog even toekomstmuziek, vooral omdat ik nog bij mijn ouders woon en niet over een eigen garage beschik.
===========================================================
EDIT:
Mijn achterste krikpunten (de doppen) zijn verdwenen en ook aan de voorkant beginnen ze al wat te roesten. Ook heb ik wat last van bubbelende lak in mijn achterste wielkasten.
Heeft iemand een goed adres waar ik dit kan laten fixen? Het liefst in de buurt van Zuid-Holland.
Via internet kwam ik bij 'Emile' terecht (autolasser.nl oid), heeft iemand ervaring met deze lasser?