Hoog olieverbruik
Hoog olieverbruik
Dag Allen,
Ik heb een vraag over mijn e39 M5. Het gaat over het olieverbruik (1L op 300km ). Dit is zelfs voor een M5 extreem veel.
De auto is goed onderhouden. Vanos en lagerschalen zijn 17.000km geleden gedaan. Vorige week meteen koppeling en vliegwiel vervangen. Voor volgende week zal ik de ketting spanner/geleider en de hele mikmak laten doen. Nou laat ik ze ook naar het olieverbruik kijken. Ik vroeg me af of iemand enig idee heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Ik rij over het algemeen rustig en geef alleen wat gas (wat ik niet vaak doe) als de motor goed warm is.
Er komt geen blauwe rook uit de uitlaat bij het gas geven. Ook lekt er geen (zichtbaar) olie.
Km stand is 252.000. Bouwjaar van 3/2000 (pfl dus).
Ik heb een vraag over mijn e39 M5. Het gaat over het olieverbruik (1L op 300km ). Dit is zelfs voor een M5 extreem veel.
De auto is goed onderhouden. Vanos en lagerschalen zijn 17.000km geleden gedaan. Vorige week meteen koppeling en vliegwiel vervangen. Voor volgende week zal ik de ketting spanner/geleider en de hele mikmak laten doen. Nou laat ik ze ook naar het olieverbruik kijken. Ik vroeg me af of iemand enig idee heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Ik rij over het algemeen rustig en geef alleen wat gas (wat ik niet vaak doe) als de motor goed warm is.
Er komt geen blauwe rook uit de uitlaat bij het gas geven. Ook lekt er geen (zichtbaar) olie.
Km stand is 252.000. Bouwjaar van 3/2000 (pfl dus).
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Hoog olieverbruik
CARTERVENTILATIE VERSTOPT
- Blackthunder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 mei 2014, 15:14
Re: Hoog olieverbruik
Wellicht de klepseals? Het schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij de BMW v8 motoren, alhoewel dat vaak wel gepaard gaat met blauwe rook.
Wat ik wel eens gelezen heb is dat wanneer de Vanos niet meer goed zijn werk doet, hij ook wel wat olie verbruikt. Zijn die al eens nagekeken na 250k kilometers?
Maar aangezien je toch al veel gaat vervangen, kan je het beter goed doen.
Als alle opgenoemde zaken al vervangen zijn en hij drinkt nog steeds olie, zijn wellicht de olieschraapveren niet voldoende meer, maar hier houd mijn kennis wel op. Volgens mij hebben ze in de facelift motoren ook wel andere olieschraapveren, maar dat kan ik niet bevestigen.
Wat ik wel eens gelezen heb is dat wanneer de Vanos niet meer goed zijn werk doet, hij ook wel wat olie verbruikt. Zijn die al eens nagekeken na 250k kilometers?
Maar aangezien je toch al veel gaat vervangen, kan je het beter goed doen.
Als alle opgenoemde zaken al vervangen zijn en hij drinkt nog steeds olie, zijn wellicht de olieschraapveren niet voldoende meer, maar hier houd mijn kennis wel op. Volgens mij hebben ze in de facelift motoren ook wel andere olieschraapveren, maar dat kan ik niet bevestigen.
Re: Hoog olieverbruik
Thanks voor de reacties.
Vanos en lagerschalen zijn 17 000 km geleden al gedaan. Ik denk niet dat het aan de Vanos ligt.
Klepseals zou goed kunnen. Heb ook gehoord dat het aan de cilinderwand(en?) zou kunnen liggen
Ik hen uiteindelijk besloten om voor een complete motor revisie te gaan. Dure ingreep. Maar ik hoop dat ik hierna geen (hoog) olieverbruik heb en dat ik de komende jaren geen dure ingrepen meer hoef te doen
Vanos en lagerschalen zijn 17 000 km geleden al gedaan. Ik denk niet dat het aan de Vanos ligt.
Klepseals zou goed kunnen. Heb ook gehoord dat het aan de cilinderwand(en?) zou kunnen liggen
Ik hen uiteindelijk besloten om voor een complete motor revisie te gaan. Dure ingreep. Maar ik hoop dat ik hierna geen (hoog) olieverbruik heb en dat ik de komende jaren geen dure ingrepen meer hoef te doen
Re: Hoog olieverbruik
Nou... Ik zou inderdaad eerst maar eens de carterventilatie vervangen voordat ik mijn geld uitgeef aan een motorrevisie.
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
- jwbakkenes
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:47
Re: Hoog olieverbruik
Helemaal eens met hj2!
Ik had hetzelfde als jij, niet zo extreem, maar toch. Alles vervangen en probleem opgelost.
Ik had hetzelfde als jij, niet zo extreem, maar toch. Alles vervangen en probleem opgelost.
Re: Hoog olieverbruik
En?
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: Hoog olieverbruik
Motor wordt gereviseerd en over ander half week is ie klaar. Dan hoor ik waarschijnlijk wat de oorzaak was.
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Hoog olieverbruik
denk word een dure carterventilalie.
Re: Hoog olieverbruik
w
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: Hoog olieverbruik
Oorzaak van het hoge olie verbruik is bekend.
Het schijnt dat van 6 zuigers de bovenste compressieveren kapot zijn. 1 van de zuigerveren heeft ook een cilinderwand beschadigd.
Maandag hoor ik hoe en wat precies
Het schijnt dat van 6 zuigers de bovenste compressieveren kapot zijn. 1 van de zuigerveren heeft ook een cilinderwand beschadigd.
Maandag hoor ik hoe en wat precies
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Hoog olieverbruik
das pech. succes met de revisie.
Re: Hoog olieverbruik
Dank je.martindebelitos schreef:das pech. succes met de revisie.
Dat is zeker pech. Maar ik heb er veel over om de auto tip top in orde te krijgen.
Ik hoop dat het allemaal goed komt en ik nog jaren van die M kan genieten.
Re: Hoog olieverbruik
Ik heb de auto al een paar dagen terug en het bevalt super goed. Heb er ruim 1000km op zitten.
In grote lijnen is dit allemaal aangepakt:
- Compleet nieuw onderblok.
- Nieuwe zuigers
- Drijfstang lagers
- Vanos unit is aangepakt en vervangen door een sterkere exemplaar
- Ketting samen met de ketting spanner en geleider.
- En nog een hoop andere dingen
Totale kosten: €13.449
Auto klinkt en rijdt super. Het geluid van de motor is een stuk beter. Voorheen klonk het net als een diesel. Ook heeft de auto tot nu toe geen druppel olie verbruikt.
Kosten zijn behoorlijk opgelopen, maar nu kan ik de komende jaren, op motorisch gebied, geen gekke of onverwachte kosten verwachten.
In grote lijnen is dit allemaal aangepakt:
- Compleet nieuw onderblok.
- Nieuwe zuigers
- Drijfstang lagers
- Vanos unit is aangepakt en vervangen door een sterkere exemplaar
- Ketting samen met de ketting spanner en geleider.
- En nog een hoop andere dingen
Totale kosten: €13.449
Auto klinkt en rijdt super. Het geluid van de motor is een stuk beter. Voorheen klonk het net als een diesel. Ook heeft de auto tot nu toe geen druppel olie verbruikt.
Kosten zijn behoorlijk opgelopen, maar nu kan ik de komende jaren, op motorisch gebied, geen gekke of onverwachte kosten verwachten.
Laatst gewijzigd door Adil op 09 dec 2017, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- jwbakkenes
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:47
Re: Hoog olieverbruik
Dat is in ieder geval geen half werk, goed bezig. Hobby's kosten nu eenmaal bitcoins
Ik hoop dat je nu een beetje uit de kosten blijft en kan gaan genieten van de M5
Ik hoop dat je nu een beetje uit de kosten blijft en kan gaan genieten van de M5