Start problemen BMW e46 316 touring 2002
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 dec 2017, 12:59
Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Beste mensen hier op het forum,
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met mijn 2 dagen geleden gekochte BMW 316 E46 touring 2002.
Tijdens de aankoop heb ik uitvoerig gereden met de BMW en het reed fantastisch.
Niks op aan te merken zelfs !
Hij is keurig onderhouden en ziet er exterieur en interieur bijna als nieuw uit.
Ik was snel verliefd en ik heb de auto gekocht.
60 kilometer naar huis gereden en het was een heerlijke rit zonder gekke dingen.
Nu 2 dagen later heb ik enorme spijt ! Hoofdpijn met deze auto !
Ik kan niet op de auto rekenen en hij blijkt erg onbetrouwbaar te zijn.
Wat is er gebeurd....
De volgende dag na aanschaf wilde hij niet meer starten.
Hij starte toen bij een koude start in 1 keer , ik zag de toerenteller naar 2000 toeren gaan en de motor viel uit.
Hierna wilde hij niet meer starten en na een aantal pogingen starte hij met een knipperend motormanagement lampje en op 3 cylinders liep hij erg onregelmatig.
Er was witte rook zichtbaar achter de auto.
Na even te hebben gedraaid kon ik er uiteindelijk normaal mee wegrijden en heb ik 40 km probleemloos gereden.
Ik was klaar bij mijn afspraak en wilde de auto starten.
Exact hetzelfde verhaal, bijna niet te starten , witte rook, 3 cylinders , onrustig lopen.
Hierna verdween dit weer en kon ik normaal terug rijden.
De volgende ochtend (gisteren) exact hetzelfde probleem.
Echter bleef hij op 3 cylinders lopen en ik ben direct naar de garage gegaan.
De auto uit laten lezen en diverse meldingen op cyl 1 en cyl 3.
Mijn garage trok de top eraf en had een kabel in zijn handen welke kennelijk niet goed vast zat.
Deze goed vastgezet, accu vervangen want deze was erg slecht en toen liep hij weer als een zonnetje.
Die dag 120 km probleemloos gereden en starten en lopen.
Vanochtend liet ik mijn auto zien aan mijn vader... Starte , toerental omhoog , viel uit en hierna niet meer willen starten.
Startmotor hoorde ik wel maar leek ook niet aan te slaan na de eerste goede start.
Vanalles geprobeerd en uiteindelijk gestart gekregen en liep weer op 2 of 3 cylinders.
Na even te hebben gelopen liep hij weer goed en kon ik hem hierna weer gewoon probleemloos starten en ermee rijden.
Dit probleem maakt me gek !!!
Recentelijk is het volgende vervangen ( door de vorige eigenaar, rekening zat er bij)
-Olie + filter
-Pakkingset + keerringen + nokkenas sensor
-Kettingset oliepomp
-Kettingset distributie
-Kleppendeksel pakking
-Carterpan pakking
-Oliefilter
-Ophangrubber
-uitlaat verbindpijp
-Top-end oil treatment
-Olie niveau sensor
a € 1471,38 euro
Kan dit onderhoud er iets mee te maken hebben ? ( Iets verkeerd uitgevoerd )
De wagen heeft 276.000 gelopen en is verder in uitmuntende staat.
Wie o wie kan en wil mij helpen om dit mysterie op te lossen ?
Ik ben erg afhankelijk van mijn vervoer en ik loop hierdoor enorm vast !
Ook heb ik een kleine portemonee dus ik kan geen gigantische uurlonen en vele onderdelen betalen.
Ik zou hem erg graag willen houden maar als ik dit niet boven water krijg zal hij weg moeten !
Bedankt alvast !
Groeten,
Ronald van der Bie
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met mijn 2 dagen geleden gekochte BMW 316 E46 touring 2002.
Tijdens de aankoop heb ik uitvoerig gereden met de BMW en het reed fantastisch.
Niks op aan te merken zelfs !
Hij is keurig onderhouden en ziet er exterieur en interieur bijna als nieuw uit.
Ik was snel verliefd en ik heb de auto gekocht.
60 kilometer naar huis gereden en het was een heerlijke rit zonder gekke dingen.
Nu 2 dagen later heb ik enorme spijt ! Hoofdpijn met deze auto !
Ik kan niet op de auto rekenen en hij blijkt erg onbetrouwbaar te zijn.
Wat is er gebeurd....
De volgende dag na aanschaf wilde hij niet meer starten.
Hij starte toen bij een koude start in 1 keer , ik zag de toerenteller naar 2000 toeren gaan en de motor viel uit.
Hierna wilde hij niet meer starten en na een aantal pogingen starte hij met een knipperend motormanagement lampje en op 3 cylinders liep hij erg onregelmatig.
Er was witte rook zichtbaar achter de auto.
Na even te hebben gedraaid kon ik er uiteindelijk normaal mee wegrijden en heb ik 40 km probleemloos gereden.
Ik was klaar bij mijn afspraak en wilde de auto starten.
Exact hetzelfde verhaal, bijna niet te starten , witte rook, 3 cylinders , onrustig lopen.
Hierna verdween dit weer en kon ik normaal terug rijden.
De volgende ochtend (gisteren) exact hetzelfde probleem.
Echter bleef hij op 3 cylinders lopen en ik ben direct naar de garage gegaan.
De auto uit laten lezen en diverse meldingen op cyl 1 en cyl 3.
Mijn garage trok de top eraf en had een kabel in zijn handen welke kennelijk niet goed vast zat.
Deze goed vastgezet, accu vervangen want deze was erg slecht en toen liep hij weer als een zonnetje.
Die dag 120 km probleemloos gereden en starten en lopen.
Vanochtend liet ik mijn auto zien aan mijn vader... Starte , toerental omhoog , viel uit en hierna niet meer willen starten.
Startmotor hoorde ik wel maar leek ook niet aan te slaan na de eerste goede start.
Vanalles geprobeerd en uiteindelijk gestart gekregen en liep weer op 2 of 3 cylinders.
Na even te hebben gelopen liep hij weer goed en kon ik hem hierna weer gewoon probleemloos starten en ermee rijden.
Dit probleem maakt me gek !!!
Recentelijk is het volgende vervangen ( door de vorige eigenaar, rekening zat er bij)
-Olie + filter
-Pakkingset + keerringen + nokkenas sensor
-Kettingset oliepomp
-Kettingset distributie
-Kleppendeksel pakking
-Carterpan pakking
-Oliefilter
-Ophangrubber
-uitlaat verbindpijp
-Top-end oil treatment
-Olie niveau sensor
a € 1471,38 euro
Kan dit onderhoud er iets mee te maken hebben ? ( Iets verkeerd uitgevoerd )
De wagen heeft 276.000 gelopen en is verder in uitmuntende staat.
Wie o wie kan en wil mij helpen om dit mysterie op te lossen ?
Ik ben erg afhankelijk van mijn vervoer en ik loop hierdoor enorm vast !
Ook heb ik een kleine portemonee dus ik kan geen gigantische uurlonen en vele onderdelen betalen.
Ik zou hem erg graag willen houden maar als ik dit niet boven water krijg zal hij weg moeten !
Bedankt alvast !
Groeten,
Ronald van der Bie
BMW E46 316 Touring 2002 Black Sapphire Metallic
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 18 jul 2015, 15:10
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Kan iets kleins zijn als bobines of bougies maar als je m pas net hebt, gauw terugbrengen naar de vorige eigenaar. Anders even de auto uit laten lezen, zal vast wat foutcodes geven.
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
ben bang dat iemand je een klote auto heeft aangesmeerd ben ik bang...?
particulier? dan ben je snel klaar, valt niks op te verhalen, maar zou iig ff contact opnemen.
handelaar/bedrijf, ook dan zou ik contact opnemen.
Lijkt mij wel erg toevallig als ze van niks wisten als ik je verhaal zo lees. Maar de auto zo verkopen dan krijg je er ook niks voor, ook niet verstandig. Zoals gezegd zou eerst ff overleggen met verkoper. Weet niet wat je ervoor betaald heb?
overigens niet lullig bedoeld maar je moet altijd geld achter de hand hebben voor onderhoud, onverwachte dingen etc anders moet je niet zo een auto rijden maar terzijde.
particulier? dan ben je snel klaar, valt niks op te verhalen, maar zou iig ff contact opnemen.
handelaar/bedrijf, ook dan zou ik contact opnemen.
Lijkt mij wel erg toevallig als ze van niks wisten als ik je verhaal zo lees. Maar de auto zo verkopen dan krijg je er ook niks voor, ook niet verstandig. Zoals gezegd zou eerst ff overleggen met verkoper. Weet niet wat je ervoor betaald heb?
overigens niet lullig bedoeld maar je moet altijd geld achter de hand hebben voor onderhoud, onverwachte dingen etc anders moet je niet zo een auto rijden maar terzijde.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 dec 2017, 12:59
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Bedankt voor alle reacties tot zover !
@ Sander -E46 Bobine en bougies zijn besteld door mijn garage.
Zou het nog kunnen zitten in de vacuum ?
Of een koude motor sensor ?
Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand dit eerder bij de hand heeft gehad !
@Bim ik vrees het ook, hij is gekocht bij een handelaar met de garantie tot de voordeur.
Er is wel gemeld dat hij soms een startprobleem had. (tijdens het bezichtigen en rijden meerdere malen gestart en gereden) Geen 1 keer ook maar een krimp gegeven !!!
Ik dacht dat wellicht de accu of de startmotor vervangen diende te worden en hier had ik budget voor.
Gelet op de naam BMW en de uitgebreide service historie en aantoonbare onderhoud wat deze auto gehad heeft ging ik er vanuit dat als ik deze kocht voorlopig betrouwbaar kon rijden en kon sparen voor onderhoud.
Assumption is the mother of all Fu*k-ups
Zijn er ook mensen hier op het forum welke tegen gereduceerd tarief de auto kunnen nakijken ?
Welke veel kennis in huis hebben en eventueel ook spare onderdelen hebben om dingen uit te sluiten ?
Groeten,
Ronald van der Bie
@ Sander -E46 Bobine en bougies zijn besteld door mijn garage.
Zou het nog kunnen zitten in de vacuum ?
Of een koude motor sensor ?
Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand dit eerder bij de hand heeft gehad !
@Bim ik vrees het ook, hij is gekocht bij een handelaar met de garantie tot de voordeur.
Er is wel gemeld dat hij soms een startprobleem had. (tijdens het bezichtigen en rijden meerdere malen gestart en gereden) Geen 1 keer ook maar een krimp gegeven !!!
Ik dacht dat wellicht de accu of de startmotor vervangen diende te worden en hier had ik budget voor.
Gelet op de naam BMW en de uitgebreide service historie en aantoonbare onderhoud wat deze auto gehad heeft ging ik er vanuit dat als ik deze kocht voorlopig betrouwbaar kon rijden en kon sparen voor onderhoud.
Assumption is the mother of all Fu*k-ups
Zijn er ook mensen hier op het forum welke tegen gereduceerd tarief de auto kunnen nakijken ?
Welke veel kennis in huis hebben en eventueel ook spare onderdelen hebben om dingen uit te sluiten ?
Groeten,
Ronald van der Bie
BMW E46 316 Touring 2002 Black Sapphire Metallic
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 dec 2017, 12:59
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Zojuist met sneeuw op de auto de auto voor het eerst gestart na gisteren.
Hij startte in 1 keer direct op 4 cylinders.
Keurig tussen de 700 en de 1000 rpm 10 sec , toerental schiet naar 2000 rpm en de motor valt direct stil.
Hierna starten hoor je de startmotor draaien maar niet inslaan op de motor.
Is het inslaan van de startmotor op de motor iets wat geregeld wordt vanuit de motor management ?
Groeten,
Ronald van der Bie
Hij startte in 1 keer direct op 4 cylinders.
Keurig tussen de 700 en de 1000 rpm 10 sec , toerental schiet naar 2000 rpm en de motor valt direct stil.
Hierna starten hoor je de startmotor draaien maar niet inslaan op de motor.
Is het inslaan van de startmotor op de motor iets wat geregeld wordt vanuit de motor management ?
Groeten,
Ronald van der Bie
BMW E46 316 Touring 2002 Black Sapphire Metallic
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
ondanks dat ie dat gemeld had, zou ik toch contact opnemen en de problemen voorleggen. Dan vragen auto terug te geven? delen in kosten reparatie? Win ook advies in bij je rechtsbijstand.
Waar kom je vandaan? weet in nh wel een bmw specialist. heb je hem al opnieuw (laten) uitgelezen? en alles gewist.
luchtmassameter als ie loopt dan stekker eruit trekken, verschil? brandstoffilter ooit vernieuwd?
Waar kom je vandaan? weet in nh wel een bmw specialist. heb je hem al opnieuw (laten) uitgelezen? en alles gewist.
luchtmassameter als ie loopt dan stekker eruit trekken, verschil? brandstoffilter ooit vernieuwd?
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 dec 2017, 12:59
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Hi Bim,
Ik zal morgen eens bellen naar de verkoper en aangeven dat de problemen toch forser zijn dan gedacht / gemeld.
Ik woon in Middelharnis ( Zuid-Holland)
Momenteel rijd de BMW helemaal niet meer helaas.
Alleen starten en uitvallen en daarna alleen maar startmotor zonder overbrenging naar de motor.
Ik kan hem hierdoor niet opnieuw de meldingen wissen.
De luchtmassa meter ga ik proberen. ( deze zit onder de kap als je er voor staat rechts toch )
Ik heb vandaag heel de dag het internet zitten afspeuren en ik kom tot de volgende mogelijke oorzaken.
1 Bobine en bougies
2 1000 kilometer geleden nokkenas sensor vervangen ( Prijs op de factuur erg laag imitatie ? Pakkingset, Keerringen + sensor € 194,00 )
3 Stroom relais computer + stroom relais brandstofpomp ( schijnt een euvel te zijn en temperatuur gevoelig als ze slecht zijn)
4 Lucht massa meter
5 Krukas sensor
6 Slang lek (vacuum probleem)
7 Timing kettingset oliepomp/ distributie ( deze zijn 1000 kilometer geleden vervangen )
8 Brandstof filter
Verder heb ik de garage welke deze werkzaamheden uitgevoerd hebben gebeld.
De monteur welke deze auto gerepareerd heeft was er niet op zaterdag.
Maandag bel ik terug om te vragen of deze klacht bekend was bij hun en of deze flinke reparatie uitgevoerd is vanwege dit probleem.
Ik heb ook de oude eigenaar opgespoord en zijn voicemail ingesproken.
Wellicht kan hij mij vertellen of dit een probleem was voordat hij hem weg deed ? of dat dit probleem zich ging uiten na die flinke reparatie.
Dan heb ik in ieder geval een aanknopingspunt !!
Brandstof filter kom ik niet op de facturen tegen .
Super dat je zo meedenkt ! Bedankt !
Groeten,
Ronald van der Bie
Ik zal morgen eens bellen naar de verkoper en aangeven dat de problemen toch forser zijn dan gedacht / gemeld.
Ik woon in Middelharnis ( Zuid-Holland)
Momenteel rijd de BMW helemaal niet meer helaas.
Alleen starten en uitvallen en daarna alleen maar startmotor zonder overbrenging naar de motor.
Ik kan hem hierdoor niet opnieuw de meldingen wissen.
De luchtmassa meter ga ik proberen. ( deze zit onder de kap als je er voor staat rechts toch )
Ik heb vandaag heel de dag het internet zitten afspeuren en ik kom tot de volgende mogelijke oorzaken.
1 Bobine en bougies
2 1000 kilometer geleden nokkenas sensor vervangen ( Prijs op de factuur erg laag imitatie ? Pakkingset, Keerringen + sensor € 194,00 )
3 Stroom relais computer + stroom relais brandstofpomp ( schijnt een euvel te zijn en temperatuur gevoelig als ze slecht zijn)
4 Lucht massa meter
5 Krukas sensor
6 Slang lek (vacuum probleem)
7 Timing kettingset oliepomp/ distributie ( deze zijn 1000 kilometer geleden vervangen )
8 Brandstof filter
Verder heb ik de garage welke deze werkzaamheden uitgevoerd hebben gebeld.
De monteur welke deze auto gerepareerd heeft was er niet op zaterdag.
Maandag bel ik terug om te vragen of deze klacht bekend was bij hun en of deze flinke reparatie uitgevoerd is vanwege dit probleem.
Ik heb ook de oude eigenaar opgespoord en zijn voicemail ingesproken.
Wellicht kan hij mij vertellen of dit een probleem was voordat hij hem weg deed ? of dat dit probleem zich ging uiten na die flinke reparatie.
Dan heb ik in ieder geval een aanknopingspunt !!
Brandstof filter kom ik niet op de facturen tegen .
Super dat je zo meedenkt ! Bedankt !
Groeten,
Ronald van der Bie
BMW E46 316 Touring 2002 Black Sapphire Metallic
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 dec 2017, 12:59
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Inmiddels een flinke stap verder hiermee.
Zowel de oude eigenaar en de garage gesproken welke recent veel onderhoud heeft verricht.
Verhaal oude eigenaar:
De auto is bij de garage gebracht met de volgende klacht:
Motor houd in, Check engine lampje
Olie lekkage dacht hij bij een sensor
Na diagnose de nokkenas sensor vervangen.
Bleek dat de distributie ketting niet op tijd stond.
Geen start problemen bij koud weer of in de ochtend.
De garage heeft toen het onderstaande vervangen
Olie + filter
-Pakkingset + keerringen + nokkenas sensor
-Kettingset oliepomp
-Kettingset distributie
-Kleppendeksel pakking
-Carterpan pakking
-Oliefilter
-Ophangrubber
-uitlaat verbindpijp
-Top-end oil treatment
-Olie niveau sensor
Hij is 3 weken bij de garage geweest en uiteindelijk kreeg de vorige eigenaar hem terug met mijn klacht.
De eigenaar heeft besloten om hem weg te doen en heeft er nog 2 maanden mee rond gereden hierna.
Zijn tip was: Starten en 2 minuten laten draaien, daarna loopt hij prima ( Blijkt dat dit is wanneer de Valvetronic stekker los ligt)
De garage zegt dat zij er niet uitkomen wat de klacht veroorzaakt.
Wel doet hij het beter als de valvetronic stekker los ligt en zo hebben we hem aan de klant meegeven.
We wilde er geen extra reparaties meer aan verrichten gelet op alle kosten tot zover.
Op eigen kosten zijn ook de bobine en bougies nog vervangen tegelijk met de rest van het onderhoud.
Wel wist hij dat zijn collega wellicht de oplossing wist en informeert bij hem.
Op een engels forum kom ik tegen dat mijn klacht wellicht veroorzaakt kan worden door een slechte overdruk klep
van de oliepomp.
Is dit bij iemand bekend ?
Conclusie tot zover is dat de valvetronic stekker een grote rol speelt !
Mijn garage had deze weer aangesloten omdat hij constateerde dat er een stekker los lag.
Zonder doet hij het veel en veel beter. (is er mee te rijden na 2 min te laten draaien)
Ik hoop dat iemand nog een goede tip heeft hier op het forum !
Groeten,
Ronald van der Bie
Zowel de oude eigenaar en de garage gesproken welke recent veel onderhoud heeft verricht.
Verhaal oude eigenaar:
De auto is bij de garage gebracht met de volgende klacht:
Motor houd in, Check engine lampje
Olie lekkage dacht hij bij een sensor
Na diagnose de nokkenas sensor vervangen.
Bleek dat de distributie ketting niet op tijd stond.
Geen start problemen bij koud weer of in de ochtend.
De garage heeft toen het onderstaande vervangen
Olie + filter
-Pakkingset + keerringen + nokkenas sensor
-Kettingset oliepomp
-Kettingset distributie
-Kleppendeksel pakking
-Carterpan pakking
-Oliefilter
-Ophangrubber
-uitlaat verbindpijp
-Top-end oil treatment
-Olie niveau sensor
Hij is 3 weken bij de garage geweest en uiteindelijk kreeg de vorige eigenaar hem terug met mijn klacht.
De eigenaar heeft besloten om hem weg te doen en heeft er nog 2 maanden mee rond gereden hierna.
Zijn tip was: Starten en 2 minuten laten draaien, daarna loopt hij prima ( Blijkt dat dit is wanneer de Valvetronic stekker los ligt)
De garage zegt dat zij er niet uitkomen wat de klacht veroorzaakt.
Wel doet hij het beter als de valvetronic stekker los ligt en zo hebben we hem aan de klant meegeven.
We wilde er geen extra reparaties meer aan verrichten gelet op alle kosten tot zover.
Op eigen kosten zijn ook de bobine en bougies nog vervangen tegelijk met de rest van het onderhoud.
Wel wist hij dat zijn collega wellicht de oplossing wist en informeert bij hem.
Op een engels forum kom ik tegen dat mijn klacht wellicht veroorzaakt kan worden door een slechte overdruk klep
van de oliepomp.
Is dit bij iemand bekend ?
Conclusie tot zover is dat de valvetronic stekker een grote rol speelt !
Mijn garage had deze weer aangesloten omdat hij constateerde dat er een stekker los lag.
Zonder doet hij het veel en veel beter. (is er mee te rijden na 2 min te laten draaien)
Ik hoop dat iemand nog een goede tip heeft hier op het forum !
Groeten,
Ronald van der Bie
BMW E46 316 Touring 2002 Black Sapphire Metallic
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
iig een stapje verder.
dus niet iemand die je moedwillig een slechte auto in je maag heeft gesplitst.
check google, engelse en amerikasnse bmw fora die hebben veel meer probleem(oplossende) topics
dus niet iemand die je moedwillig een slechte auto in je maag heeft gesplitst.
check google, engelse en amerikasnse bmw fora die hebben veel meer probleem(oplossende) topics
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Jou probleem lezend denk ik dat de distributie ketting niet op tijd staat.
Een probleem dus van de garage die hem gerepareerd heeft.
Mijn advies is om de timing van de distributie ketting nogmaals te laten controleren.
Succes
Een probleem dus van de garage die hem gerepareerd heeft.
Mijn advies is om de timing van de distributie ketting nogmaals te laten controleren.
Succes
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 dec 2017, 12:59
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Beste Stefans Zou die timing alles verklaren ?
Mij is door een BMW specialist verteld dat dit in de valvetronic zit en dat daar assen versleten zijn , of dat de Eccentric Shaft position Sensor ,of het motortje daar defect is.
Hij schat in 750 -1500 reparatie kosten.
Mij is door een BMW specialist verteld dat dit in de valvetronic zit en dat daar assen versleten zijn , of dat de Eccentric Shaft position Sensor ,of het motortje daar defect is.
Hij schat in 750 -1500 reparatie kosten.
BMW E46 316 Touring 2002 Black Sapphire Metallic
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 dec 2017, 12:59
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Timing laten controleren is niet erg arbeidsintensief toch ?
BMW E46 316 Touring 2002 Black Sapphire Metallic
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Ik zelf heb geen ervaring met deze 4 cilinder moter.
Je geeft zelf aan dat als je de valve tronic connector los haalt hij het beter doet.
Volgens mij zorgt de valve tronic voor verdraaien van de nokken as ten opzichte van de krukas ( ongeveer de zelfde werking als Vanos ).
En dan moet je het volgens mij zoeken in de timing.
Volgens mij moet de timing redelijk makkelijk gecontroleerd kunnen worden als je het juiste afstel gereedschap hebt.
Je geeft zelf aan dat als je de valve tronic connector los haalt hij het beter doet.
Volgens mij zorgt de valve tronic voor verdraaien van de nokken as ten opzichte van de krukas ( ongeveer de zelfde werking als Vanos ).
En dan moet je het volgens mij zoeken in de timing.
Volgens mij moet de timing redelijk makkelijk gecontroleerd kunnen worden als je het juiste afstel gereedschap hebt.
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
dat het een probleem is van garage als jij destijds niet de eigenaar was is wel erg kort door de bocht, lijkt mij althans.
Valvetronic is wel lastig uit te lezen (als je gewoon ''standaard' uitlees spul hebt?)
zoek het misschien is in de valvetronic positie sensor
Valvetronic is wel lastig uit te lezen (als je gewoon ''standaard' uitlees spul hebt?)
zoek het misschien is in de valvetronic positie sensor
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 dec 2017, 12:59
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
@ Bim Ik zeg niet dat het een probleem is van de garage.
Ik bedoel dat het mogelijk zou kunnen zijn dat er tijdens deze reparatie iets niet goed uitgevoerd is.
Ok ik denk dat ik mogelijk een aanknopingspunt gevonden heb.
Het viel mij op dat bij een koude start er een hoorbare klik en fluit was bij het gasklep huis.
Hij startte zoals eerder gemeld 1 keer, daarna hoog toerental , uitval en daarna sloeg de startmotor niet meer in op de motor.
Nu heb ik al 3 dagen op rij dat ik de auto start met de bovengenoemde kuren.
Als ik de stekker van het gasklep huis lostrek na de 1e poging starten werkt direct de startmotor weer en slaat de motor aan met EML melding en loopt hij goed behalve dat hij wat inhoud op gas.
Dan steek ik de stekker van het gasklep huis er weer op.
Zet ik de motor uit en start ik opnieuw en probleemloos toeren !!!!!
Gewoon op 4 cylinders en zonder enig probleem de gehele dag.
Zelfs bij het stilzetten voor een paar uur en daarna weer starten.
Ook gaan alle meldingen (EML, en andere gele icoontje) weg.
Problemen bekend bij de sensor van het gasklep huis:
Symptoms of a Defective Throttle Position Sensor
Following is a list of symptoms, either of or a combination of which, a car driver may experience because of a defective throttle position sensor:
•Bucking and jerking of the car.
•Idle surging of the car.
•Sudden stalling of the car engine.
•Hesitation while the driver of the car is trying to accelerate.
•Sudden surge in car's speed while driving on the highway.
What Happens with a Bad Throttle Position Sensor?
The data provided by TPS is invaluable for proper startup, idle and easy throttle response of the car. These operations are affected when a bad throttle position sensor feeds erroneous data to the car's computer because of which the:
•Engine Malfunction Indicator Light (MIL) is turned on.
•The driver of a car experiences difficulty while changing gears.
•The fuel economy of the car drops drastically.
•Causes difficulty in setting base-ignition-timing of the car.
Komt aardig in de buurt met wat ik ervaar !!!
Komende week wil ik een ruil gasklephuis met sensor kopen en monteren.
Deze weekt heb ik trouwens ook de gehele week de stekker van de Valvetronic erop zitten.
Wat denken jullie hiervan ?
Groeten,
Ronald van der Bie
Ik bedoel dat het mogelijk zou kunnen zijn dat er tijdens deze reparatie iets niet goed uitgevoerd is.
Ok ik denk dat ik mogelijk een aanknopingspunt gevonden heb.
Het viel mij op dat bij een koude start er een hoorbare klik en fluit was bij het gasklep huis.
Hij startte zoals eerder gemeld 1 keer, daarna hoog toerental , uitval en daarna sloeg de startmotor niet meer in op de motor.
Nu heb ik al 3 dagen op rij dat ik de auto start met de bovengenoemde kuren.
Als ik de stekker van het gasklep huis lostrek na de 1e poging starten werkt direct de startmotor weer en slaat de motor aan met EML melding en loopt hij goed behalve dat hij wat inhoud op gas.
Dan steek ik de stekker van het gasklep huis er weer op.
Zet ik de motor uit en start ik opnieuw en probleemloos toeren !!!!!
Gewoon op 4 cylinders en zonder enig probleem de gehele dag.
Zelfs bij het stilzetten voor een paar uur en daarna weer starten.
Ook gaan alle meldingen (EML, en andere gele icoontje) weg.
Problemen bekend bij de sensor van het gasklep huis:
Symptoms of a Defective Throttle Position Sensor
Following is a list of symptoms, either of or a combination of which, a car driver may experience because of a defective throttle position sensor:
•Bucking and jerking of the car.
•Idle surging of the car.
•Sudden stalling of the car engine.
•Hesitation while the driver of the car is trying to accelerate.
•Sudden surge in car's speed while driving on the highway.
What Happens with a Bad Throttle Position Sensor?
The data provided by TPS is invaluable for proper startup, idle and easy throttle response of the car. These operations are affected when a bad throttle position sensor feeds erroneous data to the car's computer because of which the:
•Engine Malfunction Indicator Light (MIL) is turned on.
•The driver of a car experiences difficulty while changing gears.
•The fuel economy of the car drops drastically.
•Causes difficulty in setting base-ignition-timing of the car.
Komt aardig in de buurt met wat ik ervaar !!!
Komende week wil ik een ruil gasklephuis met sensor kopen en monteren.
Deze weekt heb ik trouwens ook de gehele week de stekker van de Valvetronic erop zitten.
Wat denken jullie hiervan ?
Groeten,
Ronald van der Bie
BMW E46 316 Touring 2002 Black Sapphire Metallic