Uitgangspunt
In mijn auto zit de mogelijkheid om de kleur van de interieur verlichting te kiezen tussen sport en classic en er zit een twee kleurige led boven de cupholders en daar ga ik gebruik van maken om de verlichting van het frame mee aan te sturen. Mocht dat niet lukken, dan zit er ook een twee kleuren led in de voetenruimte onder het dashboard.
Gereedschap
Voor het uitvoeren van deze mod, moet er een kabel worden gemaakt, dus een goede krimptang is wel nodig. Daarnaast moet er het een en ander worden uitgebouwd dus een kleine schroevedraaier, paneelverwijder tool en wat torx bitjes zijn wel handig.
De krimptang moet wel een type zijn dat de connectoren kan krimpen, als het gereedschap er uitziet zoals in de vierkant aangegeven, dan gaat dat in ieder geval wel lukken. Maar er zijn ook andere soorten tangen die dit kunnen.
De onderdelen
Bij de dealer heb ik de volgende onderdelen besteld, die kon ik de volgende dag al ophalen.
Nummer Aantal Beschrijving
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
64119358940 | 1 stuks | Afdeklijst bedieningseenheid airco voor lichtpakket
61136931929 | 2 stuks | Universeel stiftdoos zonder code 3 polig
61138377072 | 1 stuks | Universeel stopcontacthuis zonder code 3 polig
61130005198 | 3 stuks | Penstekker 0,2- 0,5MM² (stuk draad met contact!)
61130005197 | 3 stuks | Contactbus 0,2- 0,5MM² (stuk draad met contact!)
61131393723 | 3 stuks | Stekker MQS, 0,5-0,75MM² /SN (zonder draad, per 10)
Voor de onderdelen voor de splitter kabel geldt dat ze soms per 10 worden geleverd. Het is een beetje afhankelijk van de dealer of ze per stuk kunnen leveren of per 10. Bij mij was alleen het laatste onderdeel een raampje met 10 stekkers. De rest kon per stuk. Alles bij elkaar een kleine €66,= aan onderdelen.
En in het zakje
Splitter kabel
De splitterkabel komt tussen de bestaande kabel en de twee kleurenled te zitten en biedt zo een extra aansluiting.
De geleverde stukken draad zijn redelijk ruim, dus ik heb ze ingekort tot zo'n 15 centimeter. De uiteinden heb ik 1 cm gestript. Ook heb ik met stukjes krimpkous in rood en blauw de kleuren van de draden gemarkeerd.
In een van de connectoren moeten twee kabels en die zijn te dik. Dus aan de uiteinden van de kabel heb ik een klein stukje isolatie (ong. 5mm.) schuin afgesneden. Ook heb ik van elke kabel de helft aan koperdraad genomen, de rest heb ik afgeknipt, anders past de draad niet in de pen!
Vervolgens de boel even bij elkaar draaien en in de connector proberen om te zien of het past. Dat werkt, dan op naar de volgende stap, de pin er aan krimpen. Steek de draad in de pin en krimp deze in het 1.5 deel van de tang. Leg de onderkant van de connector op uitstulping zodat de te krimpen pootjes naar de inkeping wijzen.
Omdat ik de draden in elkaar had gedraaid (anders bleven ze niet lekker zitten), was de het gekrompen deel nog wel wat breed, maar na wat knijpen met een kleine tang zag het er helemaal naar het zin uit.
Zo heb ik alle drie de draden gedaan en de draden in de connectoren gestoken. Druk de draden netjes door totdat er een klikje hoorbaar is, waarmee de draad vast zit in de connector. Als alle drie de draden op de juiste volgorde in de connector zitten, dan de clip op de connector dicht drukken. Er staan nummers op de connectoren, 1,2 en 3 en daar moeten de draden overeenkomstig in. In dit geval heb ik de zwarte in 1 gedaan, de rode in 2 en de blauwe in 3. Daarna heb ik ook de krimpkousjes gekrompen.
Alles bij elkaar heb ik op mijn dooie akkertje in een klein uurtje de kabel in elkaar gezet.
Uitbouwen Radio/Airco frame
Dan volgt het frame met de bedieningseenheden van de radio en de airco. Hiervoor gebruikte ik de torx-20 bit en de paneelverwijder tool. Eerst onderaan de kap met de led los gehaald. Dat kan heel eenvoudig door de tool onder het frame te drukken en licht naar beneden te wrikken. Het paneeltje komt erg makkelijk los. Dan zijn ook de onderste schroeven van het frame te zien. Die gaan straks los. Voor het loshalen van de led van de kabel even met de horlogemakersschroevedraaier wat ruimte bij het nokje maken en hij komt zo los.
Het tweede onderdeel is het paneel met de ventilatieroosters. Let op, hier zitten 2 kabels aan, dus niet te hard rukken! Het paneel kun je eigenlijk zo met je handen los trekken. Doe dit stukje bij beetje. Begin links en maak het paneel zo steeds verder los tot aan het ventilatie rooster bij de rechterportier. Gebruik een paneelverwijdertool om het laatste stukje los te wrikken zodat de boel niet afbreekt. Je kunt de connectors los gaan halen, maar daar had ik geen zin in.
Dan zijn ook de bovenste schroeven van het frame te zien, draai deze los. Ik heb dat gedaan met 1 hand, terwijl ik met de andere hand het ventilatierooster vasthield. Het is even een gedoe, maar het gaat en zo maak je er ook geen krassen op. Daarna heb ik het rooster weer losjes terug gezet in het dashboard. Vervolgens de onderste schroeven er uit en dan zit het frame met de bedieningseenheden los en kan het uitgenomen worden. Er zit een kabel aan en die is niet echt lang. Het zit met 1 stekker vast en die krijg je er niet zomaar uit (echt niet - anders sloop je de boel! trust me, bijna gedaan!)
Ik heb de horlogemakersschroevedraaier gebruikt om tussen de connector en de behuizing te steken (een zakmes of zo zou ook kunnen). Op de plek van de rode pijl, wurm voorzichtig de connector er uit. Het paneel is los en dat alles binnen enkele minuten, de volgende stap is het demonteren van de bedieningseenheden.
Ombouwen frame
De bedieningseenheden voor de airco en de radio zitten in het frame geklikt en worden elk zowel boven als beneden met 4 clips op hun plek gehouden. Die wrik je met een kleine schroevedraaier los terwijl je de bedieningseenheid uit het frame probeert te duwen.
Doe dit stukje bij beetje en met beleid, de unit komt dan uit het frame los. Let op er zit nog een draad naar de andere unit. Deze kan losgemaakt worden, hiervoor geldt hetzelfde als voor het uitbouwen, de connector gaat niet zomaar los. Het voordeel is nu wel dat je de nok die hem op zijn plaats houdt wel kunt zien. Voorzichtig, want de behuizing is van hard plastic en breekt snel. Haal op de zelfde manier de andere bedieningseenheid uit het frame en je hebt een leeg paneel.
Druk nu de bedieningseenheden weer terug in het nieuwe frame. Tijdens het vervangen heb ik op een stuk foam gewerkt om het nieuwe frame tegen krassen te beschermen. De folie moest er af omdat je anders de bedieningseenheden er niet in terug kunt zetten. Let even op de draden van de verlichting en de boel klikt als vanzelf in elkaar.
Het ombouwen van het frame ging erg vlot en met een kwartiertje was ik klaar.
Terugplaatsen
Dan volgt het laatste deel, het terugplaatsen van het frame. Eerst de stekker in de bedieningseenheid steken en dan het frame op het dashboard hangen. Dat valt als het goed is netjes op zijn plek. Daarna heb ik de onderste schroeven er ingedraaid, dan zit het boeltje in ieder geval op zijn plek. Vervolgens weer even met 1 hand het ventilatierooster omhoog houden en de andere schroeven vast maken. Daarna het ventilatierooster weer terugplaatsen. Controleer even of alle pinnen op de juiste plek zitten en gebruik een paneelverwijdertool om de bedrading van het ventilatierooster op zijn plek te duwen. Bij mij probeerde de draad tussen het luchtkanaal en het rooster te komen, waardoor je het rooster niet op zijn plek krijgt. Die tooltjes zijn verrekte handig om op plekken te komen waar vingers niet tussen passen!. Als de boel zit, dan is het tijd om de draadjes aan te sluiten.
Toen even het licht aangezet en met de instellingen gespeeld en dat zag er goed uit. Niet dat je veel ziet bij daglicht, maar het werkt. Dan het laatste paneeltje op de plek drukken en de boel opruimen. met een 10 minuten was het dashboard weer in ere hersteld en zat alles op de plaats. (Oh ja, en als je uitstapt ook even het licht weer uitzetten of op de automaat zetten.

Alles bij elkaar een mod die met een twee uur wel gerealiseerd kan worden. Maar daar zitten wel wat voorbereidings tijd in om uit te vinden hoe je het paneel het makkelijkste uit de auto haalt en zo. Maar het internot biedt een schat aan info en how-to haal je auto uitelkaars!
En dan nog even ter afsluiting een klein sfeerplaatje...