Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Zo te lezen lijkt het mij dat je in de juiste richting zit, zeker nu je het kunt reproduceren. Ik heb dan ook goede hoop dat met een ander gasklephuis en sensor je dit probleem wel gaat oplossen. Suc6 in ieder geval.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
ok, niet geschoten is altijd mis, als ik jou was zou ik dat zeker ff proberen.
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Maar een probleem met de TPS gooit toch een code in de DME? Niet perse met een CEL, maar het zou wel een code moeten achter laten als ik me niet vergis.
Is die nooit naar boven gekomen bij het uitlezen?
Is die nooit naar boven gekomen bij het uitlezen?
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 dec 2017, 12:59
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Wat mijn ervaring is met sensoren en motor management is dat doordat er een probleem zit in onderdeel A , onderdeel B , C , E enzovoort kan reageren en allerlei onduidelijke fouten kan gaan genereren in de management.
Sommige simpele klachten zijn wel goed uit te lezen.
Sommige simpele klachten zijn wel goed uit te lezen.
BMW E46 316 Touring 2002 Black Sapphire Metallic
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 dec 2017, 12:59
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Oke we zijn een paar dagen verder en de vreemde problemen worden erger !
Ik heb nog geen onderdelen gewisseld om er zeker van te zijn dat ik in de goede hoek zit.
Er komen steeds meer vreemde dingen bij en het wordt met de dag lastiger om de BMW gestart te krijgen.
Wat valt me tot nu toe op:
-Airbag lampje dashboard leid een eigen leven. Tijdens rijden aan uit, random.
-Sinds een dag verschiet toerenteller 1000 - 15000 rpm en gaat de motor jojo'en.
-Als ik rijd en ik rem af ( de koppeling trap ik in schiet de verbruiksmeter naar 20 l op 100 km.
-Verbruiksmeter leid een eigen leven en gaat random omhoog en naar beneden
-De auto verbruikt enorm veel benzine
De auto houd in (beste waar te nemen op cruise control. Je voelt in de stoel inhouden, en weer normaal)
Ik ben vandaag vrij en ik wil naar de dealer toe om deze klachten voor te leggen en gericht iets te laten vervangen.
Ik hoop nog steeds op een betaalbaar contact hier op het forum die bereid is om mij hiermee te helpen.
Zijn al deze extra symptomen voor iemand een herkenning ?
Het lijkt wel dat de uitlaat meer herrie maakt dan voorheen. (ik las op de factuur uitlaat verbindingspijp)
Zou er een sensor niet aangesloten zijn, verwijderd zijn etc.
Ik hoop van jullie te horen.
Groeten,
Ronald van der Bie
Ik heb nog geen onderdelen gewisseld om er zeker van te zijn dat ik in de goede hoek zit.
Er komen steeds meer vreemde dingen bij en het wordt met de dag lastiger om de BMW gestart te krijgen.
Wat valt me tot nu toe op:
-Airbag lampje dashboard leid een eigen leven. Tijdens rijden aan uit, random.
-Sinds een dag verschiet toerenteller 1000 - 15000 rpm en gaat de motor jojo'en.
-Als ik rijd en ik rem af ( de koppeling trap ik in schiet de verbruiksmeter naar 20 l op 100 km.
-Verbruiksmeter leid een eigen leven en gaat random omhoog en naar beneden
-De auto verbruikt enorm veel benzine
De auto houd in (beste waar te nemen op cruise control. Je voelt in de stoel inhouden, en weer normaal)
Ik ben vandaag vrij en ik wil naar de dealer toe om deze klachten voor te leggen en gericht iets te laten vervangen.
Ik hoop nog steeds op een betaalbaar contact hier op het forum die bereid is om mij hiermee te helpen.
Zijn al deze extra symptomen voor iemand een herkenning ?
Het lijkt wel dat de uitlaat meer herrie maakt dan voorheen. (ik las op de factuur uitlaat verbindingspijp)
Zou er een sensor niet aangesloten zijn, verwijderd zijn etc.
Ik hoop van jullie te horen.
Groeten,
Ronald van der Bie
BMW E46 316 Touring 2002 Black Sapphire Metallic
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 dec 2017, 12:59
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Aanvulling:
Zojuist de auto gepakt en naast de bovengenoemde gekke dingen gingen er vandaag nog andere lampjes branden.
Check Engine, geel driekhoek met rondje peil ( ASC+T DSC) bleef branden.
In de manual staat dat dan het gehele regelsysteem is uitgevallen.
Het valt mij op dat naar de 1e keer starten probleem X is.
2e keer starten Probleem Y is
3e keer starten probleem Z is.
Kan de motormanagement gewoon defect zijn ?
Het spookt echt in deze auto en elektronica.
Zojuist de auto gepakt en naast de bovengenoemde gekke dingen gingen er vandaag nog andere lampjes branden.
Check Engine, geel driekhoek met rondje peil ( ASC+T DSC) bleef branden.
In de manual staat dat dan het gehele regelsysteem is uitgevallen.
Het valt mij op dat naar de 1e keer starten probleem X is.
2e keer starten Probleem Y is
3e keer starten probleem Z is.
Kan de motormanagement gewoon defect zijn ?
Het spookt echt in deze auto en elektronica.
BMW E46 316 Touring 2002 Black Sapphire Metallic
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
ook dat kan (heb ik ook een keer gehad, kan divers zijn de storingen maar bij mij viel ie o.a. uit tijdens rijden...vervelend als je 120 ofzo rijd)
geeft ie ook een canbus storing op?
geeft ie ook een canbus storing op?
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 dec 2017, 12:59
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Update: auto blijft jutteren bij starten.
Luchtmassa sensor los ( geen enkele reactie , blijft jutteren)
Gasklephuis stekker los ( geen enkele reactie , blijft jutteren)
Valvetronic stekker los ( geen enkele reactie , blijft jutteren )
Ik blijf het allemaal vreemd vinden....
Luchtmassa sensor los ( geen enkele reactie , blijft jutteren)
Gasklephuis stekker los ( geen enkele reactie , blijft jutteren)
Valvetronic stekker los ( geen enkele reactie , blijft jutteren )
Ik blijf het allemaal vreemd vinden....
BMW E46 316 Touring 2002 Black Sapphire Metallic
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
De enige manier om er achter te komen wat er fout gaat is door :
1. Foutcodes uitlezen
2. Live meting uitvoeren van diverse sensoren om te achterhalen wat er nu echt fout is
Ik denk wel dat sommige storingen die je ondervind waarschijnlijk het gevolg zijn van een andere storing.
Door nu te meten wat het motormanagement aan signalen binnenkrijgt moet er volgens mij een goede diagnose te stellen zijn. Niet elke garage zal hier goed in zijn, dus ik denk dat je op zoek moet gaan naar iemand met veel kennis, kunde en ervaring op dit specifieke gebied. Ik kan je helaas niet helpen door aan te geven wie dat zou kunnen zijn.
1. Foutcodes uitlezen
2. Live meting uitvoeren van diverse sensoren om te achterhalen wat er nu echt fout is
Ik denk wel dat sommige storingen die je ondervind waarschijnlijk het gevolg zijn van een andere storing.
Door nu te meten wat het motormanagement aan signalen binnenkrijgt moet er volgens mij een goede diagnose te stellen zijn. Niet elke garage zal hier goed in zijn, dus ik denk dat je op zoek moet gaan naar iemand met veel kennis, kunde en ervaring op dit specifieke gebied. Ik kan je helaas niet helpen door aan te geven wie dat zou kunnen zijn.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Te zien aan de symptomen is er wellicht in het dashboard iets niet helemaal lekker, maar het random aan en uit gaan van lampjes heeft een oorzaak.
Het airbag lampje heeft een bekende oorzaak, namelijk de bijrijdersstoel.
Het zagen heeft een oorzaak, namelijk onjuist mengsel.
Hoog verbruik -> lambdasonde(s) verdacht.
ASC + T lampjes, sensoren of een probleem met het motormanagement waardoor deze functie niet meer te garanderen is.
Ik woon in Oud-Beijerland en heb de software om je auto uit te kunnen lezen en kennis en kunde van auto-elektronica en de relatie met het mechanische deel.
Geen idee waar je woont, maar je bent van harte welkom om eens langs te komen.
Groet,
Rob
Het airbag lampje heeft een bekende oorzaak, namelijk de bijrijdersstoel.
Het zagen heeft een oorzaak, namelijk onjuist mengsel.
Hoog verbruik -> lambdasonde(s) verdacht.
ASC + T lampjes, sensoren of een probleem met het motormanagement waardoor deze functie niet meer te garanderen is.
Ik woon in Oud-Beijerland en heb de software om je auto uit te kunnen lezen en kennis en kunde van auto-elektronica en de relatie met het mechanische deel.
Geen idee waar je woont, maar je bent van harte welkom om eens langs te komen.
Groet,
Rob
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Staat in zijn openingspost waar ie vandaan komt.
Van Goeree dus in jou buurt
Van Goeree dus in jou buurt
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 dec 2017, 12:59
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Rob75,
Kun jij ook onderdelen vervangen ?
Heb jij spare onderdelen liggen om het e.a. uit te sluiten ?
Of eventueel goede connecties in gebruikte onderdelen om wat om te steken ?
Ik zou graag met je in contact komen !
Groeten,
Ronald
Kun jij ook onderdelen vervangen ?
Heb jij spare onderdelen liggen om het e.a. uit te sluiten ?
Of eventueel goede connecties in gebruikte onderdelen om wat om te steken ?
Ik zou graag met je in contact komen !
Groeten,
Ronald
BMW E46 316 Touring 2002 Black Sapphire Metallic
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Ik heb je een mail gestuurd.
Groet,
Rob
Groet,
Rob
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 dec 2017, 12:59
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Beste allen, de problemen zijn opgelost en de oorzaak is bekend !
Er bleek een dun slangetje vlak bij het gasklep huis afgebroken te zijn en door een beunhaas met zwarte kit dichtgemaakt te zijn.
Hierdoor niet duidelijk zichtbaar dat deze niet goed was tot er een verdere inspectie kwam.
Het afgebroken tuitje zat nog gewoon in dit slangetje en er kwam naar onze beleving valse lucht binnen door slechte afdichting.
Dit tuitje is uit het slangetje verwijderd, originele aansluiting hersteld (vakkundig) boordcomputer gereset en alle storingsmeldingen en klachten blijven nu weg . (al 4 dagen en meerdere malen starten )
Iedereen bedankt voor het nadenken !
Ik hoop dat als er iemand dezelfde klachten heeft dit ook zal controleren !
Ik heb nog wel een airbag lampje op het dashboard welke ik niet uitkrijg... en ruitenwissers welke 15-20 cm hoger blijven staan dan wat normaal is.
Iemand hiervoor tips ?
Er bleek een dun slangetje vlak bij het gasklep huis afgebroken te zijn en door een beunhaas met zwarte kit dichtgemaakt te zijn.
Hierdoor niet duidelijk zichtbaar dat deze niet goed was tot er een verdere inspectie kwam.
Het afgebroken tuitje zat nog gewoon in dit slangetje en er kwam naar onze beleving valse lucht binnen door slechte afdichting.
Dit tuitje is uit het slangetje verwijderd, originele aansluiting hersteld (vakkundig) boordcomputer gereset en alle storingsmeldingen en klachten blijven nu weg . (al 4 dagen en meerdere malen starten )
Iedereen bedankt voor het nadenken !
Ik hoop dat als er iemand dezelfde klachten heeft dit ook zal controleren !
Ik heb nog wel een airbag lampje op het dashboard welke ik niet uitkrijg... en ruitenwissers welke 15-20 cm hoger blijven staan dan wat normaal is.
Iemand hiervoor tips ?
BMW E46 316 Touring 2002 Black Sapphire Metallic
Re: Start problemen BMW e46 316 touring 2002
Mooi dat je 316 het weer doet.
Airbag lampje zal het sensormatje onder de passagiersstoel wel zijn (zijn weerstandjes voor om te verhelpen: https://www.offenga.nl/bmw-onderdelen/v ... set-airbag), en het ruitenwisser probleem had mijn 316i ook. Bij het vervangen van de parafaanplaat de ruitenwissers los gehad en de ruitenwissers daarna weer er op gezet op de juiste plaats. Het is wel een strijd na 15 jaar die ruitenwissers los te krijgen, ik had de moer iets los gedraaid daarna geprobeerd een ruitenwisser beweging na te doen en na wat bewegen komt de conische bevestiging los. Als de ruitenwisser los zit kan je de moer er ook helemaal vanaf draaien.
Trouwens jou kenteken lijkt veel op het kenteken wat ik op m'n 316i had (76-LF-VX). Zelfde kleur en bouwjaar ook nog.
Airbag lampje zal het sensormatje onder de passagiersstoel wel zijn (zijn weerstandjes voor om te verhelpen: https://www.offenga.nl/bmw-onderdelen/v ... set-airbag), en het ruitenwisser probleem had mijn 316i ook. Bij het vervangen van de parafaanplaat de ruitenwissers los gehad en de ruitenwissers daarna weer er op gezet op de juiste plaats. Het is wel een strijd na 15 jaar die ruitenwissers los te krijgen, ik had de moer iets los gedraaid daarna geprobeerd een ruitenwisser beweging na te doen en na wat bewegen komt de conische bevestiging los. Als de ruitenwisser los zit kan je de moer er ook helemaal vanaf draaien.
Trouwens jou kenteken lijkt veel op het kenteken wat ik op m'n 316i had (76-LF-VX). Zelfde kleur en bouwjaar ook nog.