520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 01 okt 2017, 22:02
520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
goodafternoon people,
eind augustus heb ik een 520i sedan uit '99 gekocht. Auto liep als een zonnetje en in een kleine 3 maanden tijd toch bijna 9000km mee gereden . Lekkere lange rit naar Praag gehad en auto heeft me tot gisteren geen enkel moment in de steek gelaten.
Tot gisteren. Toen ik terug reed van de sportschool (klein ritje van 3km) schoot de naald van de temperatuur in het rood. Ik was al in de straat waar ik woon dus daar heb ik hem meteen stil gezet. Er kwam een klein beetje rook onder de kap vandaan en dus heb ik de auto laten staan en laten afkoelen. Mijn koelvloeistofniveau (wat ik regelmatig samen met het olieniveau controleer) bleek laag te zijn. Deze bijgevuld en op het moment dat ik hem wilde starten, deed hij helemaal niks meer. (Accu bleek gaar te zijn, nieuwe in gezet en opgelost). Zelf had ik het vermoeden dat het misschien de waterpomp was, waardoor hij niet goed koelde en dus warm liep.
Vandaag naar de vaste monteur gebracht die in het verleden vaker goed werk heeft verricht. Dit ritje van een kilometer of 7 ging prima, auto werd wel snel warm, maar de naald bleef in het midden. Ook op weg daar naartoe de kachel even geprobeerd, deze werd prima warm waardoor ik de hoop had dat de koppakking niet naar de klote zou zijn. Voordat ik naar de monteur reed nog de oliedop en pijlstok op sludge gecontroleerd en deze was niet aanwezig.
Echter toen ik hem daar parkeerde begon hij te roken en te borrelen (koken). Meteen afgezet en monteur is er mee aan het werk gegaan. De waterpomp los gehaald en deze was inderdaad kapot, kunstof stukjes lagen erbij. Een nieuwe (ijzeren) erin gezet, gestart maar het water spoort er volgens hem achter uit. Het bleek de kachel slang te zijn. Deze is meteen ook meteen gerepareerd. Het probleem is nu dat hij met steeds slechter gaat lopen volgens de monteur (hij durfde er geen meter meer mee te rijden.)
Wat kan er nog meer aan de hand zijn? De auto blijft zijn koelwater eruit gooien en dat duid waarschijnlijk op een lekkende koppakking, is het nog de moeite deze te vervangen. Kan het nog wat anders zijn of heeft iemand ook ooit zoiets gehad. Ik hoor het graag want zit een beetje met m'n handen in het haar.
groetjes, Thomas
eind augustus heb ik een 520i sedan uit '99 gekocht. Auto liep als een zonnetje en in een kleine 3 maanden tijd toch bijna 9000km mee gereden . Lekkere lange rit naar Praag gehad en auto heeft me tot gisteren geen enkel moment in de steek gelaten.
Tot gisteren. Toen ik terug reed van de sportschool (klein ritje van 3km) schoot de naald van de temperatuur in het rood. Ik was al in de straat waar ik woon dus daar heb ik hem meteen stil gezet. Er kwam een klein beetje rook onder de kap vandaan en dus heb ik de auto laten staan en laten afkoelen. Mijn koelvloeistofniveau (wat ik regelmatig samen met het olieniveau controleer) bleek laag te zijn. Deze bijgevuld en op het moment dat ik hem wilde starten, deed hij helemaal niks meer. (Accu bleek gaar te zijn, nieuwe in gezet en opgelost). Zelf had ik het vermoeden dat het misschien de waterpomp was, waardoor hij niet goed koelde en dus warm liep.
Vandaag naar de vaste monteur gebracht die in het verleden vaker goed werk heeft verricht. Dit ritje van een kilometer of 7 ging prima, auto werd wel snel warm, maar de naald bleef in het midden. Ook op weg daar naartoe de kachel even geprobeerd, deze werd prima warm waardoor ik de hoop had dat de koppakking niet naar de klote zou zijn. Voordat ik naar de monteur reed nog de oliedop en pijlstok op sludge gecontroleerd en deze was niet aanwezig.
Echter toen ik hem daar parkeerde begon hij te roken en te borrelen (koken). Meteen afgezet en monteur is er mee aan het werk gegaan. De waterpomp los gehaald en deze was inderdaad kapot, kunstof stukjes lagen erbij. Een nieuwe (ijzeren) erin gezet, gestart maar het water spoort er volgens hem achter uit. Het bleek de kachel slang te zijn. Deze is meteen ook meteen gerepareerd. Het probleem is nu dat hij met steeds slechter gaat lopen volgens de monteur (hij durfde er geen meter meer mee te rijden.)
Wat kan er nog meer aan de hand zijn? De auto blijft zijn koelwater eruit gooien en dat duid waarschijnlijk op een lekkende koppakking, is het nog de moeite deze te vervangen. Kan het nog wat anders zijn of heeft iemand ook ooit zoiets gehad. Ik hoor het graag want zit een beetje met m'n handen in het haar.
groetjes, Thomas
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: 520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
goedeavond. je zult de motor goed onluchten google effe op ontluchten bmw
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 01 okt 2017, 22:02
Re: 520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
martindebelitos schreef:goedeavond. je zult de motor goed onluchten google effe op ontluchten bmw
Dit is al gedaan na het vervangen van de waterpomp.
gr thomas
Re: 520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
Hoi Thomas,
Klote om te horen man! Het blok van een E39 is ontzettend gevoelig voor lucht, dus wees er 100000% zeker van dat dit ook goed gebeurd is. We hebben een tijdje geleden min of meer hetzelfde probleem gehad met de wagen van mijn vader. We dachten dat deze ook goed ontlucht was nadat het een en ander vervangen was, maar dit bleek dus niet zo te zijn. Nogmaals goed ontlucht tot er geen luchtbelletje meer boven kwam en hij liep weer als een zonnetje.
Om wellicht verdere (onnodige) kosten te voorkomen: controleer voor de zekerheid nog een keer of je in het expansievat luchtbellen ziet wanneer de motor draait. Ziet eruit alsof de koelvloeistof kookt, maar is dus in feite gewoon lucht. Mocht dit het geval zijn, gewoon even de ontluchtingskanalen opendraaien tot je geen lucht meer krijgt en desnoods koelvloeistof bij blijven vullen.
Klote om te horen man! Het blok van een E39 is ontzettend gevoelig voor lucht, dus wees er 100000% zeker van dat dit ook goed gebeurd is. We hebben een tijdje geleden min of meer hetzelfde probleem gehad met de wagen van mijn vader. We dachten dat deze ook goed ontlucht was nadat het een en ander vervangen was, maar dit bleek dus niet zo te zijn. Nogmaals goed ontlucht tot er geen luchtbelletje meer boven kwam en hij liep weer als een zonnetje.
Om wellicht verdere (onnodige) kosten te voorkomen: controleer voor de zekerheid nog een keer of je in het expansievat luchtbellen ziet wanneer de motor draait. Ziet eruit alsof de koelvloeistof kookt, maar is dus in feite gewoon lucht. Mocht dit het geval zijn, gewoon even de ontluchtingskanalen opendraaien tot je geen lucht meer krijgt en desnoods koelvloeistof bij blijven vullen.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 01 okt 2017, 22:02
Re: 520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
Bedankt voor jullie reacties.
Gisteren de auto opgehaald en voorzichtig (5km) naar een andere garage gereden met meer apparatuur. Hij loopt heel netjes, alleen loopt hij nog steeds warm. Het systeem is compleet ontlucht, zoals jullie hier aangeven.. De garage waar hij nu staat vermoed dat de thermostaat ook niet in orde is. Maar naar mijn weten, staat de thermostaat los van het feit dat ie warmloopt. Wat denken jullie?
Gr Thomas
Gisteren de auto opgehaald en voorzichtig (5km) naar een andere garage gereden met meer apparatuur. Hij loopt heel netjes, alleen loopt hij nog steeds warm. Het systeem is compleet ontlucht, zoals jullie hier aangeven.. De garage waar hij nu staat vermoed dat de thermostaat ook niet in orde is. Maar naar mijn weten, staat de thermostaat los van het feit dat ie warmloopt. Wat denken jullie?
Gr Thomas
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: 520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
zou kunnen dat de thermostsaat niet opengaat.dan loopt ie ook heet.succes martin
Re: 520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
Ik ben ook een keer door de ANWB thuis gebracht op een oprijwagen met mijn e36 320i,
motor liep ook in het rood en dat was inderdaad de thermostaat die niet meer open ging.
Gr.Joop
motor liep ook in het rood en dat was inderdaad de thermostaat die niet meer open ging.
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
Re: 520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
Maar ik snap niet dat als de waterpomp vernieuwd is niet gelijk de thermostaat is meegenomen ??
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
Re: 520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
Je thermostaat zal inderdaad blijven plakken door onderdom/verkeerd koelmiddel. Controleer ook de visco fan voor de zekerheid. Voor de koppakking kun je een compressie of leakdown test doen. Een koppakking vervangen bij deze motoren vind ik de moeite waard mocht die aan vervanging toe zijn.
Probeer eerst te achterhalen of de thermostaat open gaat. Kun je doen door water te koken en het er in te hangen.
Als een van de onderdelen in het koelsysteem niet lekker werkt gaat alles gewoon slecht werken. Met een kokende motor klapt de kachelslang er als eerste uit...de thermostaat laat waarschijnlijk niks door.
En een koel flush is wel aan te raden gezien de afgebroken stukjes.
Probeer eerst te achterhalen of de thermostaat open gaat. Kun je doen door water te koken en het er in te hangen.
Als een van de onderdelen in het koelsysteem niet lekker werkt gaat alles gewoon slecht werken. Met een kokende motor klapt de kachelslang er als eerste uit...de thermostaat laat waarschijnlijk niks door.
En een koel flush is wel aan te raden gezien de afgebroken stukjes.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 01 okt 2017, 22:02
Re: 520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
Sorry voor de late reactie! erg druk geweest de laatste maand.
Hij loopt alweer een tijdje als een zonnetje! probleem zat hem inderdaad in het ontluchten zoals jullie aangeven. dit was niet goed gebeurd en er zat 8 liter te weinig in.....
de rest is allemaal nagelopen mbt koelsysteem dus daar verwacht ik geen problemen meer mee komende tijd!
Hij loopt alweer een tijdje als een zonnetje! probleem zat hem inderdaad in het ontluchten zoals jullie aangeven. dit was niet goed gebeurd en er zat 8 liter te weinig in.....
de rest is allemaal nagelopen mbt koelsysteem dus daar verwacht ik geen problemen meer mee komende tijd!
Re: 520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
Wow, gelukkig ben je ervop tijd bij.
Had je ook nieuwe waterpomp en thermostaat gemonteerd?
Had je ook nieuwe waterpomp en thermostaat gemonteerd?
Re: 520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
Nou. Ik zou hem niet meer naar die garage brengen.
Als ie de kachel op warm had gezet en aan had gedaan had ie al zeker voor 80% gevuld geweest.
Als ie de kachel op warm had gezet en aan had gedaan had ie al zeker voor 80% gevuld geweest.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 01 okt 2017, 22:02
Re: 520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
De waterpomp was al vervangen en de thermostaat is nu ook gedaan., nee, naar die monteur gaat hij niet meer inderdaad haha.
bedankt voor jullie tips en meedenken
bedankt voor jullie tips en meedenken
Re: 520i: Koelproblemen en motor loopt slecht/warm
Kijk aan, gelukkig is het probleem nu opgelost en heb je een hoop onnodige kosten bespaard. En inderdaad maar niet meer naar die monteur brengen...
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw