N47 320d motor geluid, kopen of niet?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
iSuperSSam

N47 320d motor geluid, kopen of niet?

Bericht door iSuperSSam » 05 jan 2018, 11:51

Hallo allen!

Het is alweer een lange tijd geleden dat ik hier een berichtje heb achtergelaten. In het verleden heb ik een 320D e46 gereden, maar na een aantal technische problemen heb ik de auto verkocht.

Op dit moment ben ik weer aan het kijken voor een nette BMW, dit keer een e91 320D. Bij ons in de buurt staat er een heel mooi exemplaar te koop, ik ben daar ook gelijk gaan kijken.

De auto zelf ziet er prima uit alleen heb ik sterk mijn twijfels over de motor. Alle berichten over de problemen met de N47 motor maakt je toch een beetje bang. Er zit een ratelend/ knarsend geluid in de motor. Zie de video hier onder:

https://youtu.be/i3QPmpzMiwc

De garage geeft aan dit te lossen als ik op koop over ga, maar mijn vraag aan jullie is; is dit inderdaad het geluid wat je hoort bij een uitgerekte distri ketting? Zo ja, kan dit door de garage ook tijdelijk opgelost worden waardoor ik later alsnog de volledige reparatie moet uitvoeren?

Het gaat trouwens om een BMW 320D e91 uit 2010 met de 184PK motor (260k gelopen).

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening en advies. Bedankt alvast!

h3b

Re: N47 320d motor geluid, kopen of niet?

Bericht door h3b » 05 jan 2018, 12:29

Is het toevallig deze: bmw-320-d-touring-edition-aut-leder-navigatie-xenon-diesel-zwart

Mocht dit hem inderdaad zijn dan zie die er optisch goed uit.
Wat betreft het filmpje: Motor klinkt niet heel geweldig inderdaad, maar het is niet duidelijk hoorbaar of dit nu intern in de motor zit of dat het bijvoorbeeld de spanrollen zijn waar het geluid vanaf komt. Geluid lijkt een beetje willekeurig te zijn dus het zou zomaar mee kunnen vallen als het inderdaad de spanrollen zijn.

Ik zie geen Bovag garantie of iets dergelijks bij deze verkoper dus zou je tot aankoop overgaan wel alles letterlijk goed vastleggen wat binnen de garantie dient te vallen.

De distributieproblemen zoals bekend met de N47 motor kun je niet even tijdelijk oplossen. Daarvoor moet echt het blok (distributie) uit elkaar. Zou dus wel de garantie hierop afnemen.
Het bedrijf zegt dat ze het probleem gaan oplossen als je tot aankoop overgaat. Dat lijkt mij prima dan. Beter vooraf het probleem inzichtelijk hebben en opgelost dan tijdens de garantie periode of daarna.

Zou denk ik wel voor de zekerheid, gezien het geluid, een aankoopkeuring laten doen als je toch van plan bent hem te kopen. Die keuring betaald zichzelf wel terug, zeker als je daarmee wat extra reparaties (die door niet kenners over het hoofd gezien worden) door de verkoper gelijk mee kunt laten nemen. Korting geven doen ze in de regel liever niet maar als ze iets kunnen regelen, reparaties, banden, etc.. dan gaat dat vaak makkelijker. Tenminste dat is wel mijn ervaring.

Gezien de km.stand zou ik ook onderhoud aan de automaat bak laten doen, mocht dat in het verleden niet gedaan zijn.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

BrianGT

Bericht door BrianGT » 05 jan 2018, 13:08

Uit ervaring kan ik je vertellen dat als je motor zo geluid maakt dat je het best de auto niet kan starten, maar direct de ketting moet laten controleren. Koop een auto alleen met een garantie dat de ketting is gedaan. Elke 150K moet dit gedaan worden. Als je ketting klapt moet je echt aan minimaal 4K denken aan kosten.
Afbeelding

iSuperSSam

Bericht door iSuperSSam » 05 jan 2018, 15:50

Bedankt voor jullie reacties!

Dat is 'm inderdaad. Op de foto's natuurlijk mooier dan in het echt, maar nog steeds een hele mooie auto. Altijd een zwak gehad voor de LCI e91. Hij mist alleen een m-tech achterbumper.

Bedankt voor jullie adviezen, ik was inderdaad van plan om een garantie te nemen wat betreft de ketting en wellicht voor andere onderdelen (afhankelijk van de kosten).

Zoals h3b zei zijn het willekeurige geluiden en is het geen constant geschaaf zoals bij de andere video's die ik zie over de kettingproblemen. Hopelijk kan de desbetreffende garage me snel van meer informatie voorzien!

Source

Bericht door Source » 05 jan 2018, 18:05

Als de verkoper dit geluid kan verhelpen dan zou ik niet weten waarom je de auto niet zou moeten kopen.
Op de foto's ziet de auto er zeker goed uit.

Wat voor informatie gaat de garage je eigenlijk van voorzien?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

iSuperSSam

Bericht door iSuperSSam » 05 jan 2018, 18:59

Als ze het kunnen verhelpen dan ben ik natuurlijk blij.

Met informatie bedoel ik; wat was de oorzaak van het probleem en hoe is dit opgelost? Daarnaast krijg ik nog te horen wat ik terug krijg voor mijn huidige auto, ook niet onbelangrijk.

activhybrid3

Bericht door activhybrid3 » 05 jan 2018, 19:24

Ik zie een van de rollen (de onderste van de kleine 3) schommelen. Ik weet niet of dit normaal is maar zo niet dan is het misschien maar een lagertje dat gaar is en geluid produceert. Het kan zomaar iets kleins zijn, maar laten verhelpen is wel een aanrader.
Ben benieuwd naar wat het daadwerkelijk is. Succes!
Niet alle hybrides zijn saai.

baronruud

Bericht door baronruud » 05 jan 2018, 19:31

BrianGT schreef:Uit ervaring kan ik je vertellen dat als je motor zo geluid maakt dat je het best de auto niet kan starten, maar direct de ketting moet laten controleren. Koop een auto alleen met een garantie dat de ketting is gedaan. Elke 150K moet dit gedaan worden. Als je ketting klapt moet je echt aan minimaal 4K denken aan kosten.
Ketting moet elke 150K gedaan worden? Gebeurt dat daadwerkelijk? Ben benieuwd wie dat doet of laat doen? Best prijzig toch? Of bedoel je alleen de N47 van die generatie? Want vanaf 2010 en vooral 2012 zijn bij de N47 de kettingproblemen een stuk minder geworden?

Source

Bericht door Source » 05 jan 2018, 19:34

Dat doet niemand omdat het gewoon te veel geld kost en de auto is dat niet meer waard.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

iSuperSSam

Bericht door iSuperSSam » 07 jan 2018, 03:48

Wederom bedankt voor jullie reacties!

Vandaag stond de afspraak voor de testrit, dus ben ik langs gegaan en hebt tijdens m’n proefrit een kort bezoekje gebracht aan mijn vaste garage. De monteur gaf aan dat dit geluid kwam door een defecte/ los zittende waterpomp. Scherp opgemerkt dus Activhybrid!

Dat is in vergelijking met de ketting natuurlijk een kleine reparatie. Echter.. waren er nog 2 dingen die hem opvielen en dat was;

- De uitlaat hing een beetje los, het flexibele stuk dichtbij de bak moest vervangen worden
- Er zat veel olie bij het differentieel achter, wat er precies moet gebeuren was niet meteen duidelijk

Bij terugkomst in de garage uitgelegd wat de aandachtspunten waren. Ze gaven vriendelijk aan dat ze dit zouden meenemen bij hun bezoek aan de monteur en dat ze daarna contact met me zullen opnemen. Even afwachten dus!

Even los van de aandachtspunten, wat - een - fijne - auto - zeg.. Op dit moment rijd ik een grote e-segmenter die vooral is ingericht op comfort. Dan voelt zo’n 3-serie wel lekker, ik hoef niet meer meters voor een bocht het gas los te laten. :D

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”