Zoemend geluid na aanrijding hoge borduur

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
CarEnthusiast89
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2017, 10:37

Zoemend geluid na aanrijding hoge borduur

Bericht door CarEnthusiast89 » 22 dec 2017, 11:18

Goeiemorgen allemaal!
Enkele maanden terug ben ik met beide voorwielen tegen/over een borduur gereden. (Wou dat dit nooit gebeurd was, want dit is het begin van een zoektocht zonder einde. :/)
Nadien hoorde ik een vreemd zoemend/woelend geluid komend van rechts voor. Het geluid is duidelijker hoorbaar bij 80 kmh en echt storend bij 120 kmh. Wanneer ik licht naar links stuur, verdwijnt het. Wanneer ik naar rechts stuur, is het dubbel zo luid. Het stuur trilt niet en bij remmen of optrekken trekt hij niet schuin.
Bij BMW dealer langsgegaan voor inspectie en ze stelden vast dat er een barstje zat in de LINKSE velg en bult op de band!? (Zo hebben jullie al een idee van de impact.. :/)
Linker velg + band vervangen & uitgelijnd maar het geluid nog steeds aanwezig.
Opnieuw langsgegaan waarop ze vertelde dat het de rechter wiellager zou zijn. Na deze te vervangen was volgens hen het geluid weg. Dit was echter niet waar, dus ben ik opnieuw langsgegaan en samen met de werkplaats verantwoordelijke toertje gedaan.
Blijkbaar zou de band (Pirelli Pzero rond 18" BMW velg) fout afslijten en zou het geluid hierdoor ontstaan. Ondertussen 4 nieuwe winterbanden gestoken, maar het geluid is nog exact hetzelfde.
Terug naar BMW dealer, waarop ze voorstelden om nog eens de wiellager rechts te vervangen (vooral omdat het geluid toeneemt bij sturen naar rechts) id hoop dat het een slechte wiellager was (hoe klein de kans ook is).
Ook zien zij verder niks fout. Remmen getest, NOG eens uitgelijnd, alles lijkt in orde, maar het geluid is er nog steeds.
Ik moet wel zeggen dat ze hier id garage nogal "simpel" over doen. Volgens hen kan het bijna niks anders zijn dan banden of wiellager. Andere dingen zouden wel meer opvallen bij rijgedrag en uitlijning, maar als ik hier lees op verschillende fora, kan het aan zoveel liggen.. :/
Nu heeft de werkplaats verantwoordelijke voorgesteld dat hij mij een seintje zal geven wanneer de inspectie verantwoordelijke van Bornem (hoofdkwartier BMW Belux) nog eens langskomt. Blijkbaar checkt hij bepaalde gevallen waar zij als garage geen oplossing voor vinden.
Nu zou ik graag jullie mening eens weten. Stiekem hoop ik natuurlijk dat iemand dit probleem direct herkend en de oplossing weet. Geloof het of niet, maar ik lig hier nu al maanden van wakker.
Zou het eventueel kunnen dat de rechtervelg licht licht geplooid is, waardoor ik niks in het stuur voel maar toch zoemend geluid hoor.
Bij de bandencentrale dachtten ze dat de remschijf mss geraakt was en sleept, maar dit kan volgens BMW niet.
Alvast bedankt aan de mensen die de tijd nemen om mijn verhaal te lezen!

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: Zoemend geluid na aanrijding hoge borduur

Bericht door Beens1 » 11 jan 2018, 19:32

Buiten dat het uitermate vervelend is, valt mij op dat het wiellager rechts vervangen wordt.
Als je naar rechts stuurt, komt het gewicht juist op links. Dan zou links vervangen moeten worden.

Noem mij slecht ingelicht, maar is de auto voorwiel aangedreven? Laat in dat geval de complete aandrijving checken. Mijns inziens moet er zeker wat dieper gekeken worden dan simpel weg wat op de bonnefooi te gaan vervangen, wat ze bij de dealers overigens maar al te vaak doen.

mxxl
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 dec 2014, 18:13

Re: Zoemend geluid na aanrijding hoge borduur

Bericht door mxxl » 31 jan 2018, 08:02

Het ontdekken van wiellager falen is altijd lastig, meestal is het de tegenovergestelde van welke je verdenkt. Bij sturen naar rechts verdenk je links maar is het vaak ook rechts. In dit geval zou ik ook de linker zeggen. Voel je ook trillingen? Normaal klopt hun beredenatie wel. Maar dat is bij normal slijtage, nu komt het waarchijnlijk door de klap. De binnenste rij lagers verslijt dan niet maar de buitenste rij krijgt een klap. Meestal gaan de rechter eerst omdat we daarmee door bermen rijden en over ribbelranden. Maar nogmaals dit is geen normale slijtage.

Maar puur op basis van de beschikbare informatie is het nu gewoon gokken

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (F20 / F21) Techniek”