Een die me erg stoort is het ventilatiesysteem:

Deze twee fouten blijven erin zitten. Ik heb dus een extra kachelhuis gekocht compleet met alle motortjes en kleppen, zodat ik er eens op mijn gemak eentje uit elkaar kon halen en analyseren hoe het werkt:

Erg leerzaam, zit ingenieus in elkaar zo'n kachelhuis! Na afloop heb ik de hele boel overigens ook weer in elkaar gezet.
Ik heb dus ontdekt dat er drie kleppen in zitten:
- 1 grote in het midden, die de lucht naar de uitstroomopeningen in het dashboard (midden, links, rechts) stuurt
- 2 kleine links en rechts van de grote in het midden, die sturen de lucht naar de voorruitontwaseming
- 2 kleine links en rechts onderaan die de lucht naar de voetenruimte sturen
En dan nog twee recirculatiekleppen, elk met een eigen motortje. Plus de warm/koud klep die handmatig bediend wordt (die maakt een soort by-pass zodat extra lucht wél door de verdamper maar niet door de kachelradiateur geleid wordt).
De klacht: als ik de voorruitontwaseming gebruik, komt er eigenlijk geen lucht uit de roosters bij de voorruit. Bij een auto die veel (buiten) stilstaat is dat best vervelend.
Gek genoeg krijg ik dus alleen fouten op de "ventilation flap motor" wat me eerder de grote klep voor de dashboardroosters lijkt, en de footwell flap motor, voor de voetenruimte. Daar komt beide wel lucht uit, maar ik bedenk me nu dat ik niet getest heb of ze ook dichtgaan. Ik krijg geen foutmeldingen op iets van "defrost". Ik heb het gedeelte met de stelmotortjes er ook afgehaald, dus ik weet nu welk motortje wat doet:

Vraag is eigenlijk: kun je die motortjes vervangen zonder het hele dashboard eruit te halen? Ik heb al even het dashboardkastje eruit gehaald en gekeken, maar het ook weer heel snel teruggebouwd... Heeft iemand er ervaring mee, of zit ik op het verkeerde spoor?