Transmissie storing

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Don Pedro

Transmissie storing

Bericht door Don Pedro » 26 jan 2018, 11:22

Ik heb een vraag aangaande een terugkerende storing van de automatische transmissie.

Ik ben in het bezit van een oerdegelijke 535DA E60 van het bouwjaar 2008 (facelift uitvoeting). Zelf heb ik al aardig wat asalt (250tkm) met deze wagen onder mij door zien gaan. Huidige km-stand is 353tkm. Maar hij straalt nog altijd uit dat ie nog met zijn inrijperiode bezig is. Hij blijft altijd jong, net als zijn baasje
Goed onderhoud is hierbij van essentieel belang. En dat krijgt hij ook. Dus preventief zit het wel snor.

Maar je ontkomt er niet aan dat ook hij eens tegensputterd en een foutmelding ophoest. Zo heb ik nu in zeer korte tijd driemaal de melding gekregen dat er iets mis is met mijn transmissie.

De foutmelding luid als volgt:
“Storing trasmissie. Evt. Enkele functies of weergave keuzehendelstand gestoord. Evt inschakelen versnelling zonder rem mogelijk. Bij de dichtbijzijnde……bla bla BMW servicepunt…. bla bla….”

De wagen heb ik elke keer tijdens zo’n melding aan de kant-, uit- en weer aangezet. Probleem verholpen. In elkgeval geen melding meer.

Mannen en vrouwen van dit forum; waar heb ik mee te maken en wat kan ik eraan doen om erger te voorkomen??
Laatst gewijzigd door Don Pedro op 28 jan 2018, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn van Tilburg

Re: Transmissie storing

Bericht door Martijn van Tilburg » 26 jan 2018, 13:23

Dit lijkt op een storing van je keuzehendel beveiliging.
Waardoor je de auto in 'D' kan zetten zonder de rempedaal in te trappen...

Volgens mij heb ik zo'n storing al eens meer voorbij zien komen, en toen waren er een paar draden van de kabelboom onder de keuzehendel een beetje bloot geschuurd waardoor er storingen optraden.

Zie onderstaande link:
http://w.bimmerportal.nl/forum/viewtopi ... 8&start=15

Dus mijn advies: demonteer eerst eens de keuzehendel om te zien of daar iets niet in orde is.

Don Pedro

Re: Transmissie storing

Bericht door Don Pedro » 26 jan 2018, 22:11

Hoi Martijn,

Thanks voor je snelle reactie. Ook ik heb de discussie van toen gelezen. Het bleek uiteindelijk iets te zijn met de software. Na update was het probleem verdwenen.
Wat overigens mij vreemd voor komt.

Maar de hendel eens demonteren voor inspectie kan natuur nooit geen kwaad.

Ik zal berichten over mijn voortgang.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”