Even voor de zekerheid...
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Even voor de zekerheid...
Hallo allemaal,
Ik heb een brandend motormanagement lampje, check control meldt niets.
uitlezen geeft storing 002C31 (voorste lambdasonde) en 002C6C (achterste lambda sonde bank 2).
De km stand is 220K en ik neem aan dat de lambda sondes nog niet eerder zijn vervangen.
motor loopt verder prima, geen vermogensverlies.
Gezien de leeftijd van de lambda sondes, neem ik aan dat deze hun einde hebben bereikt.
Nu weet ik dat de voorste lambda sondes de uitlaatgassamenstelling meten en de mengsel regeling hierop aanpassen, de achterste meten alleen of de katalysator zijn werk doet.
Wanneer de voorste dus niet lekker meer werkt, zal de motor in een veilige modus gaan lopen (lambda=1 maar dan berekend door kenvelden), gevolg is dat de hoeveelheid zuurstof na de katalysator nu omhoog gaat waardoor de achterste sensor "denkt" dat de katalysator het niet meer goed doet (hij meet immers zuurstof wat normaal door de katalysator wordt gebruikt om te oxideren)
Ik overweeg dus beide voorste sondes te gaan vervangen.
Is er iemand die deze storing al eens eerder heeft gehad en misschien nog een andere theorie heeft?
Motorcode N43B20A (520i) bj. 2009.
klopt het trouwens dat bij de 4-cilinder ook geldt dat bank 1 de ongelijk cilinders (1 en 3) en bank 2 de gelijke
cilinders (2 en 4) inhoudt?
Ik heb een brandend motormanagement lampje, check control meldt niets.
uitlezen geeft storing 002C31 (voorste lambdasonde) en 002C6C (achterste lambda sonde bank 2).
De km stand is 220K en ik neem aan dat de lambda sondes nog niet eerder zijn vervangen.
motor loopt verder prima, geen vermogensverlies.
Gezien de leeftijd van de lambda sondes, neem ik aan dat deze hun einde hebben bereikt.
Nu weet ik dat de voorste lambda sondes de uitlaatgassamenstelling meten en de mengsel regeling hierop aanpassen, de achterste meten alleen of de katalysator zijn werk doet.
Wanneer de voorste dus niet lekker meer werkt, zal de motor in een veilige modus gaan lopen (lambda=1 maar dan berekend door kenvelden), gevolg is dat de hoeveelheid zuurstof na de katalysator nu omhoog gaat waardoor de achterste sensor "denkt" dat de katalysator het niet meer goed doet (hij meet immers zuurstof wat normaal door de katalysator wordt gebruikt om te oxideren)
Ik overweeg dus beide voorste sondes te gaan vervangen.
Is er iemand die deze storing al eens eerder heeft gehad en misschien nog een andere theorie heeft?
Motorcode N43B20A (520i) bj. 2009.
klopt het trouwens dat bij de 4-cilinder ook geldt dat bank 1 de ongelijk cilinders (1 en 3) en bank 2 de gelijke
cilinders (2 en 4) inhoudt?
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: Even voor de zekerheid...
Deze storingen zou ik persoonlijk eerst wissen, en kijken of ze nog terug komen.
Kijk ook eens naar de datum van de storing!? Misschien is het wel een hele oude die er al een poosje in staat.
Kijk ook eens naar de datum van de storing!? Misschien is het wel een hele oude die er al een poosje in staat.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Even voor de zekerheid...
De storing kwam vanmorgen aan het licht, na ongeveer 10 minuten rijden ging het motorlampje branden. Op zich wel logisch aangezien de sondes eerst moeten opwarmen.
Ik heb ze gewist en kijk het inderdaad nog even aan, echter verwacht ik dat hij binnenkort wel terugkomt.
Ik heb ze gewist en kijk het inderdaad nog even aan, echter verwacht ik dat hij binnenkort wel terugkomt.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: Even voor de zekerheid...
Ik weet niet of er verschil zit in de 2 sondes (voorste of achterste)?
Maar anders koop je er eerst 1 stuk (€ 175,-), en als daarmee de eerste storing is opgelost dan weet je genoeg...
Maar nogmaals , ik weet niet of deze hetzelfde zijn!?
Maar anders koop je er eerst 1 stuk (€ 175,-), en als daarmee de eerste storing is opgelost dan weet je genoeg...
Maar nogmaals , ik weet niet of deze hetzelfde zijn!?
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Even voor de zekerheid...
Hoi Martijn,
Ze zijn het zelfde.
Ik ben er net in mijn pauze even ingedoken en heb de meetwaarden uitgelezen, beide sensoren lijken prima te werken... Echter viel me op dat de fueltrim tussen de beide banken wel behoorlijk afwijkt. 17.5 % tegen 9.5%
Ik denk dus dat ik het probleem daar eerder moet gaan zoeken. misschien vervuilde of zelfs versleten verstuivers, of misschien ergens valse lucht. Ik ga de boel binnenkort eerst maar eens beter bekijken.
Ze zijn het zelfde.
Ik ben er net in mijn pauze even ingedoken en heb de meetwaarden uitgelezen, beide sensoren lijken prima te werken... Echter viel me op dat de fueltrim tussen de beide banken wel behoorlijk afwijkt. 17.5 % tegen 9.5%
Ik denk dus dat ik het probleem daar eerder moet gaan zoeken. misschien vervuilde of zelfs versleten verstuivers, of misschien ergens valse lucht. Ik ga de boel binnenkort eerst maar eens beter bekijken.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 06 jan 2011, 07:30
- Locatie: Haarlem
Re: Even voor de zekerheid...
Dat lijken me nogal hoge fuel trim waarden als het de long term fuel trims zijn. Die moeten onder de 5% zitten (liefst rond de 0%) Dit kan betekenen dat je een flink vacuum lek hebt en de motor op een bepaald moment niet meer genoeg kan bijregelen (meestal tegen de 20% fuel trim) en dan krijg je codes. Je lambdas zouden gewoon buiten regelgebied kunnen zijn geweest en pats....code...
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Even voor de zekerheid...
daar denk ik nu dus ook steeds meer aan... volgende week ga ik even met een rookmachine kijken of ik ergens lekkage kan vinden. Ik zal mijn bevindingen uiteraard hier vermelden!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Even voor de zekerheid...
vandaag kwam de storing weer terug. Ik ben even gauw langs de dealer gereden om uit te lezen met hun diagnose apparaat (ik heb zelf een universeel apparaat gebruikt wat redelijk beperkt was in de mogelijkheden). Daar hebben ze (net als ik) geconstateerd dat de lambda sondes het probleem geven. om zeker te zijn dat andere verdachten niet de oorzaak zijn, hebben ze meteen even wat extra testen gedaan om zaken als injectoren en bobines uit te sluiten. alles bleek in orde dus de lambda sondes zijn de echte verdachten. Nu adviseerden ze om eerst de achterste (en toevallig goedkoopste) sonde te vervangen, als daarna de storing terugkomt kunnen de voorste twee alsnog.
Ik heb hem besteld en zet hem er binnenkort zelf even in. kijken wat er dan gebeurt!
Ik heb hem besteld en zet hem er binnenkort zelf even in. kijken wat er dan gebeurt!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 06 jan 2011, 07:30
- Locatie: Haarlem
Re: Even voor de zekerheid...
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe de achterste sondes die fuel trims zo hoog kunnen krijgen. Als de voorste lambdas (regellambdas) nu eens heel vuil of lui zijn kan ik me nog voorstellen dat ze moeite krijgen om de juiste hoeveelheid o2 te meten zodat de ecu het mengsel gaat verrijken. Niemand in de buurt met een zelfde motor om die voorste lambdas eens te testen? Of anders de beide voorste lambdas eens omwisslen en zien of het verschil in fuel trims meegaat?
Marc
Marc
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: Even voor de zekerheid...
Thijs,thijsvanzwam schreef:Hoi Martijn,
Ze zijn het zelfde.
Ik ben er net in mijn pauze even ingedoken en heb de meetwaarden uitgelezen, beide sensoren lijken prima te werken... Echter viel me op dat de fueltrim tussen de beide banken wel behoorlijk afwijkt. 17.5 % tegen 9.5%
Ik denk dus dat ik het probleem daar eerder moet gaan zoeken. misschien vervuilde of zelfs versleten verstuivers, of misschien ergens valse lucht. Ik ga de boel binnenkort eerst maar eens beter bekijken.
Lees de pagina van onderstaande link maar eens, misschien wordt e.e.a. dan iets duidelijker.
https://www.mvwautotechniek.nl/Woordenb ... asonde.htm
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: Even voor de zekerheid...
Enkele oorzaken van een te arm mengsel (positieve fuel trim) zijn onder andere:Martijn van Tilburg schreef:Thijs,thijsvanzwam schreef:Hoi Martijn,
Ze zijn het zelfde.
Ik ben er net in mijn pauze even ingedoken en heb de meetwaarden uitgelezen, beide sensoren lijken prima te werken... Echter viel me op dat de fueltrim tussen de beide banken wel behoorlijk afwijkt. 17.5 % tegen 9.5%
Ik denk dus dat ik het probleem daar eerder moet gaan zoeken. misschien vervuilde of zelfs versleten verstuivers, of misschien ergens valse lucht. Ik ga de boel binnenkort eerst maar eens beter bekijken.
Lees de pagina van onderstaande link maar eens, misschien wordt e.e.a. dan iets duidelijker.
https://www.mvwautotechniek.nl/Woordenb ... asonde.htm
- Lekkage in de uitlaat, waardoor niet alle uitlaatgassen door de lambdasonde gemeten worden.
- Vacuümlekkage in bijvoorbeeld de inlaatslangen van de motor (tussen de luchtmassameter en de inlaatklep), een gescheurde carterventilatieslang, een gescheurde slang van de vacuüm rembekrachtiger, etc.
- Defecte brandstofinjector; deze spuit te weinig tot niets in.
- Defecte lambdasensor.
- Defecte luchtmassameter.
- Defecte branstofdrukregelaar die zijn druk niet vasthoudt.
- Beperkingen in de brandstoftoevoer door bijvoorbeeld een verstopt brandstoffilter
- Defect in de brandstofpomp waardoor er niet genoeg brandstofdruk geleverd wordt.
- Probleem met de ontsteking (verontreinigde bougie, niet goed werkende bobine) waardoor er geen goede verbranding ontstaat.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Even voor de zekerheid...
@ martijn: dank je voor het overzicht. Ik ben bekend met de werking van lambdasondes en fueltrim. vanuit mijn werk als docent voertuigentechniek behandel ik deze onderdelen maar al te vaak. Misschien is dat alleen ook wel een beetje mijn valkuil, ik probeer eerst een theorie te verzinnen wat er allemaal gebeurt, en of er een logische verklaring bestaat voor het probleem en de opgedragen oplossing van anderen. Inmiddels sta ik al 11 jaar niet meer te sleutelen, en voor die tijd was ik monteur vrachtwagens. Ook die hadden lambdasondes en uiteraard gingen die ook stuk... Nu weet ik uit ervaring dat er soms oplossingen zijn die de logica tegenspreken.
Ook ik kan (zoals Marc ook al aangeeft) geen enkele logische verklaring bedenken waarom de achterste lambdasonde invloed heeft op de fueltrim. Echter, de monteur geeft aan dat in een ander geval het vervangen van de achterste sonde de oplossing was. Dat is ervaring die ik jammergenoeg niet meer heb maar moet hebben van andermans vertellen.
Ik benoemde ook meteen toen de monteur mij dit advies gaf dat ik dit niet zo kon verklaren (ik stond met mijn neus bovenop de testjes die hij deed dus kon het meteen ter sprake brengen) Hij vertelde met dat bij auto's met een vergelijkbare motor alleen de achterste sonde werd vervangen en de storingen wegbleven. De fueltrim was vervolgens weer ruim binnen de toleranties en het lampje bleef uit.
Ik heb de achterste lambdasonde met een scoop gemeten en gezien dat hij inderdaad erg traag reageert ten opzichte van het referentie signaal (GMTO scoop), die sonde ga ik dus hoe dan ook vervangen. Uit de historie van de auto blijkt ook dat hij nog niet eerder vervangen is en 220K is best een respectabele leeftijd voor een lambda sonde. (250K volgens fabrikant maar dan onder de beste omstandigheden, geen idee of de vorige eigenaar bijvoorbeeld een toevoeging aan de brandstof heeft gebruikt of slechte brandstof heeft getankt)
Ik heb uiteraard het in en uitlaatkanaal gecontroleerd op lekkage, bij de dealer is er een rondlooptest gedaan. De bougies zijn nu ongeveer 2 maanden oud en de brandstofdrukken en dergelijke zijn in orde.
Voor de zekerheid doe ik volgende week nog een lektest met een rookmachine maar een grote lekkage had ik al wel op moeten merken.
De achterste sonde vervang ik van de week en dan even zien wat hij doet. Komt de storing terug dan denk ik dat de voorste toch ook aan vervanging toe zijn, op zich geen probleem en qua km stand niet heel vreemd.
Dat het niet verklaarbaar is dat de achterste sonde invloed heeft op de trim ben ik het mee eens alleen wil ik het wel het voordeel van de twijfel geven. Zodra ik hem heb vervangen en een poosje heb gereden kan ik daar meer over zeggen (doe ik dan ook op het forum uiteraard)
tot nu toe iedereen bedankt en mocht er iemand tussen zitten die een logisch klinkende theorie heeft waarom de achterste sonde invloed heeft op de trim dan hoor dat natuurlijk graag, kan ik dat weer mooi in mijn lessen verwerken
Ook ik kan (zoals Marc ook al aangeeft) geen enkele logische verklaring bedenken waarom de achterste lambdasonde invloed heeft op de fueltrim. Echter, de monteur geeft aan dat in een ander geval het vervangen van de achterste sonde de oplossing was. Dat is ervaring die ik jammergenoeg niet meer heb maar moet hebben van andermans vertellen.
Ik benoemde ook meteen toen de monteur mij dit advies gaf dat ik dit niet zo kon verklaren (ik stond met mijn neus bovenop de testjes die hij deed dus kon het meteen ter sprake brengen) Hij vertelde met dat bij auto's met een vergelijkbare motor alleen de achterste sonde werd vervangen en de storingen wegbleven. De fueltrim was vervolgens weer ruim binnen de toleranties en het lampje bleef uit.
Ik heb de achterste lambdasonde met een scoop gemeten en gezien dat hij inderdaad erg traag reageert ten opzichte van het referentie signaal (GMTO scoop), die sonde ga ik dus hoe dan ook vervangen. Uit de historie van de auto blijkt ook dat hij nog niet eerder vervangen is en 220K is best een respectabele leeftijd voor een lambda sonde. (250K volgens fabrikant maar dan onder de beste omstandigheden, geen idee of de vorige eigenaar bijvoorbeeld een toevoeging aan de brandstof heeft gebruikt of slechte brandstof heeft getankt)
Ik heb uiteraard het in en uitlaatkanaal gecontroleerd op lekkage, bij de dealer is er een rondlooptest gedaan. De bougies zijn nu ongeveer 2 maanden oud en de brandstofdrukken en dergelijke zijn in orde.
Voor de zekerheid doe ik volgende week nog een lektest met een rookmachine maar een grote lekkage had ik al wel op moeten merken.
De achterste sonde vervang ik van de week en dan even zien wat hij doet. Komt de storing terug dan denk ik dat de voorste toch ook aan vervanging toe zijn, op zich geen probleem en qua km stand niet heel vreemd.
Dat het niet verklaarbaar is dat de achterste sonde invloed heeft op de trim ben ik het mee eens alleen wil ik het wel het voordeel van de twijfel geven. Zodra ik hem heb vervangen en een poosje heb gereden kan ik daar meer over zeggen (doe ik dan ook op het forum uiteraard)
tot nu toe iedereen bedankt en mocht er iemand tussen zitten die een logisch klinkende theorie heeft waarom de achterste sonde invloed heeft op de trim dan hoor dat natuurlijk graag, kan ik dat weer mooi in mijn lessen verwerken
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 06 jan 2011, 07:30
- Locatie: Haarlem
Re: Even voor de zekerheid...
Ik ken deze nieuwe 4 cylinder blokken niet maar hebben deze een carterventilatie als de oudere 6 cylinders? Zo ja dan zal deze bij de aangegeven kilometerstand allicht aan het einde zijn. Dan kun je ook hoge fuel trims krijgen. De voorste lambdas krijgen dan wat oliedamp te verwerken en meten minder O2 aandeel. En dan verrijkt de ecu het mengsel.
MvG, Marc
MvG, Marc
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Even voor de zekerheid...
Daar heb ik ook nog even aan gedacht. nu is de onderdruk in het carter bij deze motoren behoorlijk, als je de dop losdraait valt ie zelfs stil. In eerste instantie dacht is dus dat hij een lek membraan heeft. echter blijkt dit dus normaal te zijn, bij meerdere motoren van het zelfde type is de onderdruk enorm en valt hij stil als de dop er af gaat. die onderdruk heeft hij ook al zolang ik hem heb, kreeg niet de indruk dat deze meer is geworden. Daarbij is het olieverbruik echt minimaal, na 15000km 300ml olie verbruikt. (ik meet het tijdens een beurt, die doe ik om de 15000)
de onderdruk is meetbaar, staat een stukje over in de technische handleiding. echter heb je hiervoor een speciale oliedop met manometer aansluiting voor nodig, eens kijken of ik die nog ergens kan bemachtigen om het zeker te weten...
de onderdruk is meetbaar, staat een stukje over in de technische handleiding. echter heb je hiervoor een speciale oliedop met manometer aansluiting voor nodig, eens kijken of ik die nog ergens kan bemachtigen om het zeker te weten...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Even voor de zekerheid...
ok, even een update:
Ik heb een lektest gedaan met een rookmachine om uit te sluiten dat er misschien valse lucht wordt aangezogen. het hele inlaat traject is lekvrij.
Verder heb ik de achterste lambdasonde vervangen. Best een k*tklus om bij te komen... inmiddels 150km gereden en het lampje blijft uit. Ik begrijp er eigenlijk helemaal niets van, mijn actieradius is zichtbaar omhoog gegaan en de storing lijkt te zijn opgelost. waar ik nu dus alleen nog van baal is dat ik geen verklaring kan bedenken.
Ik ga binnenkort de voorste twee alsnog vervangen, ik heb ze al besteld maar ze zijn nog onderweg. Nu was de achterste lambdasonde wat traag geworden als ik hem bekeek met een scoop, dat hij dus aan vervanging toe was kan wel kloppen. maar waarom hij een storing op de fueltrim gaf blijft mij een raadsel.
Ik heb een lektest gedaan met een rookmachine om uit te sluiten dat er misschien valse lucht wordt aangezogen. het hele inlaat traject is lekvrij.
Verder heb ik de achterste lambdasonde vervangen. Best een k*tklus om bij te komen... inmiddels 150km gereden en het lampje blijft uit. Ik begrijp er eigenlijk helemaal niets van, mijn actieradius is zichtbaar omhoog gegaan en de storing lijkt te zijn opgelost. waar ik nu dus alleen nog van baal is dat ik geen verklaring kan bedenken.
Ik ga binnenkort de voorste twee alsnog vervangen, ik heb ze al besteld maar ze zijn nog onderweg. Nu was de achterste lambdasonde wat traag geworden als ik hem bekeek met een scoop, dat hij dus aan vervanging toe was kan wel kloppen. maar waarom hij een storing op de fueltrim gaf blijft mij een raadsel.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.