Gistermiddag eventjes naar Venlo gereden (lekker dichtbij trouwens), om een net-ogende 323i automaat uit 1999 met 247dkm te bezichtigen. Ik had even van tevoren gebeld, en had gemeld dat ik binnen 30 minuten in Venlo zou zijn om een kijkje te nemen. Was dat slim? Eenmaal aangekomen werd mij verteld dat de verkoper even met de auto naar de wasstraat was, want hij stond er al een tijdje, zo werd mij gezegd. Op autoscout24 stond ie echter pas 2 dagen online...
Kopje koffie, sigaretje buiten voor de voordeur, wachtend tot ie aan kwam rijden. Er gingen geen 3 minuten voorbij, of daar was hij dan.
Link naar foto-album
Afgezien van wat beginnende roest in de linkerwielkast en wat missende stukjes blanke lak op de motorkap ziet ie er keurig uit voor z'n leeftijd. Geen deukje, geen krasje (okee - héle kleine), bijna niks. Een polijstbeurt zal wonderen gaan doen vermoed ik! Dit type velgen (16"), in combinatie met de kleur en uitvoering maakt hem een heel nette, doch niet ouboullige E46, zo vind ik. Van binnen krijg je al wat meer het 90's gevoel, met de saaie grijze bekleding en die hoepel van een "sport"-stuur. Met beide heb ik geen moeite hoor, de sportstoelen met die gave uitschuifbare stukken maken het dan toch weer interessant en gezellig, en dat stuur; so be it. Het heeft wel wat. Ik ben toch vooral van plan om rustig te zoeven met die heerlijke 6-pitter...
Een proefritje gemaakt, hierbij kwamen wat kleine dingetjes aan het licht (raam gaat niet goed dicht, inklapbare spiegel klapt te ver door als je hem weer uit wil klappen, boordcomputer reageert niet op het knopje op de stengel, volumeknopje van de radio werkt niet meer (wel op het stuur), aircopomp rammelt, één of meerdere speakers van het geluidssysteem brommen), dus tsjah, ik heb hem gekocht

Wat me echter niet meteen was opgevallen - ofja ik kon het niet goed plaatsen - was dat de motor eigenlijk flink inhoudt onderin de toeren. Tijdens de proefrit was ik vooral aan het genieten hoe ontzettend stil zo'n auto kan zijn als je de 6-cilinder rustig laat werken, icm de - gelukkig - heerlijk schakelende automaat (ik zag wel wat olie onderaan de bak toen ik hem op de brug bekeek). Bovenin de toeren komt opeens het volledige vermogen vrij - niet zoals het hoort. Dit ben ik me pas later op de dag en vandaag gaan beseffen. Ook noemenswaardig; hij heeft bijna niks van onderhoudshistorie (ja, tot 130 dkm), daarna alleen een factuur van een radiator en waterpomp en slangen. Hij zijn dat ie koelvloeistof had gelekt. Ik hoop niet dat het blok hierdoor schade heeft opgelopen...
Wat betreft het inhouden bij lage toerentallen; dit zullen waarschijnlijk versleten VANOS ringen zijn, zo leert het internet mij - wat denken jullie? Hij viel straks ook 2 keer uit nadat ik hem (koud) startte. Bij warme start heeft ie ook veel omwentelingen van de startmotor nodig. Soms ook niet. Heel raar. Daarom ga ik denk ik eens de stationairklep loshalen en schoonmaken, bij gas loslaten danst de toerenteller zachtjes boven stationair, en gaat de verbruiksmeter niet helemaal naar 0. Het verbruik lijkt evenals niet mals, ik heb nu 130 km gereden met een volle tank en hij zit al meer dan halfweg naar 3/4. Veel stadsverkeer, met een fluwelen voetje. Ik wil lekker op het koppel van die 2.5 vooruit zoeven bij lage toeren, maar daar komt nu weinig van terecht met die vanos

Conclusie: Voor de prijs is het een dijk van een auto, met een paar 'verbeterpuntjes'. Eventjes die VANOS aanpakken, de stationairklep schoonmaken, en als dat achter de rug is vervolgens de puntjes op de (323)i zetten en die kleinigheidjes repareren. Niet 100% tevree met mijn aankoop, echter toch immens onder de indruk van de E46 in zijn algemeen. Mijn 2e auto, in 2006, was een '92 E36 320i met handbak. Geweldig. Maar die motoren lustten een enorme slok, zeker met een 18 jarige achter het stuur. 2 jaar later kocht ik een '97 318i automaat op LPG met een hoop opties. Dit is toch wel mijn meest geliefde auto die ik ooit gehad heb. Gaat de E46 zijn plaats innemen? Ik hoop het echt. Toen straks mompelde ik al genietend "Ik wil echt nooit meer geen 6-cilinder"...
Wat denken jullie? Kat in de zak, of kan ie ermee door na wat liefde?
Groeten