Fuel trim probleem 520i

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Addi 535d
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jul 2014, 19:33

Fuel trim probleem 520i

Bericht door Addi 535d » 04 feb 2018, 20:23

Hallo, ik heb enkele weken geleden voor mijn vrouw een 520i touring uit 2004 (e39) gekocht. Na anderhalve week kreeg ze een geel storingslampje. Ik heb de auto uitgelezen met Icarsoft. Onderstaande meldingen kwamen in beeld:

7b Activation map cooling
e3 Fuel trim bak 1, permissable range exceeded
e4 Fuel trim bak 2, permissable range exceeded
44 Activation, solenoid valve tank ventilation, slechts 1 x voorgekomen

Na wat googelen kwamen hieruit vele mogelijke oorzaken:
LMM, vacuumlek, brandstoffilter/drukregelaar, carterventilatie/olie afscheider, Disaklep, O2 sensoren/injectors (laatste 2'onwaarschijnlijk omdat beide meldingen tegelijk komen)

Bij een vacuumlek zouden de "additive" waarden te hoog zijn. Vandaag een flink stuk gereden, met de datalogger aan, onderstaande resultaten:

Adaptation mixture additive bank 1 0,11 ms
Adaptation mixture additive bank 2 0,11 ms
Adaptation mixture multiplicative bank 1 van +/- 2 tot 8.9%
Adaptation mixture multiplicative bank 1 van +/- 1.5 tot 8.5%, beide waarden varieren erg langzaam, en onafhankelijk van de belasting.

Lmm air mass stationair van 10 tot 18 kg/h
Temperatuur uitgaand radiator erg laag (+/- 10 graden)

De "additive" waarden blijven stabiel, de "multiplicative" waarden fluctueren echter nogal, van ongeveer 1,5 tot bijna 9%. Bij deze hoge waarden komen ook de eerste 3 storingsmeldingen terug. De 1e melding (map cooling) komt sowieso snel terug.

Wat mij verder opvalt is dat de uitgaande temperatuur van de radiator erg laag blijft.

Aangezien er veel mogelijke oorzaken zijn, weet ik niet goed waar ik moet beginnen. Kan het, ondanks dat de "additive" waarden laag blijven, toch een vacuumlek zijn? Ik heb mijn Lmm al gereinigd met Isopropanol, maar dit had geen effect op de "multiplicative" variaties, deze treden ook bij beide cilinderbanken op.

Als ik de lmm connector lostrek, gaan de "multiplicative" waarden direct terug naar 0%

Ik denk dat de thermostaat hoe dan ook moet worden vervangen, maar kan dit ook effect hebben op de overige meldingen?

Iemand ervaring hiermee, ik heb weinig zin in trial en error, de onderdelen zijn duur genoeg!

Alvast bedankt,

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”