Vraag automaatbeurt bij ZF
Vraag automaatbeurt bij ZF
Hallo,
Ik vroeg me af wat het beste is, heb navraag gedaan bij ZF te Delfgauw over oliewissel/spoelen, en ze hebben me een offerte gestuurd.
Ik heb een BMW 523i met een ZF8 automaat. Geen klachten, schakelt prima. km-stand nu is 143000. Echter ik wil toch preventief onderhoud uitvoeren. Wat raden jullie aan, alleen oliewissel ( 655 euro incl BTW ) of ook spoelen ( 744 euro incl BTW ). Tevens hadden ze de optie om voor 65 Euro ook het differentieel in de achteras van versie olie te voorzien voor 65 Euro. Een hoop geld, maar als mijn versnellingsbak dan een langer leven krijgt, lijkt me dat geen slechte investering.
Dus de vraag was, of alleen verversen of ook spoelen en differentieel ook doen ?
Alvast bedankt,
Gr,
Richard
Ik vroeg me af wat het beste is, heb navraag gedaan bij ZF te Delfgauw over oliewissel/spoelen, en ze hebben me een offerte gestuurd.
Ik heb een BMW 523i met een ZF8 automaat. Geen klachten, schakelt prima. km-stand nu is 143000. Echter ik wil toch preventief onderhoud uitvoeren. Wat raden jullie aan, alleen oliewissel ( 655 euro incl BTW ) of ook spoelen ( 744 euro incl BTW ). Tevens hadden ze de optie om voor 65 Euro ook het differentieel in de achteras van versie olie te voorzien voor 65 Euro. Een hoop geld, maar als mijn versnellingsbak dan een langer leven krijgt, lijkt me dat geen slechte investering.
Dus de vraag was, of alleen verversen of ook spoelen en differentieel ook doen ?
Alvast bedankt,
Gr,
Richard
Laatst gewijzigd door Richi op 05 feb 2018, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vraag automaatbeurt bij ZF / licht dreunend geluid
Richard, gebruik de zoekfunctie op dit forum even, onnoemelijk veel topics over het wel of niet spoelen/wisselen.
Persoonlijk ben ik voorstander van spoelen, maar er zijn ook veel tegenstanders.
Alleen wisselen betekent dat er oude olie met slijpsel acht blijft omdat je nooit alle oude olie er uit krijgt, maar genoeg over te vinden op dit forum
Persoonlijk ben ik voorstander van spoelen, maar er zijn ook veel tegenstanders.
Alleen wisselen betekent dat er oude olie met slijpsel acht blijft omdat je nooit alle oude olie er uit krijgt, maar genoeg over te vinden op dit forum
- Giovanni-21
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 08 sep 2015, 20:45
- Locatie: Den Haag
Re: Vraag automaatbeurt bij ZF / licht dreunend geluid
Ik zou gelijk het extra spoelen en achter diff meenemen, scheelt in verhouding niet heel veel extra.
Volgens mij geven ze nog wel een korting mocht je het complete pakket nemen.
Volgens mij geven ze nog wel een korting mocht je het complete pakket nemen.
Re: Vraag automaatbeurt bij ZF / licht dreunend geluid
Bedankt voor je antwoord, heb ik gedaan uiteraard. Ik wil ook niet weer een discussie aanzwengelen, want ik ben ook voorstander van verversen / spoelen, maar mijn vraag was dan ook niet wie een voorstander is of niet, maar wat jullie zouden doen met deze km stand, alleen verversen of ook spoelen en de achteras differentieel meteen meenemen.Bart70 schreef:Richard, gebruik de zoekfunctie op dit forum even, onnoemelijk veel topics over het wel of niet spoelen/wisselen.
Persoonlijk ben ik voorstander van spoelen, maar er zijn ook veel tegenstanders.
Alleen wisselen betekent dat er oude olie met slijpsel acht blijft omdat je nooit alle oude olie er uit krijgt, maar genoeg over te vinden op dit forum
Spoelen heeft volgens jou dus de voorkeur, vanwege het slijpsel wat achterblijft.
Re: Vraag automaatbeurt bij ZF / licht dreunend geluid
Bedankt voor de tip, zal het vragen aan zeGiovanni-21 schreef:Ik zou gelijk het extra spoelen en achter diff meenemen, scheelt in verhouding niet heel veel extra.
Volgens mij geven ze nog wel een korting mocht je het complete pakket nemen.
Re: Vraag automaatbeurt bij ZF / licht dreunend geluid
Ik zou ook verder kijken dan ZF alleen, maar dat is aan jou
Re: Vraag automaatbeurt bij ZF / licht dreunend geluid
Heb je wellicht goede adressen ? Ik kwam bij ZF uit omdat vooral op dit forum geadviseerd werd om geen chemische reinigingsmiddelen te gebruiken. ZF zou dat niet doen, en er zouden ook onderdelen vervangen worden, die anderen ook niet vervangen. Vandaar.Bart70 schreef:Ik zou ook verder kijken dan ZF alleen, maar dat is aan jou
Re: Vraag automaatbeurt bij ZF
ZF kijkt tijdens het reinigen ook in de TCU om de staat van de slijtage te bekijken
aan de hand van de adaptie waarden...
Ik ben er vorig jaar zelf ook geweest voor het volledige pakket..
JW
aan de hand van de adaptie waarden...
Ik ben er vorig jaar zelf ook geweest voor het volledige pakket..
JW
| '07 E91 335d M sport | Wagner IC | Z-turbo.at turbo's | VVT tuned 385pk 740Nm met DPF|
- Giovanni-21
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 08 sep 2015, 20:45
- Locatie: Den Haag
Re: Vraag automaatbeurt bij ZF
Dit is idd ook een groot verschil. ZF haalt nog wat dingen uit elkaar om visueel te inspecteren en vervangen wat nodig en leest ook uit. Vele anderen doen puur alleen verversen/spoelen (met/zonder chemisch middel).
Ik ben er vorig jaar ook geweest met een km stand van ca 145k
Hier werden ook aantal rubbertjes/dichtingen vervangen die aan 't scheuren waren.
Dit zou bij een "simpele" spoelbeurt niet zijn ontdekt/gebeurd.
Ik ben er vorig jaar ook geweest met een km stand van ca 145k
Hier werden ook aantal rubbertjes/dichtingen vervangen die aan 't scheuren waren.
Dit zou bij een "simpele" spoelbeurt niet zijn ontdekt/gebeurd.
Re: Vraag automaatbeurt bij ZF
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij ZF, en het complete pakket inclusief differentieel van de achteras. met 10% korting. Alhoewel mijn automaat zeer goed schakelt, en het preventief doe, zal ik mijn bevindingen hier laten weten.
Re: Vraag automaatbeurt bij ZF
Ze gaan idd verder bij ZF, maar je betaalt er ook aanzienlijk voor, legio bedrijven die ook zonder reinigingsmiddel spoelen, wat heel erg belangrijk is ja. En ook ZF heeft ontevreden klanten ;-)
Zelf ben ik bij Gijsbertsen in Odijk geweest, prima adres en betaalbaar, geen reinigingsmiddel, originele olie (ook belangrijk en wordt vaak op bezuinigd), en zeer tevreden over.
Maar als je gevoel goed zit bij ZF, gewoon daarheen gaan, preventief is altijd goed, ook al vind je hem prima schakelen.
Zelf ben ik bij Gijsbertsen in Odijk geweest, prima adres en betaalbaar, geen reinigingsmiddel, originele olie (ook belangrijk en wordt vaak op bezuinigd), en zeer tevreden over.
Maar als je gevoel goed zit bij ZF, gewoon daarheen gaan, preventief is altijd goed, ook al vind je hem prima schakelen.
Re: Vraag automaatbeurt bij ZF
Uiteraard, maar volgens mij kan je voor elk bedrijf wel ontevreden klanten vinden als je goed zoekt. Zo is het nou eenmaal. Ik zit nu trouwens in de wachtruimte van ZF De monteur die de testrit deed zei al dat de automaat prima schakelt, en dat het licht dreunende geluid die ik bij 100 km/h hoor niet uit de bak komt, maar hoogstwaarschijnlijk achterbanden. Ik laat wel even weten wat de bevindingen zijn
Re: Vraag automaatbeurt bij ZF
Ben weer terug van ZF, complete spoeling en wat er bij komt kijken en olie gewisseld van achteras differentieel. Merk geen groot verschil, maar dat verwachtte ik ook niet, omdat de automaat al super schakelde, maar denk wel iets vloeiender nog. Net bedrijf, nette service, en de kosten vielen me mee, vooral als je kijkt wat er allemaal voor werd gedaan.
Re: Vraag automaatbeurt bij ZF
Hallo Allemaal,
Let op. Het spoelen is één ding, maar het gaat verder. Met spoelen kun je alle oude olie uit het systeem krijgen, en neem je het vuil. Dit is het voordeel van spoelen. Daarnaast moet je letten dat diverse delen vervangen worden. Met name de stekkerhuls, en de "dichtdelen" tussen Mechatronic (brein) en de transmissie.
Laat geen reinigingsmiddel toe. Dit werkt als een soort "Jiff" of "Vim". Dit "schuurt" schoon, nooit prettig. Daarnaast, weet je wel zeker dat alles ERUIT is ?? Anders "kook" je bij elke warme rit deze rotzooi mee. Niet doen dus. Ze zien vaak een aantal maanden later uitvallende transmissies. Bewijs dan maar dat het door het spoelen kwam......
Last, but not least. Wij adviseren echte ZF olie te gebruiken. Reguliere ATF (rode) olie zal het heus een tijd doen. Maar in onze olie (of door ons goed gekeurde olie) zitten de juiste en benodigde "dopes" (toevoegingen). Dit heeft oa te maken met levensduur van interne pakkingen en rubber keerringen. (denk aan uitharden van rubber etc).
Je kunt dus een een hoop "verkeerd" doen bij deze transmissie. Bij een goed bedrijf, zijn ze ca 4-5 uur bezig. Dus voor 199 euro (voorbeeld) kun je nooit echt dezelfde kwaliteit krijgen.
Verzeker jezelf dat het bedrijf het bovenstaande juist toepast. Koop geen kat in de zak ! Stel de juiste vragen.
Er zijn genoeg bedrijven die het goed doen. Met bovenstaand advies moet het lukken !
Succes allemaal !
Mike de Best
Manager Operations
ZF Services Nederland B.V.
Let op. Het spoelen is één ding, maar het gaat verder. Met spoelen kun je alle oude olie uit het systeem krijgen, en neem je het vuil. Dit is het voordeel van spoelen. Daarnaast moet je letten dat diverse delen vervangen worden. Met name de stekkerhuls, en de "dichtdelen" tussen Mechatronic (brein) en de transmissie.
Laat geen reinigingsmiddel toe. Dit werkt als een soort "Jiff" of "Vim". Dit "schuurt" schoon, nooit prettig. Daarnaast, weet je wel zeker dat alles ERUIT is ?? Anders "kook" je bij elke warme rit deze rotzooi mee. Niet doen dus. Ze zien vaak een aantal maanden later uitvallende transmissies. Bewijs dan maar dat het door het spoelen kwam......
Last, but not least. Wij adviseren echte ZF olie te gebruiken. Reguliere ATF (rode) olie zal het heus een tijd doen. Maar in onze olie (of door ons goed gekeurde olie) zitten de juiste en benodigde "dopes" (toevoegingen). Dit heeft oa te maken met levensduur van interne pakkingen en rubber keerringen. (denk aan uitharden van rubber etc).
Je kunt dus een een hoop "verkeerd" doen bij deze transmissie. Bij een goed bedrijf, zijn ze ca 4-5 uur bezig. Dus voor 199 euro (voorbeeld) kun je nooit echt dezelfde kwaliteit krijgen.
Verzeker jezelf dat het bedrijf het bovenstaande juist toepast. Koop geen kat in de zak ! Stel de juiste vragen.
Er zijn genoeg bedrijven die het goed doen. Met bovenstaand advies moet het lukken !
Succes allemaal !
Mike de Best
Manager Operations
ZF Services Nederland B.V.
Re: Vraag automaatbeurt bij ZF
denk dat ik mijn auto ook een totale spoel beurt ga geven voor de Automaat. hij is van 2007 en 145.000 km gereden.
automaat geeft geen problemen maar puur om voorzorg.
Tot nu toe lees ik dat ZF goede service geeft. deze week krijgt mijn auto een kleine beurt daarna maak ik een afspraak bij ZF. Wel duur.
automaat geeft geen problemen maar puur om voorzorg.
Tot nu toe lees ik dat ZF goede service geeft. deze week krijgt mijn auto een kleine beurt daarna maak ik een afspraak bij ZF. Wel duur.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat