E36 328 cabrio projectje Whiteage
E36 328 cabrio projectje Whiteage
Hallo Allemaal,
Gezien ik een hoop ga opknappen aan de e36 328 cabrio ga ik een showroom openen en bijhouden.
Dit is de auto waar het om gaat:
Zo is de auto aangekocht.
aankoop2 by tony mans, on Flickr
aankoop5s by tony mans, on Flickr
aankoop3 by tony mans, on Flickr
De To Do list:
- voorruit helder of met zonneband
- deurrubbers
- cabriokap e36 origineel 1996-2000 twilfast, spanbanden, incl. montage softtop
- 4x autobanden 225/45/17 pirelli cinturato p7
- m3 pakket bmw e36 compleet
- angel eyes koplampen + smoke knipperlichten e36 coupe cabrio
- automatten set bmw e36 cabrio met M logo
- mistlampen set bmw e36 smoke
- tellerringen bmw e36 chromen
- colourlock autoleder renovatieset
- Eibach Bilstein B12 25/15 sport onderstel
- stuur m3 met aibag
- overspuiten compleet
- speakers set 13cm
- Hout trim verwijderen voor zwart
- Nieuwer type automaathenden
De auto is gekocht omdat deze een aardige motorrevisie heeft gehad in 2014 bij de vorige eigenaar.
- compleet gereviseerde kop incl. vanos
- nieuwe waterpomp
- nieuwe radiateur
- nieuwe cardanas
En nog een hoop klein spul.
De auto mede gekocht omdat deze nog de originele krikpunten heeft waar nog nooit aan is gelast. Het enige minpuntje is het rechter achterscherm die heeft een roestplekje.
Ik ben in ieder geval van start.
Voor het mooie is mijn garage net wat aan de krappe kant, maar ach we zitten droog. Muziekje aan en gaan..
IMG_20180112_194053 by tony mans, on Flickr
Begonnen met het preventief aanpakken van de krikpunten voor optimale bescherming.
Deze kaal gemaakt met een pneumatische tol en in de ijzermenie gezet. Daarna voorzien van een dikke laag bitumen.
IMG_20180114_211749 by tony mans, on Flickr
Ook hier was de lijm van de deurpanelen los gekomen. Deze zijn opnieuw verlijmd en voorzien van verse clips.
IMG_20180112_194108 by tony mans, on Flickr
IMG_20180112_194255 by tony mans, on Flickr
Ook is de achterwielkas aangepakt om het proces te stoppen. Gelukkig is er nu nog maar minimale inpitting.
IMG_20180116_193944 by tony mans, on Flickr
Uitgeslepen:
IMG_20180116_213502 by tony mans, on Flickr
Ook in de menie:
IMG_20180116_215210 by tony mans, on Flickr
Het is nu tijdelijk bijgewerkt met een lakstift zodat het niet opvalt.
Eind dit jaar als de overige werkzaamheden klaar zijn wordt de auto compleet aangepakt ontroest waarna deze overgespoten wordt. Tot die tijd zal het niet erger worden.
Hardtop gescoord:
Het blokje heeft 213k gelopen.Vandaag de caab weer even uitgelaten.
IMG_20180128_130423 by tony mans, on Flickr
Het notenhout incl. de Fred finstone schakelknots zijn verleden tijd. En met een vers mattensetje ziet die er weer fris uit van binnen. Ook zijn alle lampjes in het dashboard gecontroleerd en waar nodig vervangen.
IMG_20180128_130532 by tony mans, on Flickr
Nog meer spulletjes.
De speakers waren versleten en zijn inmiddels vervangen. Voor de voorzijde heb ik een compo set gekocht 13cm en daar alleen de bass speaker van gebruikt omdat de bestaande tweeters in de deurpanelen nog prima zijn. De speakers zijn van usblaster en klinken eigenlijk erg goed.
Oud:
IMG_20180128_170144 by tony mans, on Flickr
Nieuw:
IMG_20180128_170204 by tony mans, on Flickr
IMG_20180128_171706 by tony mans, on Flickr
IMG_20180128_192643 by tony mans, on Flickr
Achterin waren ze ook versleten. Maar op internet kwam ik meerdere verhalen tegen over de inbouwmaat :wazig: .
10cm of 13cm. Ik ben voor 10cm gegaan een setje van sony. Achter is niet plug en pray en vergt wat aandacht.
Er zit geen standaard speaker in maar een speciaaltje maar met wat kleine aanpassingen krijg je er prima een 13/10cm speaker in.
Ook handig om te delen. Het zijpaneel krijg je eraf door naar voren te schuiven en daarna pak je die er zo uit.
Oud:
IMG_20180130_184803 by tony mans, on Flickr
Nieuw:
IMG_20180130_171505 by tony mans, on Flickr
IMG_20180130_212018 by tony mans, on Flickr
IMG_20180130_213926 by tony mans, on Flickr
Ook nog nieuwe naafkapjes omdat er nog maar 1 aanwezig was met een logo:
IMG_20180130_173034 by tony mans, on Flickr
Tot zover het begin.
Owja er zijn ook nog nieuwe schokbrekers en veren besteld. Bilstein B12 pro kit 35/15.
Binnenkort weer verder.
Gezien ik een hoop ga opknappen aan de e36 328 cabrio ga ik een showroom openen en bijhouden.
Dit is de auto waar het om gaat:
Zo is de auto aangekocht.
aankoop2 by tony mans, on Flickr
aankoop5s by tony mans, on Flickr
aankoop3 by tony mans, on Flickr
De To Do list:
- voorruit helder of met zonneband
- deurrubbers
- cabriokap e36 origineel 1996-2000 twilfast, spanbanden, incl. montage softtop
- 4x autobanden 225/45/17 pirelli cinturato p7
- m3 pakket bmw e36 compleet
- angel eyes koplampen + smoke knipperlichten e36 coupe cabrio
- automatten set bmw e36 cabrio met M logo
- mistlampen set bmw e36 smoke
- tellerringen bmw e36 chromen
- colourlock autoleder renovatieset
- Eibach Bilstein B12 25/15 sport onderstel
- stuur m3 met aibag
- overspuiten compleet
- speakers set 13cm
- Hout trim verwijderen voor zwart
- Nieuwer type automaathenden
De auto is gekocht omdat deze een aardige motorrevisie heeft gehad in 2014 bij de vorige eigenaar.
- compleet gereviseerde kop incl. vanos
- nieuwe waterpomp
- nieuwe radiateur
- nieuwe cardanas
En nog een hoop klein spul.
De auto mede gekocht omdat deze nog de originele krikpunten heeft waar nog nooit aan is gelast. Het enige minpuntje is het rechter achterscherm die heeft een roestplekje.
Ik ben in ieder geval van start.
Voor het mooie is mijn garage net wat aan de krappe kant, maar ach we zitten droog. Muziekje aan en gaan..
IMG_20180112_194053 by tony mans, on Flickr
Begonnen met het preventief aanpakken van de krikpunten voor optimale bescherming.
Deze kaal gemaakt met een pneumatische tol en in de ijzermenie gezet. Daarna voorzien van een dikke laag bitumen.
IMG_20180114_211749 by tony mans, on Flickr
Ook hier was de lijm van de deurpanelen los gekomen. Deze zijn opnieuw verlijmd en voorzien van verse clips.
IMG_20180112_194108 by tony mans, on Flickr
IMG_20180112_194255 by tony mans, on Flickr
Ook is de achterwielkas aangepakt om het proces te stoppen. Gelukkig is er nu nog maar minimale inpitting.
IMG_20180116_193944 by tony mans, on Flickr
Uitgeslepen:
IMG_20180116_213502 by tony mans, on Flickr
Ook in de menie:
IMG_20180116_215210 by tony mans, on Flickr
Het is nu tijdelijk bijgewerkt met een lakstift zodat het niet opvalt.
Eind dit jaar als de overige werkzaamheden klaar zijn wordt de auto compleet aangepakt ontroest waarna deze overgespoten wordt. Tot die tijd zal het niet erger worden.
Hardtop gescoord:
Het blokje heeft 213k gelopen.Vandaag de caab weer even uitgelaten.
IMG_20180128_130423 by tony mans, on Flickr
Het notenhout incl. de Fred finstone schakelknots zijn verleden tijd. En met een vers mattensetje ziet die er weer fris uit van binnen. Ook zijn alle lampjes in het dashboard gecontroleerd en waar nodig vervangen.
IMG_20180128_130532 by tony mans, on Flickr
Nog meer spulletjes.
De speakers waren versleten en zijn inmiddels vervangen. Voor de voorzijde heb ik een compo set gekocht 13cm en daar alleen de bass speaker van gebruikt omdat de bestaande tweeters in de deurpanelen nog prima zijn. De speakers zijn van usblaster en klinken eigenlijk erg goed.
Oud:
IMG_20180128_170144 by tony mans, on Flickr
Nieuw:
IMG_20180128_170204 by tony mans, on Flickr
IMG_20180128_171706 by tony mans, on Flickr
IMG_20180128_192643 by tony mans, on Flickr
Achterin waren ze ook versleten. Maar op internet kwam ik meerdere verhalen tegen over de inbouwmaat :wazig: .
10cm of 13cm. Ik ben voor 10cm gegaan een setje van sony. Achter is niet plug en pray en vergt wat aandacht.
Er zit geen standaard speaker in maar een speciaaltje maar met wat kleine aanpassingen krijg je er prima een 13/10cm speaker in.
Ook handig om te delen. Het zijpaneel krijg je eraf door naar voren te schuiven en daarna pak je die er zo uit.
Oud:
IMG_20180130_184803 by tony mans, on Flickr
Nieuw:
IMG_20180130_171505 by tony mans, on Flickr
IMG_20180130_212018 by tony mans, on Flickr
IMG_20180130_213926 by tony mans, on Flickr
Ook nog nieuwe naafkapjes omdat er nog maar 1 aanwezig was met een logo:
IMG_20180130_173034 by tony mans, on Flickr
Tot zover het begin.
Owja er zijn ook nog nieuwe schokbrekers en veren besteld. Bilstein B12 pro kit 35/15.
Binnenkort weer verder.
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Super! Heb zelf een E46 330ci cabrio gekocht om helemaal netjes te maken. Soms is het frustrerend om alles netjes te krijgen met her en der wat tegenslagen maar de eerste rit straks gaat het weer helemaal waard zijn
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Dat is ook leuk speelgoed. Soms is het zeker frustrerend. 1 stap vooruit en 3 terug haha. Als je iets opentrekt kom je weer wat anders tegen wat ook beter vervangen kan worden.
Is de kap van je e46 nog netjes? Die van mij laat ik in april vervangen de kap is wat verkleurd, ruitje is mat, en de spanbanden zijn op.
Maar als we alles goed aanpakken kan het weer 20 jaar mee.
Is de kap van je e46 nog netjes? Die van mij laat ik in april vervangen de kap is wat verkleurd, ruitje is mat, en de spanbanden zijn op.
Maar als we alles goed aanpakken kan het weer 20 jaar mee.
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Die achter spatborden roesten door het vele vuil en water wat achter de felsrand blijft hangen.
Het perfecte klimaat voor roest....
Ik heb alle wielkasten grondig ontdaan van al het vuil en alle andere troep. Daarna ontvet en steenslag bescherming gegeven. Zal een hoop uitmaken.
Toffe cabrio verder. Blijft een unieke verschijning!
Het perfecte klimaat voor roest....
Ik heb alle wielkasten grondig ontdaan van al het vuil en alle andere troep. Daarna ontvet en steenslag bescherming gegeven. Zal een hoop uitmaken.
Toffe cabrio verder. Blijft een unieke verschijning!
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Ondertussen hebben we niet stil gezeten en zijn gewoon weer doorgegaan.
- De automaatbakolie is ververst.
- Het filter is vernieuwd.
- De magneetjes zijn schoongemaakt.
- Diff heeft een oliewissel gehad.
We beginnen met een lift.
IMG_20180226_115550 1 by tony mans, on Flickr
Vervolgens de oude olie afgetapt. Zwart maar niet erg slecht van kwaliteit (niet erg vervuild of stroperig).
IMG_20180226_115631 by tony mans, on Flickr
Dit is de 5hp18 greentag bak, voorzien van een nieuw filter.
IMG_20180226_102758 by tony mans, on Flickr
Carterpan schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakking.
IMG_20180226_102814 by tony mans, on Flickr
Daarna afgevuld d.m.v. een spuit. Werkt perfect moet ik zeggen
ZF lifetime fluid 5 de officiële vloeistof voor een 5hp18 met groene typeplaat.
- Afvullen tot die vol zit en gaat druppen.
- De auto starten en alle versnellingen afgaan en een aantal seconden in de versnellingen houden.
- Met draaiende motor de bak weer afvullen tot die weer gaat druppen. Dan pas heb je er genoeg olie inzitten. De vul plug monteren en dan pas de motor uitzetten.
- Job done.
Voor de info:
olie automaat by tony mans, on Flickr
IMG_20180226_115557 by tony mans, on Flickr
Ook de olie van het diff vernieuwd olie van fuchs 75w90. De oude olie was nog helder van kleur en schijnbaar recent vervangen. Maar ach je hebt 2 liter nieuwe olie gekocht, dus wat doe je?
Juist verversen :haha: .
IMG_20180226_115605 by tony mans, on Flickr
En dan gaan we een grote stap voorruit:
IMG_20180306_194217 by tony mans, on Flickr
Bilstein B12 pro kit met een verlaging van 30/15
IMG_20180307_183411 by tony mans, on Flickr
Alles voorbereid voor aankomend weekend:
- Nieuwe meyle topmounts, en achter de HD variant.
- Nieuwe veerschotels met de bijbehorende rubbers.
- Nieuwe bumpstops en dust covers voor de achterzijde
- En alle kleine stofkapjes, ringen, aanslag paatjes voor de bumpstops achter.
De bumpstops bij de veerpoten aan de voorzijde zijn geintergreerd in de veerpoot zelf. Ontwerp van bilstein.
De achterzijde is een ander verhaal:
De achterzijde heeft geen geintergreerde bumpstops en gebruikt de welbekende externe.
Let wel je moet degene hebben voor het M onderstel omdat deze bumpstops korter zijn. En die heb je nodig met verlaging. De as van deze B8 dempers is namelijk de korte versie voor verlagingsveren.
Na lang speuren ben ik deze info tegengekomen via bilstein zelf.
Nu alles even los opgebouwd en de spullen zijn kaar om gemonteerd gaan worden.
(wel nog even een veertje plaatsen voor de voorzijde offcourse, anders wordt het wel heeeeel laag
IMG_20180307_182856 by tony mans, on Flickr
Veel leesplezier en tot de volgende update..
Groetjess
- De automaatbakolie is ververst.
- Het filter is vernieuwd.
- De magneetjes zijn schoongemaakt.
- Diff heeft een oliewissel gehad.
We beginnen met een lift.
IMG_20180226_115550 1 by tony mans, on Flickr
Vervolgens de oude olie afgetapt. Zwart maar niet erg slecht van kwaliteit (niet erg vervuild of stroperig).
IMG_20180226_115631 by tony mans, on Flickr
Dit is de 5hp18 greentag bak, voorzien van een nieuw filter.
IMG_20180226_102758 by tony mans, on Flickr
Carterpan schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakking.
IMG_20180226_102814 by tony mans, on Flickr
Daarna afgevuld d.m.v. een spuit. Werkt perfect moet ik zeggen
ZF lifetime fluid 5 de officiële vloeistof voor een 5hp18 met groene typeplaat.
- Afvullen tot die vol zit en gaat druppen.
- De auto starten en alle versnellingen afgaan en een aantal seconden in de versnellingen houden.
- Met draaiende motor de bak weer afvullen tot die weer gaat druppen. Dan pas heb je er genoeg olie inzitten. De vul plug monteren en dan pas de motor uitzetten.
- Job done.
Voor de info:
olie automaat by tony mans, on Flickr
IMG_20180226_115557 by tony mans, on Flickr
Ook de olie van het diff vernieuwd olie van fuchs 75w90. De oude olie was nog helder van kleur en schijnbaar recent vervangen. Maar ach je hebt 2 liter nieuwe olie gekocht, dus wat doe je?
Juist verversen :haha: .
IMG_20180226_115605 by tony mans, on Flickr
En dan gaan we een grote stap voorruit:
IMG_20180306_194217 by tony mans, on Flickr
Bilstein B12 pro kit met een verlaging van 30/15
IMG_20180307_183411 by tony mans, on Flickr
Alles voorbereid voor aankomend weekend:
- Nieuwe meyle topmounts, en achter de HD variant.
- Nieuwe veerschotels met de bijbehorende rubbers.
- Nieuwe bumpstops en dust covers voor de achterzijde
- En alle kleine stofkapjes, ringen, aanslag paatjes voor de bumpstops achter.
De bumpstops bij de veerpoten aan de voorzijde zijn geintergreerd in de veerpoot zelf. Ontwerp van bilstein.
De achterzijde is een ander verhaal:
De achterzijde heeft geen geintergreerde bumpstops en gebruikt de welbekende externe.
Let wel je moet degene hebben voor het M onderstel omdat deze bumpstops korter zijn. En die heb je nodig met verlaging. De as van deze B8 dempers is namelijk de korte versie voor verlagingsveren.
Na lang speuren ben ik deze info tegengekomen via bilstein zelf.
Nu alles even los opgebouwd en de spullen zijn kaar om gemonteerd gaan worden.
(wel nog even een veertje plaatsen voor de voorzijde offcourse, anders wordt het wel heeeeel laag
IMG_20180307_182856 by tony mans, on Flickr
Veel leesplezier en tot de volgende update..
Groetjess
eat,, sleep,, drive BMW
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 18 jul 2015, 15:10
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Je pakt het mooi grondig aan! Goed bezig.
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Het is weekend en erg koud, nat. Gewoon typisch nederlands weer
Wat doe je dan met je cabrio:
1. Zet hem in de garage
2. Zorg dat de kachel brand
3. Modificeren maar
Het bilstein B12 pakketje zit eronder. Ik heb exact dezelfde verlaging aangehouden als het m-onderstel wat die al had.
Mijn bevindingen de eibach veren zijn dikker en daardoor stugger
En met de schokbrekers die daarbij komen is de auto lekker stug, maar toch comfortabel. Eigenlijk ook wat ik verwacht had.
En het mooiste van allemaal: Ik raak de grond niet meer. Zelfs niet bij de megadrempels die ik tegenkom
Hier een foto van hoe de cabrio momenteel op zn poten staat:
IMG_20180314_180524 by tony mans, on Flickr
Ook had ik op me wensenlijst een M stuur staan. Die had ik gekocht gemonteerd en weer gedemonteerd.
De sleepring was stuk. Het leer zag er wel aardig uit maar bleek toch te glad vond ikzelf.
Via mijn grote vriend ALI van internet een echt lederen stuurhoes gekocht. En toen is het feest van start gegaan en heeft 6 uur geduurd. Maar als je het mij vraagt is het resultaat gewoon perfect.
1. Eerst het bestaande leer een beetje opgeschuurd.
1. Daarna de nieuwe overtrek uitgelijnd. 1.5 uur werk omdat je dan ook de punten uit gaat lijnen en tijdelijk vast zet.
3. Daarna stikken en telkens 10cm voorzien van lijm, zodat het niet meer kan bewegen of los blijft. Ik heb het originele stikpatroon aangehouden.
4. De afwerking en het M logo monteren.
5. Sleepring vervangen en gesmeerd. Dit tegen piepen of schuren tijdens het rijden.
6. Stuur monteren.
Ook heb ik nog chromen ringen gemonteerd in de tellerbak.
IMG_20180317_153209_1 by tony mans, on Flickr
IMG_20180316_182452 by tony mans, on Flickr
IMG_20180316_182458 by tony mans, on Flickr
IMG_20180316_214826 by tony mans, on Flickr
IMG_20180317_170555 by tony mans, on Flickr
Dit was het weer
Wat doe je dan met je cabrio:
1. Zet hem in de garage
2. Zorg dat de kachel brand
3. Modificeren maar
Het bilstein B12 pakketje zit eronder. Ik heb exact dezelfde verlaging aangehouden als het m-onderstel wat die al had.
Mijn bevindingen de eibach veren zijn dikker en daardoor stugger
En met de schokbrekers die daarbij komen is de auto lekker stug, maar toch comfortabel. Eigenlijk ook wat ik verwacht had.
En het mooiste van allemaal: Ik raak de grond niet meer. Zelfs niet bij de megadrempels die ik tegenkom
Hier een foto van hoe de cabrio momenteel op zn poten staat:
IMG_20180314_180524 by tony mans, on Flickr
Ook had ik op me wensenlijst een M stuur staan. Die had ik gekocht gemonteerd en weer gedemonteerd.
De sleepring was stuk. Het leer zag er wel aardig uit maar bleek toch te glad vond ikzelf.
Via mijn grote vriend ALI van internet een echt lederen stuurhoes gekocht. En toen is het feest van start gegaan en heeft 6 uur geduurd. Maar als je het mij vraagt is het resultaat gewoon perfect.
1. Eerst het bestaande leer een beetje opgeschuurd.
1. Daarna de nieuwe overtrek uitgelijnd. 1.5 uur werk omdat je dan ook de punten uit gaat lijnen en tijdelijk vast zet.
3. Daarna stikken en telkens 10cm voorzien van lijm, zodat het niet meer kan bewegen of los blijft. Ik heb het originele stikpatroon aangehouden.
4. De afwerking en het M logo monteren.
5. Sleepring vervangen en gesmeerd. Dit tegen piepen of schuren tijdens het rijden.
6. Stuur monteren.
Ook heb ik nog chromen ringen gemonteerd in de tellerbak.
IMG_20180317_153209_1 by tony mans, on Flickr
IMG_20180316_182452 by tony mans, on Flickr
IMG_20180316_182458 by tony mans, on Flickr
IMG_20180316_214826 by tony mans, on Flickr
IMG_20180317_170555 by tony mans, on Flickr
Dit was het weer
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Dat stuur heb je netjes gekregen zeg..!
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Dankje. Mijn geduld was aardig op de proef gesteld haha. Maar het ging goed. De 6 uur waren snel voorbij. Nu door voor een nieuwe softtop. Dat gaat 23 april gebeuren bij hame cabrios in rotterdam.
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Hoe bevallen de Bilsteins? Edit: stug zie ik. Stugger dan origineel?
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Stugger dan origineel, maar nog steeds comfortabel. Eigenlijk had ik ze zelfs stugger verwacht.
In vergelijking met mijn e90 met M-onderstel merk ik tussen de 2 auto's weinig verschil. Behalve dat de e90 veeeeel strakker door de bochten gaat. Maar die is verder totaal anders opgebouwd.
Voor een e36 is het een upgrade die ik iedereen aan kan raden.
In vergelijking met mijn e90 met M-onderstel merk ik tussen de 2 auto's weinig verschil. Behalve dat de e90 veeeeel strakker door de bochten gaat. Maar die is verder totaal anders opgebouwd.
Voor een e36 is het een upgrade die ik iedereen aan kan raden.
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Vandaag weer creatief bezig geweest. Verloren uurtjes zijn er nooit
Gezien het einde van de winter nadert, en ik nog geen standaard had voor de hardtop. Gaan we zelf aan de slag.
Met wat googlen ben ik op een: je raad het al, een bmw forum terecht gekomen. En daar heeft iemand maten geplaatst van een originele standaard.
Daar kunnen we wat mee
Tekeningen mee naar het werk voor als ik eens tijd over had
IMG_20180322_214640 by tony mans, on Flickr
Ondertussen in de lashoek:
IMG_20180322_134136 by tony mans, on Flickr
IMG_20180322_134140 by tony mans, on Flickr
Even boren op de veredelde boor/freesmachine:
IMG_20180322_152540 by tony mans, on Flickr
Thuis afgemonteerd met de wielen en het schuim:
IMG_20180322_213814 by tony mans, on Flickr
En het kan ook nog uit elkaar om makkelijk op te bergen:
IMG_20180322_213830 by tony mans, on Flickr
Ik ben er klaar voor
Gezien het einde van de winter nadert, en ik nog geen standaard had voor de hardtop. Gaan we zelf aan de slag.
Met wat googlen ben ik op een: je raad het al, een bmw forum terecht gekomen. En daar heeft iemand maten geplaatst van een originele standaard.
Daar kunnen we wat mee
Tekeningen mee naar het werk voor als ik eens tijd over had
IMG_20180322_214640 by tony mans, on Flickr
Ondertussen in de lashoek:
IMG_20180322_134136 by tony mans, on Flickr
IMG_20180322_134140 by tony mans, on Flickr
Even boren op de veredelde boor/freesmachine:
IMG_20180322_152540 by tony mans, on Flickr
Thuis afgemonteerd met de wielen en het schuim:
IMG_20180322_213814 by tony mans, on Flickr
En het kan ook nog uit elkaar om makkelijk op te bergen:
IMG_20180322_213830 by tony mans, on Flickr
Ik ben er klaar voor
eat,, sleep,, drive BMW
- LtCoolerooney
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
dat is nog eens handig. zoals je zegt, verloren uurtjes zijn er nooit
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 17 nov 2016, 21:50
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Mooi project, de auto is het absoluut waard. Ook een hele verbetering, dat dashboard zonder houtinleg.
En een interessant kijkje onder de automaatbak
En een interessant kijkje onder de automaatbak
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Er waren problemen met de ruiten bij het openen van de deuren. Dit is hersteld en werkt weer naar behoren. Het was een aardige klus en een samenhang van diverse omstandigheden.
Ik heb wit vet gekocht en nieuwe glijblokken.
Het probleem was dat de ruit kantelde bij het openen van de portieren en niet ver genoeg naar beneden ging. Als het portier eenmaal open was kon ik deze nog 1 cm naar beneden duwen. Dan stond de ruit weer goed.
Op deze foto kun je zien dat het raam maar een paar millimeter zakte. En me deurrubber op deze manier beschadigd.
IMG_20180407_132813 by tony mans, on Flickr
Ik heb al het oude vet verwijderd en de glijgoten glad gemaakt met scotch brite.
IMG_20180407_103745_1 by tony mans, on Flickr
Het verschil oud en nieuw.
IMG_20180407_104317 by tony mans, on Flickr
Vervolgens heb ik het raam afgesteld. Dit is gelukt door de hoek opnieuw af te stellen met de verstelbare arm van het raammechanisme. Ook de raamhoogte stond veel te hoog. Die is af te stellen met de torx schroeven aan de onderzijde van het raam.
Een handigheidje voor een cabrio is om de kap te openen en de ramen weer omhoog te sturen.
Om de juiste hoogte te bepalen heb ik de hoogte van het achterste zijruit aangehouden.
En voor de hoek de rubber geleiding achter spiegel. In combinatie met de geleiding op de zijruit.
Als je met je vinger de mircoswitch van de deurvanger indrukt wordt het raam in de sluitstand gezet. Dan moet deze niet boven het rubber van de spiegel uitkomen. En ook niet boven het zijruitje achter.
Dit is afgesteld met de torx schroeven aan de onderzijde van het raam.
De ruit zakte mede niet meer omdat het binnenste rubber wat tegen het raam komt te hard is geworden.
Deze foto laat zien hoever het raam nu zakt bij het openen van het portier.
IMG_20180407_132752 by tony mans, on Flickr
Nu dit allemaal is afgesteld durf ik de nieuwe deurrubbers te plaatsen, en weet ik zeker dat het raam het nieuwe rubber niet kapot gaat drukken.
Er zijn 2 nieuwe deurrubbers besteld en hier ligt 1 van de nieuwe klaar voor montage:
IMG_20180407_122814 by tony mans, on Flickr
En daar is die dan gemonteerd:
IMG_20180407_125555 by tony mans, on Flickr
Toen was er het volgende probleem. Bij de instapwang van de stoelen voelde je de metalen beugel. Doordat het schuim is versleten bij de instap gaat op den duur het leer stuk.
Het schuim heb ik zelf bij beide stoelen vervangen.
IMG_20180404_184833_1 by tony mans, on Flickr
De zitting los gemaakt.
IMG_20180404_185851 by tony mans, on Flickr
Door deze bouten los te maken komt de verstelbare steun los. (bij de sportstoelen)
IMG_20180404_185856 by tony mans, on Flickr
Een stoel zonder zitting. De vorige eigenaar was gek op drop, het zat tussen de stoel en onder de stoel. Meteen alles goed schoon kunnen maken.
IMG_20180404_190249 by tony mans, on Flickr
Het oude schuim.
IMG_20180404_190854 by tony mans, on Flickr
Oud vs Nieuw. De nieuwe lijkt iets anders maar is exact hetzelfde:
IMG_20180404_191513 by tony mans, on Flickr
Het leer en de stoelverwarming losgehaald.
IMG_20180404_191525 by tony mans, on Flickr
En weer monteren in de omgekeerde volgorde:
IMG_20180404_201113 by tony mans, on Flickr
IMG_20180404_203816 by tony mans, on Flickr
Klaar om weer op de stoel te monteren:
IMG_20180404_212723 by tony mans, on Flickr
En klaar is Kees of Piet
IMG_20180405_060509 by tony mans, on Flickr
Binnenkort door naar de volgende ronde. Het opnieuw verven van het leder.
Ooohjaa
De armsteun is ondertussen ook voorzien van een nieuw laagje leer.
Voor:
IMG_20180324_110253 by tony mans, on Flickr
Na:
IMG_20180325_182545_1 by tony mans, on Flickr
Volgens mij ben ik verder niets vergeten te posten
Ik heb wit vet gekocht en nieuwe glijblokken.
Het probleem was dat de ruit kantelde bij het openen van de portieren en niet ver genoeg naar beneden ging. Als het portier eenmaal open was kon ik deze nog 1 cm naar beneden duwen. Dan stond de ruit weer goed.
Op deze foto kun je zien dat het raam maar een paar millimeter zakte. En me deurrubber op deze manier beschadigd.
IMG_20180407_132813 by tony mans, on Flickr
Ik heb al het oude vet verwijderd en de glijgoten glad gemaakt met scotch brite.
IMG_20180407_103745_1 by tony mans, on Flickr
Het verschil oud en nieuw.
IMG_20180407_104317 by tony mans, on Flickr
Vervolgens heb ik het raam afgesteld. Dit is gelukt door de hoek opnieuw af te stellen met de verstelbare arm van het raammechanisme. Ook de raamhoogte stond veel te hoog. Die is af te stellen met de torx schroeven aan de onderzijde van het raam.
Een handigheidje voor een cabrio is om de kap te openen en de ramen weer omhoog te sturen.
Om de juiste hoogte te bepalen heb ik de hoogte van het achterste zijruit aangehouden.
En voor de hoek de rubber geleiding achter spiegel. In combinatie met de geleiding op de zijruit.
Als je met je vinger de mircoswitch van de deurvanger indrukt wordt het raam in de sluitstand gezet. Dan moet deze niet boven het rubber van de spiegel uitkomen. En ook niet boven het zijruitje achter.
Dit is afgesteld met de torx schroeven aan de onderzijde van het raam.
De ruit zakte mede niet meer omdat het binnenste rubber wat tegen het raam komt te hard is geworden.
Deze foto laat zien hoever het raam nu zakt bij het openen van het portier.
IMG_20180407_132752 by tony mans, on Flickr
Nu dit allemaal is afgesteld durf ik de nieuwe deurrubbers te plaatsen, en weet ik zeker dat het raam het nieuwe rubber niet kapot gaat drukken.
Er zijn 2 nieuwe deurrubbers besteld en hier ligt 1 van de nieuwe klaar voor montage:
IMG_20180407_122814 by tony mans, on Flickr
En daar is die dan gemonteerd:
IMG_20180407_125555 by tony mans, on Flickr
Toen was er het volgende probleem. Bij de instapwang van de stoelen voelde je de metalen beugel. Doordat het schuim is versleten bij de instap gaat op den duur het leer stuk.
Het schuim heb ik zelf bij beide stoelen vervangen.
IMG_20180404_184833_1 by tony mans, on Flickr
De zitting los gemaakt.
IMG_20180404_185851 by tony mans, on Flickr
Door deze bouten los te maken komt de verstelbare steun los. (bij de sportstoelen)
IMG_20180404_185856 by tony mans, on Flickr
Een stoel zonder zitting. De vorige eigenaar was gek op drop, het zat tussen de stoel en onder de stoel. Meteen alles goed schoon kunnen maken.
IMG_20180404_190249 by tony mans, on Flickr
Het oude schuim.
IMG_20180404_190854 by tony mans, on Flickr
Oud vs Nieuw. De nieuwe lijkt iets anders maar is exact hetzelfde:
IMG_20180404_191513 by tony mans, on Flickr
Het leer en de stoelverwarming losgehaald.
IMG_20180404_191525 by tony mans, on Flickr
En weer monteren in de omgekeerde volgorde:
IMG_20180404_201113 by tony mans, on Flickr
IMG_20180404_203816 by tony mans, on Flickr
Klaar om weer op de stoel te monteren:
IMG_20180404_212723 by tony mans, on Flickr
En klaar is Kees of Piet
IMG_20180405_060509 by tony mans, on Flickr
Binnenkort door naar de volgende ronde. Het opnieuw verven van het leder.
Ooohjaa
De armsteun is ondertussen ook voorzien van een nieuw laagje leer.
Voor:
IMG_20180324_110253 by tony mans, on Flickr
Na:
IMG_20180325_182545_1 by tony mans, on Flickr
Volgens mij ben ik verder niets vergeten te posten
eat,, sleep,, drive BMW