goed... ik moest toch weten wat er nu aan de hand is. Het volgende heb ik kunnen achterhalen wat wellicht verklaard waarom de achterste lambdasonde invloed heeft op de fueltrim, hij kalibreert de voorste blijkbaar.( zie onderstaand stukje) Als de achterste dan verouderd raakt of stuk gaat zal hij uiteindelijk de voorste niet meer kunnen calibreren. Wat me na vervangen ook is opgevallen dat ik veel vaker in straalgeleide modus rij en dat mijn NOx kat niet meer verzadigd is.
Calibration of wide-band probes (adapting the reference value).
At the same time with control of CO catalytic converter, narrow-band Lambda probes perform also one more very important task: they calibrate the reference values of wide-band probes (it means, calibrate the wide-band probes, if/when Lambda = 1,00).
There are several reasons, why such calibration is necessary: to avoid technical inaccuracies due to technological deviations; to ensure, that fuel mixture system converges (quickly) to necessary Lambda value (it means, the value necessary for narrow-band probe to generate around 0,7 .. 0,9 V).
Normal performance of N-series engine in Homogeneous (with Lambda = 1,0) mixture.
Even voor de zekerheid...
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Even voor de zekerheid...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
- E61_Stuiver
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 25 dec 2012, 00:58
- Locatie: Drachten
Re: Even voor de zekerheid...
Hallo Thijs,
Kun je uitleggen van straalgeleide modus is?
Klaas
Kun je uitleggen van straalgeleide modus is?
Klaas
330iX (2016)
525I (2004)
MG-Y (1953)
525I (2004)
MG-Y (1953)
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Even voor de zekerheid...
Hoi Klaas,
Straalgeleide modus houdt in dat het inspuiten van de brandstof gebeurt vlak voor het ontsteken, dus aan het einde van de compressieslag. Hierdoor krijg je een zeer arm mengsel wat het gebruik ten goede komt.
De N43 motor van BMW kent drie soorten inspuiting: homogeen (normaal, inspuiten gebeurt tijdens inlaat slag), Homogeen lean (armer mengsel, inspuiten gebeurt nog steeds tijdens de inlaatslag maar dan gewoon iets minder) en straalgeleid (stratified, arm mengsel, inspuiten gebeurt aan het einde van de compressieslag)
Tijdens het rijden merk je niet dat hij hiertussen schakelt (alleen je gebruik varieert wat) door tijdens het rijden uit te lezen zie je in welke modus hij rijdt. Nadeel is wanneer er een foutmelding in het systeem is opgeslagen welke over het NoX opslag gedeelte gaat of wanneer en een andere foutcode omtrent de uitlaatgassen is opgeslagen, dan wordt alleen homogeen modus gebruikt. Brandstof gebruik stijgt dan behoorlijk...
hier een linkje naar nog iets meer info over het inspuiten.
https://bimmerprofs.com/direct-injectio ... ed-charge/
Straalgeleide modus houdt in dat het inspuiten van de brandstof gebeurt vlak voor het ontsteken, dus aan het einde van de compressieslag. Hierdoor krijg je een zeer arm mengsel wat het gebruik ten goede komt.
De N43 motor van BMW kent drie soorten inspuiting: homogeen (normaal, inspuiten gebeurt tijdens inlaat slag), Homogeen lean (armer mengsel, inspuiten gebeurt nog steeds tijdens de inlaatslag maar dan gewoon iets minder) en straalgeleid (stratified, arm mengsel, inspuiten gebeurt aan het einde van de compressieslag)
Tijdens het rijden merk je niet dat hij hiertussen schakelt (alleen je gebruik varieert wat) door tijdens het rijden uit te lezen zie je in welke modus hij rijdt. Nadeel is wanneer er een foutmelding in het systeem is opgeslagen welke over het NoX opslag gedeelte gaat of wanneer en een andere foutcode omtrent de uitlaatgassen is opgeslagen, dan wordt alleen homogeen modus gebruikt. Brandstof gebruik stijgt dan behoorlijk...
hier een linkje naar nog iets meer info over het inspuiten.
https://bimmerprofs.com/direct-injectio ... ed-charge/
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Even voor de zekerheid...
Daar ben ik ook op terecht gekomen via duits forum met nox geralteerde foutmeldingen... maar als "beginner" is het vrij complex literatuur.
Ik wil daar al mijn nox sensor bestellen...rij al een tijd rond met 2 nox geralateerede foutmeldingen.
En met uitlezen van realtime doet de nox sensor ook geen waardes doorgeven. Men gaf aan dat ik er gewoon mee door kan rijden. Want deze is al 2 of 3maal vervangen heb ik me laten vertellen. Als je ista d stappen volgt omtrent die foutmeldingen 30e9 en 30da zeggen ze ook van gewoon verder rijden. Hij rijdt ook verder prima...verbruik rond de 9.5/100km stad en snelweg 7.8/100km
Ik maak er misschien een topic van indien ik de noxem129 van bimmerprofs heb vervangen en mijn ervaring.
Want je moet adaptive waardes resetten...en dat vind ik best griezelig...met een in rij procedure.
Heb reeds een garagebrug...gekocht en geinstalleerd dus kan ik dat ding gelijk gebruiken met een grote onderhoudsbeurt.
Ik wil daar al mijn nox sensor bestellen...rij al een tijd rond met 2 nox geralateerede foutmeldingen.
En met uitlezen van realtime doet de nox sensor ook geen waardes doorgeven. Men gaf aan dat ik er gewoon mee door kan rijden. Want deze is al 2 of 3maal vervangen heb ik me laten vertellen. Als je ista d stappen volgt omtrent die foutmeldingen 30e9 en 30da zeggen ze ook van gewoon verder rijden. Hij rijdt ook verder prima...verbruik rond de 9.5/100km stad en snelweg 7.8/100km
Ik maak er misschien een topic van indien ik de noxem129 van bimmerprofs heb vervangen en mijn ervaring.
Want je moet adaptive waardes resetten...en dat vind ik best griezelig...met een in rij procedure.
Heb reeds een garagebrug...gekocht en geinstalleerd dus kan ik dat ding gelijk gebruiken met een grote onderhoudsbeurt.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Even voor de zekerheid...
Ik overweeg ook om een noxem129 aan te gaan schaffen hier. Reden is dat de storing 30EA steeds sneller terugkeert.
Staat hier wat meer over omschreven:
https://bimmerprofs.com/30ea-nitric-oxi ... lphurized/
Nu heb ik begrepen dat het resetten van de adaptieve waardes en het inrijden allemaal wel meevalt na het vervangen van de sensor. Misschien kan Forumlid Source hier wat meer over vertellen?
Staat hier wat meer over omschreven:
https://bimmerprofs.com/30ea-nitric-oxi ... lphurized/
Nu heb ik begrepen dat het resetten van de adaptieve waardes en het inrijden allemaal wel meevalt na het vervangen van de sensor. Misschien kan Forumlid Source hier wat meer over vertellen?
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Even voor de zekerheid...
De oplossing:
Goed, ik ben er even mee bezig geweest maar uiteindelijk is het dan toch gelukt.
Waar ik mee zat was dat storing 30EA steeds terug bleef komen, de dealer noemde het een spookstoring die niet te wissen was en alle N43 motoren mee rond rijden.
Wanneer 30EA is opgeslagen gebeurt er echter een hele hoop meer dan wat je ervan merkt. De twee meest duidelijke kenmerken zijn een verhoogd brandstof verbruik en wat meer roetaanslag op de bougies (zie je pas als je ze wisselt).
Even terug naar hoe het begon:
Sinds ik de auto heb geeft hij foutcode 30EA bij uitlezen. geen lampjes, geen meldingen en de motor start en loopt gewoon prima. Eigenlijk merk je er dus helemaal niets van, behalve dan dat hij niet zo zuinig loopt.\
Nu neem ik geen genoegen met een spookstoring, die bestaan niet naar mijn idee. De auto moet storingsvrij kunnen lopen dus dat wilde ik gaan uitzoeken.
Toen de lambdasondes aan de beurt waren was dat een mooi moment om er eens in te duiken en die 30EA er ook uit te krijgen.
30EA houdt in dat de NOx kat verzwaveld is, dit is een berekende waarde aan de hand van kilometers. Zelfs al rij je op volledig zwavelvrije brandstof en vul je de motor met uitsluitend low SAPS motorolie dan nog telt de zwavelhoeveelheid op. Normaal start de motorcomputer een regeneratieproces, hij laat de uitlaatkleppen iets later openen zodat er meer hete uitlaatgassen de nox kat bereiken. De zwavel wordt omgezet in minder schadelijke stoffen en de kat is weer schoon (even in jip-en-janneke taal uitgelegd)
Dit regenereren gebeurt echter alleen bij een snelheid van 115 km/u en harder en dan ongeveer 30 minuten achtereen. Dit is vanwege de rijwind, om de NOx kat op 660 graden te krijgen loopt de temperatuur van de gewone kat vlak bij de motor behoorlijk hoog op, zo hoog zelfs dat er een apart luchtkanaal naar toeloopt om hem te koelen, iets wat alleen bij voldoende rijwind kan dus vandaar de 115 km/u.
Daarbij moet de tank ook nog eens minimaal halfvol zijn om het regenereren te kunnen starten (!)
Nadat mijn lambda's waren vervangen heb ik de auto laten regenereren (geforceerd door dit te activeren). Ik ben een flink stuk gaan rijden met 130 km/u aan een stuk en heb tijdens het rijden het proces in de gaten gehouden (myCarly app ondersteunt dit). Na dit regenereren is de storing weggebleven en zie ik lean burn en stratified weer ingeschakeld worden. 30EA is sindsdien niet meer terug gekomen en het brandstofverbruik is behoorlijk afgenomen als ik mijn actieradius mag geloven.
Waarom is de storing dan niet vanzelf weggegaan toen ik afgelopen zomer in nagenoeg 1 ruk naar frankrijk reed met snelheden boven de 130?
Wanneer 30EA is opgeslagen schakelt de motor niet meer in Lean burn of stratified. hij regenereert dan ook niet meer. Gevolg is dus hoog verbruik en vervuilde verbrandingsruimte, en nog meer verzadiging van de NOx kat. Eigenlijk raakt de boel in een vicieuze cirkel...
Om deze cirkel te doorbreken moet het regenereren worden geforceerd.
De dealer zou dit kunnen maar wanneer zij zich aan de richtlijnen van ISTA houden moet er eerst van alles worden vervangen. (bobines, injectoren en soms zelfs de NOx sensor en kat, kosten kom je makkelijk aan de 4000,-) daarna resetten ze de boel en is de storing vanzelf verdwenen. Veel mensen hebben er geen last van of nemen het verhoogde gebruik voor lief, maar eigenlijk is er niets aan de hand! probleem is vooral te weinig 115 km/u of harder rijden waardoor het regenereren niet vanzelf kan starten, tot 30EA opkomt en viola, verbruik omhoog.
Dus kort samengevat, 220,- voor 3 nieuwe lambdasondes betaald (orginineel bosch, niet bij de dealer), de boel geforceerd geregenereerd en klaar! Eens kijken hoe de volgende oliewissel de olie er uit ziet, die was voorgaande keren zwarter dan bij een diesel door al dat homogeen verbranden...
Hopelijk heeft iemand er wat aan!
Goed, ik ben er even mee bezig geweest maar uiteindelijk is het dan toch gelukt.
Waar ik mee zat was dat storing 30EA steeds terug bleef komen, de dealer noemde het een spookstoring die niet te wissen was en alle N43 motoren mee rond rijden.
Wanneer 30EA is opgeslagen gebeurt er echter een hele hoop meer dan wat je ervan merkt. De twee meest duidelijke kenmerken zijn een verhoogd brandstof verbruik en wat meer roetaanslag op de bougies (zie je pas als je ze wisselt).
Even terug naar hoe het begon:
Sinds ik de auto heb geeft hij foutcode 30EA bij uitlezen. geen lampjes, geen meldingen en de motor start en loopt gewoon prima. Eigenlijk merk je er dus helemaal niets van, behalve dan dat hij niet zo zuinig loopt.\
Nu neem ik geen genoegen met een spookstoring, die bestaan niet naar mijn idee. De auto moet storingsvrij kunnen lopen dus dat wilde ik gaan uitzoeken.
Toen de lambdasondes aan de beurt waren was dat een mooi moment om er eens in te duiken en die 30EA er ook uit te krijgen.
30EA houdt in dat de NOx kat verzwaveld is, dit is een berekende waarde aan de hand van kilometers. Zelfs al rij je op volledig zwavelvrije brandstof en vul je de motor met uitsluitend low SAPS motorolie dan nog telt de zwavelhoeveelheid op. Normaal start de motorcomputer een regeneratieproces, hij laat de uitlaatkleppen iets later openen zodat er meer hete uitlaatgassen de nox kat bereiken. De zwavel wordt omgezet in minder schadelijke stoffen en de kat is weer schoon (even in jip-en-janneke taal uitgelegd)
Dit regenereren gebeurt echter alleen bij een snelheid van 115 km/u en harder en dan ongeveer 30 minuten achtereen. Dit is vanwege de rijwind, om de NOx kat op 660 graden te krijgen loopt de temperatuur van de gewone kat vlak bij de motor behoorlijk hoog op, zo hoog zelfs dat er een apart luchtkanaal naar toeloopt om hem te koelen, iets wat alleen bij voldoende rijwind kan dus vandaar de 115 km/u.
Daarbij moet de tank ook nog eens minimaal halfvol zijn om het regenereren te kunnen starten (!)
Nadat mijn lambda's waren vervangen heb ik de auto laten regenereren (geforceerd door dit te activeren). Ik ben een flink stuk gaan rijden met 130 km/u aan een stuk en heb tijdens het rijden het proces in de gaten gehouden (myCarly app ondersteunt dit). Na dit regenereren is de storing weggebleven en zie ik lean burn en stratified weer ingeschakeld worden. 30EA is sindsdien niet meer terug gekomen en het brandstofverbruik is behoorlijk afgenomen als ik mijn actieradius mag geloven.
Waarom is de storing dan niet vanzelf weggegaan toen ik afgelopen zomer in nagenoeg 1 ruk naar frankrijk reed met snelheden boven de 130?
Wanneer 30EA is opgeslagen schakelt de motor niet meer in Lean burn of stratified. hij regenereert dan ook niet meer. Gevolg is dus hoog verbruik en vervuilde verbrandingsruimte, en nog meer verzadiging van de NOx kat. Eigenlijk raakt de boel in een vicieuze cirkel...
Om deze cirkel te doorbreken moet het regenereren worden geforceerd.
De dealer zou dit kunnen maar wanneer zij zich aan de richtlijnen van ISTA houden moet er eerst van alles worden vervangen. (bobines, injectoren en soms zelfs de NOx sensor en kat, kosten kom je makkelijk aan de 4000,-) daarna resetten ze de boel en is de storing vanzelf verdwenen. Veel mensen hebben er geen last van of nemen het verhoogde gebruik voor lief, maar eigenlijk is er niets aan de hand! probleem is vooral te weinig 115 km/u of harder rijden waardoor het regenereren niet vanzelf kan starten, tot 30EA opkomt en viola, verbruik omhoog.
Dus kort samengevat, 220,- voor 3 nieuwe lambdasondes betaald (orginineel bosch, niet bij de dealer), de boel geforceerd geregenereerd en klaar! Eens kijken hoe de volgende oliewissel de olie er uit ziet, die was voorgaande keren zwarter dan bij een diesel door al dat homogeen verbranden...
Hopelijk heeft iemand er wat aan!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.