E39 - Schokje automaat bij in “D” plaatsen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Nighthawk12

E39 - Schokje automaat bij in “D” plaatsen

Bericht door Nighthawk12 » 08 apr 2018, 10:56

Goedemiddag,

Een klein vraagje voor jullie als je wel wil en de automaat in “D” of “R” tikt is het normaal dat je een klein schokje voelt of mag je eigenlijk helemaal niets voelen ?

Jeremy

Re: E39 - Schokje automaat bij in “D” plaatsen

Bericht door Jeremy » 08 apr 2018, 13:37

Ik voel ook wat, vooral als in mijn 330ci uit de P trek. Er is een redelijk simpele oplossing voor overigens. De reden hiervan is (waarschijnlijk) omdat de P stand (even heel kort door de bocht) een pin door de bak heen trekt. Als de wagen dan nog een beetje vooruit of achteruit gaat komt de bak tegen de pin te staan. Omdat de wagen vermogen geeft zodra je 'm in de R of in P zet voel je het als de pin eruit komt.

Wat ik zelf altijd doe is als ik de wagen parkeer, dus van D naar P ga, eerst naar de N stand gaan. De bak staat dan neutraal en er komt geen vermogen meer op de wielen. Ik zet 'm, terwijl 'ie nog in de N stand staat, op de handrem. Zodra ik merk dat de handrem werkt en de wagen niet meer beweegt zet ik 'm in de P. Als ik van D naar R ga ga ik eerst naar N, dan laat ik de rem even los en rem opnieuw zodat er geen enkele aandrijfvorm meer naar de wielen gaat. dan ga ik naar de R. Je zult merken dat de wagen dan véél soepeler van P naar R of D of vice versa gaat. Je merkt dat de wagen niet meer schokt en een meer vloeiende in een rij-stand gaat.

m43

Bericht door m43 » 08 apr 2018, 17:22

Hoi. Iik reageer hier ook effe op. Je mag eigenlijk helemaal geen schok voelen of gebonk, dat duit dat ie niet meer goed op de koppelomvormer aan sluit. Het moet gewoon heel soepel gaan, of je het nu rustig doet of niet. Dat is mijn ervaring met de automaat van de e39. Of je kan ook de olie verversen maar niet laten spoelen hoor en gelijk ook je filter vernieuwen. Ik verneem graag wat mede collegas zeggen en wat uw mening hier over is grt m43

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 09 apr 2018, 06:48

Verversen ipv spoelen is niet goed, er zullen oude olieresten en slijpsel achterblijven, maar daarover vind je genoeg op dit forum.

Een klein bonkje heeft bijna elke automaat, ik rij al mijn hele leven bijna automaat en elke wagen heeft dit gehad, het scheelt wel hoe snel je hem er in zet. Als je bijvoorbeeld hebt gereden, remt, en bij stilstand meteen in de P zet, dan voel je bijna altijd wat, als je 1 of 2 seconden even wacht, dan heb je dit niet, andersom hetzelfde.

Dit is mijn ervaring tenminste en ik heb nog nooit een kapotte bak gehad.

m43

Bericht door m43 » 10 apr 2018, 16:55

Hoi bart. Ik ben het met je eens wat je schrijft. Wat betreft het verversen de zf bakken mogen nooit of te nimmer gespoeld worden. Bij zf keuren ze dat af en wat betreft het gebonk, hij geeft aan dat ie het elke keer doet en dat is weer niet goed. Ik heb ook jaren automaat gereden, zelf alleen een defecte koppel omvormer gehad. Daar kwam het gebonk bij mij vandaan en dat was een duur geintje destijds. Ik hoop dat het dat niet is voor hem grt m43

Jeremy

Bericht door Jeremy » 11 apr 2018, 06:13

Volgens mij schrijft Bart juist dat je moet spoelen in plaats van verversen. Ik heb het nu twee keer gedaan bij ZF bakken boven de 200.000km en ik heb geen enkel probleem met de automaat. Sterker nog, de automaat schakelt nu véél mooier.

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 11 apr 2018, 06:31

Ik schreef inderdaad spoelen, ipv verversen, ook ZF spoelt tegenwoordig. Bij twee wagens inmiddels laten doen, naar volle tevredenheid

m43

Bericht door m43 » 11 apr 2018, 14:01

Nou dit is echt nieuw voor me. Zf in delfgauw en in duitsland hebben echt altijd gezegd; spoelen is uit den boze voor zf bakken. De levensduur is dan ook niet lang meer. Er staan hier op het forum maar genoeg info hierover dat spoelen echt niet goed is voor een bmw met zf bakken ??

Giovanni-21

Bericht door Giovanni-21 » 11 apr 2018, 14:11

Denk dat er zaken door elkaar gehaald worden.

Spoelen met allerlei middeltjes etc. schijnt niet goed te zijn.
Verversen (icm extra spoeling met olie om de laatste restjes weg te halen) wat bijv ZF doet, is wel goed.
Current BMW F36 420i LCI
Previous BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 13 apr 2018, 06:47

+1

En ja, ZF heeft dat altijd gezegd, vroeger……

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”