Zo nu en dan zie ik op dit forum de vraag terugkomen welke onderhoudskosten kleven aan het bezit van een BMW 3 serie e46. Hoewel dit natuurlijk uiteenloopt, heb ik met alle door mij bewaarde facturen een overzicht van de onderhoudshistorie gemaakt en hieronder ingesloten voor de geïnteresseerden (incl. kosten en km's). Alvast enkele feiten daaruit: aan onderhoud heb ik net geen EUR 5.000 uitgegeven in die 12 jaar, wat neerkomt op gemiddeld EUR 35 per maand (banden inclusief); de remblokken hebben het 159.000 km volgehouden en zijn nu voor het eerst vervangen (alleen de voorzijde tezamen met de voorste schijven); enkel het vervangen van twee schroefveren (achter) en stabilisatorstangen (voorzijde) kunnen tot nu toe aangemerkt worden als buitengewoon onderhoud.
Wetende dat het morgen anders kan zijn, wil ik nog opmerken dat het met een N42 motor dus ook gewoon goed kan gaan, terwijl die op het forum nog wel eens voorbij komt als zijnde problematisch. Ik heb mij voorgenomen om net zo lang door te rijden tot de eerste echte problemen komen (zo'n experiment maakt het alleen al de moeite waard) en hoop op nog wat extra jaren rijplezier. Tot slot: de aanschafprijs (EUR 20.750) verminderd met de geschatte huidige waarde ad. EUR 4.000 maakt dat de afschrijving minder dan EUR 120 per maand heeft bedraagt, wat gelet op de geringe huidige waarde alleen maar minder gaat worden gedurende de tijd. Vooralsnog geen haar op mijn hoofd die overweegt om 20 – 30.000 Euro uit te geven voor een opvolger.