F10 velgen op E60
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
F10 velgen op E60
Ik zoek een mooie 17 inch set voor de e61 en ik vind styling 236 persoonlijk heel mooi.
Deze is echter ET waarde 30 en 8J.... gaat dit veilig passen?
Ik vind het niet erg qua looks dat ze dan 1cm naar binnen steken, gaat er mij meer om of het wel gewoon veilig is om deze te laten monteren. Ik heb verder geen behoefte om spacers ertussen te gaan plaatsen.
Iemand ervaring met F10 velgen op e60?
Deze is echter ET waarde 30 en 8J.... gaat dit veilig passen?
Ik vind het niet erg qua looks dat ze dan 1cm naar binnen steken, gaat er mij meer om of het wel gewoon veilig is om deze te laten monteren. Ik heb verder geen behoefte om spacers ertussen te gaan plaatsen.
Iemand ervaring met F10 velgen op e60?
530i G30 M-performance
Re: F10 velgen op E60
Tsja, wellicht past het, maar ze vallen inderdaad wel 1 centimeter meer naar binnen. Het zou dus kunnen dat ze de binnenkant van de wielkas gaan raken. Als je het echt mooi vind zou ik spacers pakken die ervoor zorgen dat het wiel weer 1 cm meer naar buiten komt. Het is namelijk met een reden dat BMW 8J ET20 op een E60 doet.
Mijn E90 en mijn E46 vinden het bijvoorbeeld écht niet fijn als ik een spacer op de vooras doe. Trillingen, nerveus rijgedrag, gevoelig voor spoorvorming is het resultaat. Qua rij-eigenschappen is het gewoon het beste als je bij de originele specs blijft.
Mijn E90 en mijn E46 vinden het bijvoorbeeld écht niet fijn als ik een spacer op de vooras doe. Trillingen, nerveus rijgedrag, gevoelig voor spoorvorming is het resultaat. Qua rij-eigenschappen is het gewoon het beste als je bij de originele specs blijft.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: F10 velgen op E60
Jeremy schreef:Tsja, wellicht past het, maar ze vallen inderdaad wel 1 centimeter meer naar binnen. Het zou dus kunnen dat ze de binnenkant van de wielkas gaan raken. Als je het echt mooi vind zou ik spacers pakken die ervoor zorgen dat het wiel weer 1 cm meer naar buiten komt. Het is namelijk met een reden dat BMW 8J ET20 op een E60 doet.
Mijn E90 en mijn E46 vinden het bijvoorbeeld écht niet fijn als ik een spacer op de vooras doe. Trillingen, nerveus rijgedrag, gevoelig voor spoorvorming is het resultaat. Qua rij-eigenschappen is het gewoon het beste als je bij de originele specs blijft.
daarom wil ik die spacers ook niet.... qua looks vind ik t niet erg dat ze naar binnnen gaan vallen 1cm, gaat mij echt puur alleen om de veiligheid, dat er verder geen negatieve consequenties aan zitten als ik ET30 op ET20 doe.
Wat is de tip voor dat ze mogelijk de wielkast raken? ff paar drempels goed testen nadat ik ze erop heb gemonteerd?
530i G30 M-performance
Re: F10 velgen op E60
Off topic, ik rij al jaren probleemloos met spacers op mijn E61, als alles onder de wagen maar in orde is, krijg je hierdoor toch trillingen, dan zit dat niet in de spacers….
Buiten dat, is het geen gezicht als je ET30 er op gaat gooien met 8J, maar dat is jouw keuze natuurlijk.
Gewoon monteren, even inveren en sturen, dan weet je genoeg, als het dan goed gaat, even voorzichtig wat bochten en drempels pakken, maar na montage weet je meestal al genoeg.
Buiten dat, is het geen gezicht als je ET30 er op gaat gooien met 8J, maar dat is jouw keuze natuurlijk.
Gewoon monteren, even inveren en sturen, dan weet je genoeg, als het dan goed gaat, even voorzichtig wat bochten en drempels pakken, maar na montage weet je meestal al genoeg.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: F10 velgen op E60
Bart70 schreef:Off topic, ik rij al jaren probleemloos met spacers op mijn E61, als alles onder de wagen maar in orde is, krijg je hierdoor toch trillingen, dan zit dat niet in de spacers….
Buiten dat, is het geen gezicht als je ET30 er op gaat gooien met 8J, maar dat is jouw keuze natuurlijk.
Gewoon monteren, even inveren en sturen, dan weet je genoeg, als het dan goed gaat, even voorzichtig wat bochten en drempels pakken, maar na montage weet je meestal al genoeg.
Ik ga ze morgen monteren en zie het dan wel... waarom is het geen gezicht dan ET30 en 8J op E61? Omdat ze 1cm naar binnen gaan? Valt dit dan echt zoveel op ?
530i G30 M-performance
Re: F10 velgen op E60
Yep, standaard vind ik het al niet mooi, en 1 cm verder wordt nog minder mooi, maar ik hou dan ook van breed ;-)
Re: F10 velgen op E60
Dat verhaal met spacers is vaak gebaseerd op indianen verhalen.
Als een bijv. een 10mm spacer gewoon recht is en schoon dan is het verschil 0,0 met een velg met bijvoorbeeld er 20 ipv 30.
Een velg met een dergelijk ET is in weze een velg met een 10mm extra vlees erop. Als een spacer geplaatst is is de eind situatie 100% hetzelfde als het wiel vast zit. Ook de evt extra lager belasting is niet anders.
Vaak zie je dat Jan Kaas zuinig aan wilt doen op een set velgen van 1500 euro en plaatst er spacers op die Kees nog in de schuur had liggen, helemaal geoxideerd en dus niet geheel vlak.
Dat in combo met soms gebruikte velgen die ook niet helemaal proper zijn.
Als een bijv. een 10mm spacer gewoon recht is en schoon dan is het verschil 0,0 met een velg met bijvoorbeeld er 20 ipv 30.
Een velg met een dergelijk ET is in weze een velg met een 10mm extra vlees erop. Als een spacer geplaatst is is de eind situatie 100% hetzelfde als het wiel vast zit. Ook de evt extra lager belasting is niet anders.
Vaak zie je dat Jan Kaas zuinig aan wilt doen op een set velgen van 1500 euro en plaatst er spacers op die Kees nog in de schuur had liggen, helemaal geoxideerd en dus niet geheel vlak.
Dat in combo met soms gebruikte velgen die ook niet helemaal proper zijn.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: F10 velgen op E60
Bedankt voor de verheldering allemaal...
Ik ga morgen eens kijken, het mooie is dan dat ik dus nog altijd spacers ertussen kan doen als ik het niet mooi vind met 10mm ET inkorting.... Met een goeie nieuwe setje spacers hoef ik dus niet bang te zijn voor trillingen?
Wel of geen spacers, het zou dus gewoon wel gewoon veilig moeten kunnen gaan met een ET verschil van 10mm... en extra slijtage zal ook wel meevallen dus? Zou de auto wel anders sturen/aanvoelen met ET30 ipv ET20 of is dat ook minimaal?
Ik ga morgen eens kijken, het mooie is dan dat ik dus nog altijd spacers ertussen kan doen als ik het niet mooi vind met 10mm ET inkorting.... Met een goeie nieuwe setje spacers hoef ik dus niet bang te zijn voor trillingen?
Wel of geen spacers, het zou dus gewoon wel gewoon veilig moeten kunnen gaan met een ET verschil van 10mm... en extra slijtage zal ook wel meevallen dus? Zou de auto wel anders sturen/aanvoelen met ET30 ipv ET20 of is dat ook minimaal?
530i G30 M-performance
Re: F10 velgen op E60
Ik rij met behoorlijke afwijking ten opzichte van origineel, en merk geen verschil, ja, lagere ET zorgt voor meer spanning op de lagers, in theorie althans, maar merkbaar is het bij mij nog niet.
Of het past kan ik zo niet zeggen, gewoon even snel uitproberen. Met spacers naar originele ET20 kun je gerust doen, dan is er ook geen extra belasting op de wiellagers.
Of het past kan ik zo niet zeggen, gewoon even snel uitproberen. Met spacers naar originele ET20 kun je gerust doen, dan is er ook geen extra belasting op de wiellagers.
Re: F10 velgen op E60
Lagerschade is een jaren 70/80 verhaal toen men echt begon met verbreden.
In theorie is het een kwestie van kracht x arm en ja er staat dan meer kracht op het lager. Echter in de praktijk heb ik nog nooit gezien dat het aanzienlijk meer aantoonbare schade opleverde met een spacer (of lager ET wiel).
Lagerschade heb ik met spacers nog nooit mee gemaakt terwijl ik op een andere wagen 2x een achterlager moest vervangen terwijl die op standaard wielen reed.
Kortom, lagers gaan niet eeuwig mee en die kunnen altijd slijten. Het gebruik van andere velgen (lager ET) of met spacers hebben mijn inziens geen noemenswaardige negatieve effecten.
Gewoon doen dus !
p.s. Als je velgen moet kopen dan altijd streven naar jouw ideale ET maat en alleen voor spacers gaan als je die ET waarde niet kan kopen of al reeds een set hebt en je die waarde wilt veranderen.
Waarom, het is altijd mooier zonder spacer en minder gedoe met erop en eraf en je loopt niet te kloten met bouten/draadtappen wisselen als de spacer nogal dik wordt en je die ook nog eens mag vervangen (extra kosten).
In theorie is het een kwestie van kracht x arm en ja er staat dan meer kracht op het lager. Echter in de praktijk heb ik nog nooit gezien dat het aanzienlijk meer aantoonbare schade opleverde met een spacer (of lager ET wiel).
Lagerschade heb ik met spacers nog nooit mee gemaakt terwijl ik op een andere wagen 2x een achterlager moest vervangen terwijl die op standaard wielen reed.
Kortom, lagers gaan niet eeuwig mee en die kunnen altijd slijten. Het gebruik van andere velgen (lager ET) of met spacers hebben mijn inziens geen noemenswaardige negatieve effecten.
Gewoon doen dus !
p.s. Als je velgen moet kopen dan altijd streven naar jouw ideale ET maat en alleen voor spacers gaan als je die ET waarde niet kan kopen of al reeds een set hebt en je die waarde wilt veranderen.
Waarom, het is altijd mooier zonder spacer en minder gedoe met erop en eraf en je loopt niet te kloten met bouten/draadtappen wisselen als de spacer nogal dik wordt en je die ook nog eens mag vervangen (extra kosten).